Citat:
Ursprungligen postat av
Inspirit81
nej jag menar skribenten med en bild på jockeboi, jag tror det är han iaf på bilden är dåligt insatt i influencers och sådant trams.
Hur som helst om en anmäld våldtäkt läggs ner, hur kan man då med säkerhet säga den här anmälan var inte falsk den här våldtäkten har faktiskt ägt rum, hur kan man göra det med säkerhet om man inte ens utrett den?
Det kan man givetvis inte och därmed är BRÅs statistik över falskanmälda våldtäkter påhittad, förstår du hur jag menar nu?
Aha Ok blev väldigt förvånad när jag trodde du menade att jag skulle skrivit något sådant. Det är nog Cinmik eller vad han nu kallar sig du har i åtanke.
Jag tänker att om en anmälan läggs ner utan någon utredning så är polisen säkra på att det som påstås hänt inte har hänt. Alternativt att en anmälan innehåller så lite uppgifter att det blir omöjligt att gå vidare.
Sedan finns det anmälningar om våldtäkt där det kanske har hänt något men det som har hänt är inte våldtäkt.
Sedan tror jag precis som du att det även finns anmälningar om våldtäkt som är falska men som i statistiken inte tas upp som falska anmälningar.
Dagens våldtäktsbegrepp gör det ju ganska omöjligt (anser jag) att utreda om något som ska ha sagts eller inte sagts verkligen är sant. Om något som har uppfattats eller inte uppfattats är sant eller inte sant. Om saker som uttryckts kroppsligt har uppfattats eller inte uppfattats eller uttryckts tydligt eller inte tydligt är sant eller inte sant. O.s.v.......
Jag antar att BRÅ:s statistik över falskanmälningar är fall där polisen konstaterat att det verkligen handlar om falskanmälningar. Den siffran är sannolikt underskattad.