2026-09-09, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
De har riktigt snygga skor, köpt flertalet med finskor därifrån och har fått flertalet med positiva kommentarer om dessa. Var ingen som kunde tro att jag bara hade gett 300-400kr för dessa. De jag köpte sist kostade 200kr/styck.

Var för ett antal år sedan inne på NK och kollade på ett par finskor för 3000kr. Frågade om kvalitén och fick rådet att gå till skomakare var tredje månad så skulle de hålla

Kan även rekommendera pennor på Temu, köpte själv två stycken med mitt namn och efternamn tryckt på pennan, hela 23kr kostade denna när jag köpte de och tycker att pennorna är rätt snygga och goa att skriva med. https://share.temu.com/0U6Uh3wk0JB
vem köper skor styckvis?
Citera
2026-09-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
vem köper skor styckvis?
Jaja paret då.

Får inte några roliga erbjudanden från Temu längre, har inte gjort en beställning sen juni, det är verkligen avtändande att kundvagnen blir dyrare när man kommer till kassan vilket får en att lämna sidan varje gång.

Har de inte några planer på att baka in avgifterna i priset på produkterna?
Citera
2026-09-09, 23:45
Medlem
Citat:
Jaja paret då.

Får inte några roliga erbjudanden från Temu längre, har inte gjort en beställning sen juni, det är verkligen avtändande att kundvagnen blir dyrare när man kommer till kassan vilket får en att lämna sidan varje gång.

Hehe, ville bara jävlas lite med dig.Men håller med, jag handlade mycket smått(ibland stort) på Ali innan dom nya tullreglerna ,men det har inte blivit ett enda köp sen 1 juli och lite av en hobby har försvunnit , det var småroligt att sitta och surfa runt på Ali.
Citera
2026-09-10, 10:01
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Dessa är inte farliga föremål enligt Förordning (1990:415) om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål.

Så du menar att tullen kommer inte stoppa de utan jag kommer få de (rättare sagt gå och hämta utan problem från närmste ombud)?
Har jag förstått dig rätt?
Citera
2026-09-10, 17:21
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Så du menar att tullen kommer inte stoppa de utan jag kommer få de (rättare sagt gå och hämta utan problem från närmste ombud)?
Har jag förstått dig rätt?
Ja, tullverket skriver så på hemsidan. Du får till och med ta med dig svärdet på flyget från Asien.

https://www.tullverket.se/privat/paresan/tamedparesan/handlavapenochfarligaforemalpadinresa.4.7df61c5915 510cfe9e710a11.html
Jag ska resa runt i Asien och funderar på att köpa med mig en sabel eller ett svärd som souvenir. Får jag ta med mig det hem till Sverige?

Ja. Du behöver inget tillstånd från Polismyndigheten för att ta med dig ett svärd, sabel eller till exempel machete. Dessa är inte farliga föremål enligt Förordning (1990:415) om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål.
Citera
2026-09-10, 20:07
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Jaja paret då.

Ja, de senaste gångerna jag har beställt från Temu och Aliexpress har den här nya extraskatten blivit lika hög som summan för varorna. Det är surt, men blev ändå billigare (eller samma pris) än vad varorna hade kostat hos ett företag inom EU, om de nu ens hade gått att finna.
Blir nog svårt att baka in avgiften i priset då den baseras på hur många varor inom samma kategori du köper, men det är fult och irriterande att de inte redovisar vilka varor som faller inom samma kategori. Tycker alltid att jag får betala lite mer än vad som är meningen.
Citera
2026-09-10, 21:37
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Ja, tullverket skriver så på hemsidan. Du får till och med ta med dig svärdet på flyget från Asien.

https://www.tullverket.se/privat/paresan/tamedparesan/handlavapenochfarligaforemalpadinresa.4.7df61c5915 510cfe9e710a11.html
Jag ska resa runt i Asien och funderar på att köpa med mig en sabel eller ett svärd som souvenir. Får jag ta med mig det hem till Sverige?

Ja. Du behöver inget tillstånd från Polismyndigheten för att ta med dig ett svärd, sabel eller till exempel machete. Dessa är inte farliga föremål enligt Förordning (1990:415) om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål.

1000 tack för info amigo.
Citera
2026-09-10, 21:39
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Ja, de senaste gångerna jag har beställt från Temu och Aliexpress har den här nya extraskatten blivit lika hög som summan för varorna. Det är surt, men blev ändå billigare (eller samma pris) än vad varorna hade kostat hos ett företag inom EU, om de nu ens hade gått att finna.
Blir nog svårt att baka in avgiften i priset då den baseras på hur många varor inom samma kategori du köper, men det är fult och irriterande att de inte redovisar vilka varor som faller inom samma kategori. Tycker alltid att jag får betala lite mer än vad som är meningen.

Man kan ju tänka att de tar enbart avgiften för frakten från Kina till Sverige vilket är ungefär 250-600 kr beroende på företag som tar det hit och om varan är mellan 1-2 kg.
Så fortfarande värt det dvs. beställa från TEMU!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in