2026-09-10, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Leif GW har aldrig haft ngr problem att vara mkt ELAK mot människor och avrätta dom offentligt, utan att personerna i fråga kan eller bereds möjlighet att bemöta hans påstående. Påstående som jag ofta noterat, då man själv läser in sig på detaljer, bygger på svag grund. Så jag tror inte Leif GW drivs av medkänsla i detta fallet, heller.
Inte bara medkänsla utan också nyfikenhet eftersom denna gärning inte stämmer överens med den person JJ har tyckts
vara. Men någon sorts medkänsla iallafall.
Citera
2026-09-10, 19:48
Medlem
Precis det, det gör, stämmer mkt bra med den dömdes person. Liksom Daniel Nyqvist visade sig stämma mkt bra in på den gärningen.

Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Inte bara medkänsla utan också nyfikenhet eftersom denna gärning inte stämmer överens med den person JJ har tyckts
vara. Men någon sorts medkänsla iallafall.
Senast redigerad av Akademiker12 2026-09-10 kl. 19:58.
Citera
2026-09-10, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Borde inte det synas ganska tydligt på jackan, till och med om slagen/slaget utdelats med den trubbiga sidan? Skador i tyget, menar jag.

Var det inte en läderjacka? Var det en vanlig i textil hade nog fibrer fastnnat i tyget.
Läste också att det först verkade som Gärd tillfogats ytterligare skador i ladan pga blodbild men senare att detta inte kunde bekräftas.
Citera
2026-09-10, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Var det inte en läderjacka? Var det en vanlig i textil hade nog fibrer fastnnat i tyget.
Läste också att det först verkade som Gärd tillfogats ytterligare skador i ladan pga blodbild men senare att detta inte kunde bekräftas.
Mockajacka är jag säker på att det beskrivits som.
Citera
2026-09-10, 21:15
Medlem
Stackars Gerd , med viss sannolikhet, hör hon, då hon putsar fönstren, Tor få iväg ett skrik precis innan han träffas av första slaget, och ev hinner vrida huvudet lite då han ser vad som kommer mot honom. Så Gerd skyndar till "inre rummet" i ladugården, då ser den dömde henne, och springer efter med yxan. Hennes sista sekunder i livet var skräckfyllda. Man får ej glömma det ohyggliga, den dömde orsakat, när han nu om 10 år, endast 56 år gammal blir fri igen och kan njuta av livet, vilket ej Tor och Gerd kunde göra efter 2005.... Hoppas åklagaren överklagar !
Citera
2026-09-10, 21:53
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det vet jag.
Jag funderar om åklagaren kommer att överklaga?
Om jag vore åklagare, skulle jag lägga ett anslutningsöverklagande om försvaret överklagar, men jag skulle ta mig en rejäl funderare om det var värt risken att överklaga själv, om det skulle vara aktuellt.
Citera
2026-09-10, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om jag vore åklagare, skulle jag lägga ett anslutningsöverklagande om försvaret överklagar, men jag skulle ta mig en rejäl funderare om det var värt risken att överklaga själv, om det skulle vara aktuellt.

Helt obegripligt vad du menar.
Citera
2026-09-10, 22:02
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men så kommer det ju att vara vid varje mordfall utan vittnen. Vi kan ju i princip aldrig utesluta att ytterligare personer befann sig på platsen och därför kan vi i allmänhet inte veta vem som gjorde vad.

Jag ser inga problem alls med att JJ fälls för medhjälp till mord när han bevisligen varit på platsen, flyttat på ett mordoffer till en plats bredvid det andra offret och hanterat hennes tillhörigheter. Allt detta utan någon rimlig förklaring till hur och varför.

Som jag skrev tidigare: om denna bevisning inte räcker till fällande dom så borde vi lägga mer Cold Case-verksamheten. Det blir inte roligare än Brattås efter 20 år.
Mnja, vi har ju haft ett antal colda cäjs där MGM har erkänt också. Då fungerar det ju oavsett bevisläge.
Citera
2026-09-10, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattbussen4
Det kan också ha varit så, att GM (JJ) har gått till gården, betett sig väldigt underligt, och Tor har helt enkelt bett honom att gå därifrån och vänt ryggen till för att han höll på med annat, och då blivit attackerad ur ingenting.

Den troligaste förklaringen. Man skulle vilja veta lite om han har aggressiva tendenser.

Sen har han troligen läst på väldigt mycket om Linköpingsfallet, Daniel, som detta påminner väldigt mycket om. Också det ett dubbelmord, utan koppling mellan offer och mördare. MG har inte velat hamna i samma fälla som Linköpingsmördaren, dvs rättspsyk på livstid.
Citera
2026-09-10, 22:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Tycker du? Ett anslutningsöverklagande är alltså ett överklagande som åklagare eller försvar inger efter att den andra parten har överklagat, vilket alltså står i motsättning till att överklaga utan att den andra parten har gjort det. Jag skulle alltså, om jag vore åklagare, självklart överklaga om försvaret också gör det - det är trots allt ett måttligt arbete att anslutningsöverklaga, och man kan ju få bingo och få MGM dömd för mord i hovrätten - men vara mycket betänksam, och förmodligen fega ur, om det hängde på mig om det blev något överklagande alls.

Det var väl inget svårt?
Citera
2026-09-10, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Jag tror att jag förstår vad hen menar med ”risken”.

Åklagaren har trots allt fått en fällande dom och 14 års fängelse. Överklagar hon själv för att försöka nå mord/livstid öppnas samtidigt skuldfrågan för en ny prövning i HR, där det också finns en risk att hovrätten anser att bevisningen inte ens räcker för medhjälp.

Den tilltalade har redan meddelat att domen ska överklagas. Vill åklagaren då fortfarande ha möjlighet att nå mord och livstid måste hon själv överklaga eller anslutningsöverklaga. Gör hon inte det är utgångspunkten att HR inte kan skärpa domen till hans nackdel.

Så hennes agerande lär väl säga en del om hur nöjd hon egentligen är med domen?
Citera
2026-09-10, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattbussen4
Det känns också konstigt att han minns så lång tid efter vad han gjorde den dagen, vilket tyder på att dagen har stått ut som något utöver det vanliga, vilket ett dubbelmord är och att man befinner sig på platsen. Det är klart att han är djupt insyltad i vad som hände även om fler gärningsmän inte kan uteslutas.
Oavsett om han mördade eller ej (100% skyldig enl. mig) så utmärkte sig nog den här dagen.

Jag skulle tro att JJ har tröskat igenom minnena ner i minsta detalj otaliga gånger, så som folk ofta gör när de upplevt något så här traumatiskt och signifikant. Och i synnerhet när man likt honom har levt nästan uteslutande inuti sin egen bubbla, ensam med sina egna tankar.

Allt skitsnack om sömnbrist, "minns inte", "vet inte" är uppenbara rökridåer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in