2026-09-10, 16:12
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag har också noterat att SE har typiska "mördarkindknotor" under det plufsiga ansiktet vilket enligt frenologin kan tyda på att han var en mördare.

Dalulven, trådens egen amatörgrafolog, håller också på med en analys av SEs handstil som säkert kan peka mot skuld i mordet eller allmänt mordiska tendenser?

De flesta vittnen som är överdrivet säkra när de talar brukar ha minst ett eller flera mord på sitt samvete? Är det något du vill utveckla?

Björkman är ”misstänkt säker” på att GM hade blå mössa redan den 3 mars:

Han är helt säker på att mössan hade en mörkblå färg. Detta förhållande säger sig Anders Björkman vara fullkomligt säker på och han säger att detta förhållande berättade han också omgående efter att han kom hem till bostaden för sin hustru vilken verifierar förhållande vid detta förhör.

Det kan bara betyda att AB är mördaren? Enligt ”Ballalaila-logik”.
Citera
2026-09-10, 16:15
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
"Älvström var också medicinskt konstaterad hermafrodit" enligt spekulationer i fikarummet.

Man undrar om det bara var kaffe i muggarna på Kronoberget eller om de blandat i lite "med kron" i det?

Ibland går "hemlig kunskap" inte att skilja från ren lappri.

Älvström var bekräftad hermafrodit som sökte sexuell kontakt med LJ.

Allt enligt ett avsnitt av ”Snillen spekulerar” inspelat på Kronoberget.
Citera
2026-09-10, 16:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Älvström var bekräftad hermafrodit som sökte sexuell kontakt med LJ.

Allt enligt ett avsnitt av ”Snillen spekulerar” inspelat på Kronoberget.
Jag tar på mig den illasittande Kronobergshatten och drar den "hemliga slutsatsen":
Kanske Älvström var ett medium och fick en förnimmelse av att hans drömprins LJ närmade sig Skandiahuset när han behärskat upphetsad bestämde sig för att stämpla ut för dagen? När Älvström fick syn på OPs ryggtavla på trottoaren förväxlade han denne med Sigge Cedergrens och sköt honom genast i ryggen vid Tunnelgatan.
Ja, när det gäller att lösa MOP med fria fantasier ligger polisen hästlängder före även de mest gränslösa privatspanarna; Hedström, Dammegard och Pettersson.

Edit: Polisen undersökte på riktigt hypotesen att mördaren tagit fel på Sigge Cedergren och Olof Palme. En häpnadsväckande förväxlingsteori helt enkelt.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-09-10 kl. 16:45.
Citera
2026-09-10, 17:17
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag tar på mig den illasittande Kronobergshatten och drar den "hemliga slutsatsen":
Kanske Älvström var ett medium och fick en förnimmelse av att hans drömprins LJ närmade sig Skandiahuset när han behärskat upphetsad bestämde sig för att stämpla ut för dagen? När Älvström fick syn på OPs ryggtavla på trottoaren förväxlade han denne med Sigge Cedergrens och sköt honom genast i ryggen vid Tunnelgatan.

”Förnimmelse av mord”.

Citat:
Edit: Polisen undersökte på riktigt hypotesen att mördaren tagit fel på Sigge Cedergren och Olof Palme. En häpnadsväckande förväxlingsteori helt enkelt.

Och polisen undersökte på riktigt hypotesen att SE dumpat mordvapnet i en sjö och att samma vapen sedan återfanns i WG:s samling igen.

Dessutom med fel bil och andra avvikelser.

Hur räddningsaktionen av vapnet såg ut förtäljer inte historien. Var det WG själv som Scubadök utan att någon märkte något? Fick inte revolvern rostskador som NFC borde ha märkt?
Citera
2026-09-10, 18:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
”Förnimmelse av mord”.

Och polisen undersökte på riktigt hypotesen att SE dumpat mordvapnet i en sjö och att samma vapen sedan återfanns i WG:s samling igen.

Dessutom med fel bil och andra avvikelser.

Hur räddningsaktionen av vapnet såg ut förtäljer inte historien. Var det WG själv som Scubadök utan att någon märkte något? Fick inte revolvern rostskador som NFC borde ha märkt?

Jag tror inte hypotesen att vapnet fiskades upp ur sjön utanför Hedemora och återfördes till WGs källare går att utreda längre eftersom hypotesen är död?

Jag har själv tyckt att det är konstigt att mordvapnet fick den sista vilan både i sjön och i WGs låsta källare, men har inte velat försämra stämningen i tråden av hänsyn till den döda hypotesen.

Vapnet i WGs källare exhumerades efter WGs död och såldes helt lagligt till en ny ägare och kammade dessutom noll när NFC provsköt den i modern tid.

Edit: Kanske det finns något ringrostigt medium som kan få kontakt med mordvapnet i långtjärnen utanför Hedemora? Bara för att bilen, signalementet på mannen, datumet och sjön var fel (fel sjö enligt ME) behöver det ju inte betyda att den påhittade GM-SE inte dumpade vapnet i Långtjärnen ändå?
Citera
2026-09-10, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Den David Bagares gata där väsktjuven och inte väskägaren sprang.

Den springande mannen måste ha varit en väsktjuv. LJ ropade "stoppa honom, ta fast honom". Alltså måste den springande mannen ha sprungit på David Bagares gata.

I YN:s efterhandskonstruktion.

Att LJ inte ropade "stoppa honom, ta fast honom" (enligt AZ och LJ) kan alla ta till sig.

Att YN:s och AZ:s möte med LJ vid trappkrönet var "några sekunder" och så snabbt att "de stannade inte" kan också alla ta till sig.

Fniss fniss fniss, årets skämt!
Citera
2026-09-10, 19:21
Medlem
Citat:
Jag tror inte hypotesen att vapnet fiskades upp ur sjön utanför Hedemora och återfördes till WGs källare går att utreda längre eftersom hypotesen är död?

Jag har själv tyckt att det är konstigt att mordvapnet fick den sista vilan både i sjön och i WGs låsta källare, men har inte velat försämra stämningen i tråden av hänsyn till den döda hypotesen.

Vapnet i WGs källare exhumerades efter WGs död och såldes helt lagligt till en ny ägare och kammade dessutom noll när NFC provsköt den i modern tid.

Edit: Kanske det finns något ringrostigt medium som kan få kontakt med mordvapnet i långtjärnen utanför Hedemora? Bara för att bilen, signalementet på mannen, datumet och sjön var fel (fel sjö enligt ME) behöver det ju inte betyda att den påhittade GM-SE inte dumpade vapnet i Långtjärnen ändå?

Skalan är -4 till +4 på NFCs skala.
+4 är säkert vapnet. Noll innebär "Hänger i luften/ej möjlig att avskriva".
WGs vapen hade noll.

Av alla vapen de provskjutit är det bästa Palmemordsmatch de haft.
Källa Sonny Björk. Intervjuer finns på nätet.
Han har även fördrag som ligger ute.
Citera
2026-09-10, 19:25
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Det är rätt fascinerande hur någon läsa förhöret med uppgiftslämnaren vid sjön, få veta att hon kollade upp regnumret och fick veta att bilen tillhörde fel person, och ändå landa i slutsatsen att det var SE som kom körandes till sjön.

Polisens förhör motbevisar ju hypotesen. Det var fel bil. Regnumret kollades med Vägverket.

Om man då ändå tror på hypotesen fast den är motbevisad borde man vara diskvalificerad från alla MOP-diskussioner för all framtid.

Då är man själva förkroppsligandet av faktaresistens, bekräftelsebias och total renons på objektivt tänkande. Det går inte att ta något den personen säger på allvar någonsin. Och man kan starkt misstänka att vederbörande hade platsat i en direktöversatt version av Stay Behind.

”Stay Behind” kan ju som bekant direktöversättas till ”efterbliven”.

Samma sak kan för övrigt sägas om hypotesen att YN inte såg någon alls på David Bagares gata.
Citera
2026-09-10, 19:29
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
”Våran klocka gick inte fel utan vår tidsapparat” (digitalklockan på arbetstidsterminalen i hisshallen innanför receptionen) ”stod på 23.20”

”Men vår klocka” (Timecons systemklocka som avgjorde vilka tider som registrerades) ”gick en minut fel vilket jag konstaterade vid kontroll med fröken ur.”

”Och det var därför jag också sa 23.19 åt honom.”

Trots att det var fel. Det visste jag inte när jag sa 23.19 åt honom. Sedan ringde jag Fröken Ur och upptäckte att Timecons systemklocka gick en minut efter.

Fast "tidsapparat" är väl snarare stämpelklocka och "klocka" just "klocka"?

Hur ofta frågar du själv: "ursäkta mig, kan ni säga vad tiden på tidsapparaten är?" när du undrar vad klockan visar?

Tidsapparat är ju en apparat där man loggar tider. En stämpelklocka, alltså
Citera
2026-09-10, 19:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är rätt fascinerande hur någon läsa förhöret med uppgiftslämnaren vid sjön, få veta att hon kollade upp regnumret och fick veta att bilen tillhörde fel person, och ändå landa i slutsatsen att det var SE som kom körandes till sjön.

Polisens förhör motbevisar ju hypotesen. Det var fel bil. Regnumret kollades med Vägverket.

Om man då ändå tror på hypotesen fast den är motbevisad borde man vara diskvalificerad från alla MOP-diskussioner för all framtid.

Då är man själva förkroppsligandet av faktaresistens, bekräftelsebias och total renons på objektivt tänkande. Det går inte att ta något den personen säger på allvar någonsin. Och man kan starkt misstänka att vederbörande hade platsat i en direktöversatt version av Stay Behind.

”Stay Behind” kan ju som bekant direktöversättas till ”efterbliven”.

Samma sak kan för övrigt sägas om hypotesen att YN inte såg någon alls på David Bagares gata.
Det mest anmärkningsvärda med tipset om mordvapendumpningen i sjön är väl att vittnet inte har sett skymten av ett vapen? Hur kopplar man ens iakttagelsen av en man på en sjö till ett vapen utan att sett röken av ett vapen?

Jag såg en kvinna igår med en handväska. Betyder det då att jag sett en dam bära runt på mordvapnet i sin väska? Kanske kastade damen mordvapnet i en soptunna när jag inte tittade på?

Ska jag ringa polisen nu och tipsa dem om damen?

Jag underkänner en polisutredning som värderar detta biltips så högt att de bedömer att vittnet sett en man dumpa mordvapnet utan att sett skymten av vapnet.

Det här tipset var tydligen så hett enligt PU att man skickade en utredare upp till Dalarna för att försöka få vittnet att peka ut SEs Citroën som bilen vittnet sett att det stod Toyota på. Toyotan som hade bokstäverna EGG på registreringsskylten, inte en bokstav samma som på SEs Citroen.

Det verkar som om senaste PU börjat med att bestämma att det inte gick att komma runt SE och sedan lade sina resurser på att bevisa det?

Häpnadsväckande minst sagt!
Citera
2026-09-10, 20:17
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Det mest anmärkningsvärda med tipset om mordvapendumpningen i sjön är väl att vittnet inte har sett skymten av ett vapen? Hur kopplar man ens iakttagelsen av en man på en sjö till ett vapen utan att sett röken av ett vapen?

Jag såg en kvinna igår med en handväska. Betyder det då att jag sett en dam bära runt på mordvapnet i sin väska? Kanske kastade damen mordvapnet i en soptunna när jag inte tittade på?

Ska jag ringa polisen nu och tipsa dem om damen?

Jag underkänner en polisutredning som värderar detta biltips så högt att de bedömer att vittnet sett en man dumpa mordvapnet utan att sett skymten av vapnet.

Det här tipset var tydligen så hett enligt PU att man skickade en utredare upp till Dalarna för att försöka få vittnet att peka ut SEs Citroën som bilen vittnet sett att det stod Toyota på. Toyotan som hade bokstäverna EGG på registreringsskylten, inte en bokstav samma som på SEs Citroen.

Det verkar som om senaste PU börjat med att bestämma att det inte gick att komma runt SE och sedan lade sina resurser på att bevisa det?

Häpnadsväckande minst sagt!

Vittnet hade ju inte ens sett mannen gå ut på isen. Än mindre sett ett uppborrat hål ute på isen. Hon hade bara sett mannen gå i riktning mot sjön och sedan komma tillbaka en kort stund senare. Som om han ångrat sig och inte längre ville fiska eftersom det var så dåligt väder den dagen.

Vittnet såg också hur mannen hade någon typ av fiskelåda på ryggen. Det ökar sannolikheten att det verkligen var en isfiskare som ångrade sig. Spåren tog dessutom slut nära strandkanten när hon kollade ett par timmar senare.

Jag tycker inte du borde bussa polisen på kvinnan med handväskan du såg igår. Men om det hade varit en handledsväska hade det varit en annan sak. Alla vet ju att alla med handledsväskor är mördare. Det står i Cluedoreglerna.
Citera
2026-09-10, 20:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vittnet hade ju inte ens sett mannen gå ut på isen. Än mindre sett ett uppborrat hål ute på isen. Hon hade bara sett mannen gå i riktning mot sjön och sedan komma tillbaka en kort stund senare. Som om han ångrat sig och inte längre ville fiska eftersom det var så dåligt väder den dagen.

Vittnet såg också hur mannen hade någon typ av fiskelåda på ryggen. Det ökar sannolikheten att det verkligen var en isfiskare som ångrade sig. Spåren tog dessutom slut nära strandkanten när hon kollade ett par timmar senare.

Jag tycker inte du borde bussa polisen på kvinnan med handväskan du såg igår. Men om det hade varit en handledsväska hade det varit en annan sak. Alla vet ju att alla med handledsväskor är mördare. Det står i Cluedoreglerna.
Då låter jag bli att ringa polisen. Väskan damen bar på var en vanlig väska.

Vi får sluta att tassa runt det vi egentligen vet om tipset om dumpningen av mordvapnet i Långtjärnen och det är att den grävande journalisten TP hittade tipset och ansåg att SE passerat Hedemora på måndagen efter mordet. "Allt stämde" som TP brukar skriva när han fabulerar.

Mannen vid sjön var dessutom smal och hade en blå overall på sig. Inte direkt en bra beskrivning av SE. Att TP inte vet hur man värderar tips tycks inte stoppat honom från att förmå KP att lägga resurser på att skicka upp en utredare med bilder på samma bilmodell som SE hade till Dalarna.

Varför TP tvivlade på att SE åkte upp till fjällen under helgen är en gåta, men tipset om mannen med fiskelådan som vände i det dåliga vädret vid sjön på måndagen bedömde TP tydligen som ett mycket hett tips.

"SE går helt enkelt inte att komma runt". Ännu ett vingklippt bevingat ord från polisens feberfantasier på Kronoberget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in