2026-09-03, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Tyvärr, verkligen tyvärr. Eftersom bra dagisfröknar verkligen är något som behövs! Varför i helvete är deras lön så låg? Folk som hjälper oss att ta hand om våra barn, det viktigaste som finns i livet, mänsklighetens framtid.

Instämmer! Sen tror jag inte värdet i arbetet är för att dessa har läst på universitetet i ett antal år. Yrket ses väl inte som fint nog av samhället att ta hand om barnen. Bättre att lägga pengarna som läggs på utbildning i förlorad arbetskraft och flummiga kurser och ta alla dessa resurser och ge till personalen direkt.
Citera
2026-09-03, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dintintin
Instämmer! Sen tror jag inte värdet i arbetet är för att dessa har läst på universitetet i ett antal år. Yrket ses väl inte som fint nog av samhället att ta hand om barnen. Bättre att lägga pengarna som läggs på utbildning i förlorad arbetskraft och flummiga kurser och ta alla dessa resurser och ge till personalen direkt.
Inte ens det, utbildning. Finns dagmammor som är värd guld, trots inte en dag av utbildning, ren talang. Vi har tyvärr inte ett system som tar tillvara på talang, oavsett om det handlar om barn, pedagogik, psykologi eller mer tekniska saker.
Citera
2026-09-04, 04:16
Medlem
Haramadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stearinkalle
Du frågar på fel ställe. Här på Flashback har alla några miljoner i aktier, lika mycket i fonder, något litet blygsamt sparkonto med några hundratusen som skvalpar runt samt lite guldtackor som ligger och skräpar här och var.

Ja, här är alla glada miljardärer med tunga aktieposter i de mest lönsamma företagen. Koenigseggarna står uppradade sida vid sida i tjugobilarsgaraget. För att sen i nästa stund efterfråga vilka nudlar som är billigast - oftast strax innan den 25:e varje månad.

Tror de som sparar har en hel del, men gissar att lika många sätter sprätt på pengarna så fort de trillar in på kontot. Ytterligheterna frodas när det gäller sparande är min okvalificerade killgissning.
Citera
2026-09-04, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unicase
Ligger pengarna på sparkontot så växer de ej. Snarare äts de upp av inflationen.
Banken kompenserar vanligen för inflation.

Det är staten som stjäl sparandet.

Problemet är konfiskatorisk kapitalbeskattning. För staten kommer och stjäl av ditt kapital, med påståenden om att du haft inkomst, där du inte haft någon real inkomst utan bar fått kompensation för inflation.
Citera
2026-09-06, 05:05
Medlem
Femhundranittiosjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Torsk på vadå?
På det goda i livet... Dit pengarna gått. Men det ska bli ändring på detta nu faktiskt!
Citera
2026-09-10, 10:38
Medlem
Så här mycket pengar har dessa - enligt privatekonomen latinon på Swedbank

För ett sammanboende par utan barn som bor i bostadsrätt i Västerås återstår 37 300 kronor i månaden när boendet och de levnadskostnader som ingår i bankens kalkyl är betalda. I Ängelholm är motsvarande summa 36 933 kronor. Det är därmed de hushåll i rapporten som har störst utrymme kvar till sparande och annan konsumtion.

I andra änden av skalan är marginalerna betydligt mindre. En ensamstående med två barn i bostadsrätt i Stockholms stad har enligt samma kalkyl 2 536 kronor kvar varje månad. För en ung person utan barn i bostadsrätt i Stockholms stad är summan 3 223 kronor.

Alla bor i bostadsrätt - ingen bor i hyresOrätt eller villa - dom räknas inte -
eller så har dom flera 100,000 kvar eller ingenting eller minus.

I kalkylen ingår kommunala resor - ingen har bil o särskilt inte mercedes s-klass tesla s eller
bentley continental GT

https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/privatekonomi/1511647-hushallen-med-37-000-kronor-kvar-nar-manaden-ar-slut

hur många flashbackare har mer än 37,000 kr kvar när allt är betalt - o med allt ingår också
bil - och har ni barn hemma - en inkomst eller två - ni med barn hemma hur många o vad
har ni för jobb. JAG HAR DET INTE O HAR ALDRIG HAFT

37,000 kvar - på 16 år har man betalat en köpebostad på 7 miljoner - blir lite fel det finns räntor
också mer rättvist man sparar o lägger in 3.5 mkr hur lång tid tar det sen ink räntor
Citera
2026-09-10, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
hur många flashbackare har mer än 37,000 kr kvar när allt är betalt - o med allt ingår också bil - och har ni barn hemma - en inkomst eller två - ni med barn hemma hur många o vad har ni för jobb. JAG HAR DET INTE O HAR ALDRIG HAFT
De par som har 37k kvar efter att de betalat det nödvändiga är som sagt ett par, och som sagt utan bil.

Jag är singel, har ingen bil, inga barn som bor kvar hemma, och låglöneyrke (340k brutto förra året, inte heltid). Bostadsrätt. Kan lägga undan närmare 8k/månad. På ett år, datum till datum, har mitt kapital ökat med dryga 250k.
Citera
2026-09-10, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
De par som har 37k kvar efter att de betalat det nödvändiga är som sagt ett par, och som sagt utan bil.

Jag är singel, har ingen bil, inga barn som bor kvar hemma, och låglöneyrke (340k brutto förra året, inte heltid). Bostadsrätt. Kan lägga undan närmare 8k/månad. På ett år, datum till datum, har mitt kapital ökat med dryga 250k.

Låter rimligt - bil? if so what o när måste den ersättas?

Om du skulle bo i motsvarande hyresOrätt hur skulle ekvationen se ut då?
(motsvarande har du 150 kvm idag banta hälften)

Om du skulle köpa om din bostad idag med samma cash som då - hur
skulle ekvationen förändras - om du cashade skulle du haft dom sparmedlen
idag?

Nu talar vi stockholm men nästan inga av de jag känner skulle kunna köpa
om sina köpebostäder - dvs spara ikapp värdekökningar över tid med löner-
det är också en intressant fråga - hur kan folk köpa dyrare o dyrare grund-
pengarna är trots allt någon form av lön.
Citera
2026-09-10, 11:11
Medlem
Citat:
Låter rimligt - bil? if so what o när måste den ersättas?
Det känns fittigt att betala en femhundring för taxi till återvinningen, men... Går, cyklar, åker kommunalt eller taxi, då slipper jag betala för gym, haha.

Citat:
Om du skulle bo i motsvarande hyresOrätt hur skulle ekvationen se ut då?
(motsvarande har du 150 kvm idag banta hälften)
En motsvarande hyresrätt kostar ungefär 5k mer i månaden i hyra/avgift, sedan tillkommer alternativkostnaden, som skulle bli ungefär 3k/månad, så 2k mindre per månad, eller mer om jag skulle välja en hyresrätt. Sedan har jag lite saker plus där jag bor, som fritt Internet, ett gäng teve-kanaler, fritt gym och relax, gratis tvättmedel...

Citat:
Om du skulle köpa om din bostad idag med samma cash som då - hur
skulle ekvationen förändras - om du cashade skulle du haft dom sparmedlen
idag?
I normalfall cashar man inte till en bostad, och det är sällan fel att låna till sånt. Jag hade med nöd och näppe kunnat få lån till min bostad i dagsläget, och det hade krävts en kontantinsats.

Det här anser jag är ett problem i dag, man har inte en kontantinsats så man kan köpa en billigare (i pengar) bostad för att man har en dyr hyresrätt så att man inte kan lägga undan till ett sparande för en köpt bostad.

Citat:
Nu talar vi stockholm men nästan inga av de jag känner skulle kunna köpa
om sina köpebostäder - dvs spara ikapp värdekökningar över tid med löner-
det är också en intressant fråga - hur kan folk köpa dyrare o dyrare grund-
pengarna är trots allt någon form av lön.
Då får de räkna med bostaden som en investering, och titta på alternativkostnad, vad man hade kunnat göra istället, vilket en del inte verkar göra. Då går det ihop.

Ett problem är dock att de under tiden betalat hutlöst för en hyresrätt som gjort det svårt att stoppa undan pengar. Men så fungerar det i dagens Sverige. Fattiga ska förbli fattiga, tar man sig ur träsket, vilket är svårt, då ökar behållningen på kontot. Tänk på det när du nu röstar
Senast redigerad av Stiffinger 2026-09-10 kl. 11:17.
Citera
2026-09-10, 16:34
Medlem
Citat:
Det känns fittigt att betala en femhundring för taxi till återvinningen, men... Går, cyklar, åker kommunalt eller taxi, då slipper jag betala för gym, haha.*

En motsvarande hyresrätt kostar ungefär 5k mer i månaden i hyra/avgift, sedan tillkommer alternativkostnaden, som skulle bli ungefär 3k/månad, så 2k mindre per månad, eller mer om jag skulle välja en hyresrätt. Sedan har jag lite saker plus där jag bor, som fritt Internet, ett gäng teve-kanaler, fritt gym och relax, gratis tvättmedel...**

I normalfall cashar man inte till en bostad, och det är sällan fel att låna till sånt. Jag hade med nöd och näppe kunnat få lån till min bostad i dagsläget, och det hade krävts en kontantinsats.***

Det här anser jag är ett problem i dag, man har inte en kontantinsats så man kan köpa en billigare (i pengar) bostad för att man har en dyr hyresrätt så att man inte kan lägga undan till ett sparande för en köpt bostad. ****

Då får de räkna med bostaden som en investering, och titta på alternativkostnad, vad man hade kunnat göra istället, vilket en del inte verkar göra. Då går det ihop. *****

Ett problem är dock att de under tiden betalat hutlöst för en hyresrätt som gjort det svårt att stoppa undan pengar. Men så fungerar det i dagens Sverige. Fattiga ska förbli fattiga, tar man sig ur träsket, vilket är svårt, då ökar behållningen på kontot. Tänk på det när du nu röstar

Intressant - du verkar vettig - men du har inte rätt i allt.

* bra där funkar dock inte för mig som är besatt av bileriet - alla vänner har i stort sett justa
bilar (dyrare än mina - inte alltid nypris men då dyrare) eller verkstäder - de är alla yrkesmän
o inte akademiker

** det finns oftast olika fringisar i köpebostad - villa parkering på tomt/garage BR som för dig
gratis tvättmedel har jag aldrig hört

*** ok du lånade till din bostad - hur mycket cash hade du efter då obligatorisk handpenning
(räkna är inte vad du la om du la mer) idag hade du så klart inte haft några sparpengar direkt
efter köp

**** + ****** det är exakt det jag konstaterat men de som har 10 mkr i värdepapper
o ska köpa för max 5 mkr kan ju vänta för deras pengar växer snabbare än köpebostads-
priserna så länge de bor vettigt max 100 kvm o inte nyprod/renoveringshyror

***** det är här folk tänker fel - skit i investering värde - köp bostad för livet den kommer
ändå inte att kapitaliseras förrän dödsbo eller nästa generation

Min vän köpte BR för 1 mkr 1981 (4 radhus 3 villor fick man för detta då inte så märkvärdiga
utan mindre äldre söderortsdito. FB arna sa att han var en idiot med hänsyn till alternativkostnad
alternativ kapitalisering - Strandvägen ombildning 271 kvm - idag värde 30-50 mkr eftersom det
är NOLL i avgift - han skulle så klart ha bott kvar i sin hyresorättsfemma på valhallavägen eller
trängt ihop sig med frun i 20-25 kvm o snålat snålat snåat sparat sparat sparat - vet inte vad
han la in kan ha varit rätt mycket för bankerna var griniga detta första år man kunde belåna
BR - han köpte en lägenhet för livet - både han o frun döda idag
Citera
2026-09-10, 16:51
Medlem
Citat:

Intressant - du verkar vettig - men du har inte rätt i allt.
Vad har jag fel i? Allt jag sagt är korrekt.

Citat:
** det finns oftast olika fringisar i köpebostad - villa parkering på tomt/garage BR som för dig gratis tvättmedel har jag aldrig hört
Inte ovanligt. Moderna maskiner har automatisk dosering, och då ställer föreningen dit en dunk.

Citat:
*** ok du lånade till din bostad - hur mycket cash hade du efter då obligatorisk handpenning (räkna är inte vad du la om du la mer) idag hade du så klart inte haft några sparpengar direkt efter köp
Har aldrig behövt lägga något kontant när jag/vi köpt bostad. I dag har jag ett lån på 250k, som jag skulle kunna betala direkt om jag ville.

Citat:
**** + ****** det är exakt det jag konstaterat men de som har 10 mkr i värdepapper o ska köpa för max 5 mkr kan ju vänta för deras pengar växer snabbare än köpebostads-
priserna så länge de bor vettigt max 100 kvm o inte nyprod/renoveringshyror
Riktigt så enkel är inte matematiken.

Att ha massor miljoner låsta i en bostad är sällan någon hit, och det är därför man lånar upp varefter värdet på bostaden ökar. Inte alltid smart, men skapligt ofta.

Citat:
det är här folk tänker fel - skit i investering värde - köp bostad för livet den kommer ändå inte att kapitaliseras förrän dödsbo eller nästa generation
Mm, men de flesta tror jag ändå lånar upp. Fungerat att få nya lån fram tills man bara har pensionen kvar, nästan oavsett hur mycket man har på isk eller liknande. Då är man fast.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-09-10 kl. 16:54.
Citera
2026-09-10, 17:43
Medlem
Citat:
Vad har jag fel i? Allt jag sagt är korrekt.

Inte ovanligt. Moderna maskiner har automatisk dosering, och då ställer föreningen dit en dunk.

Har aldrig behövt lägga något kontant när jag/vi köpt bostad. I dag har jag ett lån på 250k, som jag skulle kunna betala direkt om jag ville.

Riktigt så enkel är inte matematiken.

Att ha massor miljoner låsta i en bostad är sällan någon hit, och det är därför man lånar upp varefter värdet på bostaden ökar. Inte alltid smart, men skapligt ofta.

Mm, men de flesta tror jag ändå lånar upp. Fungerat att få nya lån fram tills man bara har pensionen kvar, nästan oavsett hur mycket man har på isk eller liknande. Då är man fast.

Det är faktiskt inte bara att låna upp, sist jag skulle göra det fick man intyga att det skulle användas just till husrenovering.

Sen om banken kollar upp det eller inte är en annan sak, men det blir en sorts "bedrägeri" mot banken om man lånar på premissen att renovera huset och sen inte gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in