Citat:
Ursprungligen postat av
Kleiner
Låt mig då fråga dig såhär: tycker du att en muslim man har rätt att fråga en muslima arbetskollega "varför är du så sur hela tiden", för det är vad Jimmy Åkesson frågade Magdalena Anderson? Är det passande beteende? Och utöver, det kanske är menat som en förolämpning. Varför försvara du hans beteende?
Som någon vars modersmål inte är svenska ser jag faktiskt inga större problem med det. Om ”varför är du alltid så sur?” i sig är förolämpande på något särskilt sätt, då är det något nytt för mig.
Jag har alltid upplevt att svenskar använder språket på ett lite mindre känslomässigt laddat sätt än exempelvis araber. Man kan säga till en annan partiledare att hen ljuger, på bästa sändningstid inför miljoner människor två veckor före ett val. Det hade man exempelvis inte vågat göra lika lätt i alla arabiska sammanhang.
Jag ser ingen större dramatik i det, eftersom jag utan problem kan förstå och acceptera att ”du ljuger” i sammanhanget helt enkelt betyder ”det du säger är inte sant”. Varför samma ord eller uttryck ska vara enormt mycket mer laddade på ett språk än på ett annat har jag ibland svårt att begripa.
På ungefär samma sätt tänker jag kring ”varför är du alltid så sur?”. För mig betyder det i princip ”varför är du alltid så arg/irriterad?”. Som sagt är svenska inte mitt modersmål, så det är fullt möjligt att jag missar någon språklig eller kulturell laddning här. Men jag har i alla fall aldrig uppfattat uttrycket som särskilt grovt förolämpande och kommer nog ha svårt att göra det framöver också.
Och även om jag trots allt skulle landa i att det faktiskt är otrevligt eller förolämpande, skulle jag fortfarande ha väldigt svårt att förstå varför könet på personen man säger det till ska förändra saken. Det är egentligen den delen jag reagerar mest på.
Att säga att kommentaren är osaklig, barnslig, otrevlig eller förolämpande? Fine. Det kan man absolut argumentera för. Men steget därifrån till att det skulle vara särskilt problematiskt eftersom mottagaren är kvinna? Där tappar ni mig helt.
Bisarrt. Konstigt. Sjukt. Jag begriper det helt enkelt inte. Punkt.