2026-09-15, 19:08
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonnyKennyLenny
Exakt så tänker jag också; TN har varit en tickande bomb men som detonerade först vid 57 års ålder som en följd av en känslomässig berg- och dalbana värre än vad hans inneboende störning kunde hantera. TN hade förmodligen aldrig tidigare i sitt liv mött en person som ÅÅ, en person som fick alla TNs bitar att falla på plats så att säga - ända fram till början av den period under sommaren som TN beskrivit som konfliktfylld.

Min (och flera andras) teori är att konflikterna startade när han märkte att Å inte gick att kontrollera och att det sedan bara blev värre och värre med många ursäkter och löften om terapi och allmän skärpning däremellan. Utvecklas en relation i denna riktning redan efter månader så finns ingen framtid - detta vägrade TN mycket sannolikt att inse.
Vi vet ju inte hur intensiv deras relation varit, åtta månader i vuxen ålder är inte en jättelång tid. En relation börjar ju oftast med en period av dejtande som oftast inte är så intensiv. Tänker också på deras ålder och att det borde vara rimligt att de skyndat lite långsamt. Det kan ju vara så att den här vistelsen på landet var första gången som de tillbringade lite längre tid ihop och att man då upptäcker sidor är inte helt ovanligt.

Att de skulle flytta ihop som TN nämnt för någon vet vi ju ingenting om, kan mycket väl ha varit att han gick händelserna i förväg. Om de skulle flytta ihop så måste ju relationen ha varit väldigt etablerad och då blir teorin om att hon inte ville att han skulle vara där vid besöket av barn lite vagare. Kan iofs vara så att hon ville spendera tid ensam med besöket även om relationen var etablerad.. Planen kan ju ha varit att han skulle vara där men pga av det blivit dålig stämning så har hon ändrat sig.

Jag tror inte att TN visat allt för mycket av dåliga sidor under de här åtta månaderna. Den period som han beskriver som konfliktfylld ~ jag kanske misstolkat helt men jag har uppfattat det som att det var under tiden på ön och inte tidigare (kan ha missuppfattat eller minnas fel &#128522.

Givetvis kan det vara så att det funnits konflikter innan men om det varit konfliktfyllt och han hunnit visa så pass mycket dåliga sidor så att terapi utlovats etc jag lite tveksam till att man bokar in två semesterveckor ihop. Men det kan ju ha varit för att ge förhållandet en sista chans. Jag tror hursomhelst inte att det funnits allt för mycket ”red flags” (som ÅÅ upptäckt) innan besöket på ön.

TN kan ha sett den här semestern tillsammans som att det nu verkligen tog förhållandet till nästa nivå men när han inser att det inte kommer att ske så tappar han kan kontrollen och allt eskalerar.

Vi vet väl inte heller hur länge de varit på ön tillsammans?
Citera
2026-09-15, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Vi vet ju inte hur intensiv deras relation varit, åtta månader i vuxen ålder är inte en jättelång tid. En relation börjar ju oftast med en period av dejtande som oftast inte är så intensiv. Tänker också på deras ålder och att det borde vara rimligt att de skyndat lite långsamt. Det kan ju vara så att den här vistelsen på landet var första gången som de tillbringade lite längre tid ihop och att man då upptäcker sidor är inte helt ovanligt.

Att de skulle flytta ihop som TN nämnt för någon vet vi ju ingenting om, kan mycket väl ha varit att han gick händelserna i förväg. Om de skulle flytta ihop så måste ju relationen ha varit väldigt etablerad och då blir teorin om att hon inte ville att han skulle vara där vid besöket av barn lite vagare. Kan iofs vara så att hon ville spendera tid ensam med besöket även om relationen var etablerad.. Planen kan ju ha varit att han skulle vara där men pga av det blivit dålig stämning så har hon ändrat sig.

Jag tror inte att TN visat allt för mycket av dåliga sidor under de här åtta månaderna. Den period som han beskriver som konfliktfylld ~ jag kanske misstolkat helt men jag har uppfattat det som att det var under tiden på ön och inte tidigare (kan ha missuppfattat eller minnas fel &#128522.

Givetvis kan det vara så att det funnits konflikter innan men om det varit konfliktfyllt och han hunnit visa så pass mycket dåliga sidor så att terapi utlovats etc jag lite tveksam till att man bokar in två semesterveckor ihop. Men det kan ju ha varit för att ge förhållandet en sista chans. Jag tror hursomhelst inte att det funnits allt för mycket ”red flags” (som ÅÅ upptäckt) innan besöket på ön.

TN kan ha sett den här semestern tillsammans som att det nu verkligen tog förhållandet till nästa nivå men när han inser att det inte kommer att ske så tappar han kan kontrollen och allt eskalerar.

Har det stått - i någon tidning - något om upp emot två veckor?

Tillägg: Expressen (13 aug):
"Paret hade varit på ön i drygt två veckor. De hade badat, solat, tränat, lagat mat och ”njutit av sommaren”. Men på morgonen då flickvännens familj ska komma uppstår en konflikt."
Citera
2026-09-15, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyigemet
Det här med trubbigt våld samt våld med eggvasst föremål är något jag funderar på. Tråden återkommer emallanåt till teori att "kasta henne genom altandörren" skulle klassas som våld med eggvasst föremål. Känns tveksamt. Att knuffa någon, är väl trubbigt våld, även om personen knuffas genom en glasruta, eller?

ÅÅ hittades inomhus. Känns osannolikt att han ska ha knuffat ut henne genom glasrutan- hon landar så illa att hon avlider - han släpar in henne- går sedan ut o samlar ihop glasbitar i en hög.

Om fönsterglaset åsyftas som skärande våld (en mer korrekt benämning) med eggvass föremål får jag bara ihop med följande: TN har tagit en trasig glasbit och skurit henne med, så att hon avled. Fullt möjligt, men för detta skulle det krävs kraft. Svårt att lyckas med om man inte har handskar på sig, vilket känns osannolikt.

Jag utgår från att det eggvassa föremålet är ngt annat än det krossade fönstret. Tror iaf inte att man skulle kalla en knuff genom glasruta som våld med eggvasst föremål.

Kanske olika typer av skärskador på kroppen?

Skärskador från knuff genom fönsterrutan + andra skärskador (med eggvasst föremål)?

'Omfattande skador'. 'Omfattande våld' är det som angetts. Eller så har fönstret gått sönder på något helt annat sätt.

Håller med dig, känns inte som något förstahandsval att skära med bitar av fönsterglas.
Citera
2026-09-15, 19:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ja, det låter lite konstigt att de redan skulle börjat tänka på att flytta ihop. Antingen har TN, som du säger, börjat ta ut lite i förskott, eller så har han pratat om det med ÅÅ. Han kan ju också ha överdrivit till sin vän när han berättatde om relationen.

I nya förhållanden, och om man är förälskad, jan "red flags" uppfattas som tecken på att den andra verkligen är förälskad, bryr sig om, vill vara med en hela tiden, omsorg...men egentligen är det en början till kontroll.

Det kan vara små grejor som att; måste du gå på AW på fredag, när vi istället kan... eller jag vill att du kommer hem direkt efter jobbet, jag vil vara tillsammans med dig så mycket som möjligt. Det kan också vara att man pratar illa om någon kompis, som uppfattas som negativ till relationen, eller som kan upplevas som ett hot. Det kan även vara avundsjuka på barnen, som man då kan säga at de är ju nästan vuxna, du ska inte skämma bort dom så mycket, de behöver vara för sig själva mer. Det kan också vara irritation över någon hobby man har, att det tar för mycket tid av oss.

Det behöver inte vara så tydligt i början, vad alla de där inskränkningarna i det egnader livet betyder. Det kan uppfattas att det är av kärlek och vilja att vara tillsammans mycket, tills man märker att det är fler områden som blir snörpta, och vännerna och familjen verkar inte så populära partnerns ögon.

Det har bara varit en åtta månader lång relation, så det kanske inte hunnit blit så stor påverkan i ÅÅs liv, men jag är ganska övertygad om att det funnits varningssignaler. Tydliga eller ej, men de har funnits där.

Från Expressen:

"Han beskriver den korta men intensiva relationen som kärleksfull men under senare tid också präglad av konflikter."
//
"Relationen med den mördade kvinnan beskrivs som intensiv.

– Vi noterade att det gick fort fram och fick höra att de redan hade diskuterat att flytta ihop, berättar en vän.
"
//
"Paret hade varit på ön i drygt två veckor."

https://www.expressen.se/nyheter/krim/misstankte-mordaren-om-braket-innan-skargardsmordet-egna-orden-/
Citera
2026-09-15, 19:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig

"Paret hade varit på ön i drygt två veckor. De hade badat, solat, tränat, lagat mat och ”njutit av sommaren”. Men på morgonen då flickvännens familj ska komma uppstår en konflikt."

Även här:

"– Jag har varit där i dryga två veckor. Vi har varit där ute och gjort saker tillsammans som man gör. Vi har paddlat och badat och tränat. Och gjort liksom... fina saker. Lagat mat, njutit av sommaren, säger han i utredningen."

https://www.tv4.se/artikel/0AEd4RyxNUuQhGn2NAODU/pojkvaennens-egna-ord-taenker-pa-hennes-liv-som-jag-tog-bort
Citera
2026-09-15, 19:51
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig

Stort tack 🙏 Den dåliga stämningen som enligt vittnet fanns kvällen innan kan ju då ha uppkommit av att han börjat ta upp att han vill stanna kvar.. Hon tycker inte att det är en bra idé och så maler tankarna hos TN under natten osv..
Citera
2026-09-15, 20:02
Medlem
Kommer det någon FUP snart? Börjar bli tröttsamt med alla spekulationer ...
Citera
2026-09-15, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
Kommer det någon FUP snart?
Det lär dröja. På åklagaren låter det som det kan ta ett bra tag till. Analyserna är inte klara än, fler förhör ska genomföras m.m.

Citat:
Börjar bli tröttsamt med alla spekulationer ...
Om jag får spekulera : det kanske dröjer tills i november (december)?
Citera
2026-09-15, 20:08
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det låter lite konstigt att de redan skulle börjat tänka på att flytta ihop. Antingen har TN, som du säger, börjat ta ut lite i förskott, eller så har han pratat om det med ÅÅ. Han kan ju också ha överdrivit till sin vän när han berättatde om relationen.

I nya förhållanden, och om man är förälskad, jan "red flags" uppfattas som tecken på att den andra verkligen är förälskad, bryr sig om, vill vara med en hela tiden, omsorg...men egentligen är det en början till kontroll.

Det kan vara små grejor som att; måste du gå på AW på fredag, när vi istället kan... eller jag vill att du kommer hem direkt efter jobbet, jag vil vara tillsammans med dig så mycket som möjligt. Det kan också vara att man pratar illa om någon kompis, som uppfattas som negativ till relationen, eller som kan upplevas som ett hot. Det kan även vara avundsjuka på barnen, som man då kan säga at de är ju nästan vuxna, du ska inte skämma bort dom så mycket, de behöver vara för sig själva mer. Det kan också vara irritation över någon hobby man har, att det tar för mycket tid av oss.

Det behöver inte vara så tydligt i början, vad alla de där inskränkningarna i det egnader livet betyder. Det kan uppfattas att det är av kärlek och vilja att vara tillsammans mycket, tills man märker att det är fler områden som blir snörpta, och vännerna och familjen verkar inte så populära partnerns ögon.

Det har bara varit en åtta månader lång relation, så det kanske inte hunnit blit så stor påverkan i ÅÅs liv, men jag är ganska övertygad om att det funnits varningssignaler. Tydliga eller ej, men de har funnits där.

Från Expressen:

"Han beskriver den korta men intensiva relationen som kärleksfull men under senare tid också präglad av konflikter."
//
"Relationen med den mördade kvinnan beskrivs som intensiv.

– Vi noterade att det gick fort fram och fick höra att de redan hade diskuterat att flytta ihop, berättar en vän.
"
//
"Paret hade varit på ön i drygt två veckor."

https://www.expressen.se/nyheter/krim/misstankte-mordaren-om-braket-innan-skargardsmordet-egna-orden-/
Jag ”pudlar” och formulerar om vad jag menar ~ ja, red flags har säkert funnits men snarare av den typen att man ser dem tydligt när man tittar i backspegeln och börjar lägga ihop grejer. Små grejer som man kanske reagerar lite på men som inte är direkta varningstecken där och då.

Jag tror att TN säkert ansträngt sig för att visa sina bästa sidor eftersom han troligtvis tycker att han gjort ett kap. Jag får inte riktigt ihop att sista tiden varit konfliktfylld och sedan är man två veckor på landet utan några konflikter fram till sista dagen. Möjligt, absolut men kan potentiellt vara en efterhandskonstruktion för att få till en historia där konflikterna byggts på och till slut exploderade det.. Ett försök att mildra det han gjort och förmedla ”det är inte en persons fel när två träter” typ..
Citera
2026-09-15, 21:31
Medlem
Citat:
Jag ”pudlar” och formulerar om vad jag menar ~ ja, red flags har säkert funnits men snarare av den typen att man ser dem tydligt när man tittar i backspegeln och börjar lägga ihop grejer. Små grejer som man kanske reagerar lite på men som inte är direkta varningstecken där och då.

Jag tror att TN säkert ansträngt sig för att visa sina bästa sidor eftersom han troligtvis tycker att han gjort ett kap. Jag får inte riktigt ihop att sista tiden varit konfliktfylld och sedan är man två veckor på landet utan några konflikter fram till sista dagen. Möjligt, absolut men kan potentiellt vara en efterhandskonstruktion för att få till en historia där konflikterna byggts på och till slut exploderade det.. Ett försök att mildra det han gjort och förmedla ”det är inte en persons fel när två träter” typ..

TN har ju omvittnat varit kontrollerande både privat och i yrkeslivet. Jag tänker att om han kör den stilen även ute på Å:s ställe samtidigt som han tar Å för given så kan ju lätt en kontrast till X:et uppstå i Å:s ögon. X:et är ju just ett X och tar högst sannolikt inte Å för given. Hade X:et försökt utöva för mycket kontroll så hade nog inte samägandet fortgått. Kontrasten blir tydlig för Å som nog samtidigt börjar markera revir lite grand vilket då förstärker TN:s frustration med följd att han passerar gränsen för acceptabelt beteende. Han kan mycket väl haft synpunkter på allt ifrån var grillen ska stå till hur Å och X:et fördelar kostnader. Där någonstans är det rimligt att få tillbaka ”det där har du inte riktigt med att göra…” (mycket smärtsam kommentar för människor av TNs typ tror jag)
Citera
2026-09-15, 22:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ja, då är jag helt med.
Det är väl ungefär där jag är också, men man vet aldrig.
Citera
2026-09-15, 22:29
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Kommer det någon FUP snart? Börjar bli tröttsamt med alla spekulationer ...

Det är mer tröttsamt när någon efterfrågar FUP. Häng med i tråden så ser du att förundersökningen sannolikt kommer pågå i månader framöver snarare än veckor eller dagar.

Läs lite i tråden så kommer du garanterat få information om varenda omhäktningsförhandling. Du kommer garanterat kunna läsa här när åtal väcks.

Innan åtal är väckt så är det 100 % meningslöst att efterfråga FUP. Det är också meningslöst att fråga när FUP kan tänkas vara klar eftersom ingen kan svara på det.

Med tanke på hur många som är engagerade i den här tråden – så kommer någon troligtvis ladda upp FUP utan att ens vara ombedd.

Det är tröttsamt att någon som inte ens orkar läsa i tråden yttrar sig om att det är tröttsamt med spekulationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in