2026-09-20, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
När två partier från olika block väljer att samarbeta framför att utsätta landet för nyval/ flera års politisk förlamning så är det ett medvetet agerande utifrån att dessa två partier inte vill göra ont värre. De är båda från första början medvetna om samarbetets begränsningar och att en viss sorts husfrid måste råda för att arrangemanget ska fungera. Det är ett resonemangsäktenskap, inte ett kärleksförhållande. Utifrån detta får samarbetet läggas upp. Man kanske inte kommer dela allt med varandra men i viktiga frågor, t ex rikets säkerhet, måste förtroende finnas. Både S och M får bedömas ha förmåga att klara av detta.

De två partier från olika block som väljer att samarbeta framför att utsätta landet för nyval/utdraget politiskt motorstopp kommer inte att vara S och M.

Citat:
Tänk att ha Miljöpartiet som landets ledare om ryssen börjar drägla över Gotländska kusten. Då ringer väl Mp "Svenska Freds" eller "Ship to Gaza" för rådgivning.

Nej, det gör de inte. Lmao. Ge dig nu.

Citat:
Innan Mp hinner torka orostårarna, äta upp sin nässelsoppa och virka klart de randiga sockorna har ryssen intagit Gotland. Så kan vi inte ha det.

Nu spårar du ur. Tråden handlar om regeringsbildning. Finns andra trådar om att "miljömuppar är mesiga veganer som är dåliga på krigföring", lol.
Senast redigerad av Traumprinzz 2026-09-20 kl. 14:25.
Citera
2026-09-20, 14:19
Medlem
Har en misstanke om att S's, C's, V's och mp's väljare har färre röda linjer än deras företrädare inom politiken. Många väljare vill nog bara få till en regering.
Citera
2026-09-20, 14:20
Medlem
Ska Tanden bestämma sig snart? Ska hon krama Noosi eller Åkesson?
Citera
2026-09-20, 14:20
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Jag blir lite matt av din fråga. Inte sedan WW2 har det rått öppet storkrig så nära oss samt vi blivit utsatta för regelbundna kärnvapenhot från ett land. Enligt vår militära underrättelsetjänst är hotet från Ryssland allvarligt och ökande. Ryssen bedriver sabotage och påverkan mot oss och andra länder i Europa, bl a har de nyligen i Tyskland försökt sig på att spränga flygplan med drönare. De kränker regelbundet vårt luftrum och utövar GPS-störningar i Östersjöområdet. De kräver inflytande över vår försvarspolitik och vill att vi ska lämna NATO. Jag stoppar här, om du inte redan visste allt detta kanske du inte vill veta?

Min, och vår försvarsmakts, uppfattning är att Sverige aldrig varit så utsatt sedan WW2. I denna extrema situation får man se mitt förslag om en "semi-samlingsregering". Min främsta förhoppning är dock att C ska minnas att de är ett borgerligt parti som tror på tillväxt och frihet, samt att de då "tolererar" en ny Tidö-period. Det tror jag är det allra bästa för Sverige. Men om C samt V agerar bråkiga sandlådeungar ser jag en "semi-samlingsregering" bestående av S + M som det minst skadliga för landet.

Inga partier vill gå ur NATO, V vill ha stärkt försvar osv. Att hotet mot Sverige skulle va så stort i nuläget att man kan skylla på det för att strypa vänsterpolitik, nja. Då använder man ryssen som förevändning. Och till slut behövs inga val alls?
Med det sagt, tror jag att det kommer att bli så om några år. Men man kan ju låtsas att det finns valfrihet ett tag till, va?
Citera
2026-09-20, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne26
Så mycket svammel. Du vet givetvis ingenting om att V hatar oss svenskar, och de fruktansvärda brott mot mänskligheten som partiet har begått, som Kirunasvenskarna och Baltutlämningen.

Många av somalierna har haft problem med myndighetssverige. Socialtjänsten har inte gått med på deras villkor. Vänstern inom socialtjänsten har föraktat dem och de har satt sig utanför socialtjänstkontoren och vägrat gå därifrån om de inte får som de vill, vilket många menar är att ta emot bidrag. Detta är allmänt känt inom socialsekreterarkåren. Somalierna är nog de som mest vill stöka till i landet Sveriges nuvarande lagar och regler. De har dessutom visat sig vara starka genom att gå samman både i Dalarna och på andra orter. Den gruppen glöms ibland bort.
Citera
2026-09-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlmaTor3
Många av somalierna har haft problem med myndighetssverige. Socialtjänsten har inte gått med på deras villkor. Vänstern inom socialtjänsten har föraktat dem och de har satt sig utanför socialtjänstkontoren och vägrat gå därifrån om de inte får som de vill, vilket många menar är att ta emot bidrag. Detta är allmänt känt inom socialsekreterarkåren. Somalierna är nog de som mest vill stöka till i landet Sveriges nuvarande lagar och regler. De har dessutom visat sig vara starka genom att gå samman både i Dalarna och på andra orter. Den gruppen glöms ibland bort.

Så länge det inte sitter "somalier" på 175 av riksdagsmandaten kommer nog vare sig de rödgröna eller Tidölaget rösta för att "stöka till landet".
Citera
2026-09-20, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
Så länge det inte sitter "somalier" på 175 av riksdagsmandaten kommer nog vare sig de rödgröna eller Tidölaget rösta för att "stöka till landet".

Att stöka till det innebär kanske mer detaljerat i det här fallet att öka möjligheten för familjer med många barn att få mer och större bidrag samt att ta hit fler invandrare från t ex Somalia och anhöriga till de som redan bor här, att ge dem bostadssociala kontrakt tillsvidare och inte kräva att de ska ut i arbete.
Citera
2026-09-20, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Inga partier vill gå ur NATO, V vill ha stärkt försvar osv. Att hotet mot Sverige skulle va så stort i nuläget att man kan skylla på det för att strypa vänsterpolitik, nja. Då använder man ryssen som förevändning. Och till slut behövs inga val alls?
Med det sagt, tror jag att det kommer att bli så om några år. Men man kan ju låtsas att det finns valfrihet ett tag till, va?

Tja, vad gäller hotet mot Sveriges säkerhet vet nog vår militära underrättelsetjänst mer än jag och du, och de verkar aldrig ha varit mer oroliga än nu. Våra politiska partier får antas vara briefade om säkerhetsläget och får själva avgöra om landet tål otydlighet och käbbel de kommande fyra åren eller ej. Jag har inte avgörandet i min hand. Ansvaret ligger hos partierna när de nu ska bestämma sig för samarbeten.
Citera
2026-09-20, 14:36
Medlem
VPK vill bara ha negrerna som valboskap, men de vill inte ha dem i partiet. Man ska komma ihåg att VPK är ett elitparti, en liten maktelit som vill pissa på den vanliga människan.

Citat:
Citera
2026-09-20, 14:40
Medlem
Citat:
Att stöka till det innebär kanske mer detaljerat i det här fallet att öka möjligheten för familjer med många barn att få mer och större bidrag samt att ta hit fler invandrare från t ex Somalia och anhöriga till de som redan bor här, att ge dem bostadssociala kontrakt tillsvidare och inte kräva att de ska ut i arbete.

Riksdagsledamöter röstar för vad deras partier röstar för. Om en majoritet av partierna vill ta hit fler invandrare från Somalia och ge dem bostadssociala kontrakt så kommer de att rösta för det. Vill en majoritet av partierna inte göra det kommer det inte att bli av bara för att ett par "somalier" vill det.
Citera
2026-09-20, 14:46
Medlem
Skulle tippa på att det blir enpartiregering med S. Men kan inte riktigt se hur ett budgetsamarbete med både C och V ska gå till. Räknar kallt med att en och annan högerbudget kommer röstas igenom under mandatperioden, som brukligt när S reagerar nuförtiden.
Citera
2026-09-20, 14:53
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Skulle tippa på att det blir enpartiregering med S. Men kan inte riktigt se hur ett budgetsamarbete med både C och V ska gå till. Räknar kallt med att en och annan högerbudget kommer röstas igenom under mandatperioden, som brukligt när S reagerar nuförtiden.
Förklara hur de skulle gå till med vänsterns kongressbeslut om att de ska sitta med i en regering.

Går inte, låsning.
V har bestämt sig för att inte vara ett stödparti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in