Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Det känns fittigt att betala en femhundring för taxi till återvinningen, men... Går, cyklar, åker kommunalt eller taxi, då slipper jag betala för gym, haha.*
En motsvarande hyresrätt kostar ungefär 5k mer i månaden i hyra/avgift, sedan tillkommer alternativkostnaden, som skulle bli ungefär 3k/månad, så 2k mindre per månad, eller mer om jag skulle välja en hyresrätt. Sedan har jag lite saker plus där jag bor, som fritt Internet, ett gäng teve-kanaler, fritt gym och relax, gratis tvättmedel...**
I normalfall cashar man inte till en bostad, och det är sällan fel att låna till sånt. Jag hade med nöd och näppe kunnat få lån till min bostad i dagsläget, och det hade krävts en kontantinsats.***
Det här anser jag är ett problem i dag, man har inte en kontantinsats så man kan köpa en billigare (i pengar) bostad för att man har en dyr hyresrätt så att man inte kan lägga undan till ett sparande för en köpt bostad. ****
Då får de räkna med bostaden som en investering, och titta på alternativkostnad, vad man hade kunnat göra istället, vilket en del inte verkar göra. Då går det ihop. *****
Ett problem är dock att de under tiden betalat hutlöst för en hyresrätt som gjort det svårt att stoppa undan pengar. Men så fungerar det i dagens Sverige.
Fattiga ska förbli fattiga, tar man sig ur träsket, vilket är svårt, då ökar behållningen på kontot. Tänk på det när du nu röstar 
Intressant - du verkar vettig - men du har inte rätt i allt.
* bra där funkar dock inte för mig som är besatt av bileriet - alla vänner har i stort sett justa
bilar (dyrare än mina - inte alltid nypris men då dyrare) eller verkstäder - de är alla yrkesmän
o inte akademiker
** det finns oftast olika fringisar i köpebostad - villa parkering på tomt/garage BR som för dig
gratis tvättmedel har jag aldrig hört
*** ok du lånade till din bostad - hur mycket cash hade du efter då obligatorisk handpenning
(räkna är inte vad du la om du la mer) idag hade du så klart inte haft några sparpengar direkt
efter köp
**** + ****** det är exakt det jag konstaterat men de som har 10 mkr i värdepapper
o ska köpa för max 5 mkr kan ju vänta för deras pengar växer snabbare än köpebostads-
priserna så länge de bor vettigt max 100 kvm o inte nyprod/renoveringshyror
***** det är här folk tänker fel - skit i investering värde - köp bostad för livet den kommer
ändå inte att kapitaliseras förrän dödsbo eller nästa generation
Min vän köpte BR för 1 mkr 1981 (4 radhus 3 villor fick man för detta då inte så märkvärdiga
utan mindre äldre söderortsdito. FB arna sa att han var en idiot med hänsyn till alternativkostnad
alternativ kapitalisering - Strandvägen ombildning 271 kvm - idag värde 30-50 mkr eftersom det
är NOLL i avgift - han skulle så klart ha bott kvar i sin hyresorättsfemma på valhallavägen eller
trängt ihop sig med frun i 20-25 kvm o snålat snålat snåat sparat sparat sparat - vet inte vad
han la in kan ha varit rätt mycket för bankerna var griniga detta första år man kunde belåna
BR - han köpte en lägenhet för livet - både han o frun döda idag