2026-09-08, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Varför skulle det var lägre andel nu?

Vad?
Citera
2026-09-08, 18:15
Medlem
Citat:
Jag har ju svarat dig massor av gånger redan. Det finns inga skador i dessa "nya" fall.

Det kan det göra. Dock skriver ju du att om skador saknas så kan det inte heller funnits en hotfull eller utsatt situation. Vilket är en ytterst märklig tolkning.
Citera
2026-09-09, 06:27
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Det kan det göra. Dock skriver ju du att om skador saknas så kan det inte heller funnits en hotfull eller utsatt situation. Vilket är en ytterst märklig tolkning.

Jag har svarat på detta massor av gånger, varför utelämnar du ordet våld varje gång?

Ska vi börja grotta i vad det är för kända fakta som finns i fallen som du skriver?
Kan du börja att tala om för mig vad fakta betyder?
Citera
2026-09-09, 06:28
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Vad?

Var det inte du som gnällde på att jag väl måste veta vad jag skrivit tidigare? Seså svara nu!
Citera
2026-09-09, 06:41
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jo, jag förstår hur statistik förs. Dock missar du flera viktiga stycken i BRÅs rapport. Se citaten ur rapporten nedan.

"Även hur anmälda våldtäkter registreras och räknas varierar kraftigt mellan olika länder. Till exempel kan det skilja sig åt om upprepade våldtäkter inom ett förhållande räknas en eller flera gånger."

"Sverige ligger mycket högre när det gäller jämställdhet, förtroende för rättsväsendet än länder i Sydeuropa och fler har en syn på våldtäkt, som ger ett brett stöd för utsatta kvinnor. Det talar för att den lägre anmälningsnivån i Sydeuropa beror på att kvinnor i mindre utsträckning vänder sig till polisen när de blivit utsatta, säger Stina Holmberg, FoU-råd på Brå."

Jag förstår att konceptet konsekutiva straff är svårt för dig. Det skulle ju innebära att om 30 våldtäkter skett i ett förhållande skulle 30 straff delas ut som skall avtjänas efter varandra.

Fast om det är samma förövare och offer vill du ju enbart räkna det som ett brott. Och om det räknas som ett brott blir det endast ett straff.

Tänk att du lyckas skriva så pass mycket utan att svara på mina frågor. Du är sämst på att svara på frågor. Här får du dem igen så får du en ny chans.

1.Varför tycker du att det blir en rättvisande statistik om saker som inte är våldtäkt tas med i statistiken för våldtäkt?

2.Tycker du att det var en stor andel (25%) som skulle tas bort från den svenska statistiken om man tog bort sådana fall där det som påstås ska ha hänt inte har hänt eller där det som hänt inte ingår i våldtäktsbegreppet?

Återigen skriver du saker som inte är sant för att försöka sprida ett sken över oss som inte är korrekt. Antingen har du lässvårigheter eller så är du den där cyniska elaka personen som jag får uppfattningen av att du är.

Visa mig var jag har skrivit att om en förövare har utfört flera brott mot samma person så vill jag att den förövaren bara ska få ett straff???!!!!!
Citera
2026-09-09, 06:42
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Måste det finnas skador?
Nej det måste inte finnas men eftersom läkarundersökningarna enligt er utformar en sorts bevisning så ställer jag frågan vad det är dessa läkarundersökningarna tillför som bevisning?
Oftast har ju båda parter vidkänt att de haft sex.
Citera
2026-09-09, 06:45
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Att kyssa någon är inte samtycke till påtvingat samlag.
Får jag fråga dig om du i dessa fall tycker det är av vikt att se på hur en åtalad betett sig i situationen för att försöka tolka/bedöma situationen?
Om ditt svar på frågan är ja tycker du även att det är av vikt att man ska göra samma bedömning och titta på målsägarens beteende för att försöka avgöra hur situationen kan tolkas/uppfattas?
Citera
2026-09-09, 06:52
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det är möjligt om utredningen visar att det är troligt så . Om Åklagaren väcker åtal så ärdet möjligt .

Men enligt dig så kan du ju tolkas som passiv och därför njuter.

Så din personliga uppfattning är att det är möjligt att jag skulle kunna bli så pass rädd (inget hot eller våld har förekommit) att jag åberopar att jag var i en utsatt situation och därför inte gjort något för att visa att jag inte ville att killen har analsex med mig?

Då kommer nästa fråga till vilken procentsats ungefär sträcker sig ditt det där möjliga?

Det ska ju vara ställt utom rimligt tvivel (97-98% säkerhet) att den här åtalade killen har våldtagit mig med uppsåt och förstått att jag inte sade nej, inte gjorde något som helst fysiskt för att visa att jag inte ville på grund av att jag var rädd för honom /trots att han inte varit varken hotfull eller våldsam).

Eller om de väcker åtalet oaktsam våldtäkt ska det vara ställt utom rimligt tvivel (97-98% säkerhet) att han åtminstone varit grovt oaktsam och borde ha förstått att jag inte ville och att jag inte visade min ovilja på grund av rädsla för honom.
Citera
2026-09-09, 12:25
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Får jag fråga dig om du i dessa fall tycker det är av vikt att se på hur en åtalad betett sig i situationen för att försöka tolka/bedöma situationen?
Om ditt svar på frågan är ja tycker du även att det är av vikt att man ska göra samma bedömning och titta på målsägarens beteende för att försöka avgöra hur situationen kan tolkas/uppfattas?
Det hör inte till diskussionen eftersom han inte inhämtat samtycke till samlag.
Citera
2026-09-09, 12:28
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Så din personliga uppfattning är att det är möjligt att jag skulle kunna bli så pass rädd (inget hot eller våld har förekommit) att jag åberopar att jag var i en utsatt situation och därför inte gjort något för att visa att jag inte ville att killen har analsex med mig?

Då kommer nästa fråga till vilken procentsats ungefär sträcker sig ditt det där möjliga?

Det ska ju vara ställt utom rimligt tvivel (97-98% säkerhet) att den här åtalade killen har våldtagit mig med uppsåt och förstått att jag inte sade nej, inte gjorde något som helst fysiskt för att visa att jag inte ville på grund av att jag var rädd för honom /trots att han inte varit varken hotfull eller våldsam).

Eller om de väcker åtalet oaktsam våldtäkt ska det vara ställt utom rimligt tvivel (97-98% säkerhet) att han åtminstone varit grovt oaktsam och borde ha förstått att jag inte ville och att jag inte visade min ovilja på grund av rädsla för honom.
Det är troligare att det inte går till åtal precis som det är ifall där kvinnan blivit våldtagen.

Så dina procentenheter hit och dit spelar enbart roll om samtliga anmälda våldtäkter gick till domstol.
Citera
2026-09-09, 15:32
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det hör inte till diskussionen eftersom han inte inhämtat samtycke till samlag.

Så du tycker alltså inte att man ska se till målsägarens beteende för att avgöra om man tycker att det är rimligt att tycka att den åtalade har fog för sin känsla att samtycke fanns?

Eller hur ska jag tolka ditt svar?
Citera
2026-09-09, 15:37
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Så du tycker alltså inte att man ska se till målsägarens beteende för att avgöra om man tycker att det är rimligt att tycka att den åtalade har fog för sin känsla att samtycke fanns?

Eller hur ska jag tolka ditt svar?
Känns som en ickefråga då kyssar och hångel aldrig är detsamma som ett samtycke till samlag.

Det känner varje vuxen människa till och håller man sig inte ajour med svensk sexuallagstiftning så riskerar man att bli en farlig människa för andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in