2026-09-19, 12:24
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Haha exakt. Få till en budget som C och V accepterar ska bli kul att se.
Men det är klart, V försökte inte fälla regeringen när värnskatten slopades.
... Men när marknadshyror skulle klubbas pga C...
Citera
2026-09-19, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Ja verkar som att V är låsta. Men centern kan ändå välja att byta sida. Visst hade det funkat för en kort period kanske att släppa fram Vänsterpartiet i regering men Centerpartiet hade blivit extremt splittrat internt och det hade slutat på samma sätt som när KD bröt med Decemberöverenskommelsen.

C är förvisso borgare, på många sätt ett extremt parti (nyliberaler) snarare än den "breda mitt" man gärna låtsas företräda.

C är dock även medvetna om att de inte har någon urstark bas av kärnväljare som är C lojala oavsett vad. De vet att de väljare som röstade på dem i detta val gjorde det med vetskapen om att de röstade på ett parti som går till val på 1: maktskifte, och 2: Andersson som sin statsministerkandidat.

Om C vinner valet, men sedan inte levererar på dessa punkter, utan byter sida, så knullar man sina väljare i vallöfteshålet så hårt att partiet nog kommer få svårt att återhämta sig från den förtroendekris detta lär leda till.
Citera
2026-09-19, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Tänker på när Reinfeldt gjorde Migrationsöverenskommelsen med Mp. Det kanske går att på liknande vis nu göra en klimatöverenskommelse, även om den blir svårare och med större stolpiller för borgligheten.
Folkutbyte var nog den enda frågan som Reinfeldt och MP kunde komma överens om.
Citera
2026-09-19, 12:31
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
C är förvisso borgare, på många sätt ett extremt parti (nyliberaler) snarare än den "breda mitt" man gärna låtsas företräda.

C är dock även medvetna om att de inte har någon urstark bas av kärnväljare som är C lojala oavsett vad. De vet att de väljare som röstade på dem i detta val gjorde det med vetskapen om att de röstade på ett parti som går till val på 1: maktskifte, och 2: Andersson som sin statsministerkandidat.

Om C vinner valet, men sedan inte levererar på dessa punkter, utan byter sida, så knullar man sina väljare i vallöfteshålet så hårt att partiet nog kommer få svårt att återhämta sig från den förtroendekris detta lär leda till.

Njae, kommer det visa sig att Magdalena helt saknar förutsättningar att bilda en regering går uppdraget vidare.

En regering bestående av M, eller M-KD-L fast som inte samarbetar med SD genom något Tidöavtal kan mycket väl stödjas av C och rymmas inom vallöftena man gett.
Citera
2026-09-19, 12:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrankFrebin
Folkutbyte var nog den enda frågan som Reinfeldt och MP kunde komma överens om.
Nja.

Reinfeldt och M ville inte ha den nivån. M vill förstås krossa välfärdssystemen och importera billig arbetskraft, men Wallenberg & co vill absolut inte ha klansamhällen här. Det hotar deras imperium.

Utan Mp hade vi fått en lägre invandring och hårdare tag mot brottslighet långt tidigare.
Citera
2026-09-19, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det kan du tycka men nu är det så att alla medborgare får rösta. Det tycker jag är rimligt.

Det hade du inte tyckt varit rimligt om det inte hade gynnat din sida.

Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
På det ekonomiska området är C i minoritet inom regeringsunderlaget. Där måste de alltså lägga sig. De får ju igenom så mycket annat.

Man kan lita på Piggekott att komma med helt ogenomtänkta uttalanden.
Citera
2026-09-19, 12:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Njae, kommer det visa sig att Magdalena helt saknar förutsättningar att bilda en regering går uppdraget vidare.

En regering bestående av M, eller M-KD-L fast som inte samarbetar med SD genom något Tidöavtal kan mycket väl stödjas av C och rymmas inom vallöftena man gett.
Nej, för en sådan regering är fortfarande beroende av Sd.

Om C ruckar på den angivna linjen blir det till hållpunkten att även om UK är beroende av Sd, så får inte Sd ges inflytande utan ska hållas som passivt stöd. Dvs UK ska då söka mandat för varje sakfråga över blockgränserna, från S, V och Mp.

Bättre att låta Maggan trassla in sig, och jag tror inte Uffe nappar på den.
Citera
2026-09-19, 12:38
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz

Jo men man sviker ju sina väljare om man släpper fram V också och kanske sina egna partimedlemmar mer än väljarna. V är pest inom C, därför man vägrar sitta i samma rum.
Citera
2026-09-19, 12:41
Medlem
Citat:

Det stämmer.

Citat:

Nej. En borgerlig statsminister som samarbetar med C men inte med SD kommer att röstas ner av SD, MP, V och S, dvs drygt 60% av riksdagen.
Citera
2026-09-19, 12:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Det hade du inte tyckt varit rimligt om det inte hade gynnat din sida.

Vet inte vad du menar med ”min sida”.

Jag anser att alla medborgare ska ha rösträtt och de får självklart rösta på vad de vill.
Citera
2026-09-19, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Jo men man sviker ju sina väljare om man släpper fram V också och kanske sina egna partimedlemmar mer än väljarna. V är pest inom C, därför man vägrar sitta i samma rum.

V och C sviker båda sina väljare på det mest betydande och avgörande sättet om de inte lyckas att 1: nå en överenskommelse, och 2: åstadkomma det maktskifte man gick till val på att få igenom.

De är båda medvetna om att de bara har två val: nå en kompromiss, eller lämna tillbaka makten till Tidölaget.

Fråga ett gäng C-väljare vad de föredrar: 1: en kompromiss med de rödgröna, 2: ett extraval de kommer att förlora, eller 3: ett plötsligt sidbyte och övergång till en SD-stödd borgarregering.

Jag känner inte hundratals Centerpartister som jag kan djupintervjua i frågan, men min magkänsla säger mig att en blygsam men tydlig majoritet kommer att föredra alternativ 1.
Citera
2026-09-19, 12:48
Medlem
Gött att vår stadsminister kandidat fick lite ledigt i helgen 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här