2026-09-12, 15:14
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
Han kom vandrande som en marsmänniska, och stötte på ett dött par. Typ.

Dottern Barbro Öberg tror dock att fler personer varit inblandade och hon lär ju vara rätt insatt i fallet får man förmoda. Jag är inte insatt men kul att apan åkte dit iaf, efter 20 år. Idioten trodde han skulle komma undan Får hoppas på livstid i Hovrätten. DNA bevisar inte att han hållit mordvapnet men vi får hoppas de gör en helhetsbedömning.

www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/kanslosamt-nar-dottern-till-mordoffret-i-brattas-laser-domen

- Men om man då ska ha varit medhjälpare i det här, då förutsätter det att det har varit flera personer här. Hur... alltså jag tänker det här på ert försök att få klarhet i vad som hände här på gården och så?
- Vi lär nog aldrig få något svar på det, men jag tror personligen att han hade fler som var här. Men det gäller ju att bevisa det då. Ja, men det är ju på väg åt rätt håll. Det är inte klart än, inte på långa vägar. Men det är en bit på vägen.
Jag hoppas med han får livstid ensam eller inte spelar inte så stor roll, du kan dömas i samförstånd med isf. Man kan även dömas till livstid för medhjälp till mord med så den möjligheten finns med.
Citera
2026-09-12, 15:16
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Om det bara handlar om ett papper, så kan det ha hanterats av olika personer.Det kan vara någons DNA från den som säljer tuggummit eller från någon som lagt det på sin plats i butiken. Om man då skulle hitta flera olika DNA på pappret blir det nog svårt att förstå vad dom olika DNAn står för.
Men nu var det inte så i detta fallet. Det fanns en (1) DNA profil.
Citera
2026-09-12, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Ja då tycker jag att man skulle ha gått vidare med det DNAt i så fall.
Det är mycket som är outrett i det här fallet. Motivet tex.
Citera
2026-09-12, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy

Det fanns 1 dna profil = JJ, samt Gärds plus en.annan som ej har kunnat utrönats.
Citera
2026-09-12, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Jag hoppas med han får livstid
Det förutsätter väl att åklagaren överklagar domen?
Citera
2026-09-12, 16:18
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det förutsätter väl att åklagaren överklagar domen?
ja det stämmer, men det brukar den i regel alltid göra om motparten överklagar dessutom fick den ju inte det den yrkade på så
Citera
2026-09-12, 16:23
Medlem
Klarlacks avatar
Citat:
Jag hoppas med han får livstid ensam eller inte spelar inte så stor roll, du kan dömas i samförstånd med isf. Man kan även dömas till livstid för medhjälp till mord med så den möjligheten finns med.

Jag tror han ligger risigt till i hovrätten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lindomefallet
Mordet på Ernst Olsson i Lindome glömmer jag aldrig. En rättsskandal utan like. Eller rättspolitisk skandal. De skyller på varandra och frias. Jag tror knappast det går idag. "I samförstånd" räcker. Jag vill ge Tidö regeringen all beröm för att de stramat upp straffen ordentligt.

2022: 5.000 fångar
2026: 12.000 fångar
Prognos: 2040: 30.000

De två mördarna är tack & lov döda. Båda dog förhoppningsvis av knarket men tyvärr var det också just deras knarkande som orsakade Ernsts död.
"De omfattande spåren som hade lämnats på mordplatsen av gärningsmännen, visade sig komma från två av polisen välkända personer med missbruksproblematik och tidigare dömda för våldsbrott, varav en till fängelse i Lindome."

Peter Sven Mikael Litén, född 28 jul 1959, död 19 jan 2013 (53 år)
Neptungatan 11
621 40 Visby

Leo Lauri Allan Laurinstam, född 18 feb 1956, död 30 jan 2015 (58 år)
Kornettgatan 9 D lgh 1202
738 34 Norberg
Citera
2026-09-12, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirdman
Kolla trådstarten.

Tack!
Citera
2026-09-12, 17:17
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
Jag tror han ligger risigt till i hovrätten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lindomefallet
Mordet på Ernst Olsson i Lindome glömmer jag aldrig. En rättsskandal utan like. Eller rättspolitisk skandal. De skyller på varandra och frias. Jag tror knappast det går idag. "I samförstånd" räcker. Jag vill ge Tidö regeringen all beröm för att de stramat upp straffen ordentligt.

2022: 5.000 fångar
2026: 12.000 fångar
Prognos: 2040: 30.000

De två mördarna är tack & lov döda. Båda dog förhoppningsvis av knarket men tyvärr var det också just deras knarkande som orsakade Ernsts död.
"De omfattande spåren som hade lämnats på mordplatsen av gärningsmännen, visade sig komma från två av polisen välkända personer med missbruksproblematik och tidigare dömda för våldsbrott, varav en till fängelse i Lindome."

Peter Sven Mikael Litén, född 28 jul 1959, död 19 jan 2013 (53 år)
Neptungatan 11
621 40 Visby

Leo Lauri Allan Laurinstam, född 18 feb 1956, död 30 jan 2015 (58 år)
Kornettgatan 9 D lgh 1202
738 34 Norberg
Jag hoppas verkligen HR tar sitt ansvar och skärper straffet till bokstäver istället för siffror i domen.

Den här människan ska inte gå fri han är farlig och psykiskt sjuk, jag tror han ligger bakom mera vansinnesdåd, det är definitivt inte uteslutet
Citera
2026-09-12, 18:07
Medlem
Citat:
[b]

Nej TR har väl inte sagt det måste finnas flera GM? och pekat ut några sådana de de har konstaterat är de inte kan bevisa han utfört morden själv, det är inte samma sak som de säger flera måste medverkat ellerhur?
Nej, och det har jag heller aldrig påstått.

TR säger inte att det måste ha funnits flera gärningsmän.
TR säger att bevisningen inte ger något entydigt svar på om JJ ensam dödat Gerd och Tor eller om han gjort det tillsammans med någon annan.

Det är en ganska väsentlig skillnad.

Jag konstaterar alltså bara vad TR faktiskt skriver, inte att flera gärningsmän är bevisade.

Citat:
[b]
Men tror du han kan dömas i samförstånd med eventuell okänd GM för mord är frågan som är intressant här
Om du menar om JJ hade kunnat dömas för mord tillsammans och i samförstånd med en okänd gärningsman så är svaret ja.

Men det märkliga med din fråga är att det var precis ett av alternativen i åtalet.

TR ansåg ändå att det inte var klarlagt att JJ varit aktiv i brottens utförande på ett sådant sätt att han kunde anses vara gärningsman. Därför dömdes han inte för mord utan för medhjälp.

Så den fråga du tycker är intressant har faktiskt redan prövats av TR.
Citera
2026-09-12, 18:29
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Nej, och det har jag heller aldrig påstått.

TR säger inte att det måste ha funnits flera gärningsmän.
TR säger att bevisningen inte ger något entydigt svar på om JJ ensam dödat Gerd och Tor eller om han gjort det tillsammans med någon annan.

Det är en ganska väsentlig skillnad.

Jag konstaterar alltså bara vad TR faktiskt skriver, inte att flera gärningsmän är bevisade.

Om du menar om JJ hade kunnat dömas för mord tillsammans och i samförstånd med en okänd gärningsman så är svaret ja.

Men det märkliga med din fråga är att det var precis ett av alternativen i åtalet.

TR ansåg ändå att det inte var klarlagt att JJ varit aktiv i brottens utförande på ett sådant sätt att han kunde anses vara gärningsman. Därför dömdes han inte för mord utan för medhjälp.

Så den fråga du tycker är intressant har faktiskt redan prövats av TR.
Bra då är vi överens på lite punkter iaf, tack fö för ett utförligt seriöst svar, de är sällsynta numera.

Jag kan inte erinra mig om något fall faktiskt där någon dömts i samförstånd med en annan Gm som man inte ens vet existerar, känner du till något sådant fall?
Citera
2026-09-12, 18:44
Medlem
Citat:
Bra då är vi överens på lite punkter iaf, tack fö för ett utförligt seriöst svar, de är sällsynta numera.

Jag kan inte erinra mig om något fall faktiskt där någon dömts i samförstånd med en annan Gm som man inte ens vet existerar, känner du till något sådant fall?
Tack själv. 👍
Det blir väldigt fort tråkigt i en tråd när diskussionen övergår i att dumförklara andra skribenter eller i personliga påhopp.
Jag diskuterar mycket hellre själva bevisningen och domen, även när vi kommer fram till olika slutsatser.

När det gäller din fråga får jag faktiskt passa för tillfället.
Jag kan inte på rak arm erinra mig något fall där någon dömts för mord i samförstånd med en eventuell okänd gärningsman som man inte ens vet om den existerar, och jag tänker inte hitta på något bara för att kunna svara.

Jag får gräva lite i rättsfallsarkiven. 😄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in