2026-09-08, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
”Fullblodspsykopat”. Så han går under klassningen ”vanlig psykopat” då typ? Tänker att någon som ändå använder både trubbigt och spetsigt våld tills denne dör på någon de dejtat i åtta månader inte på något sätt är en frisk människa. Är lite trött på alla som ska bortförklara med det sedvanliga mesiga svenniga ”jo men han är nog snäll innerst inne”. Typiskt svenskt och väldigt naivt. Och respektlöst mot den döda kvinnan.

Det får stå för dig. Vad jag menar är att en ”vanlig” människa kan göra fruktansvärda saker. Finns inget egenvärde i att frossa i en massa diagnoser och annat, allt är inte så svartvitt eller enkelt. Men det är min åsikt.
Citera
2026-09-08, 15:26
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finastina2
Det får stå för dig. Vad jag menar är att en ”vanlig” människa kan göra fruktansvärda saker. Finns inget egenvärde i att frossa i en massa diagnoser och annat, allt är inte så svartvitt eller enkelt. Men det är min åsikt.
Klart man få ha olika åsikter. Men för mig är inte mord på någon förhandlingsbart. Dråp är en sak. En tragedi, men ändå en annan klassning. Mord är mord. Han har berövat två människor sin mamma. Ledsen, men för sånt finns inga förmildrande omständigheter (enligt mig). Har man använt både trubbigt och eggvasst våld så finns inga ursäkter. Inget ”oj jag råkade putta till henne för hårt så hon slog i huvudet och sen vaknade hon inte mer”.
Han berövade henne många år och som sagt, två människor berövades sin mamma (även om de är vuxna så är de fortfarande unga). Det är oförlåtligt.
Citera
2026-09-08, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasvas
Han kommer inte att återfalla i allvarlig brottslighet eftersom han kommer sitta inne en längre tid. Skulle han däremot bli friad av någon märklig anledning lär det inte dröja länge innan han fysiskt eller psykiskt misshandlar kvinnor igen. Det blir bisarrt att säga att en man som slagit alternativt huggit ihjäl en kvinna han dejtat ett drygt halvår skulle vara ofarlig. Snacka om kognitiv dissonans
Det finns ju otaliga exempel på hur våldsbrottslingar återfaller i allvarlig brottslighet redan under sin tid på anstalt. Min poäng är att jag inte tror att TN hör till denna skara. Genom sitt groteska handlande på ön så har han redan förflyttats till det lägsta pinnhålet på den sociala stegen och min teori är därför att någon situation likt den ute på ön inte kommer att inträffa. Jag tror i tillägg att den dyrköpta erfarenheten av att mörda inte är något som TN vill återuppleva. Det finns såklart exempel när det första dödandet sänker spärrar för nästa. Baserat på hur TN verkar fungera tror jag inte på en sådan utveckling. Det finns ingen lättbegriplig logik i hur TN gått från kränkt man till mördare men ett sedan länge stört känsloliv som liksom exploderat av besvikelse och upplevd förnedring är nog det närmaste man kan komma. En rimlig tanke är också att TN den aktuella dagen var långt ifrån toppform, kanske både fysiskt och känslomässigt utmattad? Det här är alltså försök till förklaringar och inte försvar.
Citera
2026-09-08, 16:50
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Män med låg och/eller skör självkänsla är alltid destruktiva i någon mening. Ibland farliga också.

På omvänt sätt är män med god/hög självkänsla väldigt nyttiga för ett samhälle, då de naturligt tar ansvar och hjälper till även på områden utanför de direkt personliga.

Samhällssystem och utbildning borde ha som prioriterat fokus att pojkar växer upp och integreras med en god självkänsla. Man måste ta fram rutiner för detta. Alla pojkar är heller inte lämpade för en i huvudsak teoretisk utbildningsplan.

Med så många incels i samhället idag, och män generellt med dålig självkänsla (till följd av en samtid som inte värdesätter traditionellt manliga egenskaper) så kommer detta att hända igen. Och igen.

Detta fall borde studeras och leda till initiativ inom utbildning och pojkar/mäns självkänsla!
Senast redigerad av TupolevTu-144 2026-09-08 kl. 16:53.
Citera
2026-09-08, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonnyKennyLenny
Det finns ju otaliga exempel på hur våldsbrottslingar återfaller i allvarlig brottslighet redan under sin tid på anstalt. Min poäng är att jag inte tror att TN hör till denna skara. Genom sitt groteska handlande på ön så har han redan förflyttats till det lägsta pinnhålet på den sociala stegen och min teori är därför att någon situation likt den ute på ön inte kommer att inträffa. Jag tror i tillägg att den dyrköpta erfarenheten av att mörda inte är något som TN vill återuppleva. Det finns såklart exempel när det första dödandet sänker spärrar för nästa. Baserat på hur TN verkar fungera tror jag inte på en sådan utveckling. Det finns ingen lättbegriplig logik i hur TN gått från kränkt man till mördare men ett sedan länge stört känsloliv som liksom exploderat av besvikelse och upplevd förnedring är nog det närmaste man kan komma. En rimlig tanke är också att TN den aktuella dagen var långt ifrån toppform, kanske både fysiskt och känslomässigt utmattad? Det här är alltså försök till förklaringar och inte försvar.

Fallet är något av ett mysterium då TN är relativt gammal och har ett till synes fläckfritt förflutet. Flera skribenter verkar därför utgå från att TN är genuint överraskad över sitt beteende och att det skulle varit något slags unikt utlopp av upplevd kränkthet eller till och med en olycklig konsekvens av ett bråk. Samtidigt har flera användare grävt fram tidigare exempel på oacceptabelt beteende. Jag tror snarare att nyckeln till att förstå mannen och brottet finns i detta mönster av kränkthet och försök till dominans och kontroll. Vem som helst kan inte begå denna typ av brott. Det finns flera signaler och utredningen kommer förmodligen visa på det.
Citera
2026-09-08, 17:49
Medlem
Citat:
Klart man få ha olika åsikter. Men för mig är inte mord på någon förhandlingsbart. Dråp är en sak. En tragedi, men ändå en annan klassning. Mord är mord. Han har berövat två människor sin mamma. Ledsen, men för sånt finns inga förmildrande omständigheter (enligt mig). Har man använt både trubbigt och eggvasst våld så finns inga ursäkter. Inget ”oj jag råkade putta till henne för hårt så hon slog i huvudet och sen vaknade hon inte mer”.
Han berövade henne många år och som sagt, två människor berövades sin mamma (även om de är vuxna så är de fortfarande unga). Det är oförlåtligt.

Jag håller med, det är oförlåtligt. Och som jag skrev är det inte förmildrande att han är ”vanlig”, med vänner, jobb och så vidare. Men jag kan tycka att vi alltför snabbt hoppar på ”diagnoståget”, även i andra sammanhang (ADHD, bipolär, trauman osv) Men så blir det väl när man spekulerar, vi vill alla veta sanningen, det är väl därför man skriver här. Hoppas och tror så klart att han ska få sitt straff!! Fred och frid 🙂
Citera
2026-09-08, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag vet inte vilka brottsoffer TN skapat mer än den döda kvinnan. Men jag har nog i alla fall inte svårare än genomsnittet att leva mig in i hur det är att vara i närkontakt med, kanske t.o.m beroende av en narcissist med åtminstone psykopatiska drag, då jag har otrevliga erfarenheter av det från tidigare i mitt liv.

Käre Mr Fold,
Jag är osäker på om du med dina extremt långa och lite bitska inlägg är ute efter att provocera eller inte. Jag blir iallafall både provocerad och fundersam över den första raden i den citerade texten. Visst är ÅÅ det primära brottsoffret men det finns utöver henne en hel rad offer. För att nämna några; ÅÅs barn, syskon,föräldrar och TNs barn och syskon. Föräldrarna är döda.

Du berättar att du skrivit frekvent i olika krimtrådar sedan början av 2010-talet. Det förvånar mig att du inte lärt dig mer om vilka som blir offer när ett brott är begånget. De psykiska problem och skador det primära offrets nära och kära får bär dom med sig resten av livet. Alltså ett livslångt lidande!
Jag tycker att du uppvisar brist på både förståelse och empati.

Vidare undrar jag om du inte har missuppfattat syftet med att posta inlägg i en tråd som den här? Det är gärningen, alltså skeendet kring brottet och gärningsman/män (oftast) som vi analyserar och spekulerar kring, INTE VARANDRA! Vilka vi är spelar ingen som helst roll. Förresten tycker jag att du har kraftigt fel i din analys. Det kan finnas många anledningar till varför någon blir intresserad av ett visst fall. Det går inte att kategorisera som du gör.

För att sammanfatta; jag tycker att du är ute och cyklar!
Citera
2026-09-08, 18:10
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vi pratar fortfarande om en tidigare ostraffad man som inte verkar ha varit inblandad i våldsamheter. Tidigare konflikter om lägenheter eller annat är dessutom ovidkommande eftersom de flesta eller alla människor kan bli oense vid en separation.

Det skulle samtidigt inte alls vara förvånande om de hamnade i gräl och hela situationen urartade med provokationer och handgemäng från båda hållen, gräl och bråk i nära relationer kan vara uppslitande och urarta ibland eftersom det är så mycket känslor inblandade.

MGM har inte erkänt brottet sist jag läste om fallet i media och inte heller har han gett något motiv till händelsen. Man undrar över hans tystnad.
Ja, han är tidigare ostraffad och vad vi vet har han heller ingen historik av fysiskt våld. Men även om det skulle ha gått till så som du beskriver så har de flesta av oss av en spärr som gör att vi inte trots eventuella provokationer och handgemäng passerar gränsen där vi tar livet av en annan människa. Jag tror (som någon annan i tråden tidigare skrev) att vi alla nog är kapabla till det vid exeptionella situationer där det t ex gäller att försvara sitt eget eller t ex sina barns liv men vid gräl som även om de kan eskalera är det för de flesta människor otänkbart att passera gränsen. I det här fallet har både trubbigt och vasst våld använts och om man tappar kontrollen i den utsträckning som det verkar ha skett här så är man en farlig person. Som det verkar har han inte erkänt brottet (vilket man då måste tolka som det brott åklagaren påstår dvs mord) men han har ju erkänt att han tagit hennes liv. Han kommer med all sannolikhet ha en rad orsaker och förklaringar till varför det hela urartade men det gör honom icke desto mindre till en person som visat att han under en pressad situation kan vara farlig. Vi kan ju bara spekulera om hans tystnad (om han nu är tyst för det vet vi ju inte, vi vet bara att han inte erkänt brottet). .. Att han fortfarande inte klarar av att prata om det eller att han vill berätta så lite som möjligt för att anpassa sin historia efter de bevis som framläggs. Man kan ju tycka (utan att veta eftersom man aldrig varit i den situationen och att vi alla är olika som människor) att det skulle vara på gränsen till outhärdligt att bära skulden utan att prata om det.. men som sagt han kanske pratar men utan att erkänna mord..
Senast redigerad av Tintin257 2026-09-08 kl. 18:15.
Citera
2026-09-08, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasvas
Fallet är något av ett mysterium då TN är relativt gammal och har ett till synes fläckfritt förflutet. Flera skribenter verkar därför utgå från att TN är genuint överraskad över sitt beteende och att det skulle varit något slags unikt utlopp av upplevd kränkthet eller till och med en olycklig konsekvens av ett bråk. Samtidigt har flera användare grävt fram tidigare exempel på oacceptabelt beteende. Jag tror snarare att nyckeln till att förstå mannen och brottet finns i detta mönster av kränkthet och försök till dominans och kontroll. Vem som helst kan inte begå denna typ av brott. Det finns flera signaler och utredningen kommer förmodligen visa på det.
Jag delar helt din uppfattning om att långt ifrån alla är benägna att döda i ett sammanhang som det vi antar legat bakom. Jag tror inte ens det stora flertalet av män med våldsregister hade gått så långt som TN i detta fall. Min teori är att TN drabbats av någon slags affektivt panikångestliknande tillstånd där reaktionen inte på långa vägar står i motsvarighet med den ”fara” som råder. Varför just TN reagerade på detta sätt har jag en teori om i föregående inlägg. Det här är såklart inte lätt att begripa för det är inte normalt men forfarande en fullt möjlig hypotes. Reagerar man som TN gjorde så är man en farlig person som någon skribent påpekade (så där får jag backa en aning). Om man ska ge sig in i att bedöma hur farlig så skulle jag forfarande hävda låg risk = vart 57:e år.
Senast redigerad av SonnyKennyLenny 2026-09-08 kl. 20:00.
Citera
2026-09-08, 20:31
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonnyKennyLenny
Nej det finns ingen lättbegriplig logik i att han mördade henne. Men det finns det alltså i att han inte är farlig? Att han flyttat till lägsta pinnhålet på stegen gör honom väl ännu mer lättkränkt?
Senast redigerad av TaxenSixten 2026-09-08 kl. 21:05.
Citera
2026-09-08, 20:47
Medlem
Citat:
Det slängs med uttryck lite hej vilt här i tråden så jag tror ändå det är viktigt att skilja på fakta och spekulationer. Allt snack om psykopat och ADHD osv är just spekulationer och jag tror det är det som skribenten du citerade syftade på från början.

Ett annat exempel är att du i ditt inlägg säger att han gjort sig skyldig till mord och inte dråp. Det är också en förhastad slutsats. Vi vet inte just nu vad han kommer dömas för. Ditt exempel med att råka putta någon lite för hårt så denne trillar och slår i huvudet och dör, faller inte inom varken mord eller dråp utan istället vållande till annans död. Jag tror du har blandat ihop begreppen lite.
Citera
2026-09-08, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurituri
Käre Mr Fold,
Jag är osäker på om du med dina extremt långa och lite bitska inlägg är ute efter att provocera eller inte. Jag blir iallafall både provocerad och fundersam över den första raden i den citerade texten. Visst är ÅÅ det primära brottsoffret men det finns utöver henne en hel rad offer. För att nämna några; ÅÅs barn, syskon,föräldrar och TNs barn och syskon. Föräldrarna är döda.

Du berättar att du skrivit frekvent i olika krimtrådar sedan början av 2010-talet. Det förvånar mig att du inte lärt dig mer om vilka som blir offer när ett brott är begånget. De psykiska problem och skador det primära offrets nära och kära får bär dom med sig resten av livet. Alltså ett livslångt lidande!
Jag tycker att du uppvisar brist på både förståelse och empati.

Vidare undrar jag om du inte har missuppfattat syftet med att posta inlägg i en tråd som den här? Det är gärningen, alltså skeendet kring brottet och gärningsman/män (oftast) som vi analyserar och spekulerar kring, INTE VARANDRA! Vilka vi är spelar ingen som helst roll. Förresten tycker jag att du har kraftigt fel i din analys. Det kan finnas många anledningar till varför någon blir intresserad av ett visst fall. Det går inte att kategorisera som du gör.

För att sammanfatta; jag tycker att du är ute och cyklar!
Jag tror han har lite dålig koll på begreppen här. Han skriver att det bara finns ett brottsoffer i detta fallet. Tror det skulle vara bra att läsa på lite innan man skriver korkade inlägg här. Ett brottsoffer är inte bara den som fysiskt blev utsatt för brottet i ett fall som detta utan även de anhöriga räknas (med all rätt) som brottsoffer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in