2026-09-13, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Nej inte pest. Mer än slags mental farsot som likväl även kan ta sig fysiska uttryck.

Författaren är ett tämligen stort namn men knappast läst av de breda skarorna. Han har en viktig sak gemensam med Pamuk (ej kultur eller nationalitet).

Du tolkar min förmodligen svårtydda ledtråd fel. Det handlar inte om ett land som sträcker sig över två världsdelar.

Tyvärr fel. Det handlar inte om mord.

Författaren är inte engelsman och bor inte heller där. Jag skrev att det delvis var samma världsdel som Defoe.

Citaten är hämtade ur en novellsamling med en löst sammanhållen men likväl tydlig tematik. Nedanstående är från en annan novell än de två övriga:

Istället för att krypa ner i den varma grop han hade grävt åt sig i sängen, gick han fram till skrivbordet, drog fram en stol och satte sig. Han huttrade till: den tunna pyjamasen var för lätt för årstiden. Men varken kylan, tystnaden eller någonting annat yttre kunde få honom att röra sig. Han var helt upptagen av det intensiva tomrum som uppfyllde honom och som tvang honom att sitta kvar med huvudet lyftat och båda armarna vilande mot bordskanten. Han stirrade på väggen framför sig, och det var knappt han vågade andas; hans hjärna hade genom någon sällsam metarmorfos förvandlats till ett konstigt djur, en mask till exempel som krökte sig på jakt efter något okänt föremål. Det kalla djuret krälade omärkligt framåt, hejdade sig och vred undan för undan på sin korta breda kropp för att titta bakom sig. Det hade inga ögon utan nånting som liknade antenner eller hornen på en snigel, som lugnt stack ut från brosket och försiktigt trevade på innersidan av skallen som var täckt av rosafärgade hjärnvindlingar.
Le Clezio ??
Citera
2026-09-13, 22:33
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Le Clezio ??

Rätt svar! Citaten hämtade från den tematiska novellsamlingen Febern.

Det han har gemensamt med Pamuk är att bägge fått nobelpriset.

Le Clezio har förstås dubbla medborgarskap: Frankrike och Mauritius. Därav mina något svårtolkade ledtrådar.

Men du knäckte det. Över till dig!
Citera
2026-09-14, 00:15
Medlem
Citat:
Rätt svar! Citaten hämtade från den tematiska novellsamlingen Febern.

Det han har gemensamt med Pamuk är att bägge fått nobelpriset.

Le Clezio har förstås dubbla medborgarskap: Frankrike och Mauritius. Därav mina något svårtolkade ledtrådar.

Men du knäckte det. Över till dig!
Nästan enda nobelpristagaren som passade in. Nästa gissning hade blivit Gao. Ses i morgon.
Citera
2026-09-14, 10:42
Medlem
En eftermiddag i april alldeles efter lunch meddelade min man att han tänkte lämna mig. Han sa det när vi dukade av och barnen som vanligt kivades i rummet intill och hunden låg och sov vid elementet och jämrade sig i sömnen. Han sa att han var förvirrad och ofta upplevde obehagliga stunder av trötthet, missnöje och kanske också sviktande självförtroende. Han pratade en lång stund om vårt femtonåriga äktenskap och om barnen och erkände att han inte hade något att klandra vare sig dem eller mig för. Han var lika samlad som vanligt men viftade överdrivet med högerhanden när han med en barnslig grimas förklarade för mig att vaga röster, en sorts viskningar, drev honom åt ett annat håll. Sedan tog han på sig skulden för allt som hände just då och stängde försiktigt ytterdörren bakom sig och där stod jag som förstenad bredvid diskhon.
Citera
2026-09-15, 12:21
Medlem
Det var vad som hände med telefonen. Inte nog med de ständiga störningarna på linjen som M hade påpekat, plötsligt gick det inte längre att ringa. En röst meddelade att jag inte var berättigad till den sortens service eller något sådant.
Eftersom jag hade slagit sönder mobiltelefonen gick jag till ett café och ringde till telefonbolaget för att få problemet löst. De lovade att de skulle åtgärda felet snarast möjligt, men det gick flera dagar utan att någonting hände. Jag ringde igen och var så rasande att min röst skälvde av ilska. Jag förklarade mina problem i så aggressiv ton att tjänstemannen var tyst en lång stund, varefter han rådfrågade sin dator och meddelade att de stängt av telefonen för att jag inte betalat räkningen.
Senast redigerad av IngridBe 2026-09-15 kl. 12:30.
Citera
2026-09-15, 12:40
Medlem
Jag betalade redan nästa dag, men situationen blev inte bättre. I och med att telefonen kopplades in igen kom de ständiga störningarna tillbaka, det lät som en tjutande stormvind i luren och signalen var nätt och jämnt hörbar. Jag sprang återigen ner till caféet och ringde och de sa att telefonen kanske måste bytas ut. Kanske. Jag kastade en blick på klockan, det var en halvtimme kvar innan kontoren stängde.

Jag kastade en elak blick upp mot den storstilade fasaden av flammiga marmorplattor där telefonbolaget höll till och tog sedan yttertrappans få trappsteg i dubbla kliv. I portvaktsbåset satt en vänlig man som inte hade någon större lust att gräla. Jag sa att jag ville till ett reklamationskontor genast för jag måste protestera mot flera månaders dålig sevice.
”Vi har inte haft kontor öppna för allmänheten på minst tio år” svarade han.
”Och om jag vill reklamera?”
”Då gör ni det per telefon.”
Citera
2026-09-15, 19:23
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
En eftermiddag i april alldeles efter lunch meddelade min man att han tänkte lämna mig. Han sa det när vi dukade av och barnen som vanligt kivades i rummet intill och hunden låg och sov vid elementet och jämrade sig i sömnen. Han sa att han var förvirrad och ofta upplevde obehagliga stunder av trötthet, missnöje och kanske också sviktande självförtroende. Han pratade en lång stund om vårt femtonåriga äktenskap och om barnen och erkände att han inte hade något att klandra vare sig dem eller mig för. Han var lika samlad som vanligt men viftade överdrivet med högerhanden när han med en barnslig grimas förklarade för mig att vaga röster, en sorts viskningar, drev honom åt ett annat håll. Sedan tog han på sig skulden för allt som hände just då och stängde försiktigt ytterdörren bakom sig och där stod jag som förstenad bredvid diskhon.

Igenkänningsfaktorn var hög när jag läste detta. Jag tror mig ha läst denna bok. Min gissning blir Nätter av umgänge av Felena Errante.
Citera
2026-09-15, 21:54
Medlem
Citat:
Igenkänningsfaktorn var hög när jag läste detta. Jag tror mig ha läst denna bok. Min gissning blir Nätter av umgänge av Felena Errante.
Får vi vi väl kalla rätt. Elena Ferrante heter hon och boken Dagar av ensamhet.
Jag kom aldrig fram till när hunden och sonen var sjuk och hon inte kunde öppna dörren.

Din tur igen.
Citera
2026-09-16, 09:51
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Får vi vi väl kalla rätt. Elena Ferrante heter hon och boken Dagar av ensamhet.
Jag kom aldrig fram till när hunden och sonen var sjuk och hon inte kunde öppna dörren.

Din tur igen.

Tack! Jag hade nästan hoppats att mitt svammelsvar skulle underkännas. Nu måste jag än en gång hitta något att citera från. Nåväl, det får kanske betraktas som ett angenämt problem.
Citera
2026-09-16, 09:54
Medlem
Citat:
Tack! Jag hade nästan hoppats att mitt svammelsvar skulle underkännas. Nu måste jag än en gång hitta något att citera från. Nåväl, det får kanske betraktas som ett angenämt problem.
Hade väl varit för lätt för nästa om jag sagt att en bokstav satt fel. Titel brukar inte krävas. Rätt fast tvärtom.
Citera
2026-09-16, 20:46
Medlem
C.B.G.s avatar
Nu över till någonting helt annat än Ferrante och Le Clézio. Det är vad jag läser just nu. Kunde inte komma på någonting annat.

Citat:
Tyl Loesp moved round the broken door, shoving the doctor back, until he stood by the King's other flank. He crouched a little, inspecting. "A mortal wound indeed, my lord," he said, shaking his head. "You should have accepted the magic potions our friend Hyrlis offered. I would have." He plunged one hand into the King's side, arm disappearing almost to the elbow. The King shrieked.

"Why," tyl Loesp said, "here's the very heart of it." He grunted, twisting and pulling inside the man's chest. Th King gave one final scream, arched his back and then collapsed. The body jerked a few more times, and some sound came from his lips, but nothing intelligible, and soon they too were still.

Ferbin stared down. He felt frozen, immobilised, like something trapped in ice or baked to solidity. Nothing he had seen or heard or ever known had prepared him for this. Nothing. There was a sharp crack. The priest fell like a sack of rocks. Tyl Loesp lowered his pistol. The hand holding it dripped blood. The doctor cleared his throat, stepped away from his assistant. "Ah, the boy, too," he told tyl Loesp, looking away from the lad. He shook his head and shrugged. "He worked for the King's people as well as us, I'm sure."

"Master! I --!" the youth had time to say, before tyl Loesp shot him as well; in the belly first, folding him, then in the head.
Citera
2026-09-17, 10:17
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Nu över till någonting helt annat än Ferrante och Le Clézio. Det är vad jag läser just nu. Kunde inte komma på någonting annat.
Ingen klassisk historisk litteratur detta.
Antagligen SF. Något jag aldrig läser

Och på engelska dessutom. Så booooring!
Säkert någon annans cup of tea,
Vederbörande får gissa på verk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här