2026-09-09, 17:39
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Vissa risker finns det alltid i mänskliga interaktioner.

Fråga alla som utsatts för våldtäkt utan att anmäla det.

Men överlag fungerar faktiskt människor utan att våldta varandra.

Inte ens nu kunde du svara på min fråga. Vilket ord vill du att jag ska använda för att du inte ska invända mot mitt ordval?

Anser du att en kille kan våldta en tjej utan att han vet om det? Kan en våldtäkt begås även fast en kille med rimlighet har upplevt situationen som frivillig från tjejen?
Citera
2026-09-09, 17:51
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Inte ens nu kunde du svara på min fråga. Vilket ord vill du att jag ska använda för att du inte ska invända mot mitt ordval?

Anser du att en kille kan våldta en tjej utan att han vet om det? Kan en våldtäkt begås även fast en kille med rimlighet har upplevt situationen som frivillig från tjejen?
Ja han kan uppleva att han haft samtycke. Men då är han inte lyhörd.

Men det räknas faktiskt inte rent juridiskt. Det är därför man har skyldighet att inhämta ett samtycke - ett samtycke utan fria tolkningar.
Citera
2026-09-09, 18:03
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Men det räknas faktiskt inte rent juridiskt. Det är därför man har skyldighet att inhämta ett samtycke - ett samtycke utan fria tolkningar.

Nu undrar jag verkligen vad du menar med det sista du skrev i ovanstående inlägg? Det där måste du utveckla!!

Du pratar hela tiden om samtycke. Advokater pratar oftare om frivillighet.
Citera
2026-09-09, 18:05
Medlem
Citat:
Jag har svarat på detta massor av gånger, varför utelämnar du ordet våld varje gång?

Ska vi börja grotta i vad det är för kända fakta som finns i fallen som du skriver?
Kan du börja att tala om för mig vad fakta betyder?

Att våld orsakar skador är inte så konstigt. Men du påstår ju även att det inte kan vara fråga om vare sig en hotfull situation heller om brottsofftet saknar fysiska skador.

Fakta kan beskrivas ett konstaterat sakförhållande eller något som bevisligen är sant och stämmer överens verkligheten.

Exempelvis i visbyfallet är det fakta att GM är en lögnare då han bevisligen ljugit i förhör.
Citera
2026-09-09, 18:05
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Hur kan du göra ett sådant uttalande?

Om jag frågar dig så här är våldtäkt enligt dig något av det värsta man kan bli utsatt för? Något som de allra flesta anser är bland det värsta man kan bli utsatt för?
Citera
2026-09-09, 18:07
Medlem
Citat:
Var det inte du som gnällde på att jag väl måste veta vad jag skrivit tidigare? Seså svara nu!

Du svamlar ju Jocke. Vad är du vill att jag ska svara på?

Och som andra debattörer påpekat är det intressant att du vill ha svar på påhittade scenarion. Samtidigt som du vägrar svara på frågor.
Citera
2026-09-09, 18:09
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Nu undrar jag verkligen vad du menar med det sista du skrev i ovanstående inlägg? Det där måste du utveckla!!

Du pratar hela tiden om samtycke. Advokater pratar oftare om frivillighet.
Läs samtyckeslagen om du inte vet att du har en skyldighet att inhämta samtycke.

Naturligtvis kravet högre än bara samtycke får man hoppas. Det går att tvingas till samtycke och då är det inte frivillighet.
Citera
2026-09-09, 18:10
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Du svamlar ju Jocke. Vad är du vill att jag ska svara på?

Och som andra debattörer påpekat är det intressant att du vill ha svar på påhittade scenarion. Samtidigt som du vägrar svara på frågor.

Varför blev du sur på mig när jag frågade dig vad det var du ville ha svar på för fråga? Varför skrev du då att jag väl måste veta vad jag citerat tidigare? Det gäller förstås inte dig.

Jag svarar på frågor, hur kan du påstå något annat?
Citera
2026-09-09, 18:12
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Hur kan du göra ett sådant uttalande?

Om jag frågar dig så här är våldtäkt enligt dig något av det värsta man kan bli utsatt för? Något som de allra flesta anser är bland det värsta man kan bli utsatt för?
Det finns undersökningar som visar att våldtäkt är bland det värsta efter mord.

Varför tror du att man våldtar i krig? En hint - det beror inte på kåthet.
Citera
2026-09-09, 18:16
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Att våld orsakar skador är inte så konstigt. Men du påstår ju även att det inte kan vara fråga om vare sig en hotfull situation heller om brottsofftet saknar fysiska skador.

Fakta kan beskrivas ett konstaterat sakförhållande eller något som bevisligen är sant och stämmer överens verkligheten.

Exempelvis i visbyfallet är det fakta att GM är en lögnare då han bevisligen ljugit i förhör.

Det är du som påstår att jag påstår något, du har hittills inte kunnat visa att jag påstått det du påstår att jag påstått.

Då antar jag att vi är överens om att en tjejs utsaga inte är fakta även om det skulle vara så att det blir en fällande dom?

För att en berättelse ska kunna sägas vara fakta så måste det väl i stort sett finnas dokumenterat på film eller återberättas av ett ganska stort antal oberoende vittnen? Eller att det finns flera objektiva bevis, tekniska bevis för att kunna fastslå att berättelsen är sann?
Citera
2026-09-09, 18:23
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det finns undersökningar som visar att våldtäkt är bland det värsta efter mord.

Varför tror du att man våldtar i krig? En hint - det beror inte på kåthet.

Tänk dig att två personer befinner sig i en intim situation, inget våld, inget hot eller utsatt situation föreligger, och den ena personen för att gå vidare i den intima akten tar ett initiativ till en sexuell handling (personen uppfattar att den andre deltar frivilligt och att även den vill gå vidare i den intima situationen baserat på hur denne har betett sig hittills och hur de hamnat i den intima situationen).

Är det enligt dig då rimligt för den personen som tar initiativet att tänka att om den andre parten inte vill och är på väg att utsättas för en våldtäkt (som enligt dig bekräftats vara det näst värsta som kan drabba en person efter mord) borde säga ifrån eller tydligt fysiskt visa att den inte vill? (För att inte bli våldtagen vilket är det näst värsta personen kan drabbas av)?
Citera
2026-09-09, 18:25
Medlem
Citat:
Tänk att du lyckas skriva så pass mycket utan att svara på mina frågor. Du är sämst på att svara på frågor. Här får du dem igen så får du en ny chans.

1.Varför tycker du att det blir en rättvisande statistik om saker som inte är våldtäkt tas med i statistiken för våldtäkt?

2.Tycker du att det var en stor andel (25%) som skulle tas bort från den svenska statistiken om man tog bort sådana fall där det som påstås ska ha hänt inte har hänt eller där det som hänt inte ingår i våldtäktsbegreppet?

Återigen skriver du saker som inte är sant för att försöka sprida ett sken över oss som inte är korrekt. Antingen har du lässvårigheter eller så är du den där cyniska elaka personen som jag får uppfattningen av att du är.

Visa mig var jag har skrivit att om en förövare har utfört flera brott mot samma person så vill jag att den förövaren bara ska få ett straff???!!!!!

Jag kanske har blivit smittad av dig? Du har ju svart bälte i slinger och frågeduckande.

Statistik för över anmälda brott. Och som du såg i mitt svar så för vissa länder in upprepade våldtäkter i relationer som endast en våldtäkt. Oavsett om det anmälts 1 våldtäkt eller 100 våldtäkter.

Statistiken du hänvisar till från BRÅ är över 10 år gammal. Det vill säga innan samtyckeslagen. Sedan dess har många länder ändrat lagstiftningen kring sexualbrott.
Tyskland som man jämförde med har sedan dess infört en samtyckeslag liknande den Sverige införde 2018. Därför är djupare analyser av gammal data överflödig.

Vad har jag skrivit som inte är sant?

Du skriver "Om du skriver att i Alebäcken (2900 invånare säger vi) begicks det 30 våldtäkter förra året eller så skriver du att i Alebäcken blev 1 person våldtagen under förra året så ser du ingen skillnad?"

Om du anser (som du skriver) att 30 våldtäkter skall anges som som endast 1 är det antagligt att du även anser att dessa 30 våldtäkter skall staffas som 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in