2026-09-14, 22:06
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Det var inte det som var frågan, utan vilket regeringsalternativ som jag uppfattar som troligast. C vill inte sitta i samma regering som V och kommer troligen inte godkänna en regering där varken V eller SD igår. Med det sagt så kommer inte heller C eller V medverka till ett extraval och ge SD ny chans att just sitta i regering. Således kommer de kvitta ut varandras partier för att på så vis "tolerera" regeringsunderlaget.
Hade KD blivit större samt V mindre så hade Maggan kunnat byta ut V emot KD, men nu räcker inte procenten för det. Möjligen om de kan kohandla med L också men det känns högst otroligt efter att de kappvänt några år tidigare.
S, MP och C kommer att regera med V som stödparti. Allt annat är uteslutet.
Citera
2026-09-14, 22:07
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Med tanke på att Sverige är ett litet land så jag tycker att det finns för många riksdagspartier. Hade lätt kunnat minska till hälften .
Citera
2026-09-14, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Nä du ser hur det gick för L när Mohamson kramade Åkesson dom hamnade under spärren direkt men dom fick stödröster från SD så dom klarade spärren till ingen nytta då blågula laget ser ut att förlora valet. C kommer straffas hårt om dom inte står fast vid sitt mittenalternativ.

L är ett parti som sålt ut sig totalt, och oavsett hur mycket den skrattande hästen (SM) gnäggar är nog detta något som kommer att leva kvar inom svensk politisk historia under en lång tid.
Citera
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
C och KD är starka partier i min kommun, och en av mina grannar är en f.d. lokal C-pamp. Han tror att det finns en tyst överenskommelse mellan C och KD att skapa ett "exceptionellt läge" och att C därmed öppnar dörren för KD att kliva in i regering och att KD kan skylla på det "exceptionella läget".

Enligt honom kan C göra det genom att hålla fast vid sin röda linje "ända till den tredje omröstningen" och innan den föreslå för S att man kan släppa in V i regeringen om S samtidigt tar med KD. Det kan man då sälja till de egna som en "mer höger"-regering.

Han har som sagt jättelång erfarenhet av C-politik, men det mesta av den erfarenheten i en kommun där man knappt kan se skillnad på C och KD (de är som ler och långhalm). Det är lite skojigt att gubben (han är över 70) ännu har ett utvecklat sinne för politiska konspirationer . Jag tror inte själv att det finns nån sådan "hemlig plan", men det hindrar ju inte att man sprider den på FB . Det skulle ju i så fall resultera i en S-V-MP-C-KD-regering, och jag tror att det bara är en form av "mittenregering"-önsketänkande från C. Det är ju C:s våtaste dröm att bryta blockpolitiken...
Jag ser inte V acceptera KD som enligt dem är sionister, och vice versa där KD ser V som Hamaskramare
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Nooshi är tyvärr inte dum. Hon kommer kräva poster inom det sociala, kultur och migration.

Nooshi är dum, det finns gott om bevis på. Men resten av inlägget stämmer.
Citera
2026-09-14, 22:09
Medlem
DEN BREDA MITTEN är något icke existerande som DN (Sokolnicki) och C gärna fantiserar om. Denna breda mitt fanns inte på Lööfs tid och absolut inte idag.

Det finns ett blågult lag och ett rödgrönt, vilket är bra för demokratin, att folket har något att välja mellan.

C, som är ett starkt högerlutande parti, har nu hamnat i (dåligt) sällskap med de tre mest vänsterlutande riksdagspartierna. Är det den breda mitt C vurmar för?

Nej, C har en värdegemenskap med de borgerliga och om de ger sig i lag med vänstern så ska det bli en njutning att få se när väljarna straffar dem i nästa val.

Inget av Tidöpartierna skulle vilja ge sig in den sörjan.
Senast redigerad av lont 2026-09-14 kl. 22:17.
Citera
2026-09-14, 22:11
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Jag ser inte V acceptera KD som enligt dem är sionister, och vice versa där KD ser V som Hamaskramare

Det är väl Hamas-kramare och sionist-kramare (och KD har Sveriges äckligaste politiker i form av Måwe), men varför skulle det behöva spela nån roll för en SVENSK regering?

Fast KDs ursprungliga idé var väl nog att man skulle bilda en KD-C-S-MP-regering, men nu räcker inte mandaten till...
Citera
2026-09-14, 22:13
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
DEN BREDA MITTEN är något icke existerande som DN (Sokolnicki) och C gärna fantiserar om. Denna breda mitt fanns inte på Lööfs tid och absolut inte idag.

Det finns ett blått lag och ett rödgrönt lag vilket är bra för demokratin, att folket har något att välja mellan.

C, som är ett starkt högerlutande parti, har nu hamnat i (dåligt) sällskap med de tre mest vänsterlutande riksdagspartierna. Är det den breda mitt C vurmar för?

Nej, C har en värdegemenskap med de borgerliga och om de ger sig i lag med vänstern så ska det bli en njutning att få se när väljarna straffar dem i nästa val.
C försöker företräda både borgerlig ekonomisk politik och samtidigt västerideologiska värderingar. Det är det som de bygger sin identitet på sedan klappmongot Annie Lööfs tid. Enligt C så har de fått mandat just utifrån just denna framtoning att stå med ett ben på varje sida. Så C kommer att rösta fram Magda som statsminister, sedan kommer C att rösta på en borgerlig budget. C är inte så svåra att förstå.
Citera
Medlem
Citat:
Det finns ett blågult lag och ett rödgrönt, vilket är bra för demokratin, att folket har något att välja mellan.

Vet ärligt talat inte hur bra det är att det finns två block som det pendlar mellan på ren slump varje gång när resultatet är så nära som det är. Ingen stabilitet. Och av de två alternativen är vänstern inte stabil alls. C och V är helt olika på väldigt viktiga punkter.

Det blir ärligt talat lite problematiskt när valen är så jämna att det mer eller mindre är ren slump vilka som vinner. Blir lite väl mycket singla slant när några tusen röster avgör, allra helst med alla röster på övriga partier som blir mer eller mindre meningslösa. Även tokigt att man kan få en majoritet men ett parti har 3,99% iställer för 4% och vipps så har man förlorat med 4%. Blir snudd på lika dumt som USA:s elektorsystem där den som får flest röster fortfarande kan förlora.
Senast redigerad av kalleboool 2026-09-14 kl. 22:15.
Citera
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Med tanke på att Sverige är ett litet land så jag tycker att det finns för många riksdagspartier. Hade lätt kunnat minska till hälften .

Hmm, ska vi börja från kanterna, så får vi lättare äkta svensk konsensus i mitten?
Citera
Medlem
Citat:

100%. Centern har ju den finanspolitik som är mest höger av alla. Ska bli spännande att se när dom ska vara med och slopa karensdagen och höja bidragen och göra facken starkare. Ska dom överge sin egen politik helt för makten…
Citera
2026-09-14, 22:14
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Norlen blir inte talman jag tror S Vill ha en sosse som talman .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in