Idag, 02:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
Jag tror han ligger risigt till i hovrätten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lindomefallet
Mordet på Ernst Olsson i Lindome glömmer jag aldrig. En rättsskandal utan like. Eller rättspolitisk skandal. De skyller på varandra och frias. Jag tror knappast det går idag. "I samförstånd" räcker. Jag vill ge Tidö regeringen all beröm för att de stramat upp straffen ordentligt.

2022: 5.000 fångar
2026: 12.000 fångar
Prognos: 2040: 30.000

De två mördarna är tack & lov döda. Båda dog förhoppningsvis av knarket men tyvärr var det också just deras knarkande som orsakade Ernsts död.
"De omfattande spåren som hade lämnats på mordplatsen av gärningsmännen, visade sig komma från två av polisen välkända personer med missbruksproblematik och tidigare dömda för våldsbrott, varav en till fängelse i Lindome."

Peter Sven Mikael Litén, född 28 jul 1959, död 19 jan 2013 (53 år)
Neptungatan 11
621 40 Visby

Leo Lauri Allan Laurinstam, född 18 feb 1956, död 30 jan 2015 (58 år)
Kornettgatan 9 D lgh 1202
738 34 Norberg
Tyvärr är beviskraven i vissa fall löjligt höga såtillvida att det skall redas ut exakt vem som gjort vad. Detta ledde t.ex. till att två personer, som bevisligen befann sig i en lägenhet (tillsammans med en tredje person) då en person fick halsen avskuren, samtliga friades. Detta trots att en av den lockat offret till lägenheten ohh dessutom städat upp efteråt.
(FB) Ako Hameed Abbas 37 mördad - hittad i väska på Värmdö (2024-03-10)

I detta fall kan vi i tråden läsa om krav på att åklagaren skall bevisa vad som hände och att inte en hypotetisk ytterligare GM i själva verket höll i yxan. I ett mordfall utan vittnen kan man aldrig bevisa detta vilket gör att det blir närmast omöjligt att fälla någon, om inte konklusivt DNA finns.

En rimligare lagstiftning vore att den som bevisligen befunnit sig på mordplatsen, kan anses vara ensam GM om det inte går att styrka, eller åtminstone göra rimligt, att andra varit där den relevanta tiden.
Citera
Idag, 09:04
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det jag menar är att man kan dömas för mord tillsammans och i samförstånd även när det gått att visa vem som utfört mordet rent fysiskt (och vem som inte gjort det). Ett sådant exempel är ju Arboga-fallet där både Mohammad Rajabi och Johanna Möller dömdes för mord tillsammans och i samförstånd fast det endast var Rajabi som utförde mordet rent fysiskt.

Beträffande Malexander-morden så har jag varit oerhört engagerad i det fallet, och t.o.m studerat domen. I det fallet visste man visst en hel del, vilket gjorde att man kunde döma samtliga för mord - och så även gjort om man kunnat identifiera skytten! Hovrätten kunde fastslå att dessa tre personer befunnit sig i bilen och att det från gärningsmännens sida användes fyra stycken skarpladdade vapen (en av dessa var polisernas pistol). Man kunde även fastslå att minst 7 skott avlossats från vapen 1, minst 6 skott avlossats från vapen 2 och minst 2 skott avlossats från vapen 3. Därutöver användes även handgranater. Man vet att bara några timmar före morden har personerna begått ett rån, där var och en varit utrustade med varsitt av dessa vapen. Detta ansåg Hovrätten tala för att personerna använt dessa vapen, i samma kombination, vid morden. Hovrätten drog utefter detta slutsatsen att det var osannolikt att endast en person skjutit med samtliga vapen under den massiva skottlossningen. Hovrätten ansåg också att det föreföll osannolikt att någon av de tre gärningsmännen tagit sig ut från bilen obeväpnad eller haft möjlighet att hämta ett nytt vapen. Detta ansåg Hovrätten styrka att samtliga tre personer DELTAGIT i skottlossningen. Man kunde också fastslå att poliserna dödades genom skott i huvudet. Men också att det förekommit en mängd andra skott, t ex i händer, knä, rygg och bröstkorg. Sammantaget rörde det sig om minst 24 skott. Faktumen att det rört sig om skarpladdade vapen, skott mot huvud (men också rygg och bröstkorg) samt den massiva skottlossningen tydde på att avsikten/uppsåtet varit att döda poliserna. Därutöver skedde det i ett tidigare skede ett mordförsök på en tredje polis, vilket också ger en tydlig fingervisning om att avsikten varit att döda även dessa poliser.
Det här är OT och trams för tråden, och så skrev du inte vi diskuterade malexanderfallet och i det exemplet hade du fel, vad är du för en konstig filur som lägger dig i varenda diskussion och har en övetro på allt du påstår är det enda rätta.
Citera
Idag, 09:06
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Men vi vet ju inte ens om den nu dömde brattåsmördaren var ensam eller inte, och vad jag läst så tror alla att hans egen utsaga om främmande män och bil på gården är ren bullshit, samt att man tror att tuggummipapperet kan ha blåst dit, så det finns egentligen inget som tyder på att det varit fler gärningsmän än den nu dömde.

Det är som att jag mördar någon, sen drar jag nån historia om att jag sett 2 andra män på platsen, men då blir jag bara dömd för medhjälp till mord.
Helt enig det är inte rimligt eller sannolikt det finns fler GM, men den du skriver med verlkar ändå påstå det för att på något sätt försöka få igenom sina teorier och därmed fria JJ, det är tydligen det enda viktiga alla i tråden måste ta hänsyn till.
Citera
Idag, 09:12
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Vad är JR.?
Menade HR
Citera
Idag, 10:35
Medlem
Klarlacks avatar
Citat:
Jag tror han ligger risigt till i hovrätten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lindomefallet
Mordet på Ernst Olsson i Lindome glömmer jag aldrig. En rättsskandal utan like. Eller rättspolitisk skandal. De skyller på varandra och frias. Jag tror knappast det går idag. "I samförstånd" räcker. Jag vill ge Tidö regeringen all beröm för att de stramat upp straffen ordentligt.

2022: 5.000 fångar
2026: 12.000 fångar
Prognos: 2040: 30.000

De två mördarna är tack & lov döda. Båda dog förhoppningsvis av knarket men tyvärr var det också just deras knarkande som orsakade Ernsts död.
"De omfattande spåren som hade lämnats på mordplatsen av gärningsmännen, visade sig komma från två av polisen välkända personer med missbruksproblematik och tidigare dömda för våldsbrott, varav en till fängelse i Lindome."

Peter Sven Mikael Litén, född 28 jul 1959, död 19 jan 2013 (53 år)
Neptungatan 11
621 40 Visby

Leo Lauri Allan Laurinstam, född 18 feb 1956, död 30 jan 2015 (58 år)
Kornettgatan 9 D lgh 1202
738 34 Norberg
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
I detta fall är det väl 2005 års lagar och straff som gäller?
Ja, det stämmer. Medhjälp till mord hade idag lett till livstid, allt enligt Efterlyst. Nu blev det 9 år och 4 månader (i praktiken). Men redan år 2000 dömdes 3 gärningsmän till livstid i Malexandermorden trots att man inte kunde bevisa vem som avlossat de dödande skotten.

Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Jag hoppas verkligen HR tar sitt ansvar och skärper straffet till bokstäver istället för siffror i domen. Den här människan ska inte gå fri han är farlig och psykiskt sjuk, jag tror han ligger bakom mera vansinnesdåd, det är definitivt inte uteslutet
Absolut. Men tyvärr såg jag Efterlyst 10 sep 2026 och jag blev deprimerad, nästan chockad. Det känns som att mördaren Johan Jacobsson kan bli friad eftersom bevisen inte binder honom för mord.
Citera
Idag, 10:39
Medlem
Klarlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Tyvärr är beviskraven i vissa fall löjligt höga såtillvida att det skall redas ut exakt vem som gjort vad. Detta ledde t.ex. till att två personer, som bevisligen befann sig i en lägenhet (tillsammans med en tredje person) då en person fick halsen avskuren, samtliga friades. Detta trots att en av den lockat offret till lägenheten ohh dessutom städat upp efteråt....
Såg på Efterlyst och det finns risk att Johan går fri.
Citera
Idag, 10:46
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ja, det stämmer. Medhjälp till mord hade idag lett till livstid, allt enligt Efterlyst. Nu blev det 9 år och 4 månader (i praktiken). Men redan år 2000 dömdes 3 gärningsmän till livstid i Malexandermorden trots att man inte kunde bevisa vem som avlossat de dödande skotten.

Absolut. Men tyvärr såg jag Efterlyst 10 sep 2026 och jag blev deprimerad, nästan chockad. Det känns som att mördaren Johan Jacobsson kan bli friad eftersom bevisen inte binder honom för mord.
Allt är givetvis möjligt och det beror nog på dagsformen i HR samt vilka som dömer.

Det som är positivt att rent statistiskt så brukar HR fastställa TR dom åtminstone det är helt klart vanligast, och en vägledning här, för annars måste de ju idiotförklara TR och de ska ju sammarbeta.
Citera
Idag, 11:38
Medlem
Citat:
Såg på Efterlyst
Finns det att se någonstans?
Citera
Idag, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Tyvärr är beviskraven i vissa fall löjligt höga såtillvida att det skall redas ut exakt vem som gjort vad. Detta ledde t.ex. till att två personer, som bevisligen befann sig i en lägenhet (tillsammans med en tredje person) då en person fick halsen avskuren, samtliga friades. Detta trots att en av den lockat offret till lägenheten ohh dessutom städat upp efteråt.
(FB) Ako Hameed Abbas 37 mördad - hittad i väska på Värmdö (2024-03-10)

I detta fall kan vi i tråden läsa om krav på att åklagaren skall bevisa vad som hände och att inte en hypotetisk ytterligare GM i själva verket höll i yxan. I ett mordfall utan vittnen kan man aldrig bevisa detta vilket gör att det blir närmast omöjligt att fälla någon, om inte konklusivt DNA finns.

En rimligare lagstiftning vore att den som bevisligen befunnit sig på mordplatsen, kan anses vara ensam GM om det inte går att styrka, eller åtminstone göra rimligt, att andra varit där den relevanta tiden.

Självklart ska det frias om åklagarens bevisbörda inte är uppfylld. Att någon är på en brottsplats är i sig knappast bevis för att man begått brott, det är som sagt åklagaren som ska bevisa att dennes gärningsbeskrivning är korrekt och att alternativa scenarier kan uteslutas bortom rimligt tvivel.
Citera
Idag, 12:24
Medlem
Klarlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Finns det att se någonstans?
www.facebook.com/efterlystse
www.viaplay.se/serier/efterlyst
Man måste abonnera. Vi har TV-abonnemang Allente (Tele2) och då kan man se veckans tidigare program. Det bästa är att man spola förbi den eländiga reklamen.
Citera
Idag, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Det här är OT och trams för tråden, och så skrev du inte vi diskuterade malexanderfallet och i det exemplet hade du fel, vad är du för en konstig filur som lägger dig i varenda diskussion och har en övetro på allt du påstår är det enda rätta.

Morden i Malexander är absolut OT, men det var ju ett exempel i sakfrågan!? Det jag försöker säga är att fällande dom tillsammans och i samförstånd inte är någonting man tar till "när man inte vet konkret vem som utfört mordet" eftersom att ett sådant system hade byggt på att man hellre fäller än friar. Så givetvis måste man ju kunna styrka att personerna agerat just tillsammans och i samförstånd. Det krävs då att båda haft uppsåt till gärningen, samt att man solidariserat sig med gärningen genom råd eller dåd - där ens agerande utgjort ett led i en gemensam brottsplan- eller följd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in