2026-09-11, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Mycket hittepå och upprepande av gamla skrönor där. Vid Tjörn-katastrofen var det lotsen som styrde Star Clipper, vilket framgår av intervjun i P3 Dokumentär. Ingen dömdes för olyckan.

Det finns ingenting öht som tyder på att denna olycka orsakades eller förvärrades av sjöfylleri.
Befälhavaren var likväl stupfull på Star Clipper. En god väns far var polis i den utredningen och hade god insyn i ärendet. Han berättade att det var mer än en med hög promillehalt ombord SC.
Citera
2026-09-11, 16:27
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliviaS96
Hej igen.

Som jag tidigare skrev så håller jag med om att sjövägsreglerna finns för att skapa förutsägbarhet och säkerhet på sjön. Förutsägbarheten skapas genom att sjövägsreglerna gör att fartygen i förväg ska kunna förutse hur det andra fartyget förväntas agera. Det finns därför i sjövägsreglerna tydliga ansvarsfördelningar.

I prejudikat från Högsta domstolen där åklagare har åtalat båda parter i sjöolycka för brott mot sjövägsregler har båda parter blivit dömda i såväl tingsrätt som hovrätt, men ena parten har gått fri i Högsta domstolen. HD betonade att inte varje fel som kan bidra till en sjöolycka innebär straffbart oaktsamhet och att straffansvaret måste bedömas utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Ena parten kan därför bli straffrättsligt ansvarig, medan den andra parten går fri - trots att båda brutit mot sjövägsreglerna och man konstaterat att omständigheterna i sig ledde till olyckan.

Jag hade tänkt lägga ner, men det är så väldigt bra inlägg så jag kan inte motstå frestelsen.

Ja, exakt så. Men min egentligen poäng var inte att båda parterna måste dömas lika, eller ens dömas. Min poäng var att man bara kan dömas (straffrättsligt) för det egna ansvaret till en olycka, dvs. till den del ens eget agerande har brutit mot sjövägsreglerna och deras avsikt att alla olyckor ska undvikas.

Om man tar ett teoretiskt exempel (för att i tanken kunna lösgöra sig från den aktuella olyckan) så innebär det att om två parter agerat i lika hög grad så en olycka händer, dvs. de har brutit lika mycket mot sjöfartsreglerna, så kan inte den ena parten straffas för hela olyckan, bara för hälften. Och detta helt oberoende av om och vad som utmäts för den andra parten.

Det var min egentliga poäng, att rätten i Tjörn-fallet är tvungen att beakta också de fel som snipan gjort sig skyldig till, fastän snipan genom beslut av åklagaren inte hålls straffrättsligt ansvarig för sin egen del.
Citera
2026-09-11, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dolmes
Helt otroligt med detta onyanserade försvar av pappan! Du är kompetent att avgöra om han lärt sig något? Nåja, tids nog vet vi.

Och du är kompetent nog att avgöra att han inte gjort det?
Citera
2026-09-11, 16:29
Medlem
Yrkessjöfarten är i stora stycken en skyddad verkstad för människor som på vanliga arbetsplatser skulle vara dysfunktionella. De får mat, husrum och städ ombord o slipper tänka o planera ett liv
Citera
2026-09-11, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jag tycker lotsens advokat var riktigt vass, betydligt smartare än både kaptenens advokat och åklagaren tillsammans..

Lotsförbundet har garanterat bistått med en del infallsvinklar
Citera
2026-09-11, 16:37
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Du förstår uppenbarligen inte vad befälhavare innebär i sammanhanget.

Befälhavare är en befattning ombord. Det är inte synonumt med den som för tillåtet har ansvaret för vakten på bryggan.

Det spelar ingen roll för hur reglerna ser ut.

Du får inte vara vakthavande på bryggan och vara utkik samtidigt, såvida det inte råder mycket goda förhållanden. Vilket det inte gjorde.

Lotsen kan alltså inte ha uppfattat kaptenen - som har vakthavande på bryggan, som sin utkik.
Citera
2026-09-11, 16:39
Medlem
BombaySaphires avatar
Kaptenen släppt ur häktet nu.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/direkt-fran-rattegangen-om-tjorn-olyckan-/?post=b3b5dc23-195b-444f-b2dc-9fe58b681d8a
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Han säger det uppenbara.
Använder möjligen en annan retorik än kaptenens advokat.
Kaptenen själv erkänner brott mer eller mindre. Inte lätt att vara försvarare då.

Åklagaren såpass vass att ordföranden blivit nödgad att hålla honom.

Vad svamlar du om? Kaptenen blev ju precis släppt!

Som väntat....
Citera
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag hade tänkt lägga ner, men det är så väldigt bra inlägg så jag kan inte motstå frestelsen.

Ja, exakt så. Men min egentligen poäng var inte att båda parterna måste dömas lika, eller ens dömas. Min poäng var att man bara kan dömas (straffrättsligt) för det egna ansvaret till en olycka, dvs. till den del ens eget agerande har brutit mot sjövägsreglerna och deras avsikt att alla olyckor ska undvikas.

Om man tar ett teoretiskt exempel (för att i tanken kunna lösgöra sig från den aktuella olyckan) så innebär det att om två parter agerat i lika hög grad så en olycka händer, dvs. de har brutit lika mycket mot sjöfartsreglerna, så kan inte den ena parten straffas för hela olyckan, bara för hälften. Och detta helt oberoende av om och vad som utmäts för den andra parten.

Det var min egentliga poäng, att rätten i Tjörn-fallet är tvungen att beakta också de fel som snipan gjort sig skyldig till, fastän snipan genom beslut av åklagaren inte hålls straffrättsligt ansvarig för sin egen del.

Nej, det måste de inte. Fartygets ansvar för vållande kvarstår helt och hållet, oavsett om någon annan gjort fel.
Citera
2026-09-11, 16:42
Medlem
var kan man följa liverättegång?
Citera
2026-09-11, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Kaptenen släppt ur häktet nu.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/direkt-fran-rattegangen-om-tjorn-olyckan-/?post=b3b5dc23-195b-444f-b2dc-9fe58b681d8a

Som väntat, den som trodde att kaptenen skulle förbli häktad efter Von Reis orerande idag förstår sig inte på juridik.
Citera
2026-09-11, 16:44
Medlem
antar om båda släpps så förväntas det inga fängelsestraff eller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här