Citat:
Ursprungligen postat av
MentalTraslojd
Tackar.
Videon som rullar i bakgrunden fick mig att undra...
Säkrades någonsin fingeravtryck från brevlådan? Gjordes ens något försök?
Jag tänker på skoavtrycken i huset, det omtalade mystiska "tyska paret", och möjligheten att inbrottet i huset skett helt oberoende av morden.
Ett någorlunda säkert tecken på att ett hus står tillfälligt tomt är att det finns post i brevlådan, något som inbrottstjuvar vet mycket väl när de rekar, och dottern Barbro intygar att det låg post i den när hon kollade (vilket stärkte hennes orostankar).
OM man hade kunnat säkra fingeravtryck därifrån, och utesluta Barbro samt eventuella brevbärare, så borde det kunnat förbättra chanserna avsevärt att ringa in om obehöriga varit där, och även möjlighet att identifiera desamma.
Jag har lyssnat på alla fyra delarna. Det som sticker ut, utöver den övriga bevisningen, är bland annat uppgifterna om Tor Öbergs bror, som verkar ha haft någon form av konflikt med sin bror kring arv eller en markförsäljning. Jag minns inte om det var i del 3 eller 4, men det nämndes även att brodern aldrig kom till begravningen, vilket också känns märkligt.
Man kan i princip rikta misstankar mot flera personer utöver den misstänkte gärningsmannen, exempelvis det tyska paret. Det nämndes även om en brand som inträffade före mordet.
Oavsett detta tycker jag att det är svårt att koppla ihop de här personerna med varandra. Det verkar inte finnas någon tydlig koppling mellan dem, trots att DNA från vissa av dessa personer också har påträffats. Det är därför svårt att se hur alla dessa uppgifter hänger ihop och vilken betydelse de faktiskt har för mordet.
Jag tror faktiskt att gärningsmannen kan komma att frias i hovrätten, eller åtminstone få straffet kraftigt sänkt.