2026-10-03, 02:03
Medlem
Hirdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Jag föredrar nog personligen Vänsterpartiet i regering, därför det lär leda till kollaps av regeringen inom något år. De är för dysfunktionella för att det ska hålla.
Ja, vissa missförtroendeomröstningar kommer nog att äga rum, kommer nog få vänstern att fallera totalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Conny63
Är den nån som förstår hur dessa partier skall kunna samarbeta? för mig är det otänkbart med deras politik . Vilka minister poster skall fördelas . Jag får inte ihop det i rödgröna röran .
Nej, jag tror de inte själva vet hur de skall kunna samarbeta. Partierna på Magdalenas sida har helt olika politik. Centern har en borgerlig politik, skulle få igenom sin politik bättre med att samarbeta med Tidö.

Vänsterpartiet och Miljöpartiet är för extrema, Socialdemokraterna kommer aldrig att låta Vänsterpartiet att ingå i en regering. Skulle Magda låta Vänsterpartiet ingå i en regering så kommer Socialdemokraterna förlora väljare. Centerpartiet kommer inte acceptera V i en regering, skulle de göra det så kommer deras väljare förmodligen flytta över till Tidö. Jag ser inget hopp för denna sida att regera, ett instabilare styre finns nog inte. Skall Centerpartiet då rösta för en S-budget, när de hellre vill se en mer borgerlig politik?

Det enda jag ser framför mig är ett extraval. Alternativt att Centerpartiet tar bort sina röda linjer mot Sverigedemokraterna, då skulle vi nog kunna se Tidö regera ett tag framöver.
Senast redigerad av Hirdman 2026-10-03 kl. 02:06.
Citera
2026-10-03, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Bara jag som får en känsla att om V exkluderas från regeringen så kommer Ulf prövas skarpt i kammaren och V kommer trycka gula knappen, för att jävlas med Maggan och Thand?
Skulle vara kul om de gjorde det och Nooschi står i tv och säger att de tar ansvar för Sverige och att Sverige behöver en regering på plats snabbt som omvärlden ser ut, de har ju i alla fall enade om vilka partier som ska ingå i deras regering. Vi kan inte hålla på och älta detta med C och S längre.

Ännu bättre skulle det vara om de trycker grönt på Ulf bara för att reta Maggan och sen sa till henne att du sa ju att vi tillhörde något slags nytt block nu där M ingick så vi får väl prova det då när du är som du är.
Senast redigerad av clanton 2026-10-03 kl. 03:48.
Citera
2026-10-03, 06:27
Medlem
Conny63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Så svårt är inte:

Magdalena Andersson, statsminister
Nooshi Dagostar, vice statsminister 1
ETR, vice statsminister 2
Anders Ygeman, utrikesminister
Daniel Hellden, klimat- och miljöminister
Annika Hirvonen, migrationsminister
Mikael Damberg, finansminister
Morgan Johansson, justitieminister
Birgitta Ohlsson, näringslivminister
Peter Hultqvist, försvarsminister
GUD BEVARE MIG …….
Citera
2026-10-03, 08:03
Medlem
Hellvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Jag föredrar nog personligen Vänsterpartiet i regering, därför det lär leda till kollaps av regeringen inom något år. De är för dysfunktionella för att det ska hålla.
Jag tror att V, om dom blir insläppta i regeringen, kommer hålla sig väldigt lugna och inte bråka allt för mycket. Dom vill visa sig regeringsdugliga.
Citera
2026-10-03, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Skulle vara kul om de gjorde det och Nooschi står i tv och säger att de tar ansvar för Sverige och att Sverige behöver en regering på plats snabbt som omvärlden ser ut, de har ju i alla fall enade om vilka partier som ska ingå i deras regering. Vi kan inte hålla på och älta detta med C och S längre.

Ännu bättre skulle det vara om de trycker grönt på Ulf bara för att reta Maggan och sen sa till henne att du sa ju att vi tillhörde något slags nytt block nu där M ingick så vi får väl prova det då när du är som du är.
Lär ju inte hända. Men som du säger kul om det blev så. Kanske Tidö ger V en ministerpost också. Undrar hur sura och bittra sossarna blev då.
Citera
2026-10-03, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggeraldrigupp
Jag vill ha nyval, extraval eller omval NU.
Det finns en möjlighet för C att lösa detta på ett smidigt sätt. Det är att C löses upp och upphör existera. Väljarna kan då övergå till valfritt parti.
Citera
2026-10-03, 08:45
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggeraldrigupp
Du har rätt. Jag läste på mer nu och insåg att du har rätt.

Jag vill ha nyval, extraval eller omval NU.
Mitt sista alternativ annars är att jag drar utomlands.

Har svårt att se ett extraval, tyvärr. Någon kommer ju ge med sig, mest troligt C.
Citera
2026-10-03, 08:47
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Rödgröna sörjan kommer inte kunna enas. Svårare än så är det inte så jag tror det är 95% chans till omval och 5% chans att Tidö består
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Risken för extra val är nog på sin höjd 2-3 %
Risken att det blir nån slags Tidö 2:0 är också dessbättre inte större än någon enstaka %.
Jag säger inte att ni har fel, men har ni spanat in nedanstående prognosmarknad?

https://polymarket.com/event/sweden-snap-election-called-in-2026

Just nu bedömer ”marknaden” att sannolikheten för extra val är 11%. Om det skulle stämma att sannolikheten för extra val istället är 95%, så kan man satsa på ”Yes” och ytterst sannolikt få fem gånger pengarna tillbaka. Om det istället vore så att sannolikheten för extra val istället bara är 3%, då kan man satsa pengar på ”No” och ytterst sannolikt få fem kronor extra för varje hundring man satsar.

Givet sådana odds, hur mycket pengar skulle ni två kunna tänka er att satsa?
Senast redigerad av diseuse 2026-10-03 kl. 08:50.
Citera
2026-10-03, 08:56
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Håller inte med. I många frågor kan man absolut komma överens, men man står samtidigt långt från varandra i andra frågor.

Vad t ex gäller skatter, så kan M och S absolut förhandla om och enas vad gäller enskilda skatter, om sådana kan man naturligtvis göra upp. Men man är helt klart kraftigt oeniga vad gäller inriktningen på själva skattepolitiken. Där står man ganska långt ifrån varandra.
Så är det.
Citera
2026-10-03, 08:57
Medlem
Citat:
Så svårt är inte:

Magdalena Andersson, statsminister
Nooshi Dagostar, vice statsminister 1
ETR, vice statsminister 2
Anders Ygeman, utrikesminister
Daniel Hellden, klimat- och miljöminister
Annika Hirvonen, migrationsminister
Mikael Damberg, finansminister
Morgan Johansson, justitieminister
Birgitta Ohlsson, näringslivminister
Peter Hultqvist, försvarsminister

Jaha, där försvann alla möjligheter att få i sig frukost. Illamående och förhöjt blodtryck redan före kl 09.00......Det är som Madamed Tusseauds skräckkabinett, fast med politiker.

Alla som läser denna "ministerlista" bör betänka vad det skulle göra med vårt land att ha dessa stollar som ledning i fyra år. Efter det går nog inte Sverige att återställa till något som påminner om normalt. Måtte mirakel inträffa och de rödgröna själva inse att detta inte håller.
Citera
2026-10-03, 08:59
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Du skriver skräp nu.
S har röstat NEJ tolv gånger som inkomstskatten sänktes (försänkning av JSA, avtappning av JSA) sen 2006.
S röstade JA för att avveckla Ringhals år 2020.
S röstade NEJ till slopad mängdrabatt.
S gick till val för att stoppa Ms utvisningar.

Mannen, läs lite vad händer i politik innan du skriva skräp på en forum.
Kolla upp var de står idag, så kommer du att se betydligt fler likheter än du försöker påskina.
Sen kan du berätta om dessa likheter på ett forum.
Citera
2026-10-03, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellvete
Jag tror att V, om dom blir insläppta i regeringen, kommer hålla sig väldigt lugna och inte bråka allt för mycket. Dom vill visa sig regeringsdugliga.

Den som läser V:s valprogram inser snabbt att ordet regeringsduglig överhuvudtaget inte kan nämnas i samband med V. Deras lösningar på dagens problem är ett unket eko från vinylgolvsbelagda nerklottrade myndighetskorridorer på 60-/ 70-talet. Partiet kan sammanfattas i den bittra övertygelsen att "allt är de rikas/ vitas fel", kombinerat med en rejäl dos psykedeliska droger och rosa drömstoff. Detta är inte en färdväg framåt för landet utan en färd rakt ner i eländets gyttja.

Det finns något gott i att vilja hjälpa svagare, självklart. Det är alltid optimalt för ett samhälle om alla ges möjlighet att uppnå sin fulla potential och kan bidra på olika sätt. Men för att kunna på riktigt hjälpa måste du se nyktert på verkligheten. Annars kan du göra ont värre. Om hela landet blir fattigt och dysfunktionellt kommer detta aldrig hjälpa de svagare. Landet kommer förvisso bli mer jämlikt, eftersom de med resurser och kunskap flyttar (=ingen har det "bättre", men alla har det dåligt=jämlikt enligt vänstern), men det kommer bli utarmat och välfärdssystemet kommer braka ihop. Vänstern kommer då åter skylla allt på de dumma "rika", som konstigt nog flyttade när de blev överutnyttjade, men vänstern kommer inte ta eget ansvar för det elände de skapat. Allt är alltid någon annans fel. Och definitivt inte vänsterns i alla fall. Inte deras fel ju att verkligheten inte stämmer med deras rosaröda karta.

Det är för övrigt helt absurt att vissa partier ska kräva plats i en regering för att samarbeta. Vad är det för skit egentligen? Så var det inte förr. Man kan vara ett samarbetsparti utan att sitta i regering. Tycker man att man blir utnyttjad, eller på annat vis kraftigt motsätter sig regeringens idéer fast man är ett "samarbetsparti", då röstar man efter detta i riksdagens omröstningar eller väcker misstroendeförklaring mot regeringen. Men utpressning bör inte på något vis anses acceptabelt. Från något parti. Det hämmar vårt politiska system.
Senast redigerad av CenturyVoltaire 2026-10-03 kl. 09:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in