2026-09-10, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattbussen4
Det känns också konstigt att han minns så lång tid efter vad han gjorde den dagen, vilket tyder på att dagen har stått ut som något utöver det vanliga, vilket ett dubbelmord är och att man befinner sig på platsen. Det är klart att han är djupt insyltad i vad som hände även om fler gärningsmän inte kan uteslutas.
Oavsett om han mördade eller ej (100% skyldig enl. mig) så utmärkte sig nog den här dagen.

Jag skulle tro att JJ har tröskat igenom minnena ner i minsta detalj otaliga gånger, så som folk ofta gör när de upplevt något så här traumatiskt och signifikant. Och i synnerhet när man likt honom har levt nästan uteslutande inuti sin egen bubbla, ensam med sina egna tankar.

Allt skitsnack om sömnbrist, "minns inte", "vet inte" är uppenbara rökridåer.
Citera
2026-09-10, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Har man kasserat teorin att Gerd tillfogades ytterligare våld inne i ladugården? Det var väl något blodstänk som tydde på det? Trodde att den detaljen skulle få JJ dömd för åtminstone mordet på henne.

Och visst är det säkerställt att hon bedöms ha levt när hon släpades in? Inte för att jag tror hon var vid medvetande, tack och lov, men att hjärtat fortfarande slog. Dödsrosslingar eller liknande kan ha föranlett MGM att hugga igen. Om det nu höggs mer efter att hon släpats in, dvs.

Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Precis det, det gör, stämmer mkt bra med den dömdes person. Liksom Daniel Nyqvist visade sig stämma mkt bra in på den gärningen.
Jag har för mig att Daniel Nyqvist var en ensamvarg som satt bara hemma i lägenheten och jobbade inte.
JJ har väl iallafall jobbat eller gått i någon skola, så helt lika var dom väl inte. Även om han levde ensam.
Nu har det ju gått några år så jag kanske har glömt bort lite hur DN var men har för mig att där var det helt nattinatt
men deras psyket kan ju ha haft vissa likheter
Citera
2026-09-10, 23:04
Medlem
ThePaleHorses avatar
Hoppas att Johan Jacobsson blir "väl omhändertagen" i fängelset och att det blir hans väg till en horisontell "frigivning" i en svart kombi.
Citera
2026-09-10, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Märkligt hur han verkar tänka det du beskriver: "Om ingen frågar så vill ingen veta, han avgör vad alla vill och ska få veta".

Det kan ju även handla om starka försvarsmekanismer som förnekande och bortträngning. Kanske är han den snälle killen egentligen. Så svårt att veta, så lätt att sätta sig till doms... Men jag tror som du, att en person som lägger locket på och har svårt att prata om känslor och håller det inom sig, är konflikträdd, kan få svårt att hantera sin ilska när bägaren rinner över. Han kanske inte är empatilös, utan känner djup skam över det.
Ja alltså jag kan inte ens minnas någon gång han berätta något bara sådär...frågar man kunde man få svar, annars exakt som i förhöret där korta ord kommer, flyktiga svar eller där "det är möjligt " kommer.
Alltså nog är han den snälla killen, jag hade aldrig kunnat gissa att han skulle begått något sånt här om man fått frågan.
Men med tanke på hand inlåsta ilska och känslor är man mer övertygad att det rann över, slog slint av någon anledning.
Mycket möjligt en försvarsmekanism eller en väl inbyggd funktion att kunna stänga ute känslor.
Men tror att det är en blandning, lite skam men mest att han inte känner "som vi andra" .
Efter att ha lyssnat på förhör, läst förhören är han precis så som man minns han..
Citera
2026-09-11, 00:00
Medlem
Om det hade funnits en medhjälpare så hade den tilltalade sjungit ut för länge sedan.

Inte många gråter över hans 14 år. Det är bättre än ingenting.
Citera
2026-09-11, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jag tror att jag förstår vad hen menar med ”risken”.

Åklagaren har trots allt fått en fällande dom och 14 års fängelse. Överklagar hon själv för att försöka nå mord/livstid öppnas samtidigt skuldfrågan för en ny prövning i HR, där det också finns en risk att hovrätten anser att bevisningen inte ens räcker för medhjälp.

Den tilltalade har redan meddelat att domen ska överklagas. Vill åklagaren då fortfarande ha möjlighet att nå mord och livstid måste hon själv överklaga eller anslutningsöverklaga. Gör hon inte det är utgångspunkten att HR inte kan skärpa domen till hans nackdel.

Så hennes agerande lär väl säga en del om hur nöjd hon egentligen är med domen?

Skulle det bli mord och livstid som yrkande skulle MG vara tvungen att förklara sig. För jag tror att han skulle vinna på det i så fall. Det skulle bli dråp om han förklarade sig.
Citera
2026-09-11, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Om det hade funnits en medhjälpare så hade den tilltalade sjungit ut för länge sedan.

Men varför? Han vill ju inte skaka galler och säger sig därför vara helt oskyldig till morden.
Så finns det medhjälpare så tiger han om det, givetvis.
Citera
2026-09-11, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Skulle det bli mord och livstid som yrkande skulle MG vara tvungen att förklara sig. För jag tror att han skulle vinna på det i så fall. Det skulle bli dråp om han förklarade sig.
Jag roade mig faktiskt med att göra ett litet tankeexperiment och skala bort dels JJ,s lögner och motsägelser som belastar honom i domen, dels de antaganden och slutsatser som bygger på indicier, och bara behålla den objektiva bevisningen.

Då tycker jag att det blir betydligt svårare att komma fram till att det är ställt utom rimligt tvivel att JJ varit delaktig i två mord på det sätt som krävs för ansvar för medhjälp.

Jag håller därför fortfarande fast vid min uppfattning att domen sannolikt kommer att bli friande i HR.

Dråp kräver ju fortfarande att det är ett uppsåtligt dödande, det är inte någon allmän ”mellannivå” mellan medhjälp och mord.
Senast redigerad av PR400 2026-09-11 kl. 00:27.
Citera
2026-09-11, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men varför? Han vill ju inte skaka galler och säger sig därför vara helt oskyldig till morden.
Så finns det medhjälpare så tiger han om det, givetvis.

För att förminska sin egen roll. Men det finns ingen medhjälpare, så han kan inte skylla mordet på någon annan. Han har åkt dit på DNA-bevisning, och måste i ren desperation säga något om det.
Citera
2026-09-11, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpnissen811
Ja alltså jag kan inte ens minnas någon gång han berätta något bara sådär...frågar man kunde man få svar, annars exakt som i förhöret där korta ord kommer, flyktiga svar eller där "det är möjligt " kommer.
Alltså nog är han den snälla killen, jag hade aldrig kunnat gissa att han skulle begått något sånt här om man fått frågan.
Men med tanke på hand inlåsta ilska och känslor är man mer övertygad att det rann över, slog slint av någon anledning.
Mycket möjligt en försvarsmekanism eller en väl inbyggd funktion att kunna stänga ute känslor.
Men tror att det är en blandning, lite skam men mest att han inte känner "som vi andra" .
Efter att ha lyssnat på förhör, läst förhören är han precis så som man minns han..

Tack för att du berättar! Jag tycker att hans skötsamma liv under alla år borde vägas in. Om han blir frikänd i hovrätten så hoppas jag han får hjälp tillbaka i samhället. På sätt och vis har han redan fått sitt straff, att leva med sådana minnen i tjugoett år. Jag tror inte han är en återfallsförbrytare eller seriemördare för då hade han åkt fast tidigare.
Citera
2026-09-11, 07:41
Medlem
Threedots-deads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Du reagerade inte på att hela processen lät mest som ett förhör av ett barn som blivit ertappad med något trivialt på dagis? Både åklagaren och domaren, givetvis kvinnor, gör narr av allting med sin barnsliga framtoning och mjukt kvinnliga attityd. En orgie i "då", "mm", "ja?", "var är den?", "då skall vi se", osv. osv. Det handlar för helvete om två brutala yxmord. Visa lite engagemang. Det är inte bara en dag på jobbet.
Ja det är under all kritik om du frågar mig, men det är tyvärr inget som någon över huvud taget reagerar över idag.

GM är ju som mest bekväm i relationen med kvinnor: uppvuxen med systrar och har god relation till mamman. Har umgåtts uteslutande med kvinnliga kollegor, hanterats av kvinnor inom social och arbetsförmedling. Samtidigt verkar han haft en knepig relation med sin pappa och föll ur umgänget med jämnåriga killar tidigt, och har dessutom ett tydligt mönster av att ge efter för påtryckningar om man tjatar på honom. Han skulle ha förhörts av enbart män och pressats hårdare från första början.

Om man läser förhör verkar taktiken istället vara dagisfröknar med silkesvantar och långa tystnader för att få honom att bli röd i ansiktet och börja prata. GM har gått tyst i snart 40 år och har säkert befunnit sig i hundratals situationer med "pinsam tystnad" på jobb mm men verkar trivas med det. Han blir ju här som fisken i vattnet.
Citera
2026-09-11, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Tack för att du berättar! Jag tycker att hans skötsamma liv under alla år borde vägas in. Om han blir frikänd i hovrätten så hoppas jag han får hjälp tillbaka i samhället. På sätt och vis har han redan fått sitt straff, att leva med sådana minnen i tjugoett år. Jag tror inte han är en återfallsförbrytare eller seriemördare för då hade han åkt fast tidigare.

Han mördade brutalt ett äldre par och vill inte säga varför. Hans strategi är att neka och hoppas att polisen inte kan bevisa skuld bortom rimligt tvivel. Han förtjänar ingenting så länge har inte berättar varför. Det kan ha varit någon enkel konflikt som gjorde att han fick ett vansinnesutbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in