2026-09-18, 13:32
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen. Det känns som att du tror att dessa fall består av överfallssituationer/ helt överraskande situationer av personer de inte känner eller umgåtts med tidigare under den aktuella tidsperioden. Det är fel.
Även om det inte rör sig om överfallssituationer så är det något som skadar den som utsätts.
Citera
2026-09-18, 13:33
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det finns inget i ordet "situation" som har med frivillighet eller samtycke att göra. Du kan byta ut situation mot vilket substantiv som helst så bör du se hur absurt ditt resonemang är.

Våldtäkt är sex, i alla fall enligt ordboksdefinitionen av våldtäkt.
Anser du att en våldtäkt är att ha sex?
Citera
2026-09-18, 13:33
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Javisst hörru, könsbrott!
Det skulle vara mer passande benämning än sexualbrott.
Citera
2026-09-18, 13:35
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Då vänder vi oss till utföraren av initiativet. Är det rimligt att den som tar initiativet till en sexuell handling har större förväntningar på att den som handlingen riktar sig emot tydligt och klart signalerar/talar om att denne inte vill jämfört med fallet där initiativet är att man spelar på den andres Playstation?

Har du inte fattat än hur det ligger till?

Inget offer är någonsin ansvarig för vad offret blir utsatt för. Problemet och ansvaret ligger alltid där ute, hos förövaren, samhället, världen eller verkligheten som sådan. Ingen kan hållas ansvarig för att signalera motstånd eller att säga ifrån. Världen ska vara fin och rättvis och snäll och är den inte det så är det fel på världen, inte offret.

Det enda dessa människor har som liknar agens är förmågan att klaga eller gråta.
Citera
2026-09-18, 13:39
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Anser du att en våldtäkt är att ha sex?

Självklart.

Våldtäkt = Att med våld tilltvinga sig samlag.

Samlag = Sex.
Citera
2026-09-18, 13:39
Medlem
Citat:
Som du förstått är jag inte lika övertygad att det är ställt utom rimligt tvivel att han med uppsåt sk aha bestämt sig för att våldta tjejen.

Låt säga att han hade blivit friad - exakt samma förutsättningar - hade du då sagt att det inte skett en våldtäkt?

Mannen hade kunnat fattat massor av beslut den dagen/kvällen som inte hade lett till det som skedde.
Han hade kunnat stannat hemma? Han hade kunnat gå ut på en annan krog? M.m. m.m.......
På samma sätt kan vi komma fram till att tjejen hade kunnat göra massor av saker så att denna situation inte hade uppstått. Hon borde ha låtit bli att gå ut på krogen eftersom att hon inte hade åldern inne, hon hade kunnat låta bli att kyssas/hångla med någon hon inte är intresserad av m.m .m.m......
Som du förstår kan jag inte rada upp allt som de båda personerna hade kunnat gjort annorlunda.

Det är inte tjejen som begick ett grovt brott.

Men gött, då håller du iallafall med om att den 30 åriga mannen är 100% ansvarig för sina handlingar och beslut. Och därmed 100% ansvarig för brottet han begick.
Senast redigerad av gum69mo 2026-09-18 kl. 13:45.
Citera
2026-09-18, 13:41
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Det skulle vara mer passande benämning än sexualbrott.

Man kan begå sexualbrott utan att involvera kön över huvud taget, så den termen flyger inte riktigt.
Citera
2026-09-18, 13:44
Medlem
Citat:
Våldtäkt och alla andra sexualbrott är sexuella situationer.

Du verkar lägga in i betydelsen av "sexuell situation" att det ska finnas ett visst mått av ömsesidighet i det och jag förstår inte varför.

Om du sitter på bussen majndar ditt bisniss och jag sätter mig bredvid dig och tar dig på fittan så befinner du dig i en sexuell situation vare sig du vill eller inte. Det har ingenting med ditt agerande eller ditt sinnestillstånd att göra.

Jag befinner mig absolut inte i en "sexuell" situation om du kommer in på bussen och tar mig på fittan. Jag befinner mig i en övergrepps- situation, brotts- situation, osv. Men fan inte i en "sexuell" situation.
Citera
2026-09-18, 13:45
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Jag befinner mig absolut inte i en "sexuell" situation om du kommer in på bussen och tar mig på fittan. Jag befinner mig i en övergrepps- situation, brotts- situation, osv. Men fan inte i en "sexuell" situation.

Och vilken typ av övergrepp är det?

Kom igen nu, sluta fåna dig.
Citera
2026-09-18, 13:45
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Självklart.

Våldtäkt = Att med våld tilltvinga sig samlag.

Samlag = Sex.
I vilken era är du uppväxt och uppfostrad?

Det kan förklara varför du har en uråldrig syn på saken.
Citera
2026-09-18, 13:46
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
I vilken era är du uppväxt och uppfostrad?

Det kan förklara varför du har en uråldrig syn på saken.

Slå upp våldtäkt i ordboken. Den "uråldriga" synen är alltjämt aktuell.
Citera
2026-09-18, 13:51
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Slå upp våldtäkt i ordboken. Den "uråldriga" synen är alltjämt aktuell.
Vart där finner du att en våldtäkt likställs med att ha sex?

Eller så är du uppfostrad av gammaldagsa människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in