Citat:
Ursprungligen postat av
Tintin257
Jag är inte helt enig med dig om att den generella bilden är att mordet var ett logiskt om än inte helt väntat resultat. Det kanske blir lite vad är hönan och vad är ägget här men utgångspunkten var ju definitivt att det här verkligen skiljer sig från det vi normalt hör och läser om. Att den 57-årige man som levt ett högst välfungerande liv och i en relativt ny relation utan några som helst kända problem med våld eller dylikt plötsligt tappar det och begår ett fruktansvärt brott det är självklart oerhört svårt att förstå. Det är nog inte heller sannolikt att en person utan ”bagage” begår en sådan handling som ju verkar ha hänt ”out of the blue” och då är det naturligt att spekulationerna börjar. Vad kan ha utlöst det, hur kan en helt ”normal” människa plötsligt spåra ur på det sättet osv osv.. Det är klart att vi inte vill att det ska vara den där trevlige grannen eller kollegan som plötsligt begår ett avskyvärt brott. Att det rimligtvis måste finnas något som kan förklara att det kunde hända ~ inte för att leda i bevis att det här kunde man ju förvänta sig av en person med narcissistiska drag (eller vilka epitet vi nu sätter på TN baserat på den begränsade information vi har) utan för att försöka hitta svar. Det kan säkert ligga något i att vi vill att en gm skiljer sig från oss men jag tror att den stora anledningen till att hitta svaren är för att komma bort från meningslösheten (eller hur jag ska uttrycka mig) att någon förlorat sitt liv om det inte finns någon som helst ”förståelse” för hur det kunde hända. Det är självklart alltid meningslöst när en människa förlorar sitt liv på det här sättet men om det finns någon form av förklaring är det oftast lättare att förhålla sig till det.
Utifrån det vi har fått veta om TN, är han precis som de flesta, en person med både positiva och negativa sidor. Däremot tror jag inte att brottet kommer "out of the blue". Det har framkommit en del varningsflaggor i tråden. Några lite mer alvarliga, medan några kan komplettera en bild genom att de tillsammans kan vara en del av ett pussel om varför det har hänt.
Vi vet inte om TN inte har haft några som helst problem med våld. Nu tänker vi vanligen på
fysiskt våld, när vi pratar om våld. Det finns inga domar eller andra ingripanden mot TN som skulle kunna tyda på fysiskt våld i relationer. Men bakom stängda dörrar händer saker som omgiviningen inte känner till. Och inte sällan sker misshandle i hem, utan att det anmäls. Det finns ju flera anledningar till det. Dels kan det innebära att den som misshandlar, hotar eller uppvisar skrämmande beteende som den misshandlande kan vara orolig för att det ska bli värre efter en anmälan. Men det kan också innebära stora konsekvenser i en familj, där en dom kan innebära att den dömde förlorar vårdnaden om barnen, förlorar sitt jobb osv. Konsekvenserna kan tyckas för stora. Men det är inte heller ovanligt att den som blir misshandlad, förlägger skulden på sig själv, är avtrubbad och inte tycker att våldet är så farligt, och är psykologiskt bunden till sin förrövare.
Psykologiskt våld, pratar vi inte så mycket om, men det har blivit mycket mer uppmärksammat. Att vara i en destruktiv relation, innebär också att man utsätts för psykologiskt våld. Ibland kan en destruktiv relation utmärkas av psukologiskt våld, mer än fysiskt våld. Det kan innebära förminskande, förnedrande, hotfullt beteende, omväxlande varmt och kallt beteende, isolering, skrik och aggressiva utbrott. Det kan handla om lögner, undanhållande av information, dubbelliv, exploaterande beteende, manipultation, gaslighting...och mycket, mycket mer...
Sådant bryter ner en person med tiden. En slags hjärntvätt. Vilket också leder till att en misshandlad inte själv ser vilken situation man är i. Andra kan se det, uppmana personen att lämna. Men möts av oförstående. Inte sällan kan det också finnas kärlek kvar.
Här uppfattar jag att TN har visat på
redflaggs, vilket i sig innebär att den som uttövar psykologiskt våld, absolut är i riskzonen för at gå över till fysiskt våld. Mekanismerna är desamma. Det handlar om makt/kontroll i grunden.
T ex uppfattar jag den polisanmälan som exet gjort (To. Ivrigs inlägg) mot TN, där exet upplevt att TN uppvisat verbalt kränkande och hotfullt beteende, väldigt allvarligt tecken. Det är förstås inte ovanligt att det kan bli bråk i förhållanden, och dumma saker sägs, skriks. Men i det här fallet verkar exet uppleva en rädsla för att bråket skulle escalera.
Det hon kände då, är kanske att hon på riktigt blev rädd för TN??? Något som ger henne en magkänsla, att TN tappar kontrollen över sig själv, så att hon på riktigt blir rädd??
Jag tycker också att TNs beteende (se To. Ivrigs inlägg och nedan om exekt och lgh bråket) om överenskommelsen att dela på boendet varannan vecka, vilket TN struntade i och bodde kvar veckan runt och exekt fick ordna annat tillfälligt boende. Ett exploaternade beteende.
Red flag.
Sedan finns orosanmälningar runt TN, men vi vet inte så mycket om detta.
Det finns även våld som innefattar ekonomi och sex.
Ekonomiskt våld kan handla om att en person tar över ekonomin, uttnyttjar den andra ekonomiskt. Det kan handla om att förminska den andras kapacitet, "jag sköter det här". Den andra får ingen eller väldigt lite insyn. Det kan innebära exploaterande ekonomiskt våld, att en part får stå för löpande kostnader t ex, medan den andra lägger sin pengar i fonder, sparande och andra investeringar som "sin" bostad.
Även här tycker jag att TN uppfyller betydelsen av ekonomiskt våld mot exet. Han går in med noll, kommer ut med en fyra (lgh). Efter enbart (ett år?) kort samboende. Exet däremot, som gick in med en attraktiv lgh om 4 rok, har förlorat loppet och kommer ut med en tvåa. Detta görs upp, inte genom ett rättvist och gemensamt beslut, utan efter långdragna rättsprocesser som inte fallit ut till TNs belåtenhet, utan görs upp i en utdragen process genom (i mitt tycke) för att trötta ut exet för att komma fram till en "förlikning".
Denna process anser jag vara mycket talande. Det stärker min tro att TN är inte bara extremt uthållig och enveten om han vill något, utan också att han beter sig ganska skoningslöst, empatilöst, skamlöst och skrupelfritt, för att öka sin vinning och status. Det handlar inte bara om att han tycker sig behöva en större lgh för barnens skull. Han har eget kapital efter sin radhusförsäljning.
På det viset stärker det min uppfattning om att exets polisanmälan är baserad utifrån en verklig känsla av rädsla för vad TN skulle kunna göra. Det handlar inte om hämnd, är min tro.
Vad gäller sexuellt våld, har det inte nämnts något om det i tråden. Sådant kan innebära alltifrån att ha sex utan samtycke, till mycket grova övertramp.
Men som sagt, mekanismerna är desamma. Det handlar om att försöka ha kontroll och makt över offret.
Jag tror av det vi hittills fått läsa om, att det kommer att finnas många fler redflags. T ex har vi fått höra om att TN (?) ska ha nämnt att de skulle flytta ihop.
Vid destruktiva relationer förekommer ibland något som kallas love bombing. Det är en slags manipulation där offret initialt överöses med uppmärksamhet, kärleksförklaringar, pressenter, beröm osv. Innan kan det ha skett en "informationsinhämtning" av offret. Det kan uppfattas som att "ingen har lyssnat på mig på det här sättet", och som en kärleks handling, men i själva verket är förrövaren ute efter att få veta allt om dina svagheter, och dina styrkor. Detta används sedan mot dig för att klämma åt dig, för att få kontroll över dig.
Vid love bombing, kan det bli intensivt i kärleksförhållandet och det kan gå lite för fort fram. Man kan tycka att 8 månaders förhållande (säskilt med facit i hand), bör man inte tänka på att flytta ihop redan, särskilt som att det handlar om två viuxna männniskor som redan har familjer och mycket annat såsom bostäder osv runt om sig.
https://www.flashback.org/sp95641996
@To.Ivrig har flera inlägg om t ex bodelningstvisten, men orkar inte leta rätt på dom nu. To.Ivrig kanske kan komplettera vid tillfälle.