2026-09-12, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Du ser ju på det kontinuerliga blodspåret att JJ släpat in Gärd i ladan gående baklänges och sedan gjort en liten sväng höger (vänster i bild) och sedan vänster in i vedboden (FUP s.815). Jag påstår att detta bara är förenligt med en person som redan från början vet att han skall hela vägen in till verkstaden där också Tor ligger.

En person som aldrig varit i ladan hade rimligen dragit Gärd in i ladan, sedan stannat upp för att välja höger bakåt (vedboden), vänster bakåt (verkstaden) eller lämna Gärd i ”hallen”. Detta har alltså inte skett.
Jag förstår hur du resonerar kring det kontinuerliga släpspåret.
Men även om jag för resonemangets skull accepterar din slutsats att det visar att JJ redan från början visste exakt vart han skulle med Gerd, så löser det fortfarande inte frågan om medhjälp till två mord.

TR konstaterar uttryckligen att det inte är klarlagt att JJ varit aktiv i brottens utförande på ett sådant sätt att han kan anses vara gärningsman.
Det är just därför han inte döms för mord.

Det som ändå leder fram till en fällande dom är att TR därefter accepterar alternativet att JJ ”i vart fall främjat” gärningarna och därför kan dömas för medhjälp.

Hade TR inte ansett att det alternativa medhjälpspåståendet var bevisat, då återstår ju deras egen slutsats att bevisningen inte räcker för att döma JJ som gärningsman.
Då hade utgången, med den bedömning TR själv gjort av bevisningen, rimligen blivit frikännande.

Och när det gäller Tor tycker jag att problemet blir ännu tydligare.
FUPens kriminaltekniska sammanställning anger att Tor dödades inne i ladan och därefter täcktes över.
Därefter kom gärningsmannen vid något tillfälle i kontakt med Gerd, som angreps ute på gården och senare släpades in av JJ.

Därför måste man nästan ställa frågorna i ordning.
Vad gjorde JJ som främjade själva dödandet av Tor? När gjorde han det? Hur vet vi att Tor fortfarande levde när denna främjande handling utfördes? Om Tor redan var död, på vilket sätt främjade JJ då det redan utförda dödandet? Och vad visar att JJ hade det uppsåt som krävs för medhjälp?

Att släpspåret möjligen kan tyda på att JJ visste vart han skulle med Gerd besvarar inte någon av de frågorna.
Det visar i så fall kunskap om vart han skulle inte när eller hur han fått den kunskapen, och framför allt inte att han hade den före eller under mordet på Tor.

Jag hittar fortfarande inget tydligt objektivt fynd i FUPen som fyller just det bevisledet.
Citera
2026-09-12, 12:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Du ser ju på det kontinuerliga blodspåret att JJ släpat in Gärd i ladan gående baklänges och sedan gjort en liten sväng höger (vänster i bild) och sedan vänster in i vedboden (FUP s.815). Jag påstår att detta bara är förenligt med en person som redan från början vet att han skall hela vägen in till verkstaden där också Tor ligger.

En person som aldrig varit i ladan hade rimligen dragit Gärd in i ladan, sedan stannat upp för att välja höger bakåt (vedboden), vänster bakåt (verkstaden) eller lämna Gärd i ”hallen”. Detta har alltså inte skett.

Din hypotes är mycket bra. JJ hade knappast ögon i nacken utan visste hur det såg ut inne i ladan.

JJ var som du säger redan bekant med hur det såg ut där inne.
Citera
2026-09-12, 12:42
Medlem
Klarlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
JJs historia är bara en lögn och efterhandskonstruktion. JJ är mördaren. Jag hoppas att även HR landar i den slutsatsen, även om de av juridiska skäl bara kan döma honom för medhjälp.
Han kom vandrande som en marsmänniska, och stötte på ett dött par. Typ.

Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
helt enig med dig, och det finns egentligen inget som tyder flera gärningsmän som många här i tråden snöat in på.
Dottern Barbro Öberg tror dock att fler personer varit inblandade och hon lär ju vara rätt insatt i fallet får man förmoda. Jag är inte insatt men kul att apan åkte dit iaf, efter 20 år. Idioten trodde han skulle komma undan Får hoppas på livstid i Hovrätten. DNA bevisar inte att han hållit mordvapnet men vi får hoppas de gör en helhetsbedömning.

www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/kanslosamt-nar-dottern-till-mordoffret-i-brattas-laser-domen

- Men om man då ska ha varit medhjälpare i det här, då förutsätter det att det har varit flera personer här. Hur... alltså jag tänker det här på ert försök att få klarhet i vad som hände här på gården och så?
- Vi lär nog aldrig få något svar på det, men jag tror personligen att han hade fler som var här. Men det gäller ju att bevisa det då. Ja, men det är ju på väg åt rätt håll. Det är inte klart än, inte på långa vägar. Men det är en bit på vägen.
Citera
2026-09-12, 12:59
Medlem
Yatsys avatar
Det är fortfarande märkligt att det inte skedde släktforskning av DNA som återfanns på tuggummipapper/ tuggummipaket.
Citera
2026-09-12, 13:02
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Det är fortfarande märkligt att det inte skedde släktforskning av DNA som återfanns på tuggummipapper/ tuggummipaket.

Dom trodde att det blåst in på gården.
Citera
2026-09-12, 13:12
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Det låter svårt om det var ett tuggummipaket. Om det var ett papper, så är det långt att blåsa från större vägen och hamna på brottsplatsen.
Citera
2026-09-12, 13:32
Medlem
Citat:
Är det ens tillåtet att göra detta?
Citera
2026-09-12, 13:48
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Är det ens tillåtet att göra detta?
Det fanns på brottsplatsen och man testade några stycken person utan träff. Hittar man två DNA profiler på en brottsplats kan man väl inte bara gå vidare med släktforskning på en av dessa.
Citera
2026-09-12, 14:13
Medlem
Citat:
Om det bara handlar om ett papper, så kan det ha hanterats av olika personer.Det kan vara någons DNA från den som säljer tuggummit eller från någon som lagt det på sin plats i butiken. Om man då skulle hitta flera olika DNA på pappret blir det nog svårt att förstå vad dom olika DNAn står för.
Citera
2026-09-12, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Måste blåst på rätt bra för att det in på gården
Citera
2026-09-12, 15:12
Medlem
Inspirit81s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Fast ”några få som snöat in sig på” får du nog ta med tingsrätten. 😉
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Det är inte jag eller några andra i tråden som för in möjligheten till ytterligare gärningsman. TR skriver själv att bevisningen inte ger något entydigt svar på om JJ ensam dödat Gerd och Tor eller om han gjort det tillsammans med någon annan.

TR skriver dessutom att JJ kan ha ”styrkt en eventuell annan gärningsman i dennes uppsåt”.

Så jag påstår inte att det fanns flera gärningsmän. Jag konstaterar bara att TR själv inte kan avgöra den frågan.

Och när du sedan skriver att JJ främjat morden ”till den grad de inte kunnat utföras som de gjort utan hans medverkan” går du faktiskt längre än TR.

TR skriver uttryckligen att det inte är klarlagt att JJ varit aktiv i brottens utförande på ett sådant sätt att han kan anses vara gärningsman. Det är just därför han inte döms för mord.

Så varifrån kommer slutsatsen att morden inte hade kunnat utföras som de gjorde utan JJ,s medverkan, när inte ens TR anser sig kunna fastställa hans roll i själva utförandet?
Nej TR har väl inte sagt det måste finnas flera GM? och pekat ut några sådana de de har konstaterat är de inte kan bevisa han utfört morden själv, det är inte samma sak som de säger flera måste medverkat ellerhur?

Men tror du han kan dömas i samförstånd med eventuell okänd GM för mord är frågan som är intressant här
Citera
2026-09-12, 15:14
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
Han kom vandrande som en marsmänniska, och stötte på ett dött par. Typ.

Dottern Barbro Öberg tror dock att fler personer varit inblandade och hon lär ju vara rätt insatt i fallet får man förmoda. Jag är inte insatt men kul att apan åkte dit iaf, efter 20 år. Idioten trodde han skulle komma undan Får hoppas på livstid i Hovrätten. DNA bevisar inte att han hållit mordvapnet men vi får hoppas de gör en helhetsbedömning.

www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/kanslosamt-nar-dottern-till-mordoffret-i-brattas-laser-domen

- Men om man då ska ha varit medhjälpare i det här, då förutsätter det att det har varit flera personer här. Hur... alltså jag tänker det här på ert försök att få klarhet i vad som hände här på gården och så?
- Vi lär nog aldrig få något svar på det, men jag tror personligen att han hade fler som var här. Men det gäller ju att bevisa det då. Ja, men det är ju på väg åt rätt håll. Det är inte klart än, inte på långa vägar. Men det är en bit på vägen.
Jag hoppas med han får livstid ensam eller inte spelar inte så stor roll, du kan dömas i samförstånd med isf. Man kan även dömas till livstid för medhjälp till mord med så den möjligheten finns med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in