Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Naturligtvis räcker det inte i alla domar men kan nog inte heller hålla med dig om att det ska vara väldigt sällan som muntlig bevisning räcker.
Jag tycker att Louise delvis kunde ha uttryckt sig något tydligare på vissa ställen för man kan lätt få intrycket att den överväldigande majoriteten eller nästan alla våldtäktsmål leder till fällande dom när det rör sig om muntlig bevisning. Men helhetsmässigt är det rätt tydligt vad hon menar.
När någon säger ''det räcker'', så kan det tolkas på flera sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
men kan nog inte heller hålla med dig om att det ska vara väldigt sällan som muntlig bevisning räcker
Jag skrev
oftast inte, vilket är något annat än
väldigt sällan.
Jag skrev ju såhär:
Citat:
Ursprungligen postat av
Pellefant775
Ifall vi snackar muntlig bevisning nu, så har jag läst i varje fall minst 1 rapport där det står att det oftast inte blev en fällande dom i våldtäktsfall där det enbart förekom muntlig bevisning (målsägandes utsaga + stödbevisning i form av stödvittnen som inte bevittnat händelsen).
Jag syftar på tingsrättsstatistik 2017 med det svartmarkerade som BRÅ har plockat fram (visserligen innan samtyckeslagen) men det är fortfarande fråga om muntlig bevisning så det kan ändå vara intressant att ta upp.
Vad fann BRÅ?
Jo, de fann att i våldtäktsmål där endast bevisningen utgjordes av målsägandes utsaga och vittnen som inte sett vad som hände (muntlig bevisning) så ledde
37 % av våldtäktsmålen till fällande dom.
Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Var det inte BRÅ som kom fram till att i 39% av fällande domar gällande de "nya" fallen så räckte det med muntlig bevisning?
Alltså, med min svartmarkerade kommentar ovanför så syftar jag ju på våldtäktsmål som leder till fällande dom. Den 39 % siffra som du syftar på, syftar enbart på fällande domar vilket är ett annat nämnarvärde.
Men i 39 % av de fällande tingsrättsdomarna som avser de nya fallen ifrån 2023 (fällande oaktsamma våldtäktsdomar inte inräknat), så utgjordes bevisningen av muntlig bevisning enligt BRÅ:s rapport.
Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Jag vet inte vad din inställning till dessa så kallade "stödvittnen" är? Ofta har de ju inte varit med och bevittnad situationen.
Neutral i nuläget. Jag kan för lite om juridik. I BRÅ:s rapport om samtyckeslagen så verkar man göra en distinktion mellan vittnen och stödvittnen.
Men det kanske inte finns någon oenighet mellan oss ändå, jag valde bara att replikera för att inflika med min kommentar och syn på saker.
Intressant diskussion iaf!