Citat:
Tyvärr är beviskraven i vissa fall löjligt höga såtillvida att det skall redas ut exakt vem som gjort vad. Detta ledde t.ex. till att två personer, som bevisligen befann sig i en lägenhet (tillsammans med en tredje person) då en person fick halsen avskuren, samtliga friades. Detta trots att en av den lockat offret till lägenheten ohh dessutom städat upp efteråt.
Jag tror han ligger risigt till i hovrätten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lindomefallet
Mordet på Ernst Olsson i Lindome glömmer jag aldrig. En rättsskandal utan like. Eller rättspolitisk skandal. De skyller på varandra och frias. Jag tror knappast det går idag. "I samförstånd" räcker. Jag vill ge Tidö regeringen all beröm för att de stramat upp straffen ordentligt.
2022: 5.000 fångar
2026: 12.000 fångar
Prognos: 2040: 30.000
De två mördarna är tack & lov döda. Båda dog förhoppningsvis av knarket men tyvärr var det också just deras knarkande som orsakade Ernsts död.
"De omfattande spåren som hade lämnats på mordplatsen av gärningsmännen, visade sig komma från två av polisen välkända personer med missbruksproblematik och tidigare dömda för våldsbrott, varav en till fängelse i Lindome."
Peter Sven Mikael Litén, född 28 jul 1959, död 19 jan 2013 (53 år)
Neptungatan 11
621 40 Visby
Leo Lauri Allan Laurinstam, född 18 feb 1956, död 30 jan 2015 (58 år)
Kornettgatan 9 D lgh 1202
738 34 Norberg
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lindomefallet
Mordet på Ernst Olsson i Lindome glömmer jag aldrig. En rättsskandal utan like. Eller rättspolitisk skandal. De skyller på varandra och frias. Jag tror knappast det går idag. "I samförstånd" räcker. Jag vill ge Tidö regeringen all beröm för att de stramat upp straffen ordentligt.
2022: 5.000 fångar
2026: 12.000 fångar
Prognos: 2040: 30.000
De två mördarna är tack & lov döda. Båda dog förhoppningsvis av knarket men tyvärr var det också just deras knarkande som orsakade Ernsts död.
"De omfattande spåren som hade lämnats på mordplatsen av gärningsmännen, visade sig komma från två av polisen välkända personer med missbruksproblematik och tidigare dömda för våldsbrott, varav en till fängelse i Lindome."
Peter Sven Mikael Litén, född 28 jul 1959, död 19 jan 2013 (53 år)
Neptungatan 11
621 40 Visby
Leo Lauri Allan Laurinstam, född 18 feb 1956, död 30 jan 2015 (58 år)
Kornettgatan 9 D lgh 1202
738 34 Norberg
(FB) Ako Hameed Abbas 37 mördad - hittad i väska på Värmdö (2024-03-10)
I detta fall kan vi i tråden läsa om krav på att åklagaren skall bevisa vad som hände och att inte en hypotetisk ytterligare GM i själva verket höll i yxan. I ett mordfall utan vittnen kan man aldrig bevisa detta vilket gör att det blir närmast omöjligt att fälla någon, om inte konklusivt DNA finns.
En rimligare lagstiftning vore att den som bevisligen befunnit sig på mordplatsen, kan anses vara ensam GM om det inte går att styrka, eller åtminstone göra rimligt, att andra varit där den relevanta tiden.