Citat:
Ekbo är inte en tillförlitlig källa, detta har bevisats i tråden otaliga gånger.
Du har fått det serverat så många ggr nu i tråden från ekbo så att jag börjar tro att du bor på Brinkåsen. Svaret är ökande kostnader. Priset på nyproduktion har även effekt på successionsmarknaden. Kanske för många led för dig att hålla i huvudet. Men du kan väl försöka iaf.
Allt han säger är fel så när du säger "ekbo har serverat" så är det endast hans ofiltrerade hästdynga till åsikt han levererar och den duger inget till.
Frågar man honom kommer han svamla ihop något om att BNP stiger och facken kräver lön så därför kommer priserna stiga, vilket är rappakalja.
Ekbo har blivit slagen över huvudet med kalla fakta som påpekar att han har fel talrika gånger och jag är trött på att ens kommentera till dig för allt du kommer med är förolämpningar och "men ekbo sade..."
Kom med egna argument istället om du har något konkret att säga
Det är uppenbart något fel på ekbo och det är skamligt att du inte ser det, han blir tillrättavisad av alla han interagerar med och spenderar sina dagar på flashback som pensionär med att skriva av sig om diverse vanföreställningar i upp till 11 inlägg per dag!
Från vad jag förstått har han gjort detta under många alias under lång tid också...
Citat:
Återigen är genomsnittspris för riket ett dåligt mått på samma sätt som genomsnittsyta per person och boendekostnad i förhållande till disponibel inkomst.
Varför skulle han behöva det? Genomsnittspriset för bostadsrätter senaste 12 månader är strax under 47 000 kronor per m². En etta på 40 kvadrat kostar 1,9 miljoner. En tvåa på 60 ligger på 2,8. Det behövs inga 500 000, utan snarare 190-280 000. Någon hög inkomst för att klara lånekostnaden behövs nog inte heller. Det är typ 4000 i månaden i ränta för en maxbelålnad genomsnittlig tvåa. Det är väl ungegär motsvarande vad en vanlig 20-åring har i krogutgifter?
Annars är det ju populärt att hyra som ung. Då behöver man inte ens ha varit förutseende nog att spara en slant.
Annars är det ju populärt att hyra som ung. Då behöver man inte ens ha varit förutseende nog att spara en slant.
Genomsnitt för Stockholm var 90 000 kr / kvm och i Göteborg var det 52 000 kr/kvm
Sedan är det dåligt att kolla på snittpriser ens i relevanta områden för det finns områden man absolut inte kan bo i runt Göteborg/Stockholm för snittpris justerar inte bort alla ghetton.
Sedan skall även nämnas att om man försakar sin personliga säkerhet och framtid och väljer att bosätta sig i ett ghetto behöver du betala ett högre pris än nödvändigt för det är övervärderat.
En trea i Bergsjön kostar runt miljonen vilket är ungefär 500 000 kr mer än den borde kosta.
Citat:
En bostad är inte att placera pengar för du köper en konsumtionsvara som du konsumerar.
Självklart en bostad handlar om att placera pengar, inte är det någon som vill sälja med förlust.
En köpt bostad gör livet enklare, vill man flytta behöver man ingen bostads kö o fundera över, man köper bara sin nya bostad. vad gör man med pengar på konto mer än placera dessa, dvs inte rör man i sparade pengar, rör man blir det inga sparade pengar. det handlar om samma sak, en fördel är att man kan låna upp till sin första investering via en bostad. det är en anledning man kalla ett bostadsköp för sin livs största affär. det är just via man är placerad i en bostad som man följer bostadsmarknadens uppgång, dvs nästa jag köper kostar lika mycket som den jag redan äger.
Sedan vad berätta det om professon? ha ett hus för 15 miljon, det berätta han tyckte det var värt o köpa ett dyrt boende istället för att pengar placerat på börsen., likande tycker helhten av folket, boende är viktigt, ju mer pengar man har ju finare o dyrare bor man.
En köpt bostad gör livet enklare, vill man flytta behöver man ingen bostads kö o fundera över, man köper bara sin nya bostad. vad gör man med pengar på konto mer än placera dessa, dvs inte rör man i sparade pengar, rör man blir det inga sparade pengar. det handlar om samma sak, en fördel är att man kan låna upp till sin första investering via en bostad. det är en anledning man kalla ett bostadsköp för sin livs största affär. det är just via man är placerad i en bostad som man följer bostadsmarknadens uppgång, dvs nästa jag köper kostar lika mycket som den jag redan äger.
Sedan vad berätta det om professon? ha ett hus för 15 miljon, det berätta han tyckte det var värt o köpa ett dyrt boende istället för att pengar placerat på börsen., likande tycker helhten av folket, boende är viktigt, ju mer pengar man har ju finare o dyrare bor man.
Köper du mat för att det är en investering? En bil för att det skall löna sig? Golfklubbor du vill kunna sälja med vinst i framtiden?
Många i din generation har fått för sig att en bostad är en magisk sak som trollar fram rikedom utan att man behöver göra något, så är inte fallet.
Det som det säger om professorn är att han ville köpa hus och köpte det, sedan skrev han en text om att man inte blir rik på att äga bostad.
Det är du som kommer med din dumma logik att man måste vara rik för att ha rätt och eftersom professorn är rikare än du så har han rätt, enligt din egna logik.
Citat:
Det är med glädje jag läser dina inlägg för när jag påtalade för trådens mindre begåvade barf, ekbo, flanders och övriga att spekulation lett till högre bostadspris så reagerade dessa med bestörtning och sade att spekulation omöjligt förekommer i Sverige. Otänkbart, påstods det men här är duDen genomsnittlige bostadsägaren i egen hög person med förväntad kunskap om ekonomi som säger att man blir rik på att spekulera på bostadsmarknaden

Tack för att du bevisar min poäng!