2026-08-30, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Jag tror du är väldigt vilse i diskussionen
Frågeställningen från start gällde huruvida folk ljuger på nätet för du förstod inte varför folk skulle ljuga när de var anonyma med frågeställningen "Hur tjänar någon på att ljuga om man är anonym?"

Nu har du flyttat position till att vilja diskutera huruvida folk ljuger i verkliga livet, vilket vi inte diskuterade.

Jag tror som sagt att du trollar för ditt sätt att argumentera är väldigt udda och du hänger hela premissen på att du inte ser en mening med att ljuga så därför förekommer det inte.
Det finns massor med saker som händer oavsett huruvida du förstår det eller ej och att folk ljuger på Flashback är nog bara en av tusentals saker.

Säger såhär
Vill du tro att en person lyckades sälja 4 lägenheter innan 21, tjäna 23 miljoner och sedan sitta här på Flashback och shitposta så får väl du göra det.
Du behöver inte vara skeptisk till vad folk säger, den enda som påverkas är ju du själv
Facebook är verkliga livet eftersom du där inte är anonym.
Flashback är inte verkliga livet eftersom alla är anonyma.
Mitt argument må vara udda och det är det bara ett bevis på vilka idioter det finns i världen, att som du hävdar att normalbegåvade sitter och ljuger och skryter på ett anonymt forum är ju så urbota korkat så det finns inte ord för det, tur att jag inte umgås med pöbeln för jag hade blivit galen efter 5 minuter.

Logik är att om jag i verkligheten visar att jag har pengar och kunskap så kan jag få bra jobberbjudande, få förslag att vara med på bra investeringar osv..
Sitter jag på ett anonymt forum och ljuger kan du då förklara exakt vilka fördelar jag kan få ut av detta?
Citera
2026-08-30, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Du beskriver vanliga löntagare som förköper sig
Som sen hamnar i Lyxfällan eller får skuldsanering
Fattiga på bidrag har inte råd med sånt
Allt de köper redovisas och kontrolleras av myndigheter, innan de får pengar

Nej detta gäller även bidragstagare, varenda ortenunge ränner runt med gåsjacka och märkeskläder, ny ifån etc..

Ang skatteteycket så är det skit och borde vara betydligt lägre för alla. Att suga ut löntagarna mer och gödsla pengarna på bidragstagare blir inte bra det heller.

Att få lön var ett helvete innan jobbskatteavdraget infördes. Minns en av mina första löner jag fick ut, 23500 brutto gav 16000 netto, snacka om att bli rövknullad av sosseriet. Tänk vilket helvete för dom som tjänade över brytgränsen för statlig skatt. Idag ger samma 23500 brutto ut mellan 19500-20000 netto vilket är mer rimligt.
Senast redigerad av Knasen2k 2026-08-30 kl. 10:31.
Citera
2026-08-30, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Facebook är verkliga livet eftersom du där inte är anonym.
Flashback är inte verkliga livet eftersom alla är anonyma.
Mitt argument må vara udda och det är det bara ett bevis på vilka idioter det finns i världen, att som du hävdar att normalbegåvade sitter och ljuger och skryter på ett anonymt forum är ju så urbota korkat så det finns inte ord för det, tur att jag inte umgås med pöbeln för jag hade blivit galen efter 5 minuter.

Logik är att om jag i verkligheten visar att jag har pengar och kunskap så kan jag få bra jobberbjudande, få förslag att vara med på bra investeringar osv..
Sitter jag på ett anonymt forum och ljuger kan du då förklara exakt vilka fördelar jag kan få ut av detta?
Du ställde frågan "vad får folk ut av att ljuga på ett anonymt forum?" för du förutsatte att eftersom du inte förstår varför någon skulle göra det så kan det inte förekomma.
Du fick svar på frågan i form av att folk generellt gillar uppmärksamhet de får genom engagemang och beundran från att ha social status som kommer med den framgång de hittar på.

Svaret utvecklades till att jag ställde frågan om du tror att alla likes en person får på IG eller liknande är betydelselösa om personen inte vet vem det är som gillar, vilket har ett uppenbart svar.

Sedan är det en smula ironiskt att du sitter och kallar folk som ljuger för idioter men hela ditt argument bygger på att du inte förstår varför de skulle göra det. Argumentet bygger på din okunskap, d.v.s. att du inte kan förstå något.

Detta är en väldigt personlig brist hos dig som kan sammanfattas med att jag kan förklara detta för dig men jag kan inte förstå det åt dig.
Citera
2026-08-30, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Du ställde frågan "vad får folk ut av att ljuga på ett anonymt forum?" för du förutsatte att eftersom du inte förstår varför någon skulle göra det så kan det inte förekomma.
Du fick svar på frågan i form av att folk generellt gillar uppmärksamhet de får genom engagemang och beundran från att ha social status som kommer med den framgång de hittar på.

Svaret utvecklades till att jag ställde frågan om du tror att alla likes en person får på IG eller liknande är betydelselösa om personen inte vet vem det är som gillar, vilket har ett uppenbart svar.

Sedan är det en smula ironiskt att du sitter och kallar folk som ljuger för idioter men hela ditt argument bygger på att du inte förstår varför de skulle göra det. Argumentet bygger på din okunskap, d.v.s. att du inte kan förstå något.

Detta är en väldigt personlig brist hos dig som kan sammanfattas med att jag kan förklara detta för dig men jag kan inte förstå det åt dig.
Var har jag skrivit att det inte kan förekomma?
Hur kan man få uppmärksamhet när ingen vet vem man är?
Min kunskap är att man ljuger inte på ett anonymt forum eftersom man inte kan få fördelar, tvärtom så får man inte svar som kan hjälpa en och utveckla en om man inte håller sig till sanningen.
Den med personlig brist är du eftersom du tydligen ljuger på anonyma forum eftersom du menar det är så människor gör, tycker faktiskt du skall söka hjälp för ditt dåliga självförtroende.
Citera
2026-08-30, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Var har jag skrivit att det inte kan förekomma?
Hur kan man få uppmärksamhet när ingen vet vem man är?
Min kunskap är att man ljuger inte på ett anonymt forum eftersom man inte kan få fördelar, tvärtom så får man inte svar som kan hjälpa en och utveckla en om man inte håller sig till sanningen.
Den med personlig brist är du eftersom du tydligen ljuger på anonyma forum eftersom du menar det är så människor gör, tycker faktiskt du skall söka hjälp för ditt dåliga självförtroende.
Ditt argument är att du ifrågasätter att det förekommer eftersom du inte förstår varför någon skulle göra det.
Hela ditt argumentationssätt utgår i stort från "Jag förstår inte. Förklara det åt mig, förstår jag inte så har du fel"

Jag ger dig uppmärksamhet just nu, trots att jag inte vet vem du är...Spelar det någon roll?
Självklart inte.

Du har en personlig brist och kan inte förstå att folk gör saker du inte förstår, det är likaså ironiskt att du anklagar mig för att ljuga när jag påtalar det enkla faktumet att folk ljuger. Hade du verkligen trott på allt folk säger online hade du trott mig när jag påtalar för dig att folk ljuger.
Citera
2026-08-30, 14:58
Medlem
220.000 på sparkonto, veteranbil värderad till ungefär 225.000, bruksbil värderad till 50.000 cirka, sparar mellan 12-15.000 i månaden, tjänar inte superbra, har låga utgifter och inga lån förutom ett bostadslån på 800.000 som min del är hälften
Citera
2026-08-30, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Nej detta gäller även bidragstagare, varenda ortenunge ränner runt med gåsjacka och märkeskläder, ny ifån etc..

Ang skatteteycket så är det skit och borde vara betydligt lägre för alla. Att suga ut löntagarna mer och gödsla pengarna på bidragstagare blir inte bra det heller.

Att få lön var ett helvete innan jobbskatteavdraget infördes. Minns en av mina första löner jag fick ut, 23500 brutto gav 16000 netto, snacka om att bli rövknullad av sosseriet. Tänk vilket helvete för dom som tjänade över brytgränsen för statlig skatt. Idag ger samma 23500 brutto ut mellan 19500-20000 netto vilket är mer rimligt.

De med dyra kläder har antagligen rika föräldrar. De betalar också skatt
Eller så är de köpta på second hand
Sen finns även företag som kopierar märkeskläder
Det märks att du inte begriper dig på bidrag alls

skatter går inte bara till bidrag. De finansierar bland annat sjukvård, skola, äldreomsorg, polis, försvar, vägar, kollektivtrafik, rättsväsende och annan samhällsservice som i princip alla använder eller kan behöva någon gång.
Nu vill dessutom SD lägga tandvårdsförsäkringen på detta skatteberg också. Det kan vara bra. Men ger inte lägre skatt

Även lite märkligt att framställa jobbskatteavdraget som att löntagare automatiskt fått bättre ekonomi.
Om inflationen har gjort mat, boende, el, försäkringar och andra kostnader betydligt dyrare så hjälper ett skatteavdrag bara till en del.
Bäst att du även kräver en betydligt högre lön
Din lön var inte speciellt hög i från början
Senast redigerad av Max1494 2026-08-30 kl. 17:48.
Citera
2026-08-30, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Är det inte bättre att spara så att man kan göra en större resa? Köpa ett större hus? Få pengarna att växa? Varför leva från lön till lön? Låter efterblivet.

Vad tror du då? Hur mycket har gemene man på sparkontot?

Ligger pengarna på sparkontot så växer de ej. Snarare äts de upp av inflationen.
Citera
2026-08-30, 19:50
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unicase
Ligger pengarna på sparkontot så växer de ej. Snarare äts de upp av inflationen.
Exakt
Citera
2026-08-31, 19:10
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stearinkalle
Du frågar på fel ställe. Här på Flashback har alla några miljoner i aktier, lika mycket i fonder, något litet blygsamt sparkonto med några hundratusen som skvalpar runt samt lite guldtackor som ligger och skräpar här och var.

Du glömde Råålekssamlingen.
Citera
2026-09-03, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dintintin
Jag tjänade betydligt mer efter examen iallafall.

Sen kan man studera genusvetenskap, bibliotekarie eller förskolepedagog vilket inte är så ekonomiskt gynnsamt.
Tyvärr, verkligen tyvärr. Eftersom bra dagisfröknar verkligen är något som behövs! Varför i helvete är deras lön så låg? Folk som hjälper oss att ta hand om våra barn, det viktigaste som finns i livet, mänsklighetens framtid.
Citera
2026-09-03, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dintintin
Jag är i ständig chock över hur lönehelger och barnbidragstider är punkter folk är så bundna till. Även många äldre och i högre ekonomiska klasser. Det är som att folk skyr pengar på kontot och köper allehanda onödigheter för att slippa se de fruktansvärda siffrorna eller om det är något sjukligt självskadebeteende att behöva köpa nudlar i slutet av månaden.

Men jag håller med det är sjukt.
Håller med. Levde en gång med en person som närmast kände att pengar brann i fickan, köpa, köpa, köpa.

Minns en 50-årig jobbarkompis som skilde sig, kvinnan köpte ut honom från huset, sådär 700 tusen landade på hans konto. Han köpte nästan ny Volvo, en snöskoter för 200k, halv mille för en husbil osv.. Skuldsatt upp över öronen, vid över 50! Han kommer att få jobba för lön tills han dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in