2026-09-12, 19:28
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
jo det gör det, eller trodde du man får hitta på och anmäla saker som inte hänt?

läs på om fALSKTILLVITELSE.

Nivån på dig är inte direkt hög måste jag säga men du kan ju prova ringa 11414 och fråga om det är ok anmäla något som ej hänt.

Kan det inte vara så att någon gör en anmälan om våldtäkt som inte uppfyller kraven utan visar sig vara sexuellt ofredande eller liknande?
Citera
2026-09-12, 19:42
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Du slingrar dig bara som någon annan tidigare har skrivit. Jag har inget behov av att ha sista ordet när jag väl inser att någon tramsar. Då lägger jag hellre ner.

Du larvar dig bara och verkar medvetet fultolka och missförstå det som skrivs. Det är bara löjligt.

Men det är väl så när man är ensam och lever ett tråkigt liv. All uppmärksamhet blir rolig, även negativ sådan.
Ja det är ju bra, du erkänner du vill ha uppmärksamhet, dock så får du inte det av mig.

Men vi kan titta lite närmare hur lagen faktiskt ser ut.

Båda dessa brott handlar om att någon ljuger om en påstådd brottslig gärning, men skillnaden ligger i vem man ljuger för och vilket syfte man har.Båda brotten regleras i 15 kap. brottsbalken.1. Falsk angivelse (15 kap. 6 § BrB)Falsk angivelse innebär att man anger en oskyldig person för ett brott hos en myndighet (t.ex. Polisen, Åklagarmyndigheten eller Tullverket) med syftet att personen ska bli fälld eller åtalad.Kärnan: Du anmäler en specifik person till polisen och påstår att hen har begått ett brott, trots att du vet att personen är oskyldig.Syfte (Avsikt): Det krävs direkt uppsåt att personen faktiskt ska bli åtalad, utredd eller straffad.Exempel: Du vill hämnas på din granne och ringer polisen och påstår att grannen har stulit din cykel, trots att du vet att det inte stämmer.Vårdslös angivelse: Om du inte visste säkert att personen var oskyldig, men borde ha förstått det (varit grovt oaktsam), kan du istället dömas för vårdslös angivelse.2. Falsk tillvitelse (15 kap. 7 § BrB)Falsk tillvitelse innebär att man beskyller någon annan för ett brott eller en osannolik gärning, men utan att det huvudsakliga syftet är att få personen fälld via en formell anmälan. Det handlar ofta om situationer där man sprider osanningar i förhör eller till myndigheter.Kärnan: Du pekar ut någon annan för ett brott under t.ex. ett förhör, eller lämnar osanna uppgifter till en myndighet som gör att någon annan framstår som skyldig.Syfte (Avsikt): Du behöver inte ha som avsikt att personen ska åtalas – det räcker att du lämnar uppgiften så att det skapar besvär eller misstanke för den andre (t.ex. för att skydda dig själv).Exempel: Polisen stoppar dig för fortkörning eller en trafikseet-förseelse och du uppger din brors personnummer och namn istället för ditt eget för att slippa böter. Du har då tillvitat din bror brottet.Sammanfattning av skillnadernaBrottVem kontaktas?Avsikt / SyfteTypiskt scenarioFalsk angivelseAktiv anmälan till Polisen/ÅklagareAtt få en oskyldig person åtalad/fälldDu polisanmäler din ex-partner för stöld som inte hänt.Falsk tillvitelseUppgifter lämnas under förhör/kontrollAtt skydda sig själv eller rikta misstankar mot annanDu blir tagen av polisen och uppger någon annans namn.
Citera
2026-09-12, 19:45
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Kan det inte vara så att någon gör en anmälan om våldtäkt som inte uppfyller kraven utan visar sig vara sexuellt ofredande eller liknande?
absolut, men då läggs inte utredningen ner utan ändrar bara rubricering och det är vanligt, oftast finns det flera rubriceringar med i ett åtal om inte den första håller, har du aldrig läst en stämningsansökan.
Citera
2026-09-12, 19:48
Medlem
NYZ367s avatar
När jag var 16 år låg jag med tjejer som var 13 år 1979-80 och detta var accepterat.
Dagens regler är dagens och jag tror att dom har kommit till av en orsak.

Men jag har vänner som har legat med både syskon och syskons vänner på 70-talet
de flesta av dom har blivit helt vanliga medborgare. Incest har varit olagligt sen före jag föddes. Det är sjukt och mot naturen

Jag vill bara att vi ska förstå var vi har varit och var vi har hamnat.
Min farfar och farmor var kusiner dom gifte sig 1929. En sak som i dag låter helt sjuk, på några få år ändras lagar och regler det är bra.

Samtidigt finns det Araber som vill gifta sig med nio åringar Araber som vill stympa deras döttrar.
Citera
2026-09-12, 20:01
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Jag vill bara göra folk uppmärksamma på att du skriver 14 inlägg per dag det är sjukt många om du är en människa.

Vi har mötts flera gånger om samtyckes lagen och av en slup fick jag se att du har varit medlem i 6 månader och har redan skrivit 2600 inlägg

Tillägg jag låg med tjejer som gick i gymnasiet som var 16 år hos deras föräldrar och jag låg i lumpen och var 21år. 1982
Och?

Vi diskuterar inte medlemmar - varken dig eller mig.
Citera
2026-09-12, 20:06
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
likaledes, eller påstår du med man anmäler brott utan ha ett uppsåt med det?

När man diskuterar med barn måste man lägga sig på deras nivå och med spela barnslig.

Jag har rätt jag ska ha sista ordet
När du falskanmäler så har du uppsåt att falskanmäla.

Begriper du nu?
Citera
2026-09-12, 20:11
Medlem
NYZ367s avatar
Tråden handlar om samtyckes lagen och jag vill belysa hur vi har ändrats i åsikten kring den på 40år. Jag är en riktigt människa av kött och blod och har sett hur Sverige har misslyckats med integration i dag har vi extrema lagar för vi har tagit in extrema människor.

Fotbolls spelaren Kylian Mbappé var misstänkt för våldtäkt.
En kvinna i 20-årsåldern påstod att hon ska ha blivit utsatt för något av Mbappé i ett badrum när hon var ensam med honom.

Ord mot ord "bara i Sverige" allt lades ner jag tror han betalade miljoner för att hon skulle dra tillbaka?
Citera
2026-09-12, 20:13
Avslutad
Citat:
Ja det är ju bra, du erkänner du vill ha uppmärksamhet, dock så får du inte det av mig.

Båda dessa brott handlar om att någon ljuger om en påstådd brottslig gärning, men skillnaden ligger i vem man ljuger för och vilket syfte man har.Båda brotten regleras i 15 kap. brottsbalken.1. Falsk angivelse (15 kap. 6 § BrB)Falsk angivelse innebär att man anger en oskyldig person för ett brott hos en myndighet (t.ex. Polisen, Åklagarmyndigheten eller Tullverket) med syftet att personen ska bli fälld eller åtalad.Kärnan: Du anmäler en specifik person till polisen och påstår att hen har begått ett brott, trots att du vet att personen är oskyldig.Syfte (Avsikt): Det krävs direkt uppsåt att personen faktiskt ska bli åtalad, utredd eller straffad.Exempel: Du vill hämnas på din granne och ringer polisen och påstår att grannen har stulit din cykel, trots att du vet att det inte stämmer.Vårdslös angivelse: Om du inte visste säkert att personen var oskyldig, men borde ha förstått det (varit grovt oaktsam), kan du istället dömas för vårdslös angivelse.2. Falsk tillvitelse (15 kap. 7 § BrB)Falsk tillvitelse innebär att man beskyller någon annan för ett brott eller en osannolik gärning, men utan att det huvudsakliga syftet är att få personen fälld via en formell anmälan. Det handlar ofta om situationer där man sprider osanningar i förhör eller till myndigheter.Kärnan: Du pekar ut någon annan för ett brott under t.ex. ett förhör, eller lämnar osanna uppgifter till en myndighet som gör att någon annan framstår som skyldig.Syfte (Avsikt): Du behöver inte ha som avsikt att personen ska åtalas – det räcker att du lämnar uppgiften så att det skapar besvär eller misstanke för den andre (t.ex. för att skydda dig själv).Exempel: Polisen stoppar dig för fortkörning eller en trafikseet-förseelse och du uppger din brors personnummer och namn istället för ditt eget för att slippa böter. Du har då tillvitat din bror brottet.Sammanfattning av skillnadernaBrottVem kontaktas?Avsikt / SyfteTypiskt scenarioFalsk angivelseAktiv anmälan till Polisen/ÅklagareAtt få en oskyldig person åtalad/fälldDu polisanmäler din ex-partner för stöld som inte hänt.Falsk tillvitelseUppgifter lämnas under förhör/kontrollAtt skydda sig själv eller rikta misstankar mot annanDu blir tagen av polisen och uppger någon annans namn.

Jag vill inte diskutera mer med dig. Antingen medvetet feltolkar du det man säger eller så förstår du inte bättre.

Du rapar ur dig nya grejer hela tiden och verkar ha som mål att trötta ut folk här på forumet.

Men lycka till du.
Citera
2026-09-12, 20:18
Medlem
NYZ367s avatar
Citat:

Du verkar frustrerad ditt senaste inlägg är på gränsen till ingen orkar ens läsa.

Det finns många scenarion till varför folk ljuger. Men låt oss slippa kvinnor som ljuger för att få fördelar när det gäller barn ekonomi eller ren hämnd
Citera
2026-09-12, 20:39
Avslutad
Citat:
Enligt en polis jag känner är 50% av alla anmälda våldtäkter falska anmälningar som inte leder någonstans.

Finns ens den där polisen eller har du hittat på att du känner någon polis? Konstigt att du inte lever som du lär, du har ju tidigare här i tråden pratat om att uppge källor och varit kritisk mot att påstå saker utan bevis.

Den anekdot du babblar om tillför inget.

Du verkar inte leva som du lär:
Citat:
Ge oss en källa på det bara en enda liten, hur kan ddu bara påsttå en massa saker utan någon form av bevis?
Citera
2026-09-12, 20:53
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
När du falskanmäler så har du uppsåt att falskanmäla.

Begriper du nu?
ja och anmäler du något som inte har hänt så har du vaddå?
Citera
2026-09-12, 20:54
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Jag vill inte diskutera mer med dig. Antingen medvetet feltolkar du det man säger eller så förstår du inte bättre.

Du rapar ur dig nya grejer hela tiden och verkar ha som mål att trötta ut folk här på forumet.

Men lycka till du.
Jag förstår du är faktaresistent men vi har diskuterat samma sak hela tiden

Där har du lagen anmäler du något som inte har hänt så är lagen tydlig där, för de flesta men det finns ju undantag tydligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in