Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det spelar ingen roll för hur reglerna ser ut.
Du får inte vara vakthavande på bryggan och vara utkik samtidigt, såvida det inte råder mycket goda förhållanden. Vilket det inte gjorde.
Lotsen kan alltså inte ha uppfattat kaptenen - som har vakthavande på bryggan, som sin utkik.
"Sin" utkik? Lotsen är inte ansvarig för att bemanna bryggan med utkik. Lotsens ansvar är att påtala bristen och det är det som lotsen framförallt misslyckats med.
Jag skulle säga att bryggan var bemannad enl. gällande praxis för att tala ett språk som domstolen förstår. Jag anser att praxis är felaktig men det är tyvärr så det ser ut och kommer se ut till myndigheterna tar krafttag emot det.
Jag har sett Misje Verde på ett flertal hamnar i Östersjön sen olyckan och hon åker runt med sin skymmande grävskopa som om ingenting har hänt.
Även om både lotsen och befälhavaren döms så åker mördarmaskinen från det snåla rederiet fortfarande runt och är en säkerhetsrisk. Fortsätter fritidsbåtarna hävda sin rätt när.Misje Verde med skymd sikt kommet farande kan man fråga sig