Citat:
Ursprungligen postat av
Pellefant775
Du slingrar dig bara som någon annan tidigare har skrivit. Jag har inget behov av att ha sista ordet när jag väl inser att någon tramsar. Då lägger jag hellre ner.
Du larvar dig bara och verkar medvetet fultolka och missförstå det som skrivs. Det är bara löjligt.
Men det är väl så när man är ensam och lever ett tråkigt liv. All uppmärksamhet blir rolig, även negativ sådan.
Ja det är ju bra, du erkänner du vill ha uppmärksamhet, dock så får du inte det av mig.
Men vi kan titta lite närmare hur lagen faktiskt ser ut.
Båda dessa brott handlar om att någon ljuger om en påstådd brottslig gärning, men skillnaden ligger i vem man ljuger för och vilket syfte man har.Båda brotten regleras i 15 kap. brottsbalken.1. Falsk angivelse (15 kap. 6 § BrB)Falsk angivelse innebär att man anger en oskyldig person för ett brott hos en myndighet (t.ex. Polisen, Åklagarmyndigheten eller Tullverket) med syftet att personen ska bli fälld eller åtalad.Kärnan: Du anmäler en specifik person till polisen och påstår att hen har begått ett brott, trots att du vet att personen är oskyldig.Syfte (Avsikt): Det krävs direkt uppsåt att personen faktiskt ska bli åtalad, utredd eller straffad.Exempel: Du vill hämnas på din granne och ringer polisen och påstår att grannen har stulit din cykel, trots att du vet att det inte stämmer.Vårdslös angivelse: Om du inte visste säkert att personen var oskyldig, men borde ha förstått det (varit grovt oaktsam), kan du istället dömas för vårdslös angivelse.2. Falsk tillvitelse (15 kap. 7 § BrB)Falsk tillvitelse innebär att man beskyller någon annan för ett brott eller en osannolik gärning, men utan att det huvudsakliga syftet är att få personen fälld via en formell anmälan. Det handlar ofta om situationer där man sprider osanningar i förhör eller till myndigheter.Kärnan: Du pekar ut någon annan för ett brott under t.ex. ett förhör, eller lämnar osanna uppgifter till en myndighet som gör att någon annan framstår som skyldig.Syfte (Avsikt): Du behöver inte ha som avsikt att personen ska åtalas – det räcker att du lämnar uppgiften så att det skapar besvär eller misstanke för den andre (t.ex. för att skydda dig själv).Exempel: Polisen stoppar dig för fortkörning eller en trafikseet-förseelse och du uppger din brors personnummer och namn istället för ditt eget för att slippa böter. Du har då tillvitat din bror brottet.Sammanfattning av skillnadernaBrottVem kontaktas?Avsikt / SyfteTypiskt scenarioFalsk angivelseAktiv anmälan till Polisen/ÅklagareAtt få en oskyldig person åtalad/fälldDu polisanmäler din ex-partner för stöld som inte hänt.Falsk tillvitelseUppgifter lämnas under förhör/kontrollAtt skydda sig själv eller rikta misstankar mot annanDu blir tagen av polisen och uppger någon annans namn.