2026-09-09, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det är vanligare än du tror. Borderlinetjejer beter sig inte logiskt.

Vart framgår det att BO i Visby har boderline? Är det ditt eget påhitt?

Dock är det fastställt att GM är missbrukare, kolatorsk.
Citera
2026-09-09, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Rättsväsendet och politikerna är skyldiga att inte ha lagar och ett rättsväsende där folk döms på svaga eller obefintliga bevis. Det strider mot den europeiska konventionen om mänskliga rättigheter. Som svenska politiker skiter fullständigt i.

Varför rankas du Sverige inom topp fem vad gäller rättssäkerhet?
Citera
2026-09-10, 07:56
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Jocke tar det hela ur kontext gällande visbyfallet.

BO har vid ett flertal tillfällen avvisat GMs sexuella inviter. GM tar då tag om BOs axlar och leder henne till ett avskilt ställe under förevändning att han vill prata med henne på ett lugnare ställe. När han har henne inträngd i en trång korridor med ytterst begränsad flyktväg börjar han tafsa på henne, föser in henne på en toalett och drar av henne kläderana.

Det, enligt Jocke är inte en hotfull situation. Kan även tilläggas att BO är 17 och GM 30.

Återigen ber jag dig att i FUP visa var hon har avvisat hans sexuella inviter flera gånger?? När du skriver det gång på gång på gång så får du faktiskt lov att backa upp det nu. Visa var i FUP det står.

I en korridor med flera andra omkring. Foik som står bakom dem i kön. Han måste ha en väldigt stark hand som lyckas hålla kvar henne med en hand. Har du varit på stället eftersom du vet att det är en ytterst begränsad flyktväg?

Jag har nog inte heller fått en förklaring från dig hur det kan komma sig att en tjej väljer att låta sig våldtas istället för att göra någon form av motstånd? Det ska ju vara bland det värsta man kan bli utsatt för och ändå låter hon det ske (hennes egna ord).
Varför väljer hon det framför att gå därifrån?
Om hon helt sonika hade börjat gå från korridoren vad tänker du hade hänt då? Om hon hade ropat "sluta jag vill inte" i korridoren vad tänker du hade hänt då?
Kom inte och säg att hon var i freezemode för det var hon inte då hon tagit fram mobilen och försökt filma och skicka SMS. Varför väljer hon dessa val framför något annat mycket mer logiskt och något som faktiskt skulle göra så att hon skulle ha sluppit bli våldtagen( vilket hon säger att hon visste redan ute i korridoren att hon skulle bli)?
Citera
2026-09-10, 08:17
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Varför skall det bedömas mildare tycker du?

Skulle traumat eller skadan vars mindre för brottsoffret om hans/hennes förövare är ung/sexuellt oerfaren?

Ni snackar väldigt mycket om starka trauman.

Kan du förklara varför ett trauma skulle bli mindre eller undvikas på grund av att en kille blir dömd?

Nu är det så att lagen är gjord på ett sådant sätt att man måste ha en förmåga att läsa av ibland väldigt subtila signaler i en situation som man kanske aldrig har varit i tidigare. Om du tänker att ålder och erfarenhet inte har någon som helst inverkan på förmågan att göra dessa avläsningar/bedömningar så vet jag inte om vi har så mycket mer att skriva om med varandra i den här tråden.
Citera
2026-09-10, 08:34
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Vad har målsägandes eventuella tidigare sexliv med något att göra?

Menar du att tilltalade kan anse att samtycke förekigger om målsägande inte är oskuld?

Vad är din poäng?

Det jag har poängterat mest är hur målsägaren betett sig/varit i anslutning till den aktuella händelsen.
Varför skulle inte det vara av betydelse för fallet?

Men vi kan ta frågan om ännu tidigare handlingar igen som du inte har svarat på om vi även helt ska bortse från en åtalads tidigare sexliv och eventuella domar? Ska det inte spela någon som helst roll? Om du anser att det ska spela roll så måste väl även en målsägandes tidigare förehavanden spela en roll?

Varför tjatar du t.ex. om att killen i Visbyfallet är en kolatorsk enligt dig? Vad har det med fallet att göra? Du insinuerar ju att han har använt kola tidigare och att det ska vara en försvårande omständighet för honom! Varför är det det om vi inte ska ta in tidigare beteenden?
Citera
2026-09-10, 08:39
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nu svamlar du igen. Inget är fetat i din replik.
På vilket sätt menar du att jag farit med osanning?

Det är fortfarande frågan om gammal statistik. Har du mer aktuell statistik som är relevant i nutid?

Du har dock inte svarat alls på inlägget där jag citerade delar ur den gamla statistiken som du så påpassligt utelämnade.

Om 30 våldtäkter har begåtts, varför är du så enormt påstridig att det skall räknas en gång?

Det är du som svamlar. Här kommer det som skulle varit fetat och det är dina ord. Du antar att jag tycker något som jag inte skrivit. Det är ditt antagande och inte mitt påstående.
Om du anser (som du skriver) att 30 våldtäkter skall anges som som endast 1 är det antagligt att du även anser att dessa 30 våldtäkter skall staffas som 1.

Har du någon statistik över huvud taget som visar att det inte skiljer sig något mellan Sveriges statistikföring kring anmälningar och de flesta andra ländernas registrering av anmälningar?
Så länge du inte kan göra det så gäller det att det fortfarande ser ut så som det gjorde tidigare.
Det är upp till dig att visa att Sverige har ändrat sätt att registrera våldtäktsanmälningar.

Jag har ju genom att ge exempel till dig försökt att påvisa varför det kan bli stor skillnad på sättet att registrera anmälningar.

Och du har återigen låtit bli att svara på mina frågor. Att du inte skäms att skriva att jag inte svarar på dina frågor när du själv konsekvent inte gör det. Du svarar i stort sett aldrig på frågor.

Här ska du få en ny chans.

1.Varför tycker du att det blir en rättvisande statistik om saker som inte är våldtäkt tas med i statistiken för anmälda våldtäkter?

2.Tycker du att det var en stor andel (25%) som skulle tas bort från den svenska statistiken om man tog bort sådana fall där det som påstås ska ha hänt inte har hänt eller där det som hänt inte ingår i våldtäktsbegreppet?

Jag frågade ju dig om du inte ser någon skillnad ifall man uttrycker sig som att i Alebäcken (2900 invånare) så begicks det 30 våldtäkter under förra året eller att i Alebäcken blev 1 person våldtagen förra året? Men fick inget svar på den frågan.

Jag ställer den så här då¨.

Låt säga att det bara finns två vägar att välja på att gå hem en kväll.

1. På väg 1 begicks det enligt statistiken 30 våldtäkter förra halvåret.
2. På väg 2 våldtogs 1 person förra halvåret.

Tror du att det skulle bli någon stor övervikt av val för någon av vägarna om ett stort slumpmässigt urval av kvinnor var tvungna att välja någon väg att gå? Varför i sådana fall?
Senast redigerad av JoaquinGuzman 2026-09-10 kl. 08:53.
Citera
2026-09-10, 08:48
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Vad har målsägandes eventuella tidigare sexliv med något att göra?

Menar du att tilltalade kan anse att samtycke förekigger om målsägande inte är oskuld?

Vad är din poäng?

Som jag svarat dig i ett annat inlägg nyss så är det ju målsägarens beteende i den aktuella situationen som är det primära. Du har ju svårt att även ta in att man bör granska målsägarens beteende i den aktuella situationen.
Gällande tidigare historik så innefattar det ju mer än bara det sexuella. Bör det t.ex. utredas om de inblandade har en tidigare historik tillsammans? Kanske är de i någon form av konflikt? Skulle det kunna röra sig om hämnd?
Det har visat sig att flera tjejer använt en våldtäktsanmälan som ett förkläde för att dölja en otrohet.
Ett av dessa fall ledde sedan till att tjejen och jag tror även hennes kille (medhjälp) blev åtalade för falsk tillvitelse. Kan det finnas ekonomiska incitament för en anmälan? Dessa argument kommer inte från mig utan från advokater och du kan höra dem om du tittar på material som jag länkat till dig tidigare.
Citera
2026-09-10, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag har nog inte heller fått en förklaring från dig hur det kan komma sig att en tjej väljer att låta sig våldtas istället för att göra någon form av motstånd? Det ska ju vara bland det värsta man kan bli utsatt för och ändå låter hon det ske (hennes egna ord).
Varför väljer hon det framför att gå därifrån?
Om hon helt sonika hade börjat gå från korridoren vad tänker du hade hänt då? Om hon hade ropat "sluta jag vill inte" i korridoren vad tänker du hade hänt då?
Kom inte och säg att hon var i freezemode för det var hon inte då hon tagit fram mobilen och försökt filma och skicka SMS. Varför väljer hon dessa val framför något annat mycket mer logiskt och något som faktiskt skulle göra så att hon skulle ha sluppit bli våldtagen( vilket hon säger att hon visste redan ute i korridoren att hon skulle bli)?

Det här var ju urbota korkat till och med för att komma från dig.
Du menar alltså att människor väljer att bli mördade, rånade, lurade på alla sina pengar, misshandlade, hotade, osv osv?
I enormt många fall hade du kunnat ställa exakt samma frågor.

Sen är det så att tonåringar inte är färdigutvecklade i hjärnan. Jämfört med tex en 30 åring är en 17 åring mer som ett barn i hjärnan än som vuxen.

Som du själv också skriver: .......man måste ha en förmåga att läsa av ibland väldigt subtila signaler i en situation som man kanske aldrig har varit i tidigare. Om du tänker att ålder och erfarenhet inte har någon som helst inverkan på förmågan att göra dessa avläsningar/bedömningar så vet jag inte om vi har så mycket mer att skriva om med varandra i den här tråden.

Du blir så väldans upprörd när vi andra inte tar tillräcklig hänsyn till GM ålder och grad av erfarenhet och lika upprörd när vi tar hänsyn till BO ålder och erfarenhet.

Citat:
Kan du förklara varför ett trauma skulle bli mindre eller undvikas på grund av att en kille blir dömd?

Ännu en gång överträffar du dig själv i negativ bemärkelse.

Varför dömer vi mördare, rånare och våldtäktsmän med flera i detta landet?
Senast redigerad av gum69mo 2026-09-10 kl. 09:02.
Citera
2026-09-10, 09:09
Medlem
Citat:

Tror du att det skulle bli någon stor övervikt av val för någon av vägarna om ett stort slumpmässigt urval av kvinnor var tvungna att välja någon väg att gå? Varför i sådana fall?

Såhär ser verkligheten inte ut, din fråga är därför totalt irrelevant.

Dina försök att med näbbar och klor lägga skuld på kvinnor när det gäller sexualbrott säger onekligen allt man vill veta om dig.

Män hade våldtagit kvinnor oavsett hur de hade klätt sig, pratat, betett sig, vart de hade gått, oavsett om de suttit hemma hela livet och inte gått utanför dörren en enda gång, osv osv. Män hade våldtagit kvinnor oavsett om allihop hade varit jungfru Maria.
Senast redigerad av gum69mo 2026-09-10 kl. 09:18.
Citera
2026-09-10, 09:12
Medlem
Citat:
Som jag svarat dig i ett annat inlägg nyss så är det ju målsägarens beteende i den aktuella situationen som är det primära. Du har ju svårt att även ta in att man bör granska målsägarens beteende i den aktuella situationen.
Gällande tidigare historik så innefattar det ju mer än bara det sexuella. Bör det t.ex. utredas om de inblandade har en tidigare historik tillsammans? Kanske är de i någon form av konflikt? Skulle det kunna röra sig om hämnd?
Det har visat sig att flera tjejer använt en våldtäktsanmälan som ett förkläde för att dölja en otrohet.
Ett av dessa fall ledde sedan till att tjejen och jag tror även hennes kille (medhjälp) blev åtalade för falsk tillvitelse. Kan det finnas ekonomiska incitament för en anmälan? Dessa argument kommer inte från mig utan från advokater och du kan höra dem om du tittar på material som jag länkat till dig tidigare.

Tror du inte utredarna tittar på allt detta? Om tex BO och MGM hade nån relation till varandra?
Senast redigerad av gum69mo 2026-09-10 kl. 09:17.
Citera
2026-09-10, 10:03
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Tror du inte utredarna tittar på allt detta? Om tex BO och MGM hade nån relation till varandra?

Brukar du se många sådana frågor i förhören?
Citera
2026-09-10, 10:07
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Såhär ser verkligheten inte ut, din fråga är därför totalt irrelevant.

Dina försök att med näbbar och klor lägga skuld på kvinnor när det gäller sexualbrott säger onekligen allt man vill veta om dig.

Män hade våldtagit kvinnor oavsett hur de hade klätt sig, pratat, betett sig, vart de hade gått, oavsett om de suttit hemma hela livet och inte gått utanför dörren en enda gång, osv osv. Män hade våldtagit kvinnor oavsett om allihop hade varit jungfru Maria.

Varför inte bara svara på frågan istället? Frågan gällde Sveriges sätt att registrera anmälningar om våldtäkt och hur den skiljer sig från de flesta andra länders sätt att registrera.

1. Varför anser du att det ger en korrekt visande bild av anmälda våldtäkter när händelser som troligtvis inte ens har hänt och händelser där det inträffade per definition inte är en våldtäkt registreras som anmälda våldtäkter?
2. Anser du att det är en stor andel (25%) av anmälningarna som skulle falla bort från Sveriges statistik om anmälda våldtäkter om Sverige skulle använda samma strategi vid registrering av anmälningar som de flesta andra länderna gör?

Varför kunde du inte svara på frågorna om vägvalen istället för att ösa på med det du gjorde?

Senast redigerad av JoaquinGuzman 2026-09-10 kl. 10:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in