Citat:
Ursprungligen postat av
gum69mo
Yep exakt så stod det.
"Inte har hänt" - lämnar ju helt klart utrymme för spekulationer. Jag undrade också för mig själv om falska anmälningar ingår. Vad fick dig att tolka det som att falska anmälningar inte verkar ingå?
Min gissning är att falska anmälningar ingår, vilka brukar ligga på 2-10 procent per år, och att resten är av sådan karaktär att det inte uppfyller kriterierna för våldtäkt.
Ja det var en bra artikel som belyste bland annat vikten av jämställdhet och hur viktigt det är att kvinnor har förtroende för rättsväsendet när det kommer till att anmäla sexuella övergrepp.
Om vi tänker så här då? Hur många anmälningar om våldtäkt görs det per år? Ta en fjärdedel av dem. Ta låt säga 8% av den fjärdedelen och kalla dem falska anmälningar. Den siffran du får fram är alltså anmälningar som är straffbara enligt svensk lag. Tänker du att så många kvinnor döms för falsk anmälan i Sverige per år? Tror att två års fängelse ingår i straffskalan.
Om det är som du säger så känns det verkligen som att vi har en rosa lagbok eftersom jag antar att om polisen rubricerar något som falsk anmälan finns stark bevisning (och då menar jag stark bevisning) för att brottet begåtts. Tror inte du det?
Citat:
Falska anmälningar om våldtäkt: En granskning gjord av Sveriges Radios Kaliber visade att ett trettiotal personer dömdes under en femårsperiod för falska anklagelser som rörde just våldtäkt (ett snitt på omkring 6 personer per år i den specifika kategorin).