2026-09-18, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Vilken god idé!
Det är inte så som att vi gjort det talrika gånger redan här i tråden.
Här är det senaste exemplet jag kunde hitta där vi tittade på hur många genomsnittliga månadslöner kostade en bostad i snitt 57 månadslöner medan samma bostad i samma område idag kostar 387 genomsnittliga månadslöner.

Följden av detta är alltid exakt samma, fakta presenteras kring hur extremt billiga bostäder var förr jämfört med idag och då får man svar från ekbo eller annan som gör mental gymnastik i världsklass för att motivera varför det inte var billigt förr.
Därifrån kommer alla bisarra påståenden från ekbo där han drar in offentliga finanser, BNP/Capita och allt möjligt som inte berör bostadspriser eller möjligheten att köpa bostad. han har en åsikt och söker desperat efter allt han kan klä upp som "fakta" som bevisar att han har rätt.

När det inte lyckas så kommer argumentet "mEn MåNadSkOsTnAd Då??" som om det var ett argument som håller.
Låt mig förklara det för dig med piggelin, det kanske känns bekant för du gillar ju piggelin.
Föreställ dig att piggelin när du var ung kostade 1,3 kronor och idag kostar den 10 kronor. Du drar därför slutsatsen att piggelin är dyrare idag än vad den var när du var ung.
In kommer Bo Ek och rättar dig för att om du finansierar ditt piggelinköp via Klarna till en kostnad på 100 kr och amorterar detta över 90 månader så är faktiskt piggelin billigare idag för då kostar den bara 1,2 kronor!
När du påtalar att du totalt då betalar 110 kronor för en piggelin och att det är ~850% dyrare än när du var ung så fnyser Bo Ek åt detta och förklarar att avbetalning på en skuld är ett sparande så egentligen är piggelin idag kostnadsfri!
Och som sista brasklapp kan tilläggas att priset på piggelin har ökat ~1900% sedan 1972 vilket är avsevärt mycket mer än lönen så "piggelinpris/disponibel inkomst" faller platt det med

Därför är det så otacksamt att presentera fakta för dig, ekbo och övriga härinne. Ni har redan bestämt er för att bostäder minsann var dyrare förr och att det inte är ett problem idag och ni tänker inte låta något så trivialt som "fakta" eller "sanning" stå ivägen för er åsikt.

Kan bli så men varför skulle boomern gå med på att sänka priset istället för att bara vänta tills denne får det den kräver?
Det kostar väldigt lite att behålla bostaden och så länge bostadsbristen håller i sig går det alltid att hyra ut istället.

Du skriver som en brännvinsadvokat. Antar att du blir betald per tecken av din mamma eller din förvaltare.

Hur många månadslöner kostade ett hus det året som du vill göra som referens och hur står det sig i dagens läge om du räknar bort kostnaden för marken? Kan det röra sig om en ökning i takt med producentpriser (aka löner) eller har du hittat nåt loophole?
Citera
2026-09-18, 22:34
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Unga idag krossas av de överväldigande bostadspriserna som äter upp en enorm andel av deras inkomst så en ung person kanske lyckas köpa 42 kvm att bo på och då får de betala ~2,2 miljoner för detta i Göteborg. Boytan per person i snitt är oförändrad men priset är extremt högt.

Det är ett sätt att se på saken. Ett annat är att även en lågavlönad ungdom idag har en levnadsstandard som vida överstiger den som föräldrarna hade i samma ålder. När jag var 20 år hade jag inte ens råd med mobiltelefon.

Vi åker mer bil, vi reser mer utomlands, vi har fler prylar och är friskare. Och - som sagt - vi bor i alla fall inte mindre, även om en del hävdar att bostäder är så dyra. När man inte behöver betala tre månadslöner för enklast tänkbara mobiltelefon så kanske man har mer över att lägga på bostaden?

Jag vet inte hur du har det, men du kanske känner många som upplever att det är svårt att finansiera sitt boende år 2026? Jag tror inte att jag känner en enda.
Citera
2026-09-18, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det du yrar om hände inte.
1. "Kraschen" berodde på eskalerande arbetslöshet, för att nyproduktionen av bostäder haltade (för att det inte gick att finansiera bostadsbyggande).

2. Banker har historiskt inte varit inblandade i bostadsutlåning i USA. För länge sedan var det thrifts. Som mer påminner om JAK. Senare var de vanliga företag som originerade lånen med egna pengar. Och sedan sålde lånen till broker dealers som packade de i SPE's och emitterade ut obligationer RMBS.
Har alltså exakt 0 med banker och bankers utlåning att göra.

Myztico lyckas ha fel i stort sett varenda mening.
Går ju inte att dra någon annan slutsats än att du har någon sorts störning och lever i någon sorts alternativ verklighet. Det finns flera rapporter på det här och man skapade till och med en myndighet specifikt för att utreda det och ingen av dom håller med din alternativa verklighet. All information är väldigt lättillgänglig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Financial_Crisis_Inquiry_Commission
Citat:
We conclude this financial crisis was avoidable.

"There was an explosion in risky subprime lending and securitization, an unsustainable rise in housing prices, widespread reports of egregious and predatory lending practices, dramatic increases in household mortgage debt

In the years leading up to the crisis, too many financial institutions, as well as too many households, borrowed to the hilt. ... [A]s of 2007, the leverage ratios [of the five major investment banks] were as high as 40 to 1, meaning for every $40 in assets, there was only $1 in capital to cover losses.

Myndigheten och deras rapport kom fram till raka motsatsen av vad ekonomiexperten ekbo251 säger. Där kom man nämligen fram till att kraschen helt kunde undvikas och orsakades helt av bankernas ansvarslösa utlåning, överbelåning och risktagande på grund av bristande reglering. Men man har väl såklart fel och borde ha rådfrågat ekbo251 istället som vet bättre än hundratals experter.

Det var ju som sagt väldigt enkelt och berodde på att folk jobbade för dåligt och tjäna för lite som ekbo251 säger, inte bankernas fel.

Citat:
Det är den vanliga reaktionen. När man presenterar fakta för svamlaren, är det den som tillhandahåller fakta som är dum i svamlarens ögon. Fakta biter inte. Fantasierna bestämmer.

Myztico sa "på senare tid". Och jag lät det sträcka sig till 2019. Det är 6 år. På den tiden bör påståendet synas.

Sedan har man felkälla i att man inte beaktar lånen i BRF. De påverkar priserna direkt. Och det kan ju skilja mellan landsändar.

En sak man kan observera i tabellen som är lite intressant.

Prisrelationen mellan Stockholm och Värmland är nu en faktor ca 3.5.

År 2000 var prisrelationen ca 22.5.

Två frågor kan uppstå. Dels varför relationen var så stor år 2000. Dels varför den krympt. Värmland är nära botten prismässigt år 2025 så det är inte så att Värmland dragit iväg. Och detta är inget unikt för just Värmland. Finns flera andra län.

Ett skäl att relationens minskning är att lönekostnaderna stigit och styr mer. De ökar på pris i kronor snarare än %. En annan är att i takt med stigande BNP har markpriser stigit. De ökar både i kr och % iom att markpriserna stigit mer i Stockholm.

Slutligen så lär BRF lånen varit mycket olika stora. Det går inte se denna enorma skillnad i fastighetspriser. Den största skillnaden man kan hitta där år 2000 är 2.1 som är mellan Stockholm och mellersta Norrland. Det som kan förklara den enorma faktorn 22.5 då är att det var en stor skillnad i föreningarnas lån. Och det har normaliserats över landet.

Eller kan någon hitta någon annan förklaring?

EDIT:
Och 2025 är prisrelationen mellan fastigheter i Stockholm och mellersta norrland ca 2.2. Så på 25 år har den relationen stått still. Fastighetspriserna ökar konformt. Ökar dom x % i mellersta norrland ökar dom x % i Stockholm. Nåogn avmattning i Stockholm synes inte. Inte heller någon ökning.
Det spelar ingen roll vad man säger och det är meningslöst att prata med någon som är så fruktansvärt verklighetsfrånvänd.

Det är ganska enkelt att förstå varför relationen var så stor, varför den krymper och varför den kommer att fortsätta krympa. Men jag förstår att det är ett mysterium för dig i din alternativa verklighet.

Fortsätter vi med samma regler som idag på marknaden så kommer vi fortsätta se högre tillväxt på bostadspriserna runt om i landet och lägre tillväxt i storstäderna, vill man tjäna pengar på fastighetsaffärer så är det i princip lättast att göra det igenom att undvika storstäderna där det är som sämst tillväxt över tid. I storstäderna har vi börjat nå den punkt där man ska vara glad om man ens får tillbaka vad man köpt bostaden för.

Föreningarnas lån är inte relevanta, det finns högt belånade och lågt belånade föreningar i alla län.
Citera
2026-09-18, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Du är inte särskilt smart, va? Det Wallincus skriver är att bostadsköpare blir allt mer belånade eftersom lönerna inte utvecklas i takt med lönerna och att detta är en omöjlig ekvation eftersom det bara finns så pass mycket pengar som bankerna vågar låna ut till bostadsköpare.
Ja vad är det som är så svårt o förstå, just nu lägger vi ca 25-30% av vår skattade inkomst på boendekostnad, framöver kommer vi lägga 35-40%. Bostadskostnaden är det enklaste redskapet att dra in skattepengar till staten,, varav man kommer se över ex fastighetskatt osv. tomtmark, byggade, material, handläggning, service, OVK osv blir bara dyrare för varje år ut över det stiger energi kostnader.

Tro att boendekostnad kommer bli billigare, nej det kommer bli dyrare. vi ser redan vad ny produktion kostar, redan för den enorma hyran kan man låna, några miljoner för en brf som har lägre omkostnader än en hyresrätt, en brf med rotbidrag osv.
Citera
2026-09-18, 23:27
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Ja vad är det som är så svårt o förstå, just nu lägger vi ca 25-30% av vår skattade inkomst på boendekostnad, framöver kommer vi lägga 35-40%. Bostadskostnaden är det enklaste redskapet att dra in skattepengar till staten,, varav man kommer se över ex fastighetskatt osv. tomtmark, byggade, material, handläggning, service, OVK osv blir bara dyrare för varje år ut över det stiger energi kostnader.

Nu drar väl inte fastighetsskatten in så mycket till staten, då den för många typer av byggnader är avskaffad sedan länge. Jag betalar ingen sådan t.ex. Gör du? Eftersom jag - i likhet med de flesta andra svenskar - bor i en vanlig villa så behöver jag heller inte göra någon OVK. Tomten kostar ju inte heller något, för den har jag redan köpt, och inte har jag tänkt bygga något.

Varför skulle min relativa boendekostnad stiga? Jag skulle snarare tro att den kommer att sjunka. Mina föräldrar lade en mycket större del av sin inkomst på boende när de var i min ålder än vad jag gör nu, ändå bor jag större och bättre. Jag ser inga hinder för att den positiva utvecklingen kommer att fortsätta.
Citera
2026-09-19, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Fastighetsskatt utan tak och slopad avdragsrätt för lån skulle sätta fart på säljviljan.
Mja, och då stannar nyproduktionen. Och det kommer ett stor gäng byggjobbare med bräckjärn i händerna och skall snacka lite med DViking.

Nej att mickla med momsen hjälper inte.

Kan inte alla ni som har så extrema bekymmer med andras bostäder bara bygga nytt eget. Istället för att bara fundera på hur ni skall "stjäla" andras.

Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Du är inte särskilt smart, va? Det Wallincus skriver är att bostadsköpare blir allt mer belånade eftersom lönerna inte utvecklas i takt med lönerna och att detta är en omöjlig ekvation eftersom det bara finns så pass mycket pengar som bankerna vågar låna ut till bostadsköpare.
Tittar vi i verkligheten är hushållens skulder (rubbet alltså) ca 5450 mdr.

Kan ju låta mycket. Men om man samtidig nämner att hushållens räntetillgångar är ca 6000 mdr. Så framstår det som något mindre. (Räntetillgångar = bankkonton, räntefonder, obligationer mm).
Hushållens alltså.

Sedan har hushållen också aktier, fastigheter mm. Sammantaget är hushållens tillgångar ca 35000 mdr.
Och då framstår skulderna som än mindre. Hushållens skulder är ca 17% av deras tillgångar.

Jag vet sedan tidigare att personer som bränner alla bidrag/inkomster på en gång hamnar i förnekelse. Dom kan inte fatta hur andra hushåll kan ha så mycket. Dom skulle ju bränna allt på en gång. Och i deras värld gör då alla andra också det.
Citera
2026-09-19, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jag vet inte hur du har det, men du kanske känner många som upplever att det är svårt att finansiera sitt boende år 2026? Jag tror inte att jag känner en enda.
Tittar jag i Enköping på små BR så ser jag att om man räknar ränteutgift på hela köpeskillingen och lägger till månadsavgiften så hamnar man på ca 2400/månad.

En ungdom med låg lön borde klara det.

Och det går ju jobba i centrala Stockholm då. Man bara tar tåget. Restider får man gilla när man bor i Stockholm.

Men när man säger så här blir det storgråt i forumet.

Men jag känner till folk som pendlat mer tid än så. Högavlönade. Och de grät inte. Det är något väldigt bortklemat över de som gnäller här.
Citera
2026-09-19, 07:27
Medlem
Citat:
Nu drar väl inte fastighetsskatten in så mycket till staten, då den för många typer av byggnader är avskaffad sedan länge. Jag betalar ingen sådan t.ex. Gör du? Eftersom jag - i likhet med de flesta andra svenskar - bor i en vanlig villa så behöver jag heller inte göra någon OVK. Tomten kostar ju inte heller något, för den har jag redan köpt, och inte har jag tänkt bygga något.

Varför skulle min relativa boendekostnad stiga? Jag skulle snarare tro att den kommer att sjunka. Mina föräldrar lade en mycket större del av sin inkomst på boende när de var i min ålder än vad jag gör nu, ändå bor jag större och bättre. Jag ser inga hinder för att den positiva utvecklingen kommer att fortsätta.
Vad du har är en kommunalavgift har ditt hus ett någolunda taxeringsvärde betalar du 869kr/månad eller 10425kr år som regleras i din deklaration. sedan vad en en skatt/avgift har för namn förändra inte att det inte är en skatt.

Utöver det har regeringen pausat effekttariffer på el, många elbolag har ändå kvar effekttarifen som skatta dig högre vid dina effekt toppar, hur sossarna vill reglera denna framöver återstår o se.

Vidare har el priser ökat, sophämting är obligatorisk avgift, liksom vattenpriser ökar, fjärrvärme ökar, även din hemfösäkring.

Genom alla dessa lagstadgade avgifter höjs som fastighetsavgiften gick upp ca400kr/ från 25 till 26. övriga poster jag tog upp har samtliga ökat i pris, det utgör att din beoendekostnad har ökat markant sista 4 åren.

Tar man ex brf lägenhetsfördel är att många delar på denna kostnaden, eller som vår fastighet har envägsanslutning på el, dvs vi har bara ett abonnemang för alla lägenheter men alla har var sina mätare, man påverkas inte heller av effekttariffen på el.

Allt detta utgör att vi kommer lägga mer o mer pengar på vårt boende framöver, enskilda abonnemang osv höjer kostnader för vanliga villor o detta har effekten att öka på att en brf lägehet stiger i värde.
Senast redigerad av hjorten16 2026-09-19 kl. 07:40.
Citera
2026-09-19, 08:04
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Vad du har är en kommunalavgift har ditt hus ett någolunda taxeringsvärde betalar du 869kr/månad eller 10425kr år som regleras i din deklaration. sedan vad en en skatt/avgift har för namn förändra inte att det inte är en skatt.

Du skrev att den är ett redskap för att dra in pengar till staten. Det är många år sedan jag betalade fastighetsskatt till staten. Den kommunala fastighetsavgiften är - som namnet antyder - en kommunal avgift.

Citat:
Utöver det har regeringen pausat effekttariffer på el, många elbolag har ändå kvar effekttarifen som skatta dig högre vid dina effekt toppar, hur sossarna vill reglera denna framöver återstår o se.

Vidare har el priser ökat, sophämting är obligatorisk avgift, liksom vattenpriser ökar, fjärrvärme ökar, även din hemfösäkring.

Genom alla dessa lagstadgade avgifter höjs som fastighetsavgiften gick upp ca400kr/ från 25 till 26. övriga poster jag tog upp har samtliga ökat i pris, det utgör att din beoendekostnad har ökat markant sista 4 åren.

Tar man ex brf lägenhetsfördel är att många delar på denna kostnaden, eller som vår fastighet har envägsanslutning på el, dvs vi har bara ett abonnemang för alla lägenheter men alla har var sina mätare, man påverkas inte heller av effekttariffen på el.

Allt detta utgör att vi kommer lägga mer o mer pengar på vårt boende framöver, enskilda abonnemang osv höjer kostnader för vanliga villor o detta har effekten att öka på att en brf lägehet stiger i värde.

Jag känner inte igen mig i din beskrivning. Min lön ökar för varje år, men det var några år sedan som priset för sophämtning, vatten och fjärrvärme justerades. Effektavgift betalar jag inte. Räntan har ju gått ner kraftigt under den period som du pratar om - fyra år - så jag vet inte hur du har räknat ut att det skulle ha blivit dyrare att bo. Elpriset är som det är, men det kan man ju styra lite själv hur stor del av boendekostnaden som påverkas av detta.

Har du verkligen en egen bostad som du betalar för, eller vad är det för underlag som din beräkning bygger på?
Citera
2026-09-19, 08:22
Medlem
Citat:
Du skrev att den är ett redskap för att dra in pengar till staten. Det är många år sedan jag betalade fastighetsskatt till staten. Den kommunala fastighetsavgiften är - som namnet antyder - en kommunal avgift.

Jag känner inte igen mig i din beskrivning. Min lön ökar för varje år, men det var några år sedan som priset för sophämtning, vatten och fjärrvärme justerades. Effektavgift betalar jag inte. Räntan har ju gått ner kraftigt under den period som du pratar om - fyra år - så jag vet inte hur du har räknat ut att det skulle ha blivit dyrare att bo. Elpriset är som det är, men det kan man ju styra lite själv hur stor del av boendekostnaden som påverkas av detta.

Har du verkligen en egen bostad som du betalar för, eller vad är det för underlag som din beräkning bygger på?
Men ta här, du kan alltså inte skilja på en avgift eller en skatt????, jag kan hjälpa dig. nästan pinsamt hur låga kunskaper folk har.

Den statliga fastighetsskatten för småhus (vanliga hus) togs bort 2008 och ersattes av kommunal fastighetsavgift. Fastighetsavgiften är en skatt som betalas årligen och beräknas på fastighetens taxeringsvärde.
https://www.ekonomifokus.se/berakna-fastighetsskatt-fastighetsavgift

Effektavgiften har regeringen pausat men många elbolag har kvar den o den slår hårt mot villa ägare som inte kan byta elbolag, tar du exempel på Jukkasjärvi belysnings förening var det dessa som först införde tariffel, även om regeringen pausa är det elbolaget själva som bestämmer den ska fortsatt gälla, dels för man har monopol på elnäter för alla inom jukkasjärvi.

Det är däremot det sista du berätta varför bostadspriser kommer o fortsätta öka, folk får mer i lön, men det utgör inte man får mer över, det menas man täcker pris ökningar, exakt som du ser med bostadsmarknaden fortsatta uppgång.

Ja hur kan jag som proffs påverka mina egna boendekostnader? som jag berättaat tidigare, jag bygger nästa år ett litet sista hus på 85kvm, genom huset blir nybyggt har man ingen fastighetsavgift första 15åren, genom att den är liten mycket låga energiavgifter, genom värde ökning på min lägnhetet utgör jag kan bygga den kontant utan lån, jag kan bygga upp ett attefalls hus o hyra ut o jag bor helt gratis., staten lånar gratis ut reavinsten helt räntefritt, man ger även inkomsten uthyrning upp till 45k/år helt skattefritt, det är en enorm hävarm staten ger o jag vill utnyttja den fullt ut som en pensionsförsäkring.
Senast redigerad av hjorten16 2026-09-19 kl. 08:26.
Citera
2026-09-19, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC

Tror du någon med hög belåning säljer om priserna droppar med 50%?

Poängen är att vi går mot demografisk kollaps.
Vem skall köpa bostäderna för dessa överdrivna priser i framtiden?

Vi ser redan denna utveckling nu när billiga "instegslägenheter" till bostadskarriären inte ser samma prisökningar som förr jämfört med dyrare lägenheter. Trycket uppåt finns inte kvar för det finns inte folk till det.

Citat:
Ja denna utveckling är evig o har alltid varit evig. bara titta på börsen den går alltid upp i ur o skur går den bara högre,bostäder även dom går bara upp, min föräldrar köpte en nyckelfärdig villa 1978 för undet 300-tusen, i dag säljds dom för 3 miljoner, det är den marknadsekonomi världen har valt.

Det är skrämmande hur låg kunskapsnivå du har och vilken dåligt självbild du har.
Det är likaså tröttsamt att försöka tyda din text för det är mer eller mindre flow of thoughts där du hoppar mellan icke relaterade tankar.

Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Du skriver som en brännvinsadvokat. Antar att du blir betald per tecken av din mamma eller din förvaltare.

Hur många månadslöner kostade ett hus det året som du vill göra som referens och hur står det sig i dagens läge om du räknar bort kostnaden för marken? Kan det röra sig om en ökning i takt med producentpriser (aka löner) eller har du hittat nåt loophole?
Jag fick rätt, du fick bevis presenterat för dig och du återgår till förolämpningar som du alltid gör.

Ekbo har fått det motbevisat flera gånger om eftersom bostadspriserna på successiosmarknaden ökar mer än produktionskostnaderna för nybyggen och det har inte ändrats sedan igår.
Alla dessa argument är motbevisade gång efter gång efter gång och det är tröttsamt att ständigt presentera fakta för dig och ekbo bara för att ni skall avfärda det med krav på mer fakta i hopp om att nästa gång blir resultatet annorlunda.

Verkligheten förändras inte bara för att du blundar för den och ekbos favoritargument (bevisa det för mig annars har du fel) som även du kör med funkar inte.

Eftersom det är du som påstår att bostadsprisökningen inte medfört att bostäder är dyrare idag så varför inte bevisa det med lite fakta?
Stämmer det du säger finns det gott om fakta, säkerligen...

Trots allt, du bad mig kolla på SCB för relevant fakta en gång i tiden och då hittade vi fakta från SCB:
"Mellan 2011 och 2020 har hushållens disponibla inkomst, medianvärdet, ökat med 25 procent. Under samma period har medianvärdet för bostadsrättspriset ökat med 100 procent. Det urholkar hushållens köpkraft då hushållen får lägga mer av sin inkomst på bostadsköpet...
När det inte är jämvikt mellan inkomstutvecklingen och bostadspriserna kan det leda till en mer eller mindre dramatisk korrigering av bostadspriser med prisfall som följd."
Vilket effektivt slog hål på myten om att vi inte lägger mer på bostäder idag än förr

Citera
2026-09-19, 11:09
Medlem
Teus avatar
Citat:
Mja, och då stannar nyproduktionen. Och det kommer ett stor gäng byggjobbare med bräckjärn i händerna och skall snacka lite med DViking.

Nej att mickla med momsen hjälper inte.

Kan inte alla ni som har så extrema bekymmer med andras bostäder bara bygga nytt eget. Istället för att bara fundera på hur ni skall "stjäla" andras.

Tittar vi i verkligheten är hushållens skulder (rubbet alltså) ca 5450 mdr.

Kan ju låta mycket. Men om man samtidig nämner att hushållens räntetillgångar är ca 6000 mdr. Så framstår det som något mindre. (Räntetillgångar = bankkonton, räntefonder, obligationer mm).
Hushållens alltså.

Sedan har hushållen också aktier, fastigheter mm. Sammantaget är hushållens tillgångar ca 35000 mdr.
Och då framstår skulderna som än mindre. Hushållens skulder är ca 17% av deras tillgångar.

Jag vet sedan tidigare att personer som bränner alla bidrag/inkomster på en gång hamnar i förnekelse. Dom kan inte fatta hur andra hushåll kan ha så mycket. Dom skulle ju bränna allt på en gång. Och i deras värld gör då alla andra också det.
Hur stor del av dessa tillgångar ägs av kapitalet och NIMBY-Boomers som borde skickats till ättestupan för ett decennie sedan? Att det finns ett gäng pensionärer som tror sig kunna sälja sin 40-tals villa "As is" för 13 miljarder kommer inte spela någon roll när det inte finns någon som kan möta värderingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in