2026-09-12, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Utan att veta helt säkert så är denna iPad inte hans privata med spel på utan lotsar har en iPad precis som piloter har en motsvarande. Förut hade man bara sjökort och kikare, men jag tror och hoppas att du förstått att det ser annorlunda ut idag eller är du dum på riktigt?

Det är lag på uppsikt runt hela snipan också.

Suck. Du kanske skulle läst posthistoriken mellan mig och den användaren istället för att ta min post helt ur sitt sammanhang
Citera
2026-09-12, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Det går att titta på annat på en ipad...

Någotting i Ipaden var mer intressant än radarn! 💔😢 Vilket orsakade dödsfallen...

Är det klargjort vad lotsen sysslade med?????

Hur kan man riskera andras liv på det här sättet, fullkomligt horribelt ☠️☠️☠️☠️☠️🤬🤬🤬🤬

Ja. Och detta något var fartygets navigatoriska data med största sannolikhet.

Och anledningen till att paddan åkte fram var att radar-navigering är problematiskt vid regn.

Detta hade således varit ett tjänstefel från lotsen att inte ta fram paddan.
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-09-12 kl. 12:31.
Citera
2026-09-12, 12:31
Medlem
Citat:

Någotting i Ipaden var mer intressant än radarn! 💔😢 Vilket orsakade dödsfallen...

Hur kan man riskera andras liv på det här sättet, fullkomligt horribelt ☠️☠️☠️☠️☠️🤬🤬🤬🤬
Sannolikt är de väl konfigurerade för att undvika frestelser men de har säkert hans lotsschema, trafik, inställningar kring AIS signalen, olika chart overlays med girar och leder och annat navigatoriskt att kika på.

Detta är ju inget problem i sig, utan att ingen tittade på vattnet framför fartyget, gick ut på bryggvingarna, eller tillräckligt på radarn, detta var problemet. Främst eftersom alla parter var medvetna om att sikten från den bryggan var usel. Detta utgör också sannolikt grov försummelse.

Och givetvis hade även pappan kunnat undvika olyckan genom att hålla utkik akteröver.
Citera
2026-09-12, 12:37
Medlem
Citat:

Men vad håller du på med, du sitter och antar en massa saker utan att veta ett dyft!!!

Vad är din agenda?
Citera
2026-09-12, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Fartygets utkik. Jag syftar på att lotsen själv menar att han inte höll utkik for att han räknade med och utgick från att kaptenen fortfarande gjorde det. Lotsen måste veta att enligt reglerna skall det finnas en utkik utöver kaptenen. Så oavsett kan lotsen inte hänvisa till att kaptenen höll utkik, varken när denne styrde fartyget eller när lotsen själv gjorde det.

Lotsen tog alltså över manövreringen av fartyget väl medveten om att den utkik som reglerna kräver i situationen saknades.

Om bryggan är bemannad enligt praxis, skiljer sig då praxis från vad de internationella reglerna stadgar nedan om att utkiken inte samtidigt får ha andra uppgifter?

https://www.imorules.com/Chunk531586986.html
Lotsen kan knappast hävda att han trodde att kaptenen höll utkik då han gett kaptenen grönt ljus att sköta en massa administrativa saker!!
Citera
2026-09-12, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Ja. Och detta något var fartygets navigatoriska data med största sannolikhet.

Och anledningen till att paddan åkte fram var att radar-navigering är problematiskt vid regn.

Detta hade således varit ett tjänstefel från lotsen att inte ta fram paddan.
På vilket sätt är radar-navigering är problematiskt vid regn?
Citera
2026-09-12, 12:42
Medlem
Med all respekt för denna tragiska olycka, där pappan mister sin fru och sin dotter,

Men pappan fick under rättegången frågan om han har haft uppsikt bakåt,
- Möjligtvis i ögonvrån när jag tittade till min dotter, men inte direkt . Jag tittade åt det hållet jag var på väg . Man möter ju så mycket folk i Bohuslän i Juli. Så det var fokus framåt svarade pappan .

Källa: Göteborgs Posten 11/9 26

Man kan ju undra , var det mer fokus framåt för att se om det kom någon som han kände igen, än att ha fokus på att styra sin båt säkert och ansvarsfullt.
Citera
2026-09-12, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Sjövägsreglerna bygger på bestämda ansvarsfördelningar men grunden huvudregeln är att alla har ett absolut ansvar för att hålla god uppsikt runt hela fartyget och att göra sitt yttersta för att undvika incidenter oavsett vem som har rätt till väg. Det är egentligen den enda regel man måste kunna.

Det stämmer inte. Du ska kunna sjövägsreglerna om du beger dig ut på vattnet. Det är juridiskt bindande regler som var och en måste följa. Det är inga rekommendationer som man kan välja om man vill följa eller inte. I Sverige ligger det ansvaret - att kunna dom - på varje enskild. Vi saknar tyvärr i Sverige någon form av kontroll på att man besitter den kunskapen - innan man kan bege sig ut på sjön.

Sjövägsreglerna finns för att skapa förutsägbarhet på sjön och därigenom förebygga att sjöolyckor sker. Med ditt resonemang att man enbart behöver hålla god uppsikt och göra det yttersta för att undvika incidenter är i grunden en god tanke - men det skapar också oförutsägbarhet - andra fartyg kan inte läsa dina tankar och man kan inte kommunicera verbalt med varandra - därför är det så viktigt att reglerna följs så att man vet vad den andra ska göra - och samtidigt vet hur man själv ska agera. Kan man reglerna och följer dom så sker inga olyckor på sjön. Varje regel finns av en anledning och det ligger flera hundra års kunskap bakom reglerna även om reglerna i sin nuvarande lydelse enbart är 54 år gamla. Det är heller inte alltid som en sjöolycka beror på att regel 5 om utkik brutits.
Citera
2026-09-12, 12:48
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GG505
Dom behöver inte snurra in sej i massa djupgående resonemang eftersom dom redan i samförstånd med Von Reis lagt upp en gemensam taktik för hela utfallet enligt devisen "låt oss få det här överstökat". Att lotsen å kapten skyller på varandra och att Taavi är mer passiv än Håkansson är en del i den strategin. Dom har troligtvis kommit överens sinsemellan + med Von Anka.

Von Ankas vevande i media månaden tillbaka om grovt vållande och 6 års fängelse var bara charader och teater för att flytta blicken tillfälligt (som i Nolan's The Prestige). Han har hela tiden vetat att han skulle yrka på 3-6 mån max och inte grovt brott. Detta har han kommunicerat till Taavi på något sätt - mellan raderna eller direkt - eller så bara vet dom redan hur den andra tänkt agera.

Hela strategin har varit från dag1 att kompromissa för att uppnå flera parallella mål samtidigt på snabbast möjliga vis:

1. Uppfylla Ulf Kristerssons order om att Albin är "untouchable". Om det är Gunnar Strömmer eller Jessica Rosencrantz eller vem fan det nu är som fått svarte petter för att sköta det bakom kulisserna med Robert Severin som mäklare/budbärare eller om det är 10 steg imellan är inte så jävla noga - det kommer Ali Fegan et al troligen avtäcka om 4-5 år i nått UG avsnitt som han vinner Guldspaden för (om dom inte sover på sin post).

2. Se till så att Ryssen inte sitter häktad/frihetsberövad för länge så man inte retar upp Putler å även Norge allt för mkt diplomatiskt. Att man håller sej inom en viss acceptabel gräns här. 1 månad i häkte och nu frisläppande tangerar nog inga större gränser - jag tror tom Von Anka kan semestra i Thailand utan att titta sej för mkt över axeln på pensionens höst nu - hade han agerat väldigt annorlunda hade de varit en reell risk att han "råkat" ut för nån tragisk mopedolycka i Phuket eller whatever. Jag hade iaf inte åkt runt till alla ställen i världen om jag va honom (om han kört saken ända in i kaklet).

3. Undvika ett överklagande så skiten drar ut på tiden och drar till sej mer irritationsfaktor hos "dom där uppe" som bara vill att saken skall lägga sej och vara utagerad. Detta uppnår Von Anka genom att han åtalar både Lotsen och Kaptenen. Den strategin är medveten för han vet att lotsen blir aldrig fälld men hade han bara åtalat ryssen så hade han kanske åkt på värre straff och kanske varit tvungen att överklaga men nu "portionerar han ut" ansvaret så att säga i rättegången och lotsens frikännande (men åtal) blir som en krockkudde för rysskapten för att "cushion the blow" så att säga.

4. Undvika ett "public outrage" över ett åtal mot Albin samtidigt som man undviker ett public outrage mot att man är "soft" mot den "hemska kaptenen" och den "dumma lotsen" med den stora förfärliga båten. Detta är ju balansakten - därför "smokescreenen" med 6 års fängelse å grovt brott som han vevat med. Ren lögn/dimridå/trolleritrick från Von Anka. Sen i samma vågskål i denna balansakt ligger att inte reta upp Sjöfartsverket, inte reta upp rederinäringen "allt för mycket" och inte ändamålsglida för långt från andra sjömål i svensk rättstradition.

Lotsen blir frikänd. Ryssen åker på 3 månader villkorligt och behöver därmed inte krångla med överklagan - lotsen har inget att överklaga. Alla nöjda och glada. "Alla kan gå hem". Von Reis & Taavi kan återgå till att dricka Heidsieck & Co Monopole 1907 i hammocken på verandan.

Men visst, Skulle Von Anka överklaga, ja då får jag nog ta min teori tillbaka till ritbordet igen...

Om våran käre reis inte överklagar - då vet ni, allt var i stora drag redan uppgjort/bestämt från början "Razviazka".
Sorry, men konspirations och manipulationsteorier visar sig nästan uteslutande alltid vara falska…
Citera
2026-09-12, 12:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SwingaDeVilt
Du har hävdat det här några gånger nu men det är ju en ren lögn? Väldigt lätt att kolla upp…

Okej jag ger dej att Von Reis själv inte nämnt årtalen 3-6 år det har andra gjort åt honom, men han har "planterat fröet" till det genom att hela tiden rubricera gärningen som grov - i alla PM och uttalanden har grovt vållande varit rubriceringen - men väl i rättegången påstod han inte en enda gång gärning va grov.

Han har helt klart haft en uträknad strategi att skapa ett intryck i media av att han går hårt ut men han har inne i sitt egna huvud hela tiden redan från dag1 vetat att han skall sikta på 3-6 mån villkorligt.

Som jag sagt tidigare ser ni inte alla tecken så är ni blinda tyvärr.
Citera
2026-09-12, 12:51
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Det är inte många som hävdat att snipan bär huvudansvar.

Du verkar inte förstå skillnaden mellan att inte ha något ansvar alls och att ha huvudansvar.
Jag har hela tiden sagt att båda sannolikt kommer att klandras men att fördelning av skuld hamnar kring 85/15 90/10, fartygets siffra först.

OCH JO, de mest aktiva AI copy/paste skribenterna (däribland den med i särklass mest inlägg i tråden) hävdar absolut att snipan har huvudansvaret, har du missat det?
Citera
2026-09-12, 12:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Sorry, men konspirations och manipulationsteorier visar sig nästan uteslutande alltid vara falska…

Jag säger inte att jag nödvändigtvis har rätt i allt - det är en hypotes. Den kan vara sann, falsk, eller delvis sann/falsk. Jag målar bara upp ett scenario hur jag tror det gått till och hur de inblandade tänkt. Att Albin haft "trådar dragna" för sej är dock ganska uppenbart, det är knappast foliehattsnivå på den 😉

Du behöver inte tro på min teori - vi får se om 5 år.

Jag vågar iaf nästan ta gift på att om man kunde tömt alla Telia, Telenor & Tre's servrar på samtliga samtalslistor för juni-juli-augusti så hade du garanterat kunnat hitta en klar länk direkt från regeringskansliet till Von Anka (med några steg imellan) genom att analysera vem som ringt vem.

Nu kan vi inte göra ovanstående så vi får aldrig veta.
Jag vet vad jag tror.

EDIT: ett stalltips är att kolla på vem/vilka som ger Von Anka ett "cushy" bra arvoderat nonsens-uppdrag med låga timmar nu efter han går i pension 😉
Senast redigerad av GG505 2026-09-12 kl. 13:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in