2026-09-21, 16:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa
kan det inte vara så att man är SUR då? får man inte säga det då? Någon som är härskarteknik är väl att tala om för män att det inte få säga vad man vill till en kvinna för då är det härskarteknik. Är det vissa tider som ska gälla?

Haha, ja det brukar vändas emot en. "Klart jag är sur!", t.ex.
Citera
2026-09-21, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Som någon vars modersmål inte är svenska ser jag faktiskt inga större problem med det. Om ”varför är du alltid så sur?” i sig är förolämpande på något särskilt sätt, då är det något nytt för mig.

Bisarrt. Konstigt. Sjukt. Jag begriper det helt enkelt inte. Punkt.

Det kanske är bisarrt i din värld som man, eftersom du som man inte förväntas behaga hela världen genom att se glad ut. Det gör kvinnor!

Det är inte så konstigt om kvinnor reagerar på Jimmys kommentar, eftersom det förväntas av kvinnor att de ska se glada ut, när de inte ens har någon skyldighet att se glada ut (så länge de inte är otrevliga) mot främmande män. Låt oss normalisera att kvinnor får se "sura" ut. Sur = seriös. Jag ser jämnt sur ut, fastän jag inte alls är det.

Hur hade du reagerat om en främmande man hade frågat din fru: "Varför ser du så sur ut hela tiden?"

Det spelar ingen roll på vilket språk man säger det, det är fortfarande helt obefogat att komma med en sådan anklagelse. Dålig karaktär ändras inte till bra karaktär baserat på språket.

Du dömer orättvist och tänker inte klart, eftersom du har beef med feminister.
Senast redigerad av Kleiner 2026-09-21 kl. 17:17.
Citera
2026-09-21, 17:20
Medlem
Citat:
Hur i hela friden får du detta att handla om män och kvinnor? Får man säga till en annan människa att hen är sur eller nej? Om ja, vad spelar det för roll om man är kvinna eller man? Det är just at t skilja på människor baserat på kön som ni är emot men nu plötsligt får man inte göra vissa saker när motparten är kvinna. Det som stör mig mest är att visa inte ens verkar kunna se hur motsägelsefullt och bisarrt detta resonemang är.

Det handlar helt och hållet om i vilket sammanhang och vilket syftet är - vilket gäller för många uttryck. Och det visste du nog fan redan.

Varför tror du till och med Ebba Busch Thor reagerade? Hon är väl allierad med Jimmy Åkesson, varför tror du hon blev upprörd över Jimmys kommentar?

Är 'vi' emot att göra skillnad på folk baserat på kön? Så jäkla vagt. Vad menar du? På badhusen?
Citera
2026-09-21, 17:35
Medlem
För den som vill se det hela i sitt sammanhang finns en länk här vid 1:03:21 https://youtu.be/kfOdy2GJQk4?t=3801

Helt onödig härskarteknik av Jimmie
Citera
2026-09-21, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
För den som vill se det hela i sitt sammanhang finns en länk här vid 1:03:21 https://youtu.be/kfOdy2GJQk4?t=3801

Helt onödig härskarteknik av Jimmie

Hahaha fyförihelvete vad onödigt och klumpigt, jävla idioten..... Och varför fråga om hon är sur, hon stod och debatterade högerns ekonomipolitik...... I en partiledardebatt precis innan valet.
Senast redigerad av gum69mo 2026-09-21 kl. 17:43.
Citera
2026-09-21, 18:07
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Jag vet inte om det redan finns en tråd om detta. Mod får gärna sammanfoga i så fall.

Ända sedan Jimmie sa till Magda att hon ”alltid är sur” har jag inte kunnat släppa hur det här med feminism ibland verkar användas som ett kort så fort en kvinna får en kommentar man ogillar. Att Ebba Busch dessutom stöttade henne gjorde inte saken bättre.

Jag minns när Annie Lööf fick läsa upp kommentarer från nätet där folk bland annat diskuterade hennes trosor, och hon svarade något i stil med: varför pratar vi inte om Kristerssons och Åkessons kallingar? Då tänkte jag faktiskt att hon hade en poäng ur ett feministiskt perspektiv. Varför ska kvinnliga politikers underkläder överhuvudtaget diskuteras på ett sätt som männens inte gör? Fair enough. Det är en fullt rimlig invändning.

Men att direkt avfärda en enkel kommentar om att någon är ”sur” som en attack mot kvinnor har jag betydligt svårare att begripa. Å ena sidan vill man, helt rimligt, bli sedd och behandlad som en likvärdig människa. Å andra sidan riskerar hela idén att urholkas om varje negativ kommentar mot en kvinna ska tolkas genom hennes kön, även när samma typ av kommentar lika gärna hade kunnat riktas mot en man.

För mig blir det nästan motsägelsefullt. Om kvinnor och män ska behandlas som jämlikar måste det också finnas utrymme för att kritisera, reta och till och med vara osaklig mot en kvinnlig politiker utan att kvinnans kön automatiskt blir förklaringen. Annars riskerar feminismen att gå från ett argument för likabehandling till en sköld mot vanlig politisk pajkastning.

Jag har länge tyckt att väst ibland har en märkligt motsägelsefull syn på kön: vi ska helst låtsas som att kön inte spelar någon roll, samtidigt som kön plockas fram som den första förklaringen när någon behandlas på ett sätt man ogillar. Den här diskussionen gjorde knappast den motsägelsen mindre tydlig för mig.

För att, när en kvinna håller en diskussion med en annan person för att sedan få frågan "är du sur?". Då går man ifrån sakfrågan och går in på personens personliga känslor och icke känslor. Man tolkar kvinnans tydlighet/rakhet/argumenterande som att hon är sur. Det gör man inte med män. Män ikläds istället ord som då tex "rak, har ryggrad, tar ingen skit" eller liknande.
Kvinnor har ju börjat göra det i mer utsträckning dock att man frågar män varför de blir så känslosamma när de debatterar. Det gör män ofta arga. Om du kan förstå det borde du även förstå varför kvinnor reagerar.
Citera
2026-09-21, 18:12
Medlem
Citat:
Som någon vars modersmål inte är svenska ser jag faktiskt inga större problem med det. Om ”varför är du alltid så sur?” i sig är förolämpande på något särskilt sätt, då är det något nytt för mig.

Jag har alltid upplevt att svenskar använder språket på ett lite mindre känslomässigt laddat sätt än exempelvis araber. Man kan säga till en annan partiledare att hen ljuger, på bästa sändningstid inför miljoner människor två veckor före ett val. Det hade man exempelvis inte vågat göra lika lätt i alla arabiska sammanhang.

Jag ser ingen större dramatik i det, eftersom jag utan problem kan förstå och acceptera att ”du ljuger” i sammanhanget helt enkelt betyder ”det du säger är inte sant”. Varför samma ord eller uttryck ska vara enormt mycket mer laddade på ett språk än på ett annat har jag ibland svårt att begripa.

På ungefär samma sätt tänker jag kring ”varför är du alltid så sur?”. För mig betyder det i princip ”varför är du alltid så arg/irriterad?”. Som sagt är svenska inte mitt modersmål, så det är fullt möjligt att jag missar någon språklig eller kulturell laddning här. Men jag har i alla fall aldrig uppfattat uttrycket som särskilt grovt förolämpande och kommer nog ha svårt att göra det framöver också.

Och även om jag trots allt skulle landa i att det faktiskt är otrevligt eller förolämpande, skulle jag fortfarande ha väldigt svårt att förstå varför könet på personen man säger det till ska förändra saken. Det är egentligen den delen jag reagerar mest på.

Att säga att kommentaren är osaklig, barnslig, otrevlig eller förolämpande? Fine. Det kan man absolut argumentera för. Men steget därifrån till att det skulle vara särskilt problematiskt eftersom mottagaren är kvinna? Där tappar ni mig helt.

Bisarrt. Konstigt. Sjukt. Jag begriper det helt enkelt inte. Punkt.
Bra att du skrev det fetade. Det tyder på en hel del öppenhet.

I grund och botten är det lika illa att säga det till både män och kvinnor. Det en sådan kommentar handlar om är att glida ifrån sakfrågan och invalidera folks känslor. Det är visserligen kanske något annorlunda i en partiledardebatt, men historiskt så har det använts som en jävligt avfärdande kommentar när någon inte är nöjd med hur någon annan beter sig, ofta i vänskapskretsar eller relationer.

Och som jag sa är detta i grunden lika illa oavsett vilket kön det används mot. Dock har just "var inte så sur" varit en klassiker som män använder mot kvinnor. Även om man inte kan se det på den rent semantiska betydelsen av frasen så har den det historiska arvet. Jämför med att kalla en mörkhyad man för "boy". Rent semantiskt betyder det bara pojke, men under slaveriet i USA var det väldigt vanligt att vita refererade till svarta män med just "boy". Detta fick jag lära mig när jag gjorde misstaget att kalla en mörkhyad för boy
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-09-21 kl. 18:19.
Citera
2026-09-21, 18:29
Medlem
LadySwedens avatar
Likabehandling är hemskt. Män har betydligt högre testosteron, mer tävlingsinstinkt och lägre progesteron (beroende på kvinnans period).

Vi klarar inte att bli behandlade som män av män, inte utan att det tar mer på oss. Det många män ser som sporrande reagerar vi på med försvar. Det är detta vi ser.

Aldrig tidigare har en så orättvis och biologiskt motbjudande idé som jämlikhet förekommit.

Jämställdhet är någonting annat. Då handlar det om lika ställning oberoende av kön. Inte att vara jämlika.
Citera
2026-09-21, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Likabehandling är hemskt. Män har betydligt högre testosteron, mer tävlingsinstinkt och lägre progesteron (beroende på kvinnans period).

Vi klarar inte att bli behandlade som män av män, inte utan att det tar mer på oss. Det många män ser som sporrande reagerar vi på med försvar. Det är detta vi ser.

Aldrig tidigare har en så orättvis och biologiskt motbjudande idé som jämlikhet förekommit.

Jämställdhet är någonting annat. Då handlar det om lika ställning oberoende av kön. Inte att vara jämlika.

Det fetade. Vad syftar du på? Att män slår ihjäl/skjuter ihjäl varandra, misshandlar varandra, och liknande? Eller vad syftar du på? Har en hårdare jargong mot varandra?

Vad har det isåfall med att göra att Jimmy Åkesson körde en härskarteknik mot Magdalena Andersson?

Har du sett hur Trump uttrycker sig mot och om både män och kvinnor han uppfattar som hot? Det är fan inte ok nånstans för en politiker att uttrycka sig så hur mycket testosteron han än har.

Det är en sak att uttrycka sig så i omklädningsrummet med grabbarna, en helt annan att uttrycka sig så inför allmänheten.
Senast redigerad av gum69mo 2026-09-21 kl. 18:48.
Citera
2026-09-21, 18:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Det fetade. Vad syftar du på? Att män slår ihjäl/skjuter ihjäl varandra, misshandlar varandra, och liknande? Eller vad syftar du på? Har en hårdare jargong mot varandra?

Vad har det isåfall med att göra att Jimmy Åkesson körde en härskarteknik mot Magdalena Andersson?

Har du sett hur Trump uttrycker sig mot och om både män och kvinnor han uppfattar som hot? Det är fan inte ok nånstans för en politiker att uttrycka sig så hur mycket testosteron han än har.

Det är en sak att uttrycka sig så i omklädningsrummet med grabbarna, en helt annan att uttrycka sig så inför allmänheten.
Jag syftar på jargong och tävlingsinstinkt. Att slåss hör så att säga inte till TS.

Vi hamnar direkt i försvarsställning. Det gör inte män på samma sätt. En man hade antagligen skrattat åt Åkesson och släppt saken.
Citera
2026-09-21, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag syftar på jargong och tävlingsinstinkt. Att slåss hör så att säga inte till TS.

Vi hamnar direkt i försvarsställning. Det gör inte män på samma sätt. En man hade antagligen skrattat åt Åkesson och släppt saken.

Män hamnar definitivt i försvarsställning om man trycker på deras triggers. Liksom kvinnor hamnar i försvarsställning när man trycker på deras triggers. Dessa triggers är olika för gruppen män kontra gruppen kvinnor, men likväl triggers. Sen finns det individuella triggers men då måste man känna personen.

Sen det här med tävlingsinstinkt är jag inte så säker på är så mycket högre hos män kontra kvinnor. Den verkar te sig annorlunda hos kvinnor än hos män. Män verkar tävla/utmana mycket mot varandra medans kvinnor verkar tävla/utmana mer (mot) sig själva.
Citera
2026-09-21, 19:03
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Män hamnar definitivt i försvarsställning om man trycker på deras triggers. Liksom kvinnor hamnar i försvarsställning när man trycker på deras triggers. Dessa triggers är olika för gruppen män kontra gruppen kvinnor, men likväl triggers.

Sen det här med tävlingsinstinkt är jag inte så säker på är så mycket högre hos män kontra kvinnor. Den verkar te sig annorlunda hos kvinnor än hos män. Män verkar tävla/utmana mycket mot varandra medans kvinnor verkar tävla/utmana mer (mot) sig själva.
Må så vara. Poängen kvarstår:
Vi är olika.

Kanske har jag helt enkelt haft turen att ha manliga, trygga män i mitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in