2026-09-18, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Öh, vad snackar du om? Tror du denna kategori avser ungdomar?

Låt mig informera dig om att den avser hushåll utan hemma boende barn som är 0-24 år gamla. Dvs alla vuxna par med utflyttade barn, alla pensionärer, alla vuxna med hemma boende barn över 24 år gamla etc. Plus ungdomar och andra utan barn också givetvis.
Ja, det kan nog vara så att jag misstolkade det där.
Man har andra kategorier med ålder på den boende. Sedan väntade jag mig nog inte man såg personer på 24 år som barn.

Jag får konstatera att det inte handlade om ungdomar. Utan boende i största allmänhet.
Citera
2026-09-18, 17:17
Medlem
Sälj huset och köp silver.
Sedan kanske du kan köpa tillbaka huset för 1 kg silver om ett år. Jag tror att det är så illa. Kanske inte riktigt, men inte långt ifrån.

Marknaden lär snart inse att allt kommer att kollapsa. Just nu hålls marknaden bara uppe genom ”klimatet”. Det finns ingen anledning att vara lång i obligationer om inte EU kan införa sin klimatagenda med CBDC och CO2-utsläpp i en app.

Varnade Blackrock för det nyligen?
Citera
2026-09-18, 17:21
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Jag har rätt oavsett huruvida du förstår hyperboles eller inte
Bostäder var otroligt mycket billigare förr och det är kul att se att ni är så sura över att man påpekar detta faktum

Bästa av allt är att det var detta som fällde Tidö, de hade makten och kunde förändra bostadspriserna men valde istället att föra politik som ledde till högre bostadspriser.
Unga är trötta på sådant politik för de vet att bostadspriserna måste ner så därför rök Tidö

Ska bli mycket kul att se hur ni tomtar reagerar i framtiden när samhället återgår till billiga bostäder mot er vilja

Med låg belåning och jag köper i samma marknad som jag säljer hade jag föredragit att det blev som du sa, så hade jag kunnat köpa ett palats.

Grejen är att jag läst samma jävla harang här inne sedan 2005. Vet du varför ni aldrig får rätt, mer än korta svackor? För att världsläget och framförallt marknaden styr, du kan tillsätta vänsterpartiet med egna mandat och det skulle knappt göra någon skillnad, kanske 10% hit eller dit.

Det är nämligen så att i det läget att man försöker styra marknaden med regleringar, då slutar 90% sälja och köpa. De objekt som då kommer ut på marknaden är då de som absolut måste sälja pga skilsmässa eller dödsbo exempelvis. Vad i sin tur händer då? Jo, det blir huggsexa om det som finns, den rikaste vinner.

Jag samarbetar med många mäklare, och nästan allt du ser på Hemnet är folk som köper nytt, eller är ute efter att köpa nytt.

Tror du någon med hög belåning säljer om priserna droppar med 50%?

De enda sakerna som kan åstadkomma mer än att priser stannar upp är antingen total ekonomisk kollaps, och då är vi fucked allihop iallafall, alternativt att det blir både betydligt enklare och billigare att bygga nytt. Och vi ser knappast att materialpriserna kapas i närtid.
Citera
2026-09-18, 18:02
Medlem
[quote=Wallincus|95979391]
Mhm, och medan lönerna ökat 110% så har bostadspriserna ökat mellan 400 och 600 procent beroende på region på bostadsrätter och ~300% på villor.
Tror du denna utveckling kan hålla för evigt?
Självklart inte, om inte lönerna tar ett rejält skutt uppåt så finns det inte utrymme för att se samma tokiga utveckling framåt.

[url=se
[/QUOTE]
Ja denna utveckling är evig o har alltid varit evig. bara titta på börsen den går alltid upp i ur o skur går den bara högre,bostäder även dom går bara upp, min föräldrar köpte en nyckelfärdig villa 1978 för undet 300-tusen, i dag säljds dom för 3 miljoner, det är den marknadsekonomi världen har valt.

Tar man procent lägger vi lite mer av inkomsten på boende, framöver kommer vi lägga ännu lite mer procent av pengar på boendet samtidigt som löner ökar. vi ser våra grannar finland/norge har högre boendekostnader, och det fungera bara fint.

Bästa du kan göra är att köpa dig din bostad, längre fram i tiden kommer man behöva ha gemensam ekonomi med någon för att kunna köpa en lite större lägenhet. Man kan se det lite som en marknadsprissättning att hålla bostadsbygande i schack.
Citera
2026-09-18, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Med låg belåning och jag köper i samma marknad som jag säljer hade jag föredragit att det blev som du sa, så hade jag kunnat köpa ett palats.

Grejen är att jag läst samma jävla harang här inne sedan 2005. Vet du varför ni aldrig får rätt, mer än korta svackor? För att världsläget och framförallt marknaden styr, du kan tillsätta vänsterpartiet med egna mandat och det skulle knappt göra någon skillnad, kanske 10% hit eller dit.

Det är nämligen så att i det läget att man försöker styra marknaden med regleringar, då slutar 90% sälja och köpa. De objekt som då kommer ut på marknaden är då de som absolut måste sälja pga skilsmässa eller dödsbo exempelvis. Vad i sin tur händer då? Jo, det blir huggsexa om det som finns, den rikaste vinner.

Jag samarbetar med många mäklare, och nästan allt du ser på Hemnet är folk som köper nytt, eller är ute efter att köpa nytt.

De enda sakerna som kan åstadkomma mer än att priser stannar upp är antingen total ekonomisk kollaps, och då är vi fucked allihop iallafall, alternativt att det blir både betydligt enklare och billigare att bygga nytt. Och vi ser knappast att materialpriserna kapas i närtid.

Vi får skratta åt det. Kreditcykeln är sån. Det är ett "Ponzi scheme."
Citera
2026-09-18, 18:43
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC

Fastighetsskatt utan tak och slopad avdragsrätt för lån skulle sätta fart på säljviljan.

För att sänka kostnaderna på nybyggen så sänker man momsen, reglerar kommunernas avgifter för anslutningar samt säkerställer att mark upplåts i större omfattning.
Citera
2026-09-18, 20:29
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Fastighetsskatt utan tak och slopad avdragsrätt för lån skulle sätta fart på säljviljan.

För att sänka kostnaderna på nybyggen så sänker man momsen, reglerar kommunernas avgifter för anslutningar samt säkerställer att mark upplåts i större omfattning.
Jag är inte principiellt emot att ta bort taket på fastighetsskatten, men jag måste ändå säga att jag är tämligen skeptisk till hur taxeringsvärdet som fastighetsskatten baseras på sätts. Känns jävligt godtyckligt bedömt i områden där det inte finns någon volym av affärer att utgå ifrån och mäklare blottar sin bristande intelligens när dom ska värdera ett ruckel ute i skogen i Dalarna.
Citera
2026-09-18, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag är inte principiellt emot att ta bort taket på fastighetsskatten, men jag måste ändå säga att jag är tämligen skeptisk till hur taxeringsvärdet som fastighetsskatten baseras på sätts. Känns jävligt godtyckligt bedömt i områden där det inte finns någon volym av affärer att utgå ifrån och mäklare blottar sin bristande intelligens när dom ska värdera ett ruckel ute i skogen i Dalarna.

Precis, du kan ha sjötomt nybygge i Tällberg,Dalarna tax värde 4 milj. Grannen har 1 mille tax värde samma skick samma läge . OM ny fastighetsskatt införs bör man kunna förhandla om det med hjälp av mäklare så det blir hyfsat nära marknadsvärdet vilket är omöjligt idag.
Citera
2026-09-18, 20:40
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Ja denna utveckling är evig o har alltid varit evig. bara titta på börsen den går alltid upp i ur o skur går den bara högre,bostäder även dom går bara upp, min föräldrar köpte en nyckelfärdig villa 1978 för undet 300-tusen, i dag säljds dom för 3 miljoner, det är den marknadsekonomi världen har valt.

Tar man procent lägger vi lite mer av inkomsten på boende, framöver kommer vi lägga ännu lite mer procent av pengar på boendet samtidigt som löner ökar. vi ser våra grannar finland/norge har högre boendekostnader, och det fungera bara fint.

Bästa du kan göra är att köpa dig din bostad, längre fram i tiden kommer man behöva ha gemensam ekonomi med någon för att kunna köpa en lite större lägenhet. Man kan se det lite som en marknadsprissättning att hålla bostadsbygande i schack.
Du är inte särskilt smart, va? Det Wallincus skriver är att bostadsköpare blir allt mer belånade eftersom lönerna inte utvecklas i takt med lönerna och att detta är en omöjlig ekvation eftersom det bara finns så pass mycket pengar som bankerna vågar låna ut till bostadsköpare.
Citera
2026-09-18, 20:55
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Precis, du kan ha sjötomt nybygge i Tällberg,Dalarna tax värde 4 milj. Grannen har 1 mille tax värde samma skick samma läge . OM ny fastighetsskatt införs bör man kunna förhandla om det med hjälp av mäklare så det blir hyfsat nära marknadsvärdet vilket är omöjligt idag.
Känns spontant som det finns bättre sätt att beskatta krösus på. Men poängen är att om vi kommer fram till att fastighetsskatten inte är rimlig bör den tas bort snarare än att vara kvar med ett tak som alla betalar då nuvarande form innebär återigen att medelklassen får äta bajs som vanligt.
Citera
2026-09-18, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Känns spontant som det finns bättre sätt att beskatta krösus på. Men poängen är att om vi kommer fram till att fastighetsskatten inte är rimlig bör den tas bort snarare än att vara kvar med ett tak som alla betalar då nuvarande form innebär återigen att medelklassen får äta bajs som vanligt.

Fastighetsavgiften tak på 12k kommer fortsätta är min gissning.
Citera
2026-09-18, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Om du har väldigt bra drag på säljsidan - tror du verkligen draget är så jäkla bra på köpsidan? Antar att du tänker lika långt som din avatar så du behöver inte svara om inte din förvaltare tycker att det är en god idé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in