Citat:
Fast... det är inte historiken jag relaterar till nu. Se bara på drivmedelspolitiken som drevs igenom i år. Vi sänker skatten på drivmedel som är en bristvara under irankriget... för den som är insatt nåt sånär så bygger marknadsekonomin på att ifall det finns en begränsning av en vara och flera vill ha just den varan, så går priset upp. Ju mindre det finns, så stiger priset änmer. Om man då sänker priset via skatten så ökar sannolikheten att folk använder upp bristvaran ännu snabbare och således leder detta till ännu högre priser. Alltså vi pratar om högstadiematte nu, inte nån 5 årig ekonomi-utbildning för att fatta grundläggande ekonomi. Calmfors som suttit i det ekonomiska rådet dömde ut förslaget likt många andra ekonomer.
Ja jag fattar att något behövde göras, men en vettig politik hade givetvis varit att få tillbaka mer på avdraget för drivmedel fram och tillbaka till jobbet vid deklarationen. Varför skall svenskar subventionera semesterfirare samt danskar på andra sidan sundet av billigt drivmedel?
Det är såna här sjukt dumma förslag som jag relaterar till, inte nåt gammalt groll från 90-talet. Detta är dumma förslag som definitivt tillhör ytterparti-politik.
Ja jag fattar att något behövde göras, men en vettig politik hade givetvis varit att få tillbaka mer på avdraget för drivmedel fram och tillbaka till jobbet vid deklarationen. Varför skall svenskar subventionera semesterfirare samt danskar på andra sidan sundet av billigt drivmedel?
Det är såna här sjukt dumma förslag som jag relaterar till, inte nåt gammalt groll från 90-talet. Detta är dumma förslag som definitivt tillhör ytterparti-politik.
Teoretiskt ökad svensk konsumtion påverkar inte världens oljepris med en cent.
Helt befängt att tro vi påverkar oljepriset.
Dessutom är det en sänkning av skatten, inte en subvention.
En dansk som tankar i Sverige betalar fortfarande skatt till den svenska staten.