2026-09-10, 13:12
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det där om Tre Backar var en alternativ teori, ungefär som att UFOn skulle skjutit OP.

Det går också att bara läsa innantill och dra slutsatsen att YN mötte mannen hon såg på DBG på David Bagares Gata, eftersom det är vad hon själv berättar.

Det är väl till och med så att HH har påstått att YN var helt nykter på mordnatten? Det är väl ytterligare ett missförstånd från polisens sida?

Precis, det var det jag anspelade på med referensen till forumavdelningen Konspirationer och alternativa teorier. Jag bara spelade med lite.

Bra spanat att HH påstod att YN var helt nykter. Ännu en slarvmiss från polisens sida.

Jag tror generellt att man ska vara väldigt försiktig med att tro att polisen hade någon sorts ”hemlig kunskap” som på något sätt skulle rättfärdiga deras bisarra fikarumsspekulationer.

Det var knappast ”hemlig kunskap” som fick dem att tro att Engström hette Älvström. Det var knappast ”hemlig kunskap” som fick dem att tro att Björkman hette Boström. Eller att SE hade beige rock i Rapport.

På samma sätt var det knappast ”hemlig kunskap” som fick KP att köra i diket och tro att SE stämplade ut först efter väktarsamtalet. Och det var knappast ”hemlig kunskap” som fick Linder att slänga ur sig att AZ inte såg någonting, ”vad jag minns”.
Citera
2026-09-10, 13:15
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
SE börjar ju berätta om mordet väldigt tidigt för alla som vill höra.

Hur kan han glömma tiden till sitt livs viktigaste händelse (som han dessutom tog sig sånt besvär att ta reda på) ?

En udda filur vår gode SE.
Ja verkligen.

Jag missade en SE-dribbling angående utstämplingstiden, så här lät det när advokat Liljeroos tog honom i örat i hovrätten angående utstämplingstiden:
AL: Du har sagt i förhör att du stämplade ut 23.19 men att rätt tid var 23.20?
SE: Den tid jag sa i tingsrätten är rätt (där hade han alltså ändrat utstämplingstiden till 23.20 och att rätt tid var 23.21)
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-09-10 kl. 13:37.
Citera
2026-09-10, 13:20
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja verkligen.

Jag missade en SE-dribbling angående utstämplingstiden, så här lät det när advokat Liljeroos tog honom i örat i hovrätten angående utstämplingstiden:
AL: Du har sagt i förhör att du stämplade ut 23.19 men att rätt tid var 23.20?
SE: Den tid jag sa i TR är rätt (där hade han alltså ändrat utstämplingstiden till 23.20 och att rätt tid var 23.21)
KP dribblade vidare 2020 och kastade helt om SEs utstämplingsordning och väktarsamtalet.

Har KP alibi för mordet?
Citera
2026-09-10, 13:29
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Det där om Tre Backar var en alternativ teori, ungefär som att UFOn skulle skjutit OP.

Det går också att bara läsa innantill och dra slutsatsen att YN mötte mannen hon såg på DBG på David Bagares Gata, eftersom det är vad hon själv berättar.

Det är väl till och med så att HH har påstått att YN var helt nykter på mordnatten? Det är väl ytterligare ett missförstånd från polisens sida?

"Yvonne Nieminen skiljer sig från flera som är ute på stan den här natten. Hon är nämligen fullständigt nykter."

Hans Holmér i "Olof Palme är skjuten!" 1988.

Ett obekräftat och uppenbart felaktigt påstående. Ingen frågade i förhören.

Yvonne bekräftade i intervjun 1990 att hon och Ahmed drack sprit i hans lägenhet på Södermalm tidigare på kvällen.

Yvonne var uppenbart mer onykter än Ahmed. Att döma av deras vittnesuppgifter. Yvonne kunde inte minnas var de mötte Lars Jeppsson (vid krönet och inte mellan andra och tredje avsatsen) och var de mötte poliserna (vid Luntmakargatan och inte i trappan eller vid trappfoten 20 meter öster om Luntmakargatan). Hon kunde inte ens minnas att poliserna stoppade dem och frågade om de hade mött någon. Yvonne uppgav att Lars var "blond".
Senast redigerad av Lebel 2026-09-10 kl. 13:35.
Citera
2026-09-10, 14:16
Medlem
Citat:
KP dribblade vidare 2020 och kastade helt om SEs utstämplingsordning och väktarsamtalet.

Har KP alibi för mordet?

Ja det kan väktarna ha gjort också, precis hur det där gick till är i mina ögon inte helt utrett. Öppna dörrar hit o dit, rutiner som inte följs, väktare som har ett jobb dom gärna vill behålla, förhör tre månader senare. Det är som det är.

Sen säger HO att han tror Engström lämnar Skandia i 23.20-tiden.
Citera
2026-09-10, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
"Yvonne Nieminen skiljer sig från flera som är ute på stan den här natten. Hon är nämligen fullständigt nykter."

Yvonne bekräftade i intervjun 1990 att hon och Ahmed drack sprit i hans lägenhet på Södermalm tidigare på kvällen.

Yvonne var uppenbart mer onykter än Ahmed. Att döma av deras vittnesuppgifter. Yvonne kunde inte minnas var de mötte Lars Jeppsson (vid krönet och inte mellan andra och tredje avsatsen) och var de mötte poliserna (vid Luntmakargatan och inte i trappan eller vid trappfoten 20 meter öster om Luntmakargatan). Hon kunde inte ens minnas att poliserna stoppade dem och frågade om de hade mött någon. Yvonne uppgav att Lars var "blond".

Nu var ju inte Björkman nykter häller. Men «mössan» han såg har blivit religion i pappslöjden.

Sen var Yvonne finsk, dom tål att ta en liten drink utan gå apeshit bananas. Som svennar.
Citera
2026-09-10, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det fetade, han uppfattade nog advokat Liljeroos frågor i HR som lite besvärliga, inte minst om just utstämplingstiden där han ertappades med att fara med osanning igen, typ så här:
SE: Jag stämplade ut 23.22 men klockan gick en minut fel så rätt tid ska vara 23.23.
AL: Du sa i TR 23.20 men att rätt tid var 23.21?
SE: (aj fan, hade advokatjäveln inte struntat i vad jag sa i TR, de brukar dom (polis etc) ju göra) Eh den tid jag sa i TR är rätt, den hade jag precis kollat upp.

Det är nästan som att SE hadde vänjt sig vid att ljuga ja, det blev ju aldrig några problem av det.

Det är nåt med sättet han pratar på också, han är så säker liksom. Andra vittnen, som inte mördat någon, är ofta så osäkra. Som ju är självklart att folk är.
Citera
2026-09-10, 15:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ja det kan väktarna ha gjort också, precis hur det där gick till är i mina ögon inte helt utrett. Öppna dörrar hit o dit, rutiner som inte följs, väktare som har ett jobb dom gärna vill behålla, förhör tre månader senare. Det är som det är.

Sen säger HO att han tror Engström lämnar Skandia i 23.20-tiden.
Spelar det någon roll om vittnet SE lämnade Skandia vid 23.20 eller 23.21? Är han inte ett vittne oavsett minuten?

Vad har öppnade dörrar på Skandia med MOP att göra? Hur menar du att kopplingen till mordet ser ut?
Citera
2026-09-10, 15:20
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Det är nästan som att SE hadde vänjt sig vid att ljuga ja, det blev ju aldrig några problem av det.

Det är nåt med sättet han pratar på också, han är så säker liksom. Andra vittnen, som inte mördat någon, är ofta så osäkra. Som ju är självklart att folk är.

Han är onödigt detaljerad och exakt tills han tvingas retirera och förvirra med något som ändå inte stämmer. Kallas att ljuga. Minnet ör det inget fel på, inte heller har han några helgalna utsvävningar typiska för mytomaner. Lögnerna fyller sin funktion.
Citera
2026-09-10, 15:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel

Citat:
Nu var ju inte Björkman nykter häller. Men «mössan» han såg har blivit religion i pappslöjden.

Sen var Yvonne finsk, dom tål att ta en liten drink utan gå apeshit bananas. Som svennar.

Jag tycker det hörs på YN i intervjun att hon 'bryter' på gotländska. Bodde hon på Gotland när hon var yngre? Jag får för mig att hon flyttade dit på äldre dar. 2020 nämns Gotland och YN ringde sin mamma på Gotland dagen efter mordet 1986. Enligt Chatgpt gick hon på Säveskolan på Gotland 1971-74.

Vi kan därför inte avgöra om YN tålde sprit som en riktig finska eller bara som en gotländsk gutekvinna. Att YN drabbades av diverse fårskallar inom polisen, journalistkåren och senare även privatspanare är dock väldokumenterat.
Citera
2026-09-10, 15:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Jag har också noterat att SE har typiska "mördarkindknotor" under det plufsiga ansiktet vilket enligt frenologin kan tyda på att han var en mördare.

Dalulven, trådens egen amatörgrafolog, håller också på med en analys av SEs handstil som säkert kan peka mot skuld i mordet eller allmänt mordiska tendenser?

De flesta vittnen som är överdrivet säkra när de talar brukar ha minst ett eller flera mord på sitt samvete? Är det något du vill utveckla?
Senast redigerad av ursprungligen 2026-09-10 kl. 15:46.
Citera
2026-09-10, 15:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Precis, det var det jag anspelade på med referensen till forumavdelningen Konspirationer och alternativa teorier. Jag bara spelade med lite.

Bra spanat att HH påstod att YN var helt nykter. Ännu en slarvmiss från polisens sida.

Jag tror generellt att man ska vara väldigt försiktig med att tro att polisen hade någon sorts ”hemlig kunskap” som på något sätt skulle rättfärdiga deras bisarra fikarumsspekulationer.

Det var knappast ”hemlig kunskap” som fick dem att tro att Engström hette Älvström. Det var knappast ”hemlig kunskap” som fick dem att tro att Björkman hette Boström. Eller att SE hade beige rock i Rapport.

På samma sätt var det knappast ”hemlig kunskap” som fick KP att köra i diket och tro att SE stämplade ut först efter väktarsamtalet. Och det var knappast ”hemlig kunskap” som fick Linder att slänga ur sig att AZ inte såg någonting, ”vad jag minns”.
"Älvström var också medicinskt konstaterad hermafrodit" enligt spekulationer i fikarummet.

Man undrar om det bara var kaffe i muggarna på Kronoberget eller om de blandat i lite "med kron" i det?

Ibland går "hemlig kunskap" inte att skilja från ren lappri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in