Citat:
Du har rätt. Man ska inte döma på de grunderna, när alternativa händelseförlopp är möjliga.
Men i min mening är man medbrottsling (om hans historia vore sann) när man försvårar för offret (Gerd) att bli räddad, det räcker inte med att tro att hon är död. Och man hjälper mördarna att komma undan genom att hålla tyst om sin inblandning och vittnesmål.
Men i min mening är man medbrottsling (om hans historia vore sann) när man försvårar för offret (Gerd) att bli räddad, det räcker inte med att tro att hon är död. Och man hjälper mördarna att komma undan genom att hålla tyst om sin inblandning och vittnesmål.
Nu är ju inte "medbrottsling" en juridisk definition, så vad du "lägger i den benämningen" är lite oklart. Klart är iallafall att det inte är medhjälp till mord om offret varit död när han kom i kontakt med henne. För ett medhjälp till mord är någonting man gör före, eller i anslutning, till ett mord. Ageranden som sker efter ett mord kan aldrig kvalificera medhjälp till mord. Att (endast) dra in en mördad kropp i en lada är skyddande av brottsling och/eller brott mot griftefriden. Två brott som är preskriberade i detta fallet.
Om offret varit vid liv vid tillfället finns givetvis möjlighet att döma till mord (tillsammans och i samförstånd) eller medhjälp till mord. Men då ska det ju bevisas att hon levde också. Men utefter detta scenariot måste man ju även kunna bevisa huruvida den misstänkte visste/förstod att offret var vid liv när hon drogs in i ladan. För den misstänkte har ju uppgett att offret var död när han drog in henne i ladan. Om det är det han trott så har han svårligen haft uppsåt till medhjälp till mord, utan har snarare haft uppsåt till skyddande av brottsling och/eller brott mot griftefriden .
Slutligen vill jag också tillägga att omständigheten, att han "hjälpt mördarna att komma undan" genom att hålla tyst om sin inblandning/vittnesmål, inte är någonting som skall lägga honom till last - eftersom han inte har någon skyldighet att bidraga till utredningen.