2026-09-13, 14:59
Medlem
Intressant med JJ's beskrivning av hur han hanterat Gärds väska, ngt han beskriver först EFTER han fått klart för sig att hans DNA finns i ett innerfack i väskan.

Gärd har ju kommit cyklande till Tor denna dag på fm och håller på att putsa fönster. Totalt osannolikt hennes väska ligger på gården, däremot mkt sannolikt den ligger innanför dörren till glasverandan, dvs DEN PLATS JJ hävdar han lägger väskan på. Helt osannolikt i sig, men också i NGN MÅN indikativt på att det är just från den platsen, den rimliga platsen (där Gärd lägger ifrån sig väskan då hon kommer till Tor), han i verkligheten har tagit väskan ifrån efter morden.

Känns som JJ minns väldigt många detaljer från denna dag, de verkliga detaljerna.
Citera
2026-09-13, 15:06
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu är det tredje gången du säger att jag har fel, utan att specificera vad jag skulle ha fel i. Kanske dags att berätta VAD som skulle vara fel?
Jag vill inte gå OT och tramsa som dig men hade arklöf erkänt under rättegången är det inte alls säkert de dömts i samförstånd, det har jag skrivit förut med, de gjorde så för de inte visste vem som avlossade de dödliga skotten, det säger de tom i många dokumentärer om fallet en annan skribent skriver det med, men du vet bättre så klart.

Kan du sluta lägga dig i mina diskussioner nu jag är inte ett dugg intresserad av dina subjektiva åsikter tack.
Citera
2026-09-13, 15:09
Medlem
Ljudupptagningarna och del 3, med Gerd Viklunds söner och andra vittnen i målet, finns nu ute på Svenska Rättegångskanalen på YouTube:https://www.youtube.com/watch?v=AnU6M8Qs2mE
Citera
2026-09-13, 17:39
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Ja då tycker jag att man skulle ha gått vidare med det DNAt i så fall.
Det är mycket som är outrett i det här fallet. Motivet tex.
Håller med.
Citera
2026-09-13, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Intressant med JJ's beskrivning av hur han hanterat Gärds väska, ngt han beskriver först EFTER han fått klart för sig att hans DNA finns i ett innerfack i väskan.

Gärd har ju kommit cyklande till Tor denna dag på fm och håller på att putsa fönster. Totalt osannolikt hennes väska ligger på gården, däremot mkt sannolikt den ligger innanför dörren till glasverandan, dvs DEN PLATS JJ hävdar han lägger väskan på. Helt osannolikt i sig, men också i NGN MÅN indikativt på att det är just från den platsen, den rimliga platsen (där Gärd lägger ifrån sig väskan då hon kommer till Tor), han i verkligheten har tagit väskan ifrån efter morden.

Känns som JJ minns väldigt många detaljer från denna dag, de verkliga detaljerna.

Bra noterat.
Det är konstigt hur osammarbetsvillig han är. Ja, om han nu vore oskyldig. Hans påstående att han inte trodde det hade någon betydelse (detaljer om väskan) som svar på varför han inte sagt något om det tidigare är svårt att tro på.
Citera
2026-09-13, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simon-hitlerson
Ljudupptagningarna och del 3, med Gerd Viklunds söner och andra vittnen i målet, finns nu ute på Svenska Rättegångskanalen på YouTube:https://www.youtube.com/watch?v=AnU6M8Qs2mE

Wow stort tack!!
Citera
2026-09-13, 18:44
Medlem
Citat:
Tackar.

Videon som rullar i bakgrunden fick mig att undra...

Säkrades någonsin fingeravtryck från brevlådan? Gjordes ens något försök?

Jag tänker på skoavtrycken i huset, det omtalade mystiska "tyska paret", och möjligheten att inbrottet i huset skett helt oberoende av morden.

Ett någorlunda säkert tecken på att ett hus står tillfälligt tomt är att det finns post i brevlådan, något som inbrottstjuvar vet mycket väl när de rekar, och dottern Barbro intygar att det låg post i den när hon kollade (vilket stärkte hennes orostankar).

OM man hade kunnat säkra fingeravtryck därifrån, och utesluta Barbro samt eventuella brevbärare, så borde det kunnat förbättra chanserna avsevärt att ringa in om obehöriga varit där, och även möjlighet att identifiera desamma.
Citera
2026-09-13, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Tackar.

Videon som rullar i bakgrunden fick mig att undra...

Säkrades någonsin fingeravtryck från brevlådan? Gjordes ens något försök?

Jag tänker på skoavtrycken i huset, det omtalade mystiska "tyska paret", och möjligheten att inbrottet i huset skett helt oberoende av morden.

Ett någorlunda säkert tecken på att ett hus står tillfälligt tomt är att det finns post i brevlådan, något som inbrottstjuvar vet mycket väl när de rekar, och dottern Barbro intygar att det låg post i den när hon kollade (vilket stärkte hennes orostankar).

OM man hade kunnat säkra fingeravtryck därifrån, och utesluta Barbro samt eventuella brevbärare, så borde det kunnat förbättra chanserna avsevärt att ringa in om obehöriga varit där, och även möjlighet att identifiera desamma.

Jag har lyssnat på alla fyra delarna. Det som sticker ut, utöver den övriga bevisningen, är bland annat uppgifterna om Tor Öbergs bror, som verkar ha haft någon form av konflikt med sin bror kring arv eller en markförsäljning. Jag minns inte om det var i del 3 eller 4, men det nämndes även att brodern aldrig kom till begravningen, vilket också känns märkligt.

Man kan i princip rikta misstankar mot flera personer utöver den misstänkte gärningsmannen, exempelvis det tyska paret. Det nämndes även om en brand som inträffade före mordet.

Oavsett detta tycker jag att det är svårt att koppla ihop de här personerna med varandra. Det verkar inte finnas någon tydlig koppling mellan dem, trots att DNA från vissa av dessa personer också har påträffats. Det är därför svårt att se hur alla dessa uppgifter hänger ihop och vilken betydelse de faktiskt har för mordet.

Jag tror faktiskt att gärningsmannen kan komma att frias i hovrätten, eller åtminstone få straffet kraftigt sänkt.
Citera
2026-09-13, 19:28
Medlem
Citat:
Jag har lyssnat på alla fyra delarna. Det som sticker ut, utöver den övriga bevisningen, är bland annat uppgifterna om Tor Öbergs bror, som verkar ha haft någon form av konflikt med sin bror kring arv eller en markförsäljning. Jag minns inte om det var i del 3 eller 4, men det nämndes även att brodern aldrig kom till begravningen, vilket också känns märkligt.

Man kan i princip rikta misstankar mot flera personer utöver den misstänkte gärningsmannen, exempelvis det tyska paret. Det nämndes även om en brand som inträffade före mordet.

Oavsett detta tycker jag att det är svårt att koppla ihop de här personerna med varandra. Det verkar inte finnas någon tydlig koppling mellan dem, trots att DNA från vissa av dessa personer också har påträffats. Det är därför svårt att se hur alla dessa uppgifter hänger ihop och vilken betydelse de faktiskt har för mordet.

Jag tror faktiskt att gärningsmannen kan komma att frias i hovrätten, eller åtminstone få straffet kraftigt sänkt.
Håller med. Finns ju ingen riktig bevisning att JJ är skyldig till morden.
Citera
2026-09-13, 19:40
Medlem
Citat:
Det nämndes även om en brand som inträffade före mordet.
Var inte branden efter morden?
Citera
2026-09-13, 19:51
Medlem
Citat:

Fast JJ är den enda som faktiskt kunnat knytas till brottsplatsen. Han har medgett att han släpat in Gerd i ladugården, och att hon vid det tillfället fortfarande kan ha varit vid liv. Det verkar fortfarande vara oklart huruvida Gerd tillfogades ytterligare våld på platsen dit hon släpades. JJ gjorde sig besväret att släpa Gerd 15 meter till exakt den platsen där Tor redan låg avliden.

JJ har inte varit samarbetsvillig, ändrat sina utsagor och inte kunnat/velat redogöra detaljer.

För många indicier. Jag tror inte på en sänkning, utan i bästa fall (för honom) att TR:s dom står fast (medhjälp).
Citera
2026-09-13, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Var inte branden efter morden?

Ja, det stämmer nog att branden var efter morden. Vad var det egentligen som brann?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in