2026-09-07, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så tolkar jag det också. Det är ju en väldigt stor andel och ger tämligen missvisande statistik.
Jag vet inte om de andra förstår det eller om de bara låtsat att inte förstå.

Notera att det gäller år 2016 det hänvisade materialaet.
Citera
2026-09-07, 21:17
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Jag har svarat Jocke.

Varför skall vi anpassa oss efter länder som för statistik på ett annat sätt? Fler länder för statistik på samma sätt som Sverige.

Ja, det är en skillnad. Frågan kvarstår dock varför du vill "försköna" siffrorna. Om en person i ett förhållande blivit våldtagen 30 gånger har 30 brott begåtts.

Anser du att någon skall dömmas för samtliga begångna brott? Eller bör en brottsling få mängdrabatt?

Det sista är ju en helt annan fråga. Varför ställer du den i det här sammanhanget. Har ju inget med det att göra.
Nej du har inte svarat. Varför tycker du att det blir en rättvisande statistik om saker som inte är våldtäkt tas med i statistiken för våldtäkt?
Förstår du ens skillnaden mellan hur Sverige för statistiken och andra länder? De flesta länderna för inte statistik så som Sverige gör.

Tycker du att det var en stor andel (25%) som skulle tas bort från den svenska statistiken om man tog bort sådana fall där det som påstås ska ha hänt inte hänt något eller där det som hänt inte ingår i våldtäktsbegreppet?
Citera
2026-09-07, 21:18
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Notera att det gäller år 2016 det hänvisade materialaet.
Varför skulle det var lägre andel nu?
Citera
2026-09-07, 21:18
Medlem
Citat:
jag har ju redan svarat typ 10 gånger att det står inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador.

Skulle inte du kunna formulera det på korrekt sätt då eftersom du är en mästare på korrekta formuleringar?

Inga skador på grund av? Vad skriver du Jocke. Ändra inte det jag citerat flertalet gånger.
Citera
2026-09-07, 21:19
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ynkedom.

Skulle inte du kunna formulera det på korrekt sätt då eftersom du är en mästare på korrekta formuleringar?
Citera
2026-09-07, 21:21
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Inga skador på grund av? Vad skriver du Jocke. Ändra inte det jag citerat flertalet gånger.

Jag har ju svarat dig massor av gånger redan. Det finns inga skador i dessa "nya" fall.
Citera
2026-09-07, 21:23
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Det är ju en gigantisk siffra. Så är det. Det är bra att ha det där memorerat... kan komma lägligt till hands.

Ja gigantisk är nog rätt ord i dessa sammanhang.
Citera
2026-09-07, 22:37
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Om jag skulle sova eller vara helt däckad av berusning eller droger.

Tänker du att jag skulle vara i en utsatt situation om jag följt med hem till en kille som är längre och starkare än mig? Det är bara jag och han där. Han börjar göra närmanden och visar att han är ute efter sex. Jag låter honom hållas när han börjar ta på min kropp. Jag försöker ta ngn bild med min telefon.
Är det tillräckligt utsatt situation för att jag skulle kunna åberopa det om han vill ta min anala oskuld och jag i förhör säger att jag inte förmådde att säga nej och min kropp inte lydde mig eftersom jag var rädd för att han skulle kunna bli våldsam, så han kunde obehindrat knäppa upp skärpet i mina byxor, dra av dem och jag du förstår nog resten. Jag ringer ett par kompisar och berättar om det jag utsattes för och jag lät enligt dem nedstämd.

Tycker du enligt din bedömning att det skulle vara en våldtäkt?
Tror du rätten skulle bedöma det som en våldtäkt?

Det är möjligt om utredningen visar att det är troligt så . Om Åklagaren väcker åtal så ärdet möjligt .

Men enligt dig så kan du ju tolkas som passiv och därför njuter.
Citera
2026-09-07, 22:39
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Kan du i FUP visa var hon avvisar dessa återkommande sexuella inviterna från honom?
Vi vet redan att han frågat om hon ville följa med hem till honom och han gav olika förslag till henne på hur de skulle lösa det så att hon skulle kunna ta sig tillbaka i tid.

Förutom det visa var i FUP hon avvisar några fler sexuella inviter från honom!!!!

Inlurad. Det är din tolkning. Hur vet du att hon blev det? Vad pratade de om i korridoren? Vad sades mellan dem där? Är det av vikt att veta vad som sades mellan dem i korridoren?

Var hon i en hotfull situation när hon kysstes med honom? Var hon i en hotfull situation när hon står utanför i korridoren?

Kan en kille åberopa en hotfull situation om han befinner sig inne på en toalett tillsammans med en tjej?
Att kyssa någon är inte samtycke till påtvingat samlag.
Citera
2026-09-07, 22:47
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Det är inte mitt jobb att fullfölja din bevisbörda.

Men det är i alla fall inte helt korrekt att säga att 10-20 % av alla våldtäkter anmäls utifrån var den siffran är hämtad. För då får man det att låta som att man vet att det rör sig om våldtäkt.

Det går att uttrycka sig mer precist.
Enligt BRÅ är det endast 6-8% av alla våldtäkter som anmäls.
https://bra.se/rapporter/arkiv/2026-03-31-anmalda-brott-2025

Uppskattningen på 10-20%handlar om våldtäkter där det finns en relation.
Citera
2026-09-07, 22:53
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Jag har ju svarat dig massor av gånger redan. Det finns inga skador i dessa "nya" fall.
Måste det finnas skador?
Citera
2026-09-08, 18:12
Medlem
Citat:
Det sista är ju en helt annan fråga. Varför ställer du den i det här sammanhanget. Har ju inget med det att göra.
Nej du har inte svarat. Varför tycker du att det blir en rättvisande statistik om saker som inte är våldtäkt tas med i statistiken för våldtäkt?
Förstår du ens skillnaden mellan hur Sverige för statistiken och andra länder? De flesta länderna för inte statistik så som Sverige gör.

Tycker du att det var en stor andel (25%) som skulle tas bort från den svenska statistiken om man tog bort sådana fall där det som påstås ska ha hänt inte hänt något eller där det som hänt inte ingår i våldtäktsbegreppet?

Jo, jag förstår hur statistik förs. Dock missar du flera viktiga stycken i BRÅs rapport. Se citaten ur rapporten nedan.

"Även hur anmälda våldtäkter registreras och räknas varierar kraftigt mellan olika länder. Till exempel kan det skilja sig åt om upprepade våldtäkter inom ett förhållande räknas en eller flera gånger."

"Sverige ligger mycket högre när det gäller jämställdhet, förtroende för rättsväsendet än länder i Sydeuropa och fler har en syn på våldtäkt, som ger ett brett stöd för utsatta kvinnor. Det talar för att den lägre anmälningsnivån i Sydeuropa beror på att kvinnor i mindre utsträckning vänder sig till polisen när de blivit utsatta, säger Stina Holmberg, FoU-råd på Brå."

Jag förstår att konceptet konsekutiva straff är svårt för dig. Det skulle ju innebära att om 30 våldtäkter skett i ett förhållande skulle 30 straff delas ut som skall avtjänas efter varandra.

Fast om det är samma förövare och offer vill du ju enbart räkna det som ett brott. Och om det räknas som ett brott blir det endast ett straff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in