Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Jag hävdar att könsroller är en produkt av både biologiska förhållanden och kulturell påverkan. Att 100% av alla som fött barn har varit kvinnor är alldeles självklart inte ett kulturellt eller social fenomen. Därav följer att en hel olika följder som kommer ur barnafödandet är att anses som biologiskt grundade. Att modern i normalläget ammar sitt barn är ett sådant exempel. Föräldraförsäkring är självfallet socialt, liksom hur den används. Om Du kan, undvik att blanda ihop dessa.
Vilka följder kommer ur att föda barn Uven?
Både att föda barn och amning är biologi..och inte könsroller. Könsroller är per definiton just socialt konstruerade roller.
Så berätta nu varför skulle ex könsrollen att enkom kvinnor ska diska komma som nån slags automatik pga att kvinnor ex ammar?
eller könsrollen att män byter däck....skulle komma från....? ja vadå Uven? för att män ejakulerar?
Könsroller kommer från maktutövning..och samhällen som delar in människor i hierarkier...
det är vad det handlar om i grunden och ginen biologi överhuvudtaget.
Kvinnor kan utmärkt byta däck även om de ammar. är bara en fråga om att lära sig hur och förväntas göra det.
och män kan utmärkt diska även om de ejakulerar, är bara en fråga om att lära sig hur samt förväntan.
Citat:
Jag diskuterar inte IQ. Jag diskuterar att män respektive kvinnor på gruppnivå har olika hög närvaro av olika egenskaper, t ex fysiskt risktagande, relationellt risktagande, tillmötesgående respektive konfrontation. Tänk Dig t ex TV-serien Jackass; Du tror väl inte på allvar att några kvinnor hade kommit på något så dumt? Underhållande, men dumt.
Njae..de allra flesta mänskliga egenskaperna finns hos båda könen.
att du ev, hittar lägre grad av ex risktagning hos gruppen kivnnor, hindrar inte att du har en och annan extremt risktagande kvinna....och att det därför bara blir helt onödigt försaka stämpla 100% av alla kvinnor som "icke risktagande" och 100% av alla män som "risktagande". Liksom inte alls sant och bar onödig kunskap för alla utom för ex forskning.
Citat:
Det mesta tyder på att män i vissa avseenden objektifierar kvinnor, och vissa avseenden subjektifierar kvinnor. Män kan alltså samtidigt uppfatta en kvinna som yrkeskompetent, och sexuellt tilltalande/frånstötande. Men, det är ytterligt att män inte i något avseende bedömer kvinnor utifrån något slags sexualaspekt. Målet behöver ingalunda vara att det skall bli en sexuell relation, det handlar inte om det, och det är jag tror Du missförstår hela förutsättningen.
Jepp många män objektifierar kvinnor, liksom det stora problemet att så pass många män nedvärderar kvinnor till saker, män tycker sig ha rätt göra vad de vill med.
eller för den delen objektifierar dem till "ting" som ex. inte har en sexuell agens..så som du gör.
Citat:
Det Du anför styrker tvärtom min bedömning. Män behöver anstränga sig i mycket högre grad, vilket förklarar deras högre närvaro på dejtingappar. Att gifta män har högre närvaro på dessa appar, än gifta kvinnor, är också ett belägg för att män i högre grad har problem att få tillgång till sex även inom äktenskapet. På samhällsnivå är det ingen tvekan om att kvinnor har en lägre grad av sexuellt intresse och förmåga.
Du har mängder med män i samhället som kvinnor trånar efter. som alltså inte har några problem vare sig att få sex eller relationer....precis som du har mängder med kvinnor som ingen man ens ser efter.
så jag vidhåller du har "vissa" som har det svårare än andra att få till relationer, för att de helt enkelt inte ses på som attraktiva, och detta gäller BÅDA könen, inte bara män.
Och när det kommer till faktorerna som gör de respektive könen till attraktiva för det andra könet, skulle jag hävda att män har det lättare...
Kvinnor har en relativt kort tidspann då de är unga och då ev. tillräckligt snygga för att ses på som attraktiva för relation. Sen är de inte längre attraktiva...vad de än gör eller vilka de än är.
Män däremot kan växa in i att bli attraktiva, och de kan jobba på saken och de kan stanna attraktiva betydligt längre.
men detta fattar oftast inte incels ex.
Män har också fördelen av att fortsatt i de flesta samhällen i världen betraktas som den part som har agens...dvs rätten att utöva sin sexualitet...och strävan att skaffa en relation...medan kivnnor förväntas sitta och vänta, en enorm fördel...eftersom man kan gå rakt på det man vill ha.
Och mäns högre närvaro på dejtingappar har jag redan förklarat...män söker sex och gärna med så många som möjligt i betydlgit högre grad än kvinnor.
Om män generellt vill ha låt säga 100 sexuella möten med olika kvinnor under 10 år och kanske 2-3 relationer...
medan kivnnor mer vill ha låt säga 20 sexuella möten med olika män under 10 år och 1 relation.
så ja jävlar du no wonder! att där sitter mer män än kvinnor på dejtingappar.
Utöver då faktumet att dejtingvärlden inte allt är så kul för just kvinnor. Det är riskfyllt, fullt med jobbiga och direkt farliga typer som kvinnor måste värna sig för, utöver bombardemanget av förfrågningar som kvinnor måste sålla sig igenom.
så NO wonder att många kvinnor drar sig för att starta ett konto eller stanna på dejtingappar.
Nånsin tänkt tanken uven att det kanske är män som borde bli bättre på att satsa på relationer istället för enkom sex?