Citat:
Den övergripande frågan är inte vem som ”hade utkiken”, utan om kaptenen och eller lotsen genom straffrättsligt relevant oaktsamhet orsakade dödsfallen. Frågan om utkiken är en mycket viktig del av prövningen, men inte själva huvudfrågan.
Det kan rent teoretiskt vara så att domstolen kommer fram till att lotsen var den som de facto hade tagit på sig utkiken, men att det inte bevisats att han har varit så oaktsam i sättet han skötte den på att han är straffrättsligt ansvarig för dödsfallen. Jag tror inte domstolen kommer att säga just så, men det är definitivt en möjlighet.
En initialt mer relevant fråga är huruvida befälhavaren hade tillsett att fartyget hade en sådan utkik som lagen kräver.
Nästa fråga är om den utkiken i så fall utfördes på ett sätt som kan förväntas, eller om den som hade utkiken misskötte den på ett sätt som innebär ett straffrättsligt ansvar. Det kan också vara mer än en person som utför uppgiften, precis så som både lotsen och kaptenen är, i alla fall indirekt, inne på.
Detta tror jag kommer vara den initialt mest centrala frågeställningen för rätten i deras arbete fram till dom.
Först därefter blir det intressant vem den individen var.
Citat:
Försvaret har bland annat argumenterat kring regel 9 om trånga farleder och det mindre fartygets skyldighet att inte hindra ett fartyg som endast kan framföras säkert inom en sådan farled. Där blir frågan dels om platsen ska betraktas som en trång farled i sjövägsreglernas mening, dels vilken betydelse det i så fall får i just den här situationen. Det innebär inte automatiskt att regel 13 om omkörning försvinner.
Därför tycker jag att det blir lite missvisande att säga att olyckan hade kunnat undvikas om fritidsbåten bara hade hållit sig borta från mitten. Sjövägsreglerna bygger på bestämda ansvarsfördelningar. Om domstolen kommer fram till att Misje Verde var upphinnande fartyg hade hon en mycket tydlig skyldighet att hålla undan.
Därför tycker jag att det blir lite missvisande att säga att olyckan hade kunnat undvikas om fritidsbåten bara hade hållit sig borta från mitten. Sjövägsreglerna bygger på bestämda ansvarsfördelningar. Om domstolen kommer fram till att Misje Verde var upphinnande fartyg hade hon en mycket tydlig skyldighet att hålla undan.
Jag såg att du skrivit att du "föreläser i sjöjuridik", men du uttrycker dig då rakt inte som någon juridiskt bildad. Är det på universitetsnivå eller kvällskursnivå du föreläser?
Och jag måste säga att det är extremt uppseendeväckande att någon som påstår sig föreläsa i "sjöjuridik" uttalar sig som du gör angående vad du "tycker" om huvurida olyckan kunde undvikits.
Du skriver också att om alla följer sjövägsreglerna så sker ingen olycka. Ändå motsäger du detta ovan.
I det här fallet är det ju per definition så att om snipan följt regel 9b hade olyckan inte inträffat. Hur kan du inte förstå det?
Du missar också det faktum att Misje Verde var skyldig att hålla undan enligt regel 13 bara för det fall att fartygen var i sikte av varandra. Något som försvaret hävdat inte var fallet, även om deras engagemang i den saken var långt ifrån vad det kunde varit. En mycket svag insats från kaptenens försvarare på den punkten. Det troliga är att domstolen kommer fram till att fartygen var i sikte av varandra, men det finns en risk/chans att domstolen anser att detta inte är bevisat bortom rimligt tvivel av åklagaren givet t.ex. den kraftiga regnskur som kom in. Märkligt tycker jag att inte försvaret lämnat in bevisning motsvarande den info från SMHI som finns i förundersökningen.
Citat:
I prejudikat från Högsta domstolen där åklagare har åtalat båda parter i sjöolycka för brott mot sjövägsregler har båda parter blivit dömda i såväl tingsrätt som hovrätt, men ena parten har gått fri i Högsta domstolen. HD betonade att inte varje fel som kan bidra till en sjöolycka innebär straffbart oaktsamhet och att straffansvaret måste bedömas utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Ena parten kan därför bli straffrättsligt ansvarig, medan den andra parten går fri - trots att båda brutit mot sjövägsreglerna och man konstaterat att omständigheterna i sig ledde till olyckan.
Vilket HD prejudikat är detta?