Igår, 14:13
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Snälla du, det var inte jag som kom till vägs ände.

Sexuellt övergrepp kan inte beskrivas som att befinna sig i en "sexuell situation"

Resten av dina härskartekniker kan du stoppa upp i rumpan.

Härskartekniker finns inte på riktigt, det är ett hittepåbegrepp av en norsk feminist. Ingen utanför skandinavien tar det på allvar.
Citera
Igår, 14:15
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Våldtäkt är samlag, och samlag är sexuellt umgänge.

Fattar du inte att ingen bryr sig om dina egna påhittade definitioner?
Kolla upp definitionen av sexuellt umgänge.

Hojta till om du hittar Våldtäkt.
Citera
Igår, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Lägg till ordboksdefinitionen av våldtäkt till dina hittepådefinitioner så ser du att det inte går ihop.

Det var ordboksdefinitionen av "samlag" jag citerade, jag hittade inte på.
Citera
Igår, 14:32
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Det var ordboksdefinitionen av "samlag" jag citerade, jag hittade inte på.

Jag har lagt till ordboksdefinitionen av våldtäkt till ditt inlägg:
Citat:
"Ett könsumgänge där två personer har sexuell samvaro eller ligger tillsammans"

1: Våldtäkt = tilltvinga sig samlag med (någon) genom våld

2: Samlag = sexuell situation

3: Våldtäkt/sexuellt övergrepp - inte lika med sexuell situation

Ser du nu att du säger emot dig själv med dina tolkningar? Påstående 1 och 3 kan inte båda vara sanna på samma gång.
Citera
Igår, 16:22
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det är inte tjejen som begick ett grovt brott.

Men gött, då håller du iallafall med om att den 30 åriga mannen är 100% ansvarig för sina handlingar och beslut. Och därmed 100% ansvarig för brottet han begick.

Att du kan få det du skriver ovan från det jag skrev nedan talar sitt tydliga språk och visar det omöjliga i att diskutera med er. Det går helt enkelt inte.

Och som vanligt låter du bli att svara på frågan. Helt omöjligt att föra en diskussion med dig/er. Det går inte.

Citat:
Som du förstått är jag inte lika övertygad att det är ställt utom rimligt tvivel att han med uppsåt sk aha bestämt sig för att våldta tjejen.

Låt säga att han hade blivit friad - exakt samma förutsättningar - hade du då sagt att det inte skett en våldtäkt?

Mannen hade kunnat fattat massor av beslut den dagen/kvällen som inte hade lett till det som skedde.
Han hade kunnat stannat hemma? Han hade kunnat gå ut på en annan krog? M.m. m.m.......
På samma sätt kan vi komma fram till att tjejen hade kunnat göra massor av saker så att denna situation inte hade uppstått. Hon borde ha låtit bli att gå ut på krogen eftersom att hon inte hade åldern inne, hon hade kunnat låta bli att kyssas/hångla med någon hon inte är intresserad av m.m .m.m......
Som du förstår kan jag inte rada upp allt som de båda personerna hade kunnat gjort annorlunda.
Citera
Igår, 16:43
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Även om det inte rör sig om överfallssituationer så är det något som skadar den som utsätts.

Hur ser du på att situationerna kan uppfattas olika av olika mottagare av en handling och situationen i stort? Alltså att samma situation och samma handling kan av en person uppfattas som ett övergrepp men av en annan person som är med om samma sak så uppfattas det inte som ett övergrepp?
Vem av personerna har rätt? Eller har båda rätt och det är slumpen som avgör om den som utför handlingen har begått något brott eller inte?

Ovanpå det kan vi ju lägga filtret att även de som ska döma (avgöra) om något är brottsligt eller inte i dessa fall kan ha olika syn på det.

Och ovanpå det kan vi lägga filtret att det som sägs ha hänt bara finns "dokumenterat" genom berättelser som kommer från personer som berättar hur de har upplevt det. Inga inspelningar, inga vittnen, ingen annan teknisk bevisning.
Citera
Igår, 16:45
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja.

Din tur att svara på din egen fråga:

"Är det värre att vara på väg att bli "våldtagen" då någon tar initiativ till en sexuell handling som man inte vill än att någon spelar på ens Playstation fastän man inte vill?""

Ja och därför har jag en större förväntan på att den som är på väg att bli "våldtagen" säger nej eller tydligt fysiskt visar att den inte vill.

Har inte du det?
Citera
Igår, 16:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Svarar inte på en enda fråga från dig förrän du besvarar frågor som ställts till dig de senaste dagarna.

Då vänder vi oss till utföraren av initiativet. Är det rimligt att den som tar initiativet till en sexuell handling har större förväntningar på att den som handlingen riktar sig emot tydligt och klart signalerar/talar om att denne inte vill jämfört med fallet där initiativet är att man spelar på den andres Playstation?
Citera
Igår, 16:47
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
När har han försäkrat sig om att han har samtycke?

Det är det som är avgörande här.

Vad mer än att säga nej till att följa med honom hem har hon sagt nej till? En väldigt klar och tydlig fråga.
Visa i FUP vad mer hon har sagt nej till honom om? Vad mer har han frågat henne som hon svarat nej på?

Det centrala är frivilligheten. Menar du att en åtalad har skyldighet att bevisa att denne har fått samtycke? (omvänd bevisbörda).
Citera
Igår, 16:49
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Förmodligen när han började slita av kläderna.

Hmmmm intressant. För det första tror jag inte det står någonstans att kläderna slits av. Det får du gärna visa mig i FUP i sådana fall.

Och jag hoppas verkligen att du inte tycker att någon ska kunna fällas för våldtäkt för att denne har klätt av någon kläderna. Då är vi värre ute med dig än vad jag först befarade.
Citera
Igår, 16:50
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Varför nämner du inte det uppenbara?

Han kunde ha valt att inte våldta!

Hans uppfattning är väl att han inte har våldtagit?
Citera
Igår, 16:52
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Då vänder vi oss till utföraren av initiativet. Är det rimligt att den som tar initiativet till en sexuell handling har större förväntningar på att den som handlingen riktar sig emot tydligt och klart signalerar/talar om att denne inte vill jämfört med fallet där initiativet är att man spelar på den andres Playstation?
Klart att den som tar initiativet till en sexuell handling har större ansvar än den som börjar spela på någon annans Playstation.

Ingen ska eller behöver ta hänsyn till den som initierar en våldtåkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in