Citat:
Ursprungligen postat av
Humbug69
Precis Jocke, ett antagande, och ett ytterst rimligt sådant. Det är inte ett påstående. Om jag skrivit att du sagt det hade det varit osant. Har jag påstått att du skrivit det?
Om inte kan du be om ursäkt för att du hittar på saker.
Jag har redan svarat på det, om du inte vill/kan förstå svaret kan jag inte hjälpa.
Ja, 2016 skillde det sig hur statistik fördes.
Hur tycker du statistik skall föras? Skall ett anmält brott registreras som ett anmält brott? Eller hur tycker du det skall registreras?
Hur ser olikheterna ut nu? Nu när både Sverige och Tyskland har en samtyckeslag?
Du upprepar din fråga, "Jag frågade ju dig om du inte ser någon skillnad ifall man uttrycker sig som att i Alebäcken (2900 invånare) så begicks det 30 våldtäkter under förra året eller att i Alebäcken blev 1 person våldtagen förra året? Men fick inget svar på den frågan."
Jo jag har svarat, om 30 våldtäkter har skett så skall det självklart anges som att 30 våldtäkter har skett.
Du har ju inte alls svarat och du förstår fortfarande inte någonting. Menar du att
sättet att registrera anmälda våldtäkter på i ett land beror på vilken lagstiftning man har?
Om Sverige skulle göra som man gör i nästan hälften av de övriga länderna i Europa så skulle alltså en fjärdedel (25%) av de registrerade anmälningarna försvinna.
Över en natt skulle alltså antalet anmälda våldtäkter i Sverige minska med 25% eftersom det inte handlade om någon våldtäkt. Det är ju en jättestor andel.
Citat:
Den mest betydelsefulla skillnaden mellan olika länder är dock olikheter i fråga om när i handläggningsprocessen som anmälningen registreras. I Sverige registreras en anmälan om våldtäkt direkt när den kommer in till polisen, oavsett om utredningen sedan visar att det inte var frågan om någon våldtäkt. I närmare hälften av länderna i Europa registreras anmälan först när polisutredningen är klar och då gallras det som visar sig inte vara en våldtäkt bort. Att detta har betydelse för antalet anmälningar framgår av en tidigare studie från Brå (Brå 2019 b). Av de genomgångna anmälningarna från 2016 utgjordes runt en fjärdedel av gärningar som visade sig sannolikt inte ha hänt eller inte uppfyllde kriterierna för en våldtäkt. Om Sverige skulle föra statistiken som i de flesta övriga länder skulle alltså en fjärdedel av de registrerade anmälningar försvinna.
Du har inte alls svarat på om du inte själv anser att det är en viss skillnad att säga att i det här lilla samhället begicks det 30 våldtäkter förra halvåret jämfört med att säga att 1 person blev våldtagen förra halvåret?
Tror inte heller att du svarat på exemplet när kvinnor får välja vilken väg de skulle gå hem på?
(Om du ni inte har gjort det i något av dina 10 tidigare svar som jag inte hunnit läsa ännu)