2026-09-14, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag är övertygad om att partisekreteraren har fått det mandatet av ETR och av partistyrelsen. Det är vidare inte så konstigt att han går ut med detta för om ETR skulle ha sagt samma sak så är det en hårdare låsning. ETR har nu dörren fortfarande öppen för att köra över sin partisekreterare. Detta är ett sätt att äta kakan men samtidigt ha den kvar. Så tror jag.
Jag tror att Hannes inte fått det mandatet av ETR och av partistyrelsen. Det är ett stort misstag av Hannes.
Citera
2026-09-14, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Hannes stänger mer dörrar till höger än till vänster. För hans skull hoppas jag det är förankrat. Knappast en mittenposition.

Det kan det inte vara eftersom C redan är till höger. De fyra övriga är extremhöger. Mitten i svensk politik går tvärs igenom Socialdemokraterna.
Citera
2026-09-14, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Bra inlägg! Vad tror du de landar i då?

Svårt att säga vart vi hamnar tillslut. Men blir det någon sorts minoritetsregering av den rödgröna röran lär det bli ideliga bakslag för dem i riksdagen samt att de får regera på borgerliga budgetar. Som förra gången 2018-2022. Lite av en berg- och dalbana. Allra värst blir de fullkomligt odugliga S-ministrar landet skulle behöva dras med. Vilket nerköp från de kompetenta vi har idag.

Vad C kommer välja beror ju också på vad valets vinnare, de judehatande, bidragsberoende islamistkramarna i V, "kräver". Samt de världsfrånvända, bindgalna gröna Khmererna i Mp. Lite som en mexican stand-off på vänstersidan.

Ingen vill ha makt så gärna som sossar så de kommer göra allt de kan för att försöka hitta en lösning. DET kan man alltid lita på. Men jag tror det blir svårt för C att ge efter för V(pk) och sedan stå för detta. Kommunister är trots allt kommunister. Det är också svårt för V att lägga sig platt när man är en av valets vinnare. Drömmen är att C-ledaren avgår och byts ut mot en borgerlig, pragmatisk sådan. C borde vara ett borgerligt parti med miljöprofil som kan göra Miljöpartiet litet igen.
Citera
2026-09-14, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det var en ledning för den dåvarande oppositionen med nästan 10% så det borde ha tagits en hel del kontakter mellan olika partier, på något lägre nivåer, när segern såg bombsäker ut.
Antagligen. Men nu är läget annorlunda och Hannes borde överlåta alla förhandlingar etc till partiledaren.
Citera
2026-09-14, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Fick han frågor om V i regering?
LYSSNA PÅ P1 SÅ FÅR DU HELA STORYN.
Citera
2026-09-14, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Han sade att han inte kan tänka sig att regera med någon som har samarbetat med Sd. Då är allt block överskridande stendött.
Exakt. Och det är intr hans sak att uttala sig om.
Citera
2026-09-14, 18:15
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
C får igenom ett par käpphästar mot att de lägger ner sina ambitioner om att ingå i en regering.
Hon är dock lite barnslig, Tant Ringqvist, som vägrar att samarbeta med sina naturliga klasskamrater. Troligen lär hon vantrivas på den Vänstersida som hon nu valt att tillhöra.
Citera
2026-09-14, 18:17
Medlem
Citat:
Det kan det inte vara eftersom C redan är till höger. De fyra övriga är extremhöger. Mitten i svensk politik går tvärs igenom Socialdemokraterna.
Det är sådana saker partiledarna bör diskutera. Inte Hannes i P1.
Citera
2026-09-14, 18:18
Medlem
Glödskals avatar
De rödgröna har egentligen bara en smärtgräns och det är SD.

En lågoddssare är att S, V och C går med på ministerposter för alla partier bara för att få till en regering.
Ursäkten kommer att vara det nazistiska hotet^2. "Vi måste acceptera C/V annars kommer oppositionens gaskammare fyllas så mycket att krematorierna inte hinner med".

Den regeringen kommer dock inte kunna uträtta så mycket. Det är en sak att släppa in gamla fiender i regeringen men en annan sak att faktiskt ta beslut tillsammans med dem.

Prognos: SVCMp regering bildas. Sedan en period utan viktigare propositioner följt av regeringskris och nytt val.
Citera
2026-09-14, 18:24
Medlem
ThePaleHorses avatar
V i regeringsställning och med ministerposter är lika med kommunistisk diktatur.

Likväl åt andra hållet med SD

Varför har inte folk fattat vad kommunister och fascister ställt till med genom historien????
VARFÖR?
Citera
2026-09-14, 18:30
Medlem
Detta kommer att bli ett underhållande totalhaveri, vilket åtminstone är någon tröst, efter en så hårfin förlust för tidösidan.

Mina spekulationer:
1. Efter en lång tid av bråk partierna emellan, framförallt mellan V och C, så kan omröstningen efter ett avtal landa i en S/MP-regering med stöd av V och C som inte ingår i regering själva. V viker ned sig mot att C inte heller får ingå. Avtalet blir sannolikt generöst avseende invandring (fortsatt import av väljarbas) men sannolikt inte lika generöst som tidigare då S nu står för en "stram invandringspolitik" som de kappvändare de är. Det lär resultera i en något större import av framförallt kvotflyktingar. Ekonomiskt landar politiken förmodligen socialdemokratiskt, där V och C får ge/ta några hjärtefrågor. Det är mitt huvudscenario. En svag regering med låg effektivitet och mycket tjafs.

2. Scenario nr 2 är att V och C helt enkelt inte kommer överens. Det leder antingen till omval, vilket jag inte tror då både C och V hade förlorat på detta, eller till alternativa regeringskonstellationer. Om C, M, L, KD hade kunnat förhandla hade Kristersson återigen kunnat ta rollen som statsminister med stöd av SD. I så fall kan C skryta om att de "minsann håller rasisterna utanför regeringen" samtidigt som de tillåts föra ekonomiskt borgerlig politik. Detta förutsätter att SD kan tänka sig att tillåta detta, men förutsatt att avtal sluts och att SD får bibehålla visst inflytande kring frågor om lag och ordning och migration så tror jag inte att scenariot är helt otänkbart. Det vore en pragmatisk lösning för SD och C samtidigt som SD hamnar i den opposition som tidigare har gynnat dem i opinionen.
3. Dörrmatta-scenariot är förstås alltid tänkbart. Men både C och V har profilerat sig i frågan om att antingen sitta i regering eller utesluta respektive parti, så jag ser det som osannolikt. Man hade då tappat väljare till andra samarbetspartier.
Citera
2026-09-14, 18:42
Medlem
9zs avatar
Varför lägger svt upp en förutbestämd regerings konstellation?

Finns det fler alternativ som de opartiskt kan framställa istället för klassiska höger-vänster?

Är det partiskt önsketänkande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in