Citat:
Ursprungligen postat av
Tintin257
Måste verkligen ha varit minst sagt påfrestande för henne hans strategi var såklart att hon skulle ge upp. Jag tycker att det säger så otroligt mycket om en person att både insistera på att han större rätt till lägenheten än den som ordnade så att de fick den när det verkar som om det endast var en son som sov där ett gäng nätter per månad. Hur kan man ens motivera för sig själv rätten till lägenheten alternativt att man ska ha en annan attraktiv fyra vilket inte motsvarar det behov han verkar ha haft?!? Inte konstigt att han förlorade i den första instansen. Tycker också att det är väldigt intressant hur han så ofta verkar beskriva situationer med att han blivit sårad. Tror inte att det var drivkraften för driva denna häxprocess mot X mer än möjligen i hans värld. Jag har den största sympati för henne och det hon behövde gå igenom med honom.
Nu vet vi ju inte vad som hände innan förhållandet brakade ihop.
Det är intressant att du tar upp att TN beskriver att han blivit sårad.
Han kan absolut ha känt sig sårad, det är kanske inte så ovanligt när en relation spricker. Samtidigt kan jag inte undvika att tänka på det som framkommit i tråden över hur han kan reagera, vilket ju i sig kan leda till en sprucken relation...
En offermentalitet kan ligga till grund för hur TN uppfattar sig när det kommer till konflikter. Har han svårt att ta kritik, att lösa konflikter, att släppa motgångar eller att försöka arbeta fram bättre lösningar, förlägger skulden utanför sig själv, då kan det lätt bli så att man kan uppfatta sig som orättvist behandlad, ständigt påhoppad, utsatt.
Ser han sin egen del?
Han kan ha svårt för det, kanske. Och kan inte gå vidare, då han inte klarar av att hantera kritiken eller ifrågasättande? Känner sig sårad, eftersom han inte klara av att se sin egen del?
Om man "är offer", dvs ser sig som den som blir sårad, då förskjuter man ansvaret på den andra. Det är "ditt fel". Titta nu hur du behandlat mig. Att jag sa så, beror på, du gjorde...och jag har sagt förlåt, du vet att jag inte menade. En slags manipulation, förskjutning av skulden på den andra.
Jag tror att en offermentalitet inte är ovanlig hos den som uttövar våld i nära relation.