2026-09-16, 20:54
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Vid ett våldtäktsförsök skulle jag skjuta honom eller sticka honom med kniv i nödvärn. Återgå till ämnet.
Jag diskuterar om du skulle torka bort spermierna från ditt svampinfesterade anus, tar en stesolid och går och lägger dig?

Efter att du de facto blivit våldtagen?

Skippa snacket om vapen - nu snackar vi om att du våldtagits då du inte samtyckt.

Det är ju så du resonerar att kvinnor som utsatts för våldtäkt bör agera.

Samtyckeslagen spelar ju ingen roll enligt dig.
Citera
2026-09-16, 21:06
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det är samma fråga som hela tråden handlar om fast uttryckt i en annan form.

Person a utför handling x på objekt y som ägs av person b utan att samtycke inhämtas från person b.

Om person b inte protesterar, är det då rimligt av person a att anta att person b tycker det är ok att person a fortsätter med handling x?

Jag har upptäckt en könsskillnad som borde forskas på. När män hamnar i en diskussion så tenderar vi att abstrahera på det här viset för att tydliggöra argumentet. Kvinnor gör helt enkelt inte det.

Om handling x är för starkt emotionellt färgad så är det som att de börjar använda en helt annan del av hjärnan och tappar förmågan att abstrahera. Logiska motsättningar i argumentet spelar ingen roll längre.

I frustration börjar mannen abstrahera ännu hårdare för att göra det ännu tydligare men det blir bara ännu mer obegripligt för kvinnan för i hennes huvud är en Playstation och en våldtäkt INTE SAMMA SAK.
Jämförelsen haltar då offret för våldtäkt skadas fysiskt/psykiskt men det kan man inte påstå att ägaren av ett Playstation gör.
Citera
2026-09-16, 21:08
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Jag tror inte att det handlar om kön faktiskt. De flesta män och kvinnor förstår samtycke. Sen de som inte förstår måste göra övertydliga exempel och jämföra med sånt de förstår. En skål med chips, PlayStation, till exempel.

Man går ju inte och tar någon annans PlayStation utan att fråga först. Och om man är osäker på om man får ta chips så frågar man ju först.

I exemplet tar man inte ett Playstation, man använder det, utan att fråga först.

Och nej man frågar faktiskt inte alltid först. Väldigt stor del av kommunikationen människor emellan är implicit och där sker ibland missförstånd.

Man kan ju faktiskt vara säker på något och ha fel. Som i exemplet med chipsen. Ställer du skålen framför mig så äter jag eftersom jag inte är det minsta osäker, för samtycket är implicit. Men det är ju ändå du som äger chipsen och jag har ingen rätt att ta dem utan din tillåtelse.
Citera
2026-09-16, 21:08
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Om kvinnor slutar umgås med slödder eller ta onödiga risker så behöver hon inte ens dra vapnet från hölstret. Eller som vi säger inom sjukvården: den bästa och enklaste behandlingen kallas primärprevention. Problemet är att det finns enormt många kvinnor som själva är slödder. Nu är det dags att återgå till ämnet.
Du tror att det endast är slödder som våldtar?
Citera
2026-09-16, 21:16
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Jämförelsen haltar då offret för våldtäkt skadas fysiskt/psykiskt men det kan man inte påstå att ägaren av ett Playstation gör.

En våldtäkt sker inte på en sekund. Vore det inte rimligt att kräva av det potentiella offret att hon säger nej innan en våldtäkt har fullbordats?
Citera
2026-09-16, 21:20
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
En våldtäkt sker inte på en sekund. Vore det inte rimligt att kräva av det potentiella offret att hon säger nej innan en våldtäkt har fullbordats?
Det är den potentiella förövaren som ska försäkra sig om att ha samtycke.

Det är den som gör något mot/med en annons kropp som måste ha samtycke innan.
Citera
2026-09-16, 21:22
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Du tror att det endast är slödder som våldtar?

Det intressanta är att jurister sagt att det framförallt är verbalt svaga män (läs: låg IQ och utlänningar) som döms för brott mot samtyckeslagen. De förmår inte vara strategiska i polisens förhör, vet inte att de ska hålla käften och betala för en bra advokat, och så vidare. De kan inte heller tala för sin sak under en huvudförhandling. De flesta riktiga och påstådda fallen av misshandel och sexuella övegrepp sker i de allra lägsta samhällsskikten, bland de som har dåliga gener och diverse diagnoser.
Citera
2026-09-16, 21:26
Medlem
Citat:
Det är samma fråga som hela tråden handlar om fast uttryckt i en annan form.

Person a utför handling x på objekt y som ägs av person b utan att samtycke inhämtas från person b.

Om person b inte protesterar, är det då rimligt av person a att anta att person b tycker det är ok att person a fortsätter med handling x?

Jag har upptäckt en könsskillnad som borde forskas på. När män hamnar i en diskussion så tenderar vi att abstrahera på det här viset för att tydliggöra argumentet. Kvinnor gör helt enkelt inte det.

Om handling x är för starkt emotionellt färgad så är det som att de börjar använda en helt annan del av hjärnan och tappar förmågan att abstrahera. Logiska motsättningar i argumentet spelar ingen roll längre.

I frustration börjar mannen abstrahera ännu hårdare för att göra det ännu tydligare men det blir bara ännu mer obegripligt för kvinnan för i hennes huvud är en Playstation och en våldtäkt INTE SAMMA SAK.

Lyckades du bra med det tycker du?

Jag tror du förvirrar dig själv här när du försöker abstrahera. Så till den milda grad att du förvirrar dig till att jämföra döda ting med levande varelser.

Om någon glömmer att stödladda batteriet i din husbil så batteriet blir tomt. Är det jämförbart med att din hundvakt glömmer att ge den mat så den svälter ihjäl? I båda fallen har han/hon bara glömt att göra det den skulle.
Citera
2026-09-16, 21:29
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Det är den potentiella förövaren som ska försäkra sig om att ha samtycke.

Det är den som gör något mot/med en annons kropp som måste ha samtycke innan.

Och där finns utrymme för missförstånd, vilket var vad Playstationexemplet försökte illustrera.
Citera
2026-09-16, 21:31
Medlem
Citat:

Vad får dig att tro att de inte gör det?
Citera
2026-09-16, 21:31
Medlem
Citat:
I exemplet tar man inte ett Playstation, man använder det, utan att fråga först.

Och nej man frågar faktiskt inte alltid först. Väldigt stor del av kommunikationen människor emellan är implicit och där sker ibland missförstånd.

Man kan ju faktiskt vara säker på något och ha fel. Som i exemplet med chipsen. Ställer du skålen framför mig så äter jag eftersom jag inte är det minsta osäker, för samtycket är implicit. Men det är ju ändå du som äger chipsen och jag har ingen rätt att ta dem utan din tillåtelse.

Men du fortsätter väl inte använda nån annans kropp om denne inte gett dig varken tyst eller verbalt samtycke? Om du börjar smeka din partner och hon vänder sig om och öppnar en bok, fortsätter du då?

Men om jag ställer fram chipsen åt dig har du ju mitt tysta samtycke till att du får ta.
Citera
2026-09-16, 21:32
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Om någon glömmer att stödladda batteriet i din husbil så batteriet blir tomt. Är det jämförbart med att din hundvakt glömmer att ge den mat så den svälter ihjäl?

Ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in