2026-09-10, 22:47
Medlem
BiskopHansBrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det var en felskrivning. Sök i tråden så hittar du dementin. Så mycket för din "teori" om att mordet på något vis är kopplat till hederskultur från Balkan

Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Nej, Biskopen korrigerade sig i nästa inlägg. Det hade råkat bli en felavskrift från inskannat gammalt handskrivet (tror jag) betyg. Inget hemspråk alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av nyigemet
Senare i tråden upptäckte Biskopen att han hade fel. GM hade inte hemspråk. Biskopen hade läst på fel rad.

Biskopen tackar kamraterna för att de håller ordning även på hans gamla betygsarkeologi. Det gläder honom särskilt att flera nu påpekat att Biskopen faktiskt redan hunnit rätta sig själv i efterföljande inlägg.

En gammal Biskop må förvisso fara vilse bland kolumner och hemspråk, men tack och lov finns det alltid någon i församlingen som vet var han senast tappade bort sig.
Citera
2026-09-10, 23:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Måste verkligen ha varit minst sagt påfrestande för henne hans strategi var såklart att hon skulle ge upp. Jag tycker att det säger så otroligt mycket om en person att både insistera på att han större rätt till lägenheten än den som ordnade så att de fick den när det verkar som om det endast var en son som sov där ett gäng nätter per månad. Hur kan man ens motivera för sig själv rätten till lägenheten alternativt att man ska ha en annan attraktiv fyra vilket inte motsvarar det behov han verkar ha haft?!? Inte konstigt att han förlorade i den första instansen. Tycker också att det är väldigt intressant hur han så ofta verkar beskriva situationer med att han blivit sårad. Tror inte att det var drivkraften för driva denna häxprocess mot X mer än möjligen i hans värld. Jag har den största sympati för henne och det hon behövde gå igenom med honom.

Nu vet vi ju inte vad som hände innan förhållandet brakade ihop.
Det är intressant att du tar upp att TN beskriver att han blivit sårad.

Han kan absolut ha känt sig sårad, det är kanske inte så ovanligt när en relation spricker. Samtidigt kan jag inte undvika att tänka på det som framkommit i tråden över hur han kan reagera, vilket ju i sig kan leda till en sprucken relation...

En offermentalitet kan ligga till grund för hur TN uppfattar sig när det kommer till konflikter. Har han svårt att ta kritik, att lösa konflikter, att släppa motgångar eller att försöka arbeta fram bättre lösningar, förlägger skulden utanför sig själv, då kan det lätt bli så att man kan uppfatta sig som orättvist behandlad, ständigt påhoppad, utsatt.

Ser han sin egen del?
Han kan ha svårt för det, kanske. Och kan inte gå vidare, då han inte klarar av att hantera kritiken eller ifrågasättande? Känner sig sårad, eftersom han inte klara av att se sin egen del?

Om man "är offer", dvs ser sig som den som blir sårad, då förskjuter man ansvaret på den andra. Det är "ditt fel". Titta nu hur du behandlat mig. Att jag sa så, beror på, du gjorde...och jag har sagt förlåt, du vet att jag inte menade. En slags manipulation, förskjutning av skulden på den andra.

Jag tror att en offermentalitet inte är ovanlig hos den som uttövar våld i nära relation.
Citera
2026-09-10, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Alltså: Att en mordutredning tar minst fyra månader från gripande av misstänkt till åtal är inget som tyder på något särskilt åt något håll. Det är tvärtom högst normalt och oftast tar det längre än så. 5-7 månader i snitt säger AI. Ofta bidrar relativt långa svarstider från forensiska och rättsmediciniska undersökningar/prover till att det drar ut på tiden.

Jag har svårt att tro att man hade underlag för en morddom redan efter ett par veckor. Utan ex.vis en färdig och analyserad rättsmedicinsk undersökning, kartläggning av händelseförlopp i detalj och så finns knappast underlag i normalfallet för att döma någon för ett så allvarligt brott. Det skulle t ex kunna - hypotetiskt - öppna för att MGM i rättssalen hävda att offret först själv tillfogat sig skador för att sätta dit honom av nån slags hämndbegär och att när han försökte stoppa henne från att fortsätta så råkade hon ramla och slå huvudet i något hårt föremål. Kom ihåg att oklarheter/luckor i en bevisning som huvudregel ska räknas den åtalade till fördel.

Det är nog hur som helst mycket mindre "svensk rättstradition" än vad som helt enkelt måste till normalt i en rättsstat i form av strukturerad och organiserad bevisning för att döma någon skyldig till det allvarligaste brott man kan begå.
Ja jag köper vad du säger samtidigt hör jag till sorten som störs av bristande pragmatik i både rättstillämpning som annan myndighetsutövning i stort. Det finns ju trots allt fall t ex inom gängbrottslighet där mord skett inför kamera med innebörd att efterföljande förundersökning kunnat inriktas på anstiftarna snarare än på GM. I Sollenkrokafallet letar man såklart ingen anstiftare utan jobbar istället med gärningsförloppet utan att egentligen veta om alla bitar kommer att falla på plats. En FU av det här slaget kan ju bli mer eller mindre robust. Avslutningsvis ansluter jag mig till skaran som gissat diagnoser på TN och säger droppar Borderline som en lågoddsare - googla gärna och jämför med den samlade bilden!
Citera
2026-09-10, 23:08
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Han kan absolut ha känt sig sårad, det är kanske inte så ovanligt när en relation spricker. Samtidigt kan jag inte undvika att tänka på det som framkommit i tråden över hur han kan reagera, vilket ju i sig kan leda till en sprucken relation...

En offermentalitet kan ligga till grund för hur TN uppfattar sig när det kommer till konflikter. Har han svårt att ta kritik, att lösa konflikter, att släppa motgångar eller att försöka arbeta fram bättre lösningar, förlägger skulden utanför sig själv, då kan det lätt bli så att man kan uppfatta sig som orättvist behandlad, ständigt påhoppad, utsatt.

Ser han sin egen del?
Han kan ha svårt för det, kanske. Och kan inte gå vidare, då han inte klarar av att hantera kritiken eller ifrågasättande? Känner sig sårad, eftersom han inte klara av att se sin egen del?

Om man "är offer", dvs ser sig som den som blir sårad, då förskjuter man ansvaret på den andra. Det är "ditt fel". Titta nu hur du behandlat mig. Att jag sa så, beror på, du gjorde...och jag har sagt förlåt, du vet att jag inte menade. En slags manipulation, förskjutning av skulden på den andra.

Jag tror att en offermentalitet inte är ovanlig hos den som uttövar våld i nära relation.
Tror du har alldeles rätt.. Tänker också att man bör skilja lite på att bli sårad som jag tycker är något man blir när någon t ex sviker dig på något sätt, gör något som skadar förtroendet etc och på att bli ledsen. Om vi tar exemplet med att TN i efterhand tog upp att han blivit sårad för att MKMB (möjligen fel namn) valde att gå på en AW så är det väl snarare så att man möjligen kan bli lite ledsen över att någon prioriterade att göra något annat än att träffa dig (även om det också är kategorin lite udda) men att bli sårad av det? Tror att en viss typ av människor kan tar till en historik där de ofta blivit sårade för att få den andra personen att agera för att undvika situationer där mottagaren kan bli sårad.. Fungerar såklart inte över tid men initialt kan det vara ett sätt att få både uppmärksamhet, tid och engagemang.
Senast redigerad av Tintin257 2026-09-10 kl. 23:44. Anledning: Komplettering
Citera
2026-09-10, 23:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Informationen är ju än så länge begränsad och det vi vet är att det varit både trubbigt och vasst våld men tänker att om det gått till som du beskrev så borde hon legat i en hög med glaskross.. Uppgifter har ju gjort gällande att glaskross sopats ihop (vilket man rimligen inte gör om man vill hävda att det var så dödsfallet skedde och/eller det ligger en skadad/död person mitt i allt glaskross). Tänker också på frågan som polisen ställde till TN i förhör som jag vill minnas var något i stil med om han hade tagit med sig någon kniv. Hans svar på det var att han inte kunde prata om det än. Hursomhelst så borde man inte fråga specifikt om en kniv om BO haft skärskador orsakade av glas som rimligen skiljer sig mycket från skador orsakade av en kniv.

Jag hakar upp mig lite på frågan om han "tagit med sig en kniv eller annar vasst föremål [...]"

"Utredarna frågar mannen i förhör om han tagit med sig en kniv eller annat vasst föremål, varpå mannen återigen svarar att han inte klarar av att prata om detaljerna."

https://www.tv4.se/artikel/0AEd4RyxNUuQhGn2NAODU/pojkvaennens-egna-ord-taenker-pa-hennes-liv-som-jag-tog-bort

Vad menas?

Tror man att hon har dödats på ett ställe där inga knivar finns i närheten, typ utomhus, badrummet, sovrummet, eller menar de med frågan om han tagit med sig en kniv eller något annat hemifrån, eller köpt för ändamålet.
Citera
2026-09-10, 23:33
Medlem
colis avatar
Citat:
Ja, det framgår av tvistemålet att det var hon som ville avsluta relationen.

X som tvistade med TN om lägenheten var tydligen den som avslutade relationen och ”dumpade” TN.
Gissningsvis har väl om inte alla, så majoriteten av TNs tidigare relationer också avslutats av den andra partnern…

Detta har sannolikt ytterligare förstärkt TNs ”offerroll”, där han i olika sammanhang tydligen ofta upplevt sig som ett offer och därför lätt blivit misstänksam och direkt tolkat olika saker som kritik riktad mot just honom - som någon beskrev det, som träffat TN i yrkessammanhang.
Grandios självbild och offerrollen matchar dåligt.

Samtidigt har ju ett ”offer” rätt till skadestånd, allra helst ett grandiost offer, som kompensation - vilket kanske låg bakom TNs syn på vad lägenhetstvisten med X, som dumpat honom, egentligen bottnade i.

Med en sådan historik är det ju inte långsökt att misstänka att TN återigen reagerat fullkomligt osunt och denna gång också blivit rent av vansinnig, om även ÅÅ ville avsluta deras relation och bad honom åka hem.
Senast redigerad av coli 2026-09-10 kl. 23:39.
Citera
2026-09-10, 23:39
Medlem
Citat:
Informationen är ju än så länge begränsad och det vi vet är att det varit både trubbigt och vasst våld men tänker att om det gått till som du beskrev så borde hon legat i en hög med glaskross.. Uppgifter har ju gjort gällande att glaskross sopats ihop (vilket man rimligen inte gör om man vill hävda att det var så dödsfallet skedde och/eller det ligger en skadad/död person mitt i allt glaskross). Tänker också på frågan som polisen ställde till TN i förhör som jag vill minnas var något i stil med om han hade tagit med sig någon kniv. Hans svar på det var att han inte kunde prata om det än. Hursomhelst så borde man inte fråga specifikt om en kniv om BO haft skärskador orsakade av glas som rimligen skiljer sig mycket från skador orsakade av en kniv.
Citat:
Jag hakar upp mig lite på frågan om han "tagit med sig en kniv eller annar vasst föremål [...]"

"Utredarna frågar mannen i förhör om han tagit med sig en kniv eller annat vasst föremål, varpå mannen återigen svarar att han inte klarar av att prata om detaljerna."

https://www.tv4.se/artikel/0AEd4RyxNUuQhGn2NAODU/pojkvaennens-egna-ord-taenker-pa-hennes-liv-som-jag-tog-bort

Vad menas?

Tror man att hon har dödats på ett ställe där inga knivar finns i närheten, typ utomhus, badrummet, sovrummet, eller menar de med frågan om han tagit med sig en kniv eller något annat hemifrån, eller köpt för ändamålet.

Jag har tolkat frågan som att polisen vill veta om MGM har avlägsnat en kniv eller något vasst föremål från platsen.
Citera
2026-09-10, 23:41
Medlem
colis avatar
Citat:

Vad menas?

Polisen fiskar i förhör efter vart mordvapnet kan ha tagit vägen från brottsplatsen.
Har TN tagit det med sig?
Senast redigerad av coli 2026-09-10 kl. 23:45.
Citera
2026-09-10, 23:46
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:

Vad menas?

Tror att To.Ivrig har helt rätt i att de menar om han tagit med sig någon kniv när han lämnade huset och inte om tagit med sig en kniv dit.
Citera
2026-09-10, 23:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag har tolkat frågan som att polisen vill veta om MGM har avlägsnat en kniv eller något vasst föremål från platsen.

Citat:
Ursprungligen postat av coli
Polisen fiskar i förhör efter vart mordvapnet kan ha tagit vägen från brottsplatsen.
Har TN tagit det med sig?

Ja, såklart.
Ibland är jag lite trög, haha.
Citera
2026-09-10, 23:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tror att To.Ivrig har helt rätt i att de menar om han tagit med sig någon kniv när han lämnade huset och inte om tagit med sig en kniv dit.

Det står klart för mig, att det är naturligtvis på det sättet de menade.

Jag vet inte hur jag kunde tänka så knasigt.
Citera
2026-09-10, 23:59
Medlem
Citat:

Ser han sin egen del?

Motvilligt dras även jag in i skaran som ställt psykiatriska diagnoser på TN och säger borderline/EIPS - om TN just nu är föremål för RPU och man fastnar för t ex uttalad EIPS så är ju fängelse forfarande påföljd men hör och häpna: uppåt två års strafflindring kan bli aktuellt om TNs abnorma personlighet till inte obetydlig del kan förklara våldsanvändningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in