2026-09-13, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Han ljög som en häst travar och sa att han och Roger Dahlsjö aldrig pratade om den 29 juli.

Han hade t. o. m. mage att säga till Kjell-Åkes syster att han aldrig hade sett henne tidigare. När hon konfronterade honom med att hon kände väl igen honom från den här tiden så fick han till sist medge att han också kände igen henne fast enbart "svagt". Det satt också långt inne men till sist medgav han även att han kom ihåg Kjell-Åke men försäkrade samtidigt att han aldrig hade umgåtts med honom. Kjell-Åke och RM var årsbröder och alltså ett år yngre än Roger och alla tre hade många gemensamma bekanta. Det enda RM med förkärlek ville tala om var "Törnrosarna" som också bodde på Haga Östergata mitt emellan där Dahlsjö och Kjell-Åke bodde och hur de slogs och söp. En av dessa bröder, Bosse Törnros, kom sedan att skjuta ihjäl sig genom rysk roulette i Sundsvall. Precis som ett flertal andra så avled RM 2017.

Roger Dahlsjö var det. Det var han som planterade det här scenariot hos media att de tre hade lämnat Mården i den omtalade PV:n. Denne Roger var som "Gubben i lådan" som hoppade upp med jämna mellanrum. När han var "elev" på en ungdomsvårdsskola så medverkade han i en stor artikel i Se 1966 där han fick "bre ut sig". Jag har aldrig för fem öre trott på Roger Dahlsjös utsago. Går dock inte att bevisa på något sätt att han ljög.

Glöm inte heller det extra par ljusa byxor som Janne Dahlsjö tog med sig på morgonen när han lämnade bostaden för sista gången den 28 juli. Glöm ej heller besöket i Olskroken natten mot den 29 juli. Dahlsjö och Gay kom då i den midnattsblå för att ta farväl av en gammal kompis.

Detta att visa att någon ljuger är förstås svårt. Men det låter på det du skriver om RM att han ändrade sig under ert samtal. Var K-Ås syster Anna med under ert samtal? Folk kan ha väldigt olika lätt att komma ihåg och känna igen andra, så just det kanske inte misskrediterar RM väsentligt.

Jag tror mig minnas att jag sett kopia på artikeln i Se med Roger Dahlsjö från ungdomsvårdsanstalten. De ville väl ha ett ruskigt snyftreportage så de kan ha bidragit till hur han lade ut texten. Har han hoppat ur lådan senare också?

Tänker du att det extraarbete ljusa byxor Dahlslö tog med är viktiga? Har de dykt upp igen? Och besöket i Olskoken 29/7, var det till Fjärde mannen? Hur bedömer du hans trovärdighet?
Citera
2026-09-13, 17:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Några saker.

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Detta att visa att någon ljuger är förstås svårt. Men det låter på det du skriver om RM att han ändrade sig under ert samtal. Var K-Ås syster Anna med under ert samtal? Folk kan ha väldigt olika lätt att komma ihåg och känna igen andra, så just det kanske inte misskrediterar RM väsentligt.

Jag tror mig minnas att jag sett kopia på artikeln i Se med Roger Dahlsjö från ungdomsvårdsanstalten. De ville väl ha ett ruskigt snyftreportage så de kan ha bidragit till hur han lade ut texten. Har han hoppat ur lådan senare också?

Tänker du att det extraarbete ljusa byxor Dahlslö tog med är viktiga? Har de dykt upp igen? Och besöket i Olskoken 29/7, var det till Fjärde mannen? Hur bedömer du hans trovärdighet?

Syster Anna var med hela tiden och konfronterade RM så han kände sig tvungen att ändra sig något.

Artikeln i Se 1966 skrevs av Arne Lemberg som tyckte om att skriva rafflande reportage. Under Idi Amins sista tid vid makten i Uganda så tog bl a han sig illegalt över gränsen in i landet. Han sköts då ihjäl av militären/polisen vid Katoshi Beach 1979. Har för mig att det var ytterligare en svensk (fotograf på SvD) samt två tyskar som också blev skjutna.

Har ingen aning om varför Dahlsjö tog med sig ett extra par ljusa byxor på morgonen den 28 juli. De ljusa byxorna kom att försvinna tillsammans med ägaren. Besöket i Olskroken natten mot den 29 juli var inget besök hos "Fjärde mannen"/"Fotografen" utan en helt annan person. Tyvärr pratade jag med honom enbart vid ett tillfälle. Hade det varit möjligt hade jag gärna velat prata med honom igen.

Den sista PV:n rullade ut från Lundbyverken den 1965-10-20 men kom under hela 1970-talet att vara mycket vanliga.

Kan O18920 ev. ha hamnat här?

https://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A5stn%C3%A4s_bilkyrkog%C3%A5rd

Bröderna Ivarssons verkstad/bilskrot i Töcksfors var fortfarande aktivt åren runt 1965. Från Göteborg till Töcksfors (Årjängs kommun) så är det idag 240 km och tar 3 tim 10 min med bil.
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-09-13 kl. 17:20.
Citera
2026-09-13, 18:12
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

[---]

Den sista PV:n rullade ut från Lundbyverken den 1965-10-20 men kom under hela 1970-talet att vara mycket vanliga.

Bröderna Ivarssons verkstad/bilskrot i Töcksfors var fortfarande aktivt åren runt 1965. Från Göteborg till Töcksfors (Årjängs kommun) så är det idag 240 km och tar 3 tim 10 min med bil.

Då O18920 saknade ett instansatt chassinummer kan den ha hamnat vart som helst utan att bli identifierad. Bara mellan Slätta Damm och Tuve fanns det på 60- och 70-talet flera övergivna bilar i terrängen, två av dessa bilar var mörkfärgade PV. Vid Vågmästareplatsen fanns även "Gunnars bilskrot".
Citera
2026-09-13, 18:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gamla bilskrotar.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Då O18920 saknade ett instansatt chassinummer kan den ha hamnat vart som helst utan att bli identifierad. Bara mellan Slätta Damm och Tuve fanns det på 60- och 70-talet flera övergivna bilar i terrängen, två av dessa bilar var mörkfärgade PV. Vid Vågmästareplatsen fanns även "Gunnars bilskrot".

Ja den kan ha hamnat vart som helst.

Om den nu ens hamnade på en bilskrot? Däremot vet vi var den omtalade Ford Consul av årgång 1955 tog vägen. Den 1965-11-10 säljs den till ett reservdelslager i Backa Göteborg H där den skrotas.

Så vid Vågmästareplatsen låg också en bilskrot - "Gunnars bilskrot". Det fanns många att välja emellan.
Citera
2026-09-13, 19:32
Medlem
Citat:
Syster Anna var med hela tiden och konfronterade RM så han kände sig tvungen att ändra sig något.

Artikeln i Se 1966 skrevs av Arne Lemberg som tyckte om att skriva rafflande reportage. Under Idi Amins sista tid vid makten i Uganda så tog bl a han sig illegalt över gränsen in i landet. Han sköts då ihjäl av militären/polisen vid Katoshi Beach 1979. Har för mig att det var ytterligare en svensk (fotograf på SvD) samt två tyskar som också blev skjutna.

Har ingen aning om varför Dahlsjö tog med sig ett extra par ljusa byxor på morgonen den 28 juli. De ljusa byxorna kom att försvinna tillsammans med ägaren. Besöket i Olskroken natten mot den 29 juli var inget besök hos "Fjärde mannen"/"Fotografen" utan en helt annan person. Tyvärr pratade jag med honom enbart vid ett tillfälle. Hade det varit möjligt hade jag gärna velat prata med honom igen.

Vem var det de besökte 29/7? Vem berättade om det för dig? Var det en person du kunde lita på? Var det Fjärde mannen du bara mötte en gång? Jag ska leta bakåt i tråden och se vad som sagts om Fjärde mannen. Om du tror att du inte skrivit om det får du gärna berätta varför han kallades så. Var de fyra kilkar som kände att de behövde försvinna, men han gjorde det mer organiserat och fick med sig pass och sjömansbok och gick till sjöss ett par år? Jag tycker ju att de tre andra kunde gjort så, men att kanske planera en resa till Danmark och inte ta med sitt pass känns mysko. Hur vet vi att deras pass inte kom med förresten?
Citera
2026-09-13, 19:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Pass.

Citat:
Vem var det de besökte 29/7? Vem berättade om det för dig? Var det en person du kunde lita på? Var det Fjärde mannen du bara mötte en gång? Jag ska leta bakåt i tråden och se vad som sagts om Fjärde mannen. Om du tror att du inte skrivit om det får du gärna berätta varför han kallades så. Var de fyra kilkar som kände att de behövde försvinna, men han gjorde det mer organiserat och fick med sig pass och sjömansbok och gick till sjöss ett par år? Jag tycker ju att de tre andra kunde gjort så, men att kanske planera en resa till Danmark och inte ta med sitt pass känns mysko. Hur vet vi att deras pass inte kom med förresten?

Detta var en gammal bekant från tiden i Lundby 1959-60 och som mycket väl kan ha ingått i "Kyrkbytorggänget".

Jag har aldrig träffat "Fjärde mannen". Däremot har jag samtalat med honom en gång via telefon. Varför han kallades så finns omskrivet en hel del i tråden. Han kallades också för "Fotografen". Denne man kom själv att gå ut till sjöss efter den 29 juli och då både med sjömansbok och pass.

Det var inga konstigheter gällande passen. Kjell-Åke hade inget pass. Troligtvis samma sak med Gay. Gällande Dahlsjö så hade han i o f s både pass och sjömansbok men dessa blev kvar i bostaden. Det finns t. o. m. ett foto på hans mor när hon sitter och håller som det verkar sonens sjömansbok i sin hand. Dahlsjös äldre bror berättade också för mig att Janne tog passfoto innan han begav sig ut till sjöss 1960. Dessutom behövdes inte pass för att åka till Danmark 1965.
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-09-13 kl. 20:07.
Citera
2026-09-13, 21:51
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Här är en komplettering av frågan på följande påstående från dej Skaraborg2:
Citat:
Roger Dahlsjö ljög så stor han var.
Han la ut rökridåer och hela familjen Dahlsjö visste mycket väl vad som hade skett med den olycksdrabbade sonen/brodern.

Varför påstår du att Roger ljög?
Varför påstår du att Roger visste vad som hänt med Jan-Olof?

(Roger = bror till Jan-Olof Dahlsjö som försvann).
Citera
2026-09-15, 10:04
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Citat:
Detta att visa att någon ljuger är förstås svårt. .....

Fast om man inte kan visa det bör man inte heller påstå det.
Om du tänkte på min fråga till Skaraborg2 (varför han påstår att Roger ljög?)
så är det inte "bevis" som efterfrågas.
Utan vad har Roger sagt eller gjort (eller inte sagt/gjort) som gör att Skaraborg2 i många år har påstått att Roger och "hela familjen Dahlsjö" är lögnare?
Citera
2026-09-17, 12:25
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Frågan är fortfarande aktuell, på ditt påstående om "bevis" att Jan-Olof Dahlsjö levde:
Citat:
Det finns faktiskt bevis på detta när det gäller Janne Dahlsjö.
Tre av varandra oberoende UL har lämnat den uppgiften att han kom att bosätta sig i Holland efter den 29 juli 1965.

Frågor på ditt påstående:

Hur vet du att dessa tre PM är "av varandra oberoende"?
Hur är dessa flashback-PM "bevis" för att Janne Dahlsjö levde efter försvinnandet?

Hur formuleras dessa PM?
Kan du citera?

Frågorna är högst relevanta eftersom du har upprepat det påståendet många gånger i tråden, och det är en av hörnpelarna i din maffiasak som du har drivit med stor frenesi i många år. (Dom andra hörnpelarna kan vi syna senare).
Citera
2026-09-20, 23:23
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Citat:
Runt 2015 kom det en uppgift som rörde Dahlsjö från en UL.
Han skall ha setts sommaren 1966 på en sjömanskrog i antingen Amsterdam eller Rotterdam.
Nu i år kom det en uppgift från en annan UL att Dahlsjö bodde i Rotterdam.
Två av varandra oberoende källor har alltså lämnat uppgiften Rotterdam.

Fler Skaraborgbluffar. Eller kan du förklara dina påståenden närmare på ett trovärdigt sätt?
Citera
2026-09-21, 09:22
Medlem
kraksparks avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aJ9MRE/okand-ligaledare-haktas-for-grovt-narkotikabrott

Stod i aftonbladet, men låst artikel
Citera
2026-09-21, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakspark
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aJ9MRE/okand-ligaledare-haktas-for-grovt-narkotikabrott

Stod i aftonbladet, men låst artikel
Jag har inte låst upp artikeln men kan ändå se den (fattar inte hur det där funkar riktigt). Man får väl inte kopiera för mycket men de skriver:

Kjell Johansson ska vara 77 år och bodde på "Kapten klännings" gård. Han är misstänkt för nytt grovt narkotikabrott. Tidigare dömdes han för att ha varit ledare för en liga som på 1987 försökte smuggla narkotika genom att dyka in som grodmän. (En annan Grodmansliga än den som slog till i Gbg samma dag killarna försvann alltså.) Väldigt sorgligt att han verkar ha fortsatt vara kriminell sedan 1980talet.

Den här mannen verkar ha rätt ålder om jag räknar rätt och (nästan) rätt namn (men det är inte så ovanligt) men om det är "vår" Kjell-Åke Johansson?? Polisen borde väl ha avskrivit försvinnandet på 1980talet eftersom han låter som om han är oerhört välkänd av dem?

Jag antar att Skaraborg2 har hört om denne Kjell Johansson och har litet mer info.

Edit: det finns massor av info lättillgängligt om den där Kjell Johansson. Man kan t.o.m. höra honom i en podd.
Senast redigerad av Elsa2018 2026-09-21 kl. 10:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in