2026-09-09, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Hur ofta tror du att det händer?

Inga fantasier nu hämtade från Alexander Bard.

Sen är inga mänskliga interaktioner riskfria.

Att det öht kan hända är ju ett stort rättsäkerhetsproblem
Citera
2026-09-09, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Varför blev du sur på mig när jag frågade dig vad det var du ville ha svar på för fråga? Varför skrev du då att jag väl måste veta vad jag citerat tidigare? Det gäller förstås inte dig.

Jag svarar på frågor, hur kan du påstå något annat?

Du skriver ofta något totalt orelaterat till inlägg du svarar på.

Tja exempelvis hur skador uppstår från en hotfull eller utsatt situation. Du har ju sagt att det inte kan vara fråga om det när skador saknas.
Citera
2026-09-09, 18:32
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Tänk dig att två personer befinner sig i en intim situation, inget våld, inget hot eller utsatt situation föreligger, och den ena personen för att gå vidare i den intima akten tar ett initiativ till en sexuell handling (personen uppfattar att den andre deltar frivilligt och att även den vill gå vidare i den intima situationen baserat på hur denne har betett sig hittills och hur de hamnat i den intima situationen).

Är det enligt dig då rimligt för den personen som tar initiativet att tänka att om den andre parten inte vill och är på väg att utsättas för en våldtäkt (som enligt dig bekräftats vara det näst värsta som kan drabba en person efter mord) borde säga ifrån eller tydligt fysiskt visa att den inte vill? (För att inte bli våldtagen vilket är det näst värsta personen kan drabbas av)?
Jag tänker inte låta mig dras in i dina sexuella fantasier.
Senast redigerad av cinmik 2026-09-09 kl. 18:34.
Citera
2026-09-09, 18:34
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Att det öht kan hända är ju ett stort rättsäkerhetsproblem
Det kunde hända även innan samtyckeslagen.
Citera
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Läs samtyckeslagen om du inte vet att du har en skyldighet att inhämta samtycke.

Naturligtvis kravet högre än bara samtycke får man hoppas. Det går att tvingas till samtycke och då är det inte frivillighet.

Vi diskuterar fall där inte hot, våld eller utsatt situation förekommit.

En fråga du inte har svarat på är hur ska man kunna bevisa att man har fått samtycke? Är det så att den åtalade ska behöva kunna bevisa detta? (Omvänd bevisbörda).
Citera
Medlem
Citat:
Det är du som påstår att jag påstår något, du har hittills inte kunnat visa att jag påstått det du påstår att jag påstått.

Då antar jag att vi är överens om att en tjejs utsaga inte är fakta även om det skulle vara så att det blir en fällande dom?

För att en berättelse ska kunna sägas vara fakta så måste det väl i stort sett finnas dokumenterat på film eller återberättas av ett ganska stort antal oberoende vittnen? Eller att det finns flera objektiva bevis, tekniska bevis för att kunna fastslå att berättelsen är sann?

Jag har minst tre gånger både länkat och citerat ditt påstående. Således är det fakta att du inte står för saker du påstår. Detta då det blivit bevisat svart på vitt.

Nej, en berättelse är inte fakta.

Däremot är det fakta att någon ljuger om det bevisats att denne ljugit. Det vill säga att det är bevisat att påståendet är en lögn.
Citera
2026-09-09, 18:36
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Vi diskuterar fall där inte hot, våld eller utsatt situation förekommit.

En fråga du inte har svarat på är hur ska man kunna bevisa att man har fått samtycke? Är det så att den åtalade ska behöva kunna bevisa detta? (Omvänd bevisbörda).
Tvång kan någon uppleva av flera timmars tjat. Men det samtycket verkar inte vara något som straffas.

Tyvärr.
Citera
2026-09-09, 18:37
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag tänker inte låta mig dras in i dina sexuella fantasier.

Det är inga fantasier utan jag slås väldigt ofta av hur lätt tjejer verkar låta sig våldtas.

Ta Humbugs favoritfall Visbyfallet som ett exempel. Kan du förklara hur den tjejen kunde låta sig våldtas? (Hennes egna ord i förhör att hon lät det hända).

Provar igen:
Tänk dig att två personer befinner sig i en intim situation, inget våld, inget hot eller utsatt situation föreligger, och den ena personen för att gå vidare i den intima akten tar ett initiativ till en sexuell handling (personen uppfattar att den andre deltar frivilligt och att även den vill gå vidare i den intima situationen baserat på hur denne har betett sig hittills och hur de hamnat i den intima situationen).

Är det enligt dig då rimligt för den personen som tar initiativet att tänka att om den andre parten inte vill och är på väg att utsättas för en våldtäkt (som enligt dig bekräftats vara det näst värsta som kan drabba en person efter mord) borde säga ifrån eller tydligt fysiskt visa att den inte vill? (För att inte bli våldtagen vilket är det näst värsta personen kan drabbas av)?
Citera
2026-09-09, 18:38
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Tvång kan någon uppleva av flera timmars tjat. Men det samtycket verkar inte vara något som straffas.

Tyvärr.

Citera
2026-09-09, 18:39
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Det är inga fantasier utan jag slås väldigt ofta av hur lätt tjejer verkar låta sig våldtas.

Ta Humbugs favoritfall Visbyfallet som ett exempel. Kan du förklara hur den tjejen kunde låta sig våldtas? (Hennes egna ord i förhör att hon lät det hända).

Provar igen:

"Låta sig våldtas" avslöjar precis allt om dig.
Citera
2026-09-09, 18:40
Medlem
Citat:
Får jag fråga dig om du i dessa fall tycker det är av vikt att se på hur en åtalad betett sig i situationen för att försöka tolka/bedöma situationen?
Om ditt svar på frågan är ja tycker du även att det är av vikt att man ska göra samma bedömning och titta på målsägarens beteende för att försöka avgöra hur situationen kan tolkas/uppfattas?

Vad är det du vill skall utredas kring målsägande i sexualbrott? Hur personen var klädd? Om personen varit berusad? Tidigare sexliv? Att en kyss inte resulterat i en skrevspark?
Citera
2026-09-09, 18:42
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
"Låta sig våldtas" avslöjar precis allt om dig.

Läs själv Visbyfallet och se hur tjejen uttrycker sig.

Vi har ju konstaterat att det är det näst värsta en person kan bli utsatt för.

Vad är din förklaring till att en person kan bli våldtagen utan att ha sagt nej, utan att fysiskt tydligt ha visat att den inte vill? (Vi talar fortfarande om situationer där inget våld, hot eller utsatt situation förekommit).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in