2021-08-03, 09:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Det finns Auto-translate på 99 språk.

Här är en skärmdump på menyn under kugghjulet:

https://ibb.co/2h0gJjx

Inte tillstymmelse till translate.

Lägger ner detta nu då det är OT här och du är helt inkapabel till att hjälpa till för att vi ska komma vidare i tråden och få fram ytterligare info utan bara kommer med "tvärsäkra" besked som inte gäller för alla.
Citera
2021-08-03, 10:08
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Här är en skärmdump på menyn under kugghjulet:

https://ibb.co/2h0gJjx

Inte tillstymmelse till translate.

Lägger ner detta nu då det är OT här och du är helt inkapabel till att hjälpa till för att vi ska komma vidare i tråden och få fram ytterligare info utan bara kommer med "tvärsäkra" besked som inte gäller för alla.

Ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag försökt hjälpa till.

Här är en skärmdump med svensk text.
https://ibb.co/p01p0y8
Citera
2021-08-03, 12:17
Medlem
Zephrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Publicerat på Youtube 2020-11-12:

Förstår tyvärr inget av vad som sägs men det handlar om Dahlsjö-fallet. "Hymme" och Grodmansrånet. Mycket foton och levande bilder i programmet. Mycket verkar handla om Kjell-Åke. Känns konstigt att se hans namn skrivas med dessa främmande bokstäver. Är det ryska som talas?

Efter diverse trixande med YouTubes browserversion (tack Sculley for tips!) fick jag fram en engelsk översättning av det ryska transkript som YouTube autogenererar - bitvis är det svårt att förstå, men det är ju inte så konstigt eftersom det ju är algoritmer som varit i farten (Översättningen till svenska blev totalknas, så jag gav upp det helt.)

Jag postar resultatet här i två delar.

Del 1:

Citera
2021-08-03, 12:18
Medlem
Zephrams avatar
...och så del två:

Citera
2021-08-03, 15:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svensk text.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag försökt hjälpa till.

Här är en skärmdump med svensk text.
https://ibb.co/p01p0y8

Ja här framkommer texten "sett i en blå volvo med sin bekant gay carlson."

Det står också No. 16 och jag tror att detta är fall nummer 16 som denna grupp har tagit upp.
Citera
2021-08-04, 19:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
En noggrann rysk video.

Stort tack Sephram för översättningen till engelska.

Vad som förvånar mig är att ryssar har fattat intresse för detta fall. Det trodde jag inte att de skulle göra med tanke på deras egen kriminalhistoria. Behöver ju inte vara själva Ryssland utan kan ju också vara Ukraina eller Vitryssland. Gruppen som har gjort videon har arbetat en hel del och då troligtvis har de utgått från det som finns på engelska. Finns en hel del foton medtagna samt en del från filmen som den österrikiske sjömannen filmade i maj 1965. Just detta avsnitt där man ser en mörk Volvo stå parkerad utanför där Dahlsjö bodde på Haga Östergata har tagits med. Det har diskuterats tidigare om denna ev. skulle ha kunnat vara den midnattsblå.

Lär inte vara många gamla svenska fall som uppmärksammas i dessa länder.
Citera
2021-08-21, 21:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länkar.

Kanske finns Janne Dahlsjö omnämnd här - fast då under det namn han hade i Holland?

Senast redigerad av Skaraborg2 2021-08-21 kl. 21:03.
Citera
2021-08-22, 14:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Der faszinierende Fall Dahlsjö begeistert Schweden seit 55 Jahren.

Nu också publicerat på tyska 2020:

Citat titel:

Ungelöste Rätsel: Der vereitelte Banküberfall und die vier vermissten Männer.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-08-22 kl. 14:58.
Citera
2021-08-25, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kanske finns Janne Dahlsjö omnämnd här - fast då under det namn han hade i Holland?

Det där kändes litet som att leta nål i höstack. Du har inte hört ngt från den du mötte som skulle kika i folkbokföringen i Nl? Ditt engagemang är beundransvärt!
Citera
2021-08-26, 15:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Janne Dahlsjö och hans liv i Holland.

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Det där kändes litet som att leta nål i höstack. Du har inte hört ngt från den du mötte som skulle kika i folkbokföringen i Nl? Ditt engagemang är beundransvärt!

Javisst är det så men vad skall man göra?

Nej jag har inte hört något från den holländske mannen jag träffade och skulle jag mot förmodan göra det så har han nog inget av intresse att berätta. Det enda sättet, som jag ser det, att kunna få det med säkerhet bekräftat från myndigheter och slippa det evinnerliga tjatet om "att kört ner i vattnet och drunknat" går via Dahlsjö och hans liv i Holland.

Jag och flera med mig försöker så gott vi kan.
Citera
2021-09-03, 20:59
Medlem
”Under torsdagen hittade byggarbetare ett inmurat skelett i en fasad på Fjärde Långgatan.
Polisen kopplades in för att undersöka skelettdelarna.”
” Vi vet inte i nuläget om det är från en människa eller från ett väldigt stort djur. Det har tidigare varit ett krematorium så det är lite mystiskt, säger Fuxborg.”

https://www.expressen.se/gt/mystiskt-skelett-har-hittats-i-en-vagg-i-centrala-goteborg/

Inte troligt, men visst hade det varit riktigt intressant om det vore någon av grabbarna blivit inmurad någon gång på sextiotalet.
Citera
2021-09-04, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
”Under torsdagen hittade byggarbetare ett inmurat skelett i en fasad på Fjärde Långgatan.
Polisen kopplades in för att undersöka skelettdelarna.”
” Vi vet inte i nuläget om det är från en människa eller från ett väldigt stort djur. Det har tidigare varit ett krematorium så det är lite mystiskt, säger Fuxborg.”

https://www.expressen.se/gt/mystiskt-skelett-har-hittats-i-en-vagg-i-centrala-goteborg/

Inte troligt, men visst hade det varit riktigt intressant om det vore någon av grabbarna blivit inmurad någon gång på sextiotalet.
Det är det som ryktet säger. Att Gay ska ha murats in eller blivit begravd vid något nybygge. Det står längre fram i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in