Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Att bli gravid och föda barn är definitivt en könsroll, liksom att amma. Det kommer ur biologi. Kvinnor utvecklar i normalfallet särskilda band till de barn hon har burit och fött, vilket ofta leder till ett högre intresse att spendera tid med dessa barn. Det är inte ovanligt att det är modern som bestämmer att hon vill vara hemma mer med barnen och att mannen får vackert anpassa sig. Detta är könsroller som följer av biologin. Att man kan lösa uppgifter på andra sätt, innebär inte att det är den önskade lösningen eller den objektivt bästa lösningen på makronivå.
Ok, då är vi där igen....ytterligare ett ord och begrepp du har om bakfoten.
Vi kollar ..wikipedia och svenska akademins ordlista
Könsroller – eller genusroller – syftar på socialt och kulturellt betingade skillnader mellan könen.[2] Skillnaderna kan avse beteenden och värderingar, normer och föreställningar, resurser, makt och prestige.[3][4][5][6]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Könsroll
"könsroll könsrollen könsroller
ORDKLASS: substantiv
UTTAL: köˋnsroll
socialt och kulturellt betingad roll på grundval av kön"
https://svenska.se/?q=könsroll&exactMatch=true&activeTab=so
"socialt och kulturellt"...uven INTE biologi. Håll isär.
Män utvecklar också band till sina barn, som bygger på samma hormoner som de som skapar bandet mellan mor och barn. Skillnaden är att kvinnor får detta automatiskt...via att foster utvecklar I hennes kropp. Medan män behöver aktiv närvaro till sina barn för att skapa samma band.
Så? Uven i det ljuset är det då så smart att män ska hållas borta från sina småttisar?
Nä just det...om något bör man aktivt och medvetet garantera män fysisk och aktiv närhet till sina barn, därför att det är garanten för nära band och därmed gott föräldraskap resten av livet.
Båda föräldrarna och samhället behöver fatta att det är detta som krävs och göra utrymme för mäns närhet till barn.
Det är könsroller som följer av KUNSKAP om hur vår biologi fungerar.
Medan de könsroller du förespråkar alltså bygger på OKUNSKAP om hur vår biologi fungerar.
Citat:
Andra könsroller kommer av andra anledningar. I regel är det kombinationsorsaker, t ex att förr var det ett mera fysiskt jobb att byta däck på bilen, och då hänger det kvar att mannen gör det även nu. Jag skulle önska att Du kunde komma på ett bra biologiskt skäl till varför kvinnor bör sköta disken, ty det gör i huvudsak jag. Motvilligt. Däckbyte brukar vi hjälpas åt med, även om vi nu även kan få hjälp av ett större barn.
de flesta kvinnor kan lyfta ett bildäck utan problem. jag byter däck på min bil så gott som varenda år, nångång får nån verkstad göra det för jag haft annat för mig. Och jag gör detta helt enkelt för att det är min bil. Och äger man något så har man ett ansvar.
Tror du trots allt är överens med mig att det mesta i våra traditonella könsroller....är lögn och förbannad dikt och bygger itne ett skit på vare sig biologi eller logik utan betydlgit mer på makt och vanföreställningar.
Citat:
Vad vi emelelrtid kan se, är att i Norden där kvinnor och män anses som de mest jämställda i världen, så väljer män och kvinnor i hög grad olika yrkesroller, trots överhetens försök till motsatsen. Kvinnor vill hellre arbeta inom omsorgs- och tycka-synd-om-yrken, medan män hellre vill arbeta med prylar av olika slag. Män lämnar över lag allt mer arbeten där man måste arbeta mycket med människor, och yrken som kommit att domineras av kvinnor. Finns det en biologisk dimension i detta? Ja, det skulle jag tro. Det är inte tillräckligt beforskat ännu.
"tycka synd om yrken"....?
Kivnnor verkar föredra att arbeta med människor...och där finns forskning som visar att kvinnor dras mot människor redan som barn i högre grad än pojkar visst....
Men! att "jobba med människor" är ju rejält mycket fler yrken än enkom "tycka synd om" yrken...
politiker ex. domare, åklagare, läkare, lärare, professorer etc etc jobbar alla med människor.
medan lokalvårdare, tvätteripersonal, köksbiträden och kockar ex jobbar med "prylar"
Citat:
Ja, det finns de, men i påtagligt olika grad och proportion. När det gäller fysiskt risktagande är män dramatiskt överrepresenterade, medan kvinnor är överrepresenterade när det gäller relationella risker. Det finns mycket få kvinnor i vissa riskyrken. Här är ett exempel, där kvinnor är underrepresenterade:
https://www.youtube.com/watch?v=qWpAUzq6e94
Det handlar inte om 100% vs 0%, utan om statistiska obalanser, vilka ofta är kulturoberoende, och ju mindre kulturfaktorn har betydelse, ju större har biologifaktorn.
"relationella risker"?
ment du kivnnor är på nått sätt födda med högre risktagande gällande val av partner?
Citat:
Att objektifiera betyder inte med självklarhet att man nedvärderar. Det gäller åt båda hållen, men sex är speciellt och där skiljer sig manligt "objektifierande" från kvinnligt "objektifierande". Det är inte en kulturfråga, utan hur respektive köns hjärnor fungerar på statistisk nivå.

Ibland är du fan bara för mycket...
att betrakta någon som ett objekt, ett passivt ting....utan egen vilja och agens.....är alltså inte nedvärderande?
Återigen du blandar ihop detta begrepp med kåthet.
Är inte alls samma sak.
Citat:
Det är tvärtom påfallande få män som kvinnor trånar efter. Jag påstår att män både har bredare smak och har lättare att rätta sig efter vad "marknanden" erbjuder. I hög grad väljer kvinnor hellre att avstå, än att sänka sina förväntningar så särskilt långt.
Jag skulle snarare säga att män bör akta sig för relationer med kvinnor numera. Det är blivit både känslomässigt och juridiskt allt för riskfyllt,
Bah! världen kryllar av män som kvinnor trånar efter snälla du.
Skillanden är just den att kvinnor omvandlar betydligt mer sällan dessa män till sexobjekt utan egen agens utan i den kvinnliga åtrån ligger oftast en förutsättning av mannens respons.
Medan motsatsen hos män inte är lika vanlig.