2026-09-20, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Du har fått det serverat så många ggr nu i tråden från ekbo så att jag börjar tro att du bor på Brinkåsen. Svaret är ökande kostnader. Priset på nyproduktion har även effekt på successionsmarknaden. Kanske för många led för dig att hålla i huvudet. Men du kan väl försöka iaf.
Ekbo är inte en tillförlitlig källa, detta har bevisats i tråden otaliga gånger.
Allt han säger är fel så när du säger "ekbo har serverat" så är det endast hans ofiltrerade hästdynga till åsikt han levererar och den duger inget till.
Frågar man honom kommer han svamla ihop något om att BNP stiger och facken kräver lön så därför kommer priserna stiga, vilket är rappakalja.

Ekbo har blivit slagen över huvudet med kalla fakta som påpekar att han har fel talrika gånger och jag är trött på att ens kommentera till dig för allt du kommer med är förolämpningar och "men ekbo sade..."
Kom med egna argument istället om du har något konkret att säga

Det är uppenbart något fel på ekbo och det är skamligt att du inte ser det, han blir tillrättavisad av alla han interagerar med och spenderar sina dagar på flashback som pensionär med att skriva av sig om diverse vanföreställningar i upp till 11 inlägg per dag!
Från vad jag förstått har han gjort detta under många alias under lång tid också...

Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Varför skulle han behöva det? Genomsnittspriset för bostadsrätter senaste 12 månader är strax under 47 000 kronor per m². En etta på 40 kvadrat kostar 1,9 miljoner. En tvåa på 60 ligger på 2,8. Det behövs inga 500 000, utan snarare 190-280 000. Någon hög inkomst för att klara lånekostnaden behövs nog inte heller. Det är typ 4000 i månaden i ränta för en maxbelålnad genomsnittlig tvåa. Det är väl ungegär motsvarande vad en vanlig 20-åring har i krogutgifter?

Annars är det ju populärt att hyra som ung. Då behöver man inte ens ha varit förutseende nog att spara en slant.
Återigen är genomsnittspris för riket ett dåligt mått på samma sätt som genomsnittsyta per person och boendekostnad i förhållande till disponibel inkomst.
Genomsnitt för Stockholm var 90 000 kr / kvm och i Göteborg var det 52 000 kr/kvm

Sedan är det dåligt att kolla på snittpriser ens i relevanta områden för det finns områden man absolut inte kan bo i runt Göteborg/Stockholm för snittpris justerar inte bort alla ghetton.

Sedan skall även nämnas att om man försakar sin personliga säkerhet och framtid och väljer att bosätta sig i ett ghetto behöver du betala ett högre pris än nödvändigt för det är övervärderat.
En trea i Bergsjön kostar runt miljonen vilket är ungefär 500 000 kr mer än den borde kosta.

Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Självklart en bostad handlar om att placera pengar, inte är det någon som vill sälja med förlust.
En köpt bostad gör livet enklare, vill man flytta behöver man ingen bostads kö o fundera över, man köper bara sin nya bostad. vad gör man med pengar på konto mer än placera dessa, dvs inte rör man i sparade pengar, rör man blir det inga sparade pengar. det handlar om samma sak, en fördel är att man kan låna upp till sin första investering via en bostad. det är en anledning man kalla ett bostadsköp för sin livs största affär. det är just via man är placerad i en bostad som man följer bostadsmarknadens uppgång, dvs nästa jag köper kostar lika mycket som den jag redan äger.

Sedan vad berätta det om professon? ha ett hus för 15 miljon, det berätta han tyckte det var värt o köpa ett dyrt boende istället för att pengar placerat på börsen., likande tycker helhten av folket, boende är viktigt, ju mer pengar man har ju finare o dyrare bor man.
En bostad är inte att placera pengar för du köper en konsumtionsvara som du konsumerar.
Köper du mat för att det är en investering? En bil för att det skall löna sig? Golfklubbor du vill kunna sälja med vinst i framtiden?

Många i din generation har fått för sig att en bostad är en magisk sak som trollar fram rikedom utan att man behöver göra något, så är inte fallet.

Det som det säger om professorn är att han ville köpa hus och köpte det, sedan skrev han en text om att man inte blir rik på att äga bostad.
Det är du som kommer med din dumma logik att man måste vara rik för att ha rätt och eftersom professorn är rikare än du så har han rätt, enligt din egna logik.

Citat:
det kommer generera miljoner under sista 25-30 år för mig, det är vart man uppnår när man spekulera med bostäder, en enorm avkastning på sitt beonde.
Det är med glädje jag läser dina inlägg för när jag påtalade för trådens mindre begåvade barf, ekbo, flanders och övriga att spekulation lett till högre bostadspris så reagerade dessa med bestörtning och sade att spekulation omöjligt förekommer i Sverige. Otänkbart, påstods det men här är du
Den genomsnittlige bostadsägaren i egen hög person med förväntad kunskap om ekonomi som säger att man blir rik på att spekulera på bostadsmarknaden

Tack för att du bevisar min poäng!
Citera
2026-09-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Ekbo är inte en tillförlitlig källa, detta har bevisats i tråden otaliga gånger.
Allt han säger är fel så när du säger "ekbo har serverat" så är det endast hans ofiltrerade hästdynga till åsikt han levererar och den duger inget till.
Frågar man honom kommer han svamla ihop något om att BNP stiger och facken kräver lön så därför kommer priserna stiga, vilket är rappakalja.

Ekbo har blivit slagen över huvudet med kalla fakta som påpekar att han har fel talrika gånger och jag är trött på att ens kommentera till dig för allt du kommer med är förolämpningar och "men ekbo sade..."

Det är uppenbart något fel på ekbo och det är skamligt att du inte ser det, han blir tillrättavisad av alla han interagerar med och spenderar sina dagar på flashback som pensionär med att skriva av sig om diverse vanföreställningar i upp till 11 inlägg per dag!
Från vad jag förstått har han gjort detta under många alias under lång tid också...

Återigen är genomsnittspris för riket ett dåligt mått på samma sätt som genomsnittsyta per person och boendekostnad i förhållande till disponibel inkomst.
Genomsnitt för Stockholm var 90 000 kr / kvm och i Göteborg var det 52 000 kr/kvm

Sedan är det dåligt att kolla på snittpriser ens i relevanta områden för det finns områden man absolut inte kan bo i runt Göteborg/Stockholm för snittpris justerar inte bort alla ghetton.

Sedan skall även nämnas att om man försakar sin personliga säkerhet och framtid och väljer att bosätta sig i ett ghetto behöver du betala ett högre pris än nödvändigt för det är övervärderat.
En trea i Bergsjön kostar runt miljonen vilket är ungefär 500 000 kr mer än den borde kosta.

En bostad är inte att placera pengar för du köper en konsumtionsvara som du konsumerar.
Köper du mat för att det är en investering? En bil för att det skall löna sig? Golfklubbor du vill kunna sälja med vinst i framtiden?

Många i din generation har fått för sig att en bostad är en magisk sak som trollar fram rikedom utan att man behöver göra något, så är inte fallet.

Det som det säger om professorn är att han ville köpa hus och köpte det, sedan skrev han en text om att man inte blir rik på att äga bostad.
Det är du som kommer med din dumma logik att man måste vara rik för att ha rätt och eftersom professorn är rikare än du så har han rätt, enligt din egna logik.

Det är med glädje jag läser dina inlägg för när jag påtalade för trådens mindre begåvade barf, ekbo, flanders och övriga att spekulation lett till högre bostadspris så reagerade dessa med bestörtning och sade att spekulation omöjligt förekommer i Sverige. Otänkbart, påstods det men här är du
Den genomsnittlige bostadsägaren i egen hög person med förväntad kunskap om ekonomi som säger att man blir rik på att spekulera på bostadsmarknaden

Oj, när stack genomsnittspriset i stockolm iväg till 90k/kvm? Kollar jag boolis tunnelbanekarta är det endast 24 av 98 stationer där genomsnittspriset är över 90k/kvm. Sist jag kollade var stockholm betydligt stärre än dom områdena innanför tullarna, vilka råkar vara dom enda över 90k/kvm.

Genomsnitt stockholm (98 stationer): 68.8k/kvm
Genomsnitt stockholm (74 stationer utanför tullarna): 53.7k/kvm
Genomsnitt stockholm (24 stationer innanför tullarna): 115.4k/kvm

https://www.booli.se/kunskap/sa-mycket-kostar-en-lagenhet-vid-din-tunnelbanestation
Senast redigerad av Aabbcc123 2026-09-20 kl. 20:24.
Citera
2026-09-20, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Oj, när stack genomsnittspriset i stockolm iväg till 90k/kvm? Kollar jag boolis tunnelbanekarta är det endast 24 av 100 stationer där genomsnittspriset är över 90k/kvm. Sist jag kollade var stockholm betydligt stärre än dom områdena innanför tullarna, vilka råkar vara dom enda över 90k/kvm.

https://www.booli.se/kunskap/sa-mycket-kostar-en-lagenhet-vid-din-tunnelbanestation
Jaha, säg det till Svensk Mäklarstatistik då:
Stockholm
Uppdaterat: 08 september 2026
3 månader
90 920 kr/kvm
Så ja, snittpriset i Stockholm är 90 000 kr/kvm ungefär.
Har du problem med det kan du väl kontakta Svensk Mäklarstatistik och be dem ändra siffrorna till det du tycker passar istället.
Det är ju så ni tror fakta fungerar för er härinne , lol
Citera
2026-09-20, 20:32
Medlem
Citat:
En mer verklighetsförankrad formulering vore:
Ekbo är inte en tillförlitlig källa, detta har påståtts i tråden otaliga gånger av skribenten Wallicus.
Citera
2026-09-20, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
En mer verklighetsförankrad formulering vore:
Ekbo är inte en tillförlitlig källa, detta har påståtts i tråden otaliga gånger av skribenten Wallicus.

Se, nu kommer du och är otillförlitlig igen.

Det har bevisats gång på gång att du har fel, allt ifrån att du påstår att facken har laglig rätt att utöva utpressning (något du blev ombedd att hänvisa till vilket lagrum det står i och svaret blev "lagen") till att ökad efterfrågan leder till ökade priser.
Varje påstående du gett har motbevisats och det har även bevisats att du bortser från fakta eftersom du erkände det!

Du har inget att komma med och det är därför alla tillrättavisar dig hela tiden
I stort sett alla du interagerar med pekar ut dina fel och att du är ologisk i dina resonemang.
Men likt en gammal hund som inte vill lära sig sitta tar du inte till dig fakta, du väljer istället att posta samma nonsens dag ut och dag in under din pension

så gå och lägg dig nu, det är en ny dag med tramspostande imorgon från din sida
Citera
2026-09-20, 21:00
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Och åt andra hållet så finns det gott om platser där den unge bosättaren kan köpa en lägenhet för mycket mindre pengar är 47000/m². Den här tråden handlar ju om "Bostadsmarknaden i Sverige". Tycker man inte att det är en bra idé att bosätta sig i Bergsjön så är man ju fri att avstå. Du kan köpa en fin trea i Vänersborg för en miljon. Hundratusen i kontantinsats. Tåget till Göteborg tar 45 minuter.
Citera
2026-09-20, 21:59
Medlem
Citat:

Menar ändå ni använder en professor osv men ni kan ändå inte räkna.

Ta enkel matematik hur jag spöa börsen med en gris blinkning med mitt kapital o genom bostäder.

Köpte för 1,96milj, idag värd 2,8 milj = ca 800k i vinst.
Jag har sedan haft lägre beondekostnad än om jag hyrt likande bostad o läge, dvs jag tjäna ca 6000kr månad på betalt bostaden kontant mot en hyres 3a som kosta +10000kr månad i centrala Umeå. jag har nu 4958kr/månad

Dessa 6000kr menas jag måste tjäna brutto ca 8500kr för att betala den högre hyran. dvs det ger en extra lön innan skatt/år = 102000kr år innan skatt måste jag plocka ut för att täcka extra hyran.

Jag har bott här i 6 år det ger ca 615000kr före skattad inkomst i besparing, dvs utöver vinsten lägnheten generera,o total vinst hamna då på ca 1,2 milj för tiden jag bott här, oddset att jag hittat dessa globala aktie fonder som skulle gett mer samt att inte placera alla ägg i samma korg som med bostaden tror jag inte jag skulle kunna slå denna utvecklig jag haft via spekulation på bostaden.

Genom det kan inte min bostad inte ses som en konsumtionsvara, och inte heller som en värdeökning på ett papper, utan som en effektiv pengamaskin.

Dvs er professor har så mycket kvar o lära.
Citera
2026-09-20, 22:53
Medlem
DVikings avatar
Boomersplågan även i amerikat:

https://www.forbes.com/sites/brandonkochkodin/2026/09/19/why-the-economy-looks-great-to-boomers-but--miserable-to-gen-z/

From jobs to housing, these five numbers show how the American economy can look and feel very different depending on your age.
Citera
2026-09-21, 18:52
Medlem
Citat:
Jaha, säg det till Svensk Mäklarstatistik då:
Stockholm
Uppdaterat: 08 september 2026
3 månader
90 920 kr/kvm
Så ja, snittpriset i Stockholm är 90 000 kr/kvm ungefär.
Har du problem med det kan du väl kontakta Svensk Mäklarstatistik och be dem ändra siffrorna till det du tycker passar istället.
Det är ju så ni tror fakta fungerar för er härinne , lol

När du slänger ur dig en siffra utan källhänvisning eller ens nämna vid namn är det omöjligt för någon annan att säkerställa att samma källor används.

Och varför menar du att jag ska höra av mig till svensk mäklarstatistik? Du refererade, utan att nämna, till deras senaste 3 månader och jag hänvisade till Boolis tunnelbanekarta per år 2025.

Kontentan är dock densamma som boolis statistik, samtliga områden >= 90k/kvm är innanför tullarna. Givet att huvudstäder, världen över, ofta har ganska stora prisskillnader mellan innerstan och det som finns runtomkring. Om man faktiskt vill så kan man ju kika på dessa skillnader för att svara på frågan var mer rimligt prissatta bostäder finns. Vi kan kika på det med hjälp från statistiken från din egen länk, spoiler, det är exakta samma uppdelning av områden som från boolis prisstatistik.

Vasastan-Norrmalm, 134 860
Östermalm, 127 629
Södermalm, 114 585
Kungsholmen, 112 115
Essingen, 90 266
Hägersten-Liljeholmen, 80 881
Enskede-Skarpnäck, 66 482
Bromma-Västerled, 64 130
Brännkyrka-Skärholmen, 48 859
Farsta-Vantör, 46 716
Hässelby-Vällingby, 37 386
Spånga-Kista, 29 582

Uppdelat på innan/utanför tullarna

≥ 90,000 kr/kvm average: 115,891 kr/kvm, innanför tullarna
Vasastan-Norrmalm
Östermalm
Södermalm
Kungsholmen
Essingen

< 90,000 kr/kvm, average: 53,434 kr/kvm, utanför tullarna
Hägersten-Liljeholmen
Enskede-Skarpnäck
Bromma-Västerled
Brännkyrka-Skärholmen
Farsta-Vantör
Hässelby-Vällingby
Spånga-Kista

Källa: https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/

Vill du identifiera alla ghetton (och nej, midsommarkransen är fortfarande inte ett "krigshärjat ghetto"), så lämpar sig faktiskt boolis tunnelbanekarta ganska väl. Jag kan till och med hjälpa dig på traven (se fetmarkerade) så du inte råkar gå av på fel station och blir rönmördad nästa gång du besöker huvudstaden:

| # | Område/station | Pris kr/m² |
| --- | --- | --- |
| 1 | Kungsträdgården | 157 304 |
| 2 | Östermalmstorg | 146 765 |
| 3 | Karlaplan | 136 811 |
| 4 | Stadion | 135 236 |
| 5 | Rådmansgatan | 126 796 |
| 6 | Odenplan | 121 402 |
| 7 | Tekniska Högskolan | 121 110 |
| 8 | S:t Eriksplan | 120 536 |
| 9 | Gamla Stan | 117 916 |
| 10 | Slussen | 117 645 |
| 11 | Hötorget | 116 654 |
| 12 | Rådhuset | 113 247 |
| 13 | Mariatorget | 111 804 |
| 14 | Medborgarplatsen | 110 707 |
| 15 | Hornstull | 109 833 |
| 16 | Fridhemsplan | 109 819 |
| 17 | Zinkensdamm | 106 894 |
| 18 | T-Centralen | 106 622 |
| 19 | Skanstull | 104 241 |
| 20 | Gärdet | 103 968 |
| 21 | Stadshagen | 96 245 |
| 22 | Ropsten | 95 074 |
| 23 | Thorildsplan | 92 276 |
| 24 | Kristineberg | 90 890 | den magiska 90k gränsen
| 25 | Aspudden | 81 438 |
| 26 | Gullmarsplan | 79 816 |
| 27 | Liljeholmen | 79 468 |
| 28 | Midsommarkransen | 77 803 |
| 29 | Universitetet | 77 455 |
| 30 | Ängbyplan | 76 719 |
| 31 | Örnsberg | 75 992 |
| 32 | Alvik | 73 385 |
| 33 | Skärmarbrink | 73 173 |
| 34 | Näckrosen | 73 080 |
| 35 | Sockenplan | 72 508 |
| 36 | Sundbyberg centrum | 71 931 |
| 37 | Hammarbyhöjden | 71 517 |
| 38 | Globen | 70 747 |
| 39 | Telefonplan | 70 369 |
| 40 | Björkhagen | 68 723 |
| 41 | Mälarhöjden | 68 483 |
| 42 | Stora Mossen | 68 023 |
| 43 | Duvbo | 67 520 |
| 44 | Axelsberg | 67 041 |
| 45 | Blåsut | 66 678 |
| 46 | Skogskyrkogården | 66 623 |
| 47 | Mörby centrum | 64 841 |
| 48 | Tallkrogen | 64 617 |
| 49 | Enskede Gård | 64 588 |
| 50 | Svedmyra | 62 779 |
| 51 | Solna centrum | 62 742 |
| 52 | Abrahamsberg | 62 682 |
| 53 | Sandsborg | 62 587 |
| 54 | Bergshamra | 62 384 |
| 55 | Hägerstensåsen | 62 164 |
| 56 | Danderyds sjukhus | 61 499 |
| 57 | Västra Skogen | 61 386 |
| 58 | Kärrtorp | 61 118 |
| 59 | Brommaplan | 60 164 |
| 60 | Solna strand | 59 615 |
| 61 | Bagarmossen | 59 564 |
| 62 | Stureby | 58 443 |
| 63 | Åkeshov | 57 797 |
| 64 | Gubbängen | 54 270 |
| 65 | Fruängen | 54 060 |
| 66 | Västertorp | 53 570 |
| 67 | Huvudsta | 53 138 |
| 68 | Hökarängen | 52 860 |
| 69 | Islandstorget | 52 686 |
| 70 | Blackeberg | 51 820 |
| 71 | Bandhagen | 48 948 |
| 72 | Högdalen | 45 121 |
| 73 | Hallonbergen | 45 041 |
| 74 | Bredäng | 43 759 |
| 75 | Rissne | 42 792 |
| 76 | Farsta Strand | 42 643 |
| 77 | Råcksta | 41 251 |
| 78 | Farsta | 39 891 |
| 79 | Rinkeby | 38 513 |
| 80 | Vällingby | 38 025 |
| 81 | Skarpnäck | 37 596 |
| 82 | Johannelund | 36 616 |
| 83 | Hässelby Strand | 35 267 |
| 84 | Sätra | 33 974 |
| 85 | Hagsätra | 32 842 |
| 86 | Hässelby Gård | 32 835 |
| 87 | Kista | 32 191 |
| 88 | Rågsved | 30 350 |
| 89 | Masmo | 30 263 |
| 90 | Skärholmen | 29 102 |
| 91 | Alby | 28 719 |
| 92 | Vårby Gård | 27 148 |
| 93 | Akalla | 26 150 |
| 94 | Vårberg | 25 300 |
| 95 | Husby | 25 106 |
| 96 | Hallunda | 24 015 |
| 97 | Norsborg | 23 826 |
| 98 | Tensta | 19 862 |

Källa: https://www.booli.se/kunskap/sa-mycket-kostar-en-lagenhet-vid-din-tunnelbanestation
Senast redigerad av Aabbcc123 2026-09-21 kl. 19:37.
Citera
2026-09-21, 20:22
Medlem
DVikings avatar
Citat:
När du slänger ur dig en siffra utan källhänvisning eller ens nämna vid namn är det omöjligt för någon annan att säkerställa att samma källor används.

Ändå kul att det enda W skrev var att genomsnittet i Stockholm var 90k/kvm vilket du ifrågasatte, för att sen följa upp med en massa detaljer som visar att priserna varierar över byns olika små områden.

Vad är genomsnittligt kvadratmeterpris i Stockholm nu då?
Citera
2026-09-21, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Och åt andra hållet så finns det gott om platser där den unge bosättaren kan köpa en lägenhet för mycket mindre pengar är 47000/m². Den här tråden handlar ju om "Bostadsmarknaden i Sverige". Tycker man inte att det är en bra idé att bosätta sig i Bergsjön så är man ju fri att avstå. Du kan köpa en fin trea i Vänersborg för en miljon. Hundratusen i kontantinsats. Tåget till Göteborg tar 45 minuter.
Det är möjligt men alla som pendlat mer än 30 minuter per dag enkel väg vet hur ohållbart det är i längden och då är vi tillbaka på ruta ett igen.
Vem köper en lägenhet för en miljon i ett område där du kanske inte får tillbaka de pengarna?

Bostad borde vara konsumtion och pengarna borde anses vara borta från köpet men bostadsmarknaden är så uppblåst idag så du måste "göra karriär" för att kunna köpa en bostad till familjen någon dag.
Ett prospekt som är svårare och svårare för unga att uppnå

Citat:
När du slänger ur dig en siffra utan källhänvisning eller ens nämna vid namn är det omöjligt för någon annan att säkerställa att samma källor använd
Är du blind?
källan är Svensk Mäklarstatistik och länken finns med i texten du citerar...
Klicka på texten "Mäklarstatistik" som är understruken i inlägget så får du se.

Jag är inte ekbo, jag länkar till källa där jag hämtar min fakta från

Du använder ju till och med exakt samma källa som jag i ditt egna inlägg som klart och tydligt anger att genomsnittspriset är 90 000 kr per kvm i Stockholm

Som sagt, har du problem med detta kan du ta upp det med Svensk Mäklarstatistik. Det är deras siffror, jag rapporterar dem bara.
Kontaktperson för detta tycks vara Per-Arne Sandegren, kontaktinfo hittar du här <- Obs, du kan klicka på texten här (eftersom du missade länken sist).
Återkoppla gärna när du har luftat din åsikt till honom med vad som sades

Citat:
Menar ändå ni använder en professor osv men ni kan ändå inte räkna.

Ta enkel matematik hur jag spöa börsen med en gris blinkning med mitt kapital o genom bostäder.

Fast det är ju du som inte kan räkna...

Om du köper en bostad för 1,96 miljoner så har du ingen vinst fram tills dess att du säljer. Fram tills dess finns ingen vinst.
Vad händer efter du säljer? Du köper en ny bostad och efter köpet har du lika mycket bostad men den är värd mer.
Så vart är "vinsten"?
Bostaden är värd mer men du har samma mängd bostad som innan, några mer pengar har du inte och ovanpå detta så har du haft en hel del underhåll/reparation som du troligtvis bortser från.

Sedan är din logik kring "sparande" skrattretande dålig.
Så om du köper fläskfié för 89 kr kilot så har du då "sparat" eftersom du kunde ju likaväl köpt Wagu-biff för 2 999 kr kilot. det är en besparing på 2 910 kr, men den finns bara i din fantasi och den enda du lurar är dig själv.
Du har kvar din boendekostnad i form av amortering, ränta, BRF-avgift och reparation/underhåll och detta är även din konsumtion av bostaden eftersom du nyttjar bostaden när du bor i den.
Jag hade trott att det enkla påståendet "Bor du i din bostad så nyttjar du den" behövde klargöras men å andra sidan så är nivån härinne rätt låg.

Så grattis, du har byggt en pengamaskin som inte ger några pengar...
Bäst att ta patent på den kvickt!
Senast redigerad av Wallincus 2026-09-21 kl. 21:22.
Citera
2026-09-21, 23:02
Medlem
Citat:
Det är möjligt men alla som pendlat mer än 30 minuter per dag enkel väg vet hur ohållbart det är i längden och då är vi tillbaka på ruta ett igen.
Vem köper en lägenhet för en miljon i ett område där du kanske inte får tillbaka de pengarna?

Bostad borde vara konsumtion och pengarna borde anses vara borta från köpet men bostadsmarknaden är så uppblåst idag så du måste "göra karriär" för att kunna köpa en bostad till familjen någon dag.
Ett prospekt som är svårare och svårare för unga att uppnå

Är du blind?
källan är Svensk Mäklarstatistik och länken finns med i texten du citerar...
Klicka på texten "Mäklarstatistik" som är understruken i inlägget så får du se.

Jag är inte ekbo, jag länkar till källa där jag hämtar min fakta från

Du använder ju till och med exakt samma källa som jag i ditt egna inlägg som klart och tydligt anger att genomsnittspriset är 90 000 kr per kvm i Stockholm

Som sagt, har du problem med detta kan du ta upp det med Svensk Mäklarstatistik. Det är deras siffror, jag rapporterar dem bara.
Kontaktperson för detta tycks vara Per-Arne Sandegren, kontaktinfo hittar du här <- Obs, du kan klicka på texten här (eftersom du missade länken sist).
Återkoppla gärna när du har luftat din åsikt till honom med vad som sades

Fast det är ju du som inte kan räkna...

Om du köper en bostad för 1,96 miljoner så har du ingen vinst fram tills dess att du säljer. Fram tills dess finns ingen vinst.
Vad händer efter du säljer? Du köper en ny bostad och efter köpet har du lika mycket bostad men den är värd mer.
Så vart är "vinsten"?
Bostaden är värd mer men du har samma mängd bostad som innan, några mer pengar har du inte och ovanpå detta så har du haft en hel del underhåll/reparation som du troligtvis bortser från.

Sedan är din logik kring "sparande" skrattretande dålig.
Så om du köper fläskfié för 89 kr kilot så har du då "sparat" eftersom du kunde ju likaväl köpt Wagu-biff för 2 999 kr kilot. det är en besparing på 2 910 kr, men den finns bara i din fantasi och den enda du lurar är dig själv.
Du har kvar din boendekostnad i form av amortering, ränta, BRF-avgift och reparation/underhåll och detta är även din konsumtion av bostaden eftersom du nyttjar bostaden när du bor i den.
Jag hade trott att det enkla påståendet "Bor du i din bostad så nyttjar du den" behövde klargöras men å andra sidan så är nivån härinne rätt låg.

Så grattis, du har byggt en pengamaskin som inte ger några pengar...
Bäst att ta patent på den kvickt!

Du borde prova att uppgradera från gratisversionen av chatgpt så att du klarar av större kontexfönster, då det blir tydligt att du inte riktigt hänger med. När jag nämnde att du inte skickade med länk till din källa på 90k/kvm är det tydligt för alla son inte kör samtliga sina konversationer genom ai att det var ditt tidigare inlägg jag refererade till, alltså det jag svarade på med länk till boolis tunnelbanekarta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in